Väsig katt

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
ApanAnn
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Väsig katt

Inläggav ApanAnn » fre 31 jul 2020, 23:04

Vi är kattvakter eftersom grannarna väntar tillökning i familjen. Om detta tycker hankatten :pfft: :swear: och honkatten är också lite orolig över att deras människor inte är hemma. Det är en rejäl abbessinierpojk och en liten ekorrliknande sak (långhårsvarianten på abessinier). Sir Hissenpants (ja han heter inte det, men vi kan säga så) är ganska väsig av sig rent allmänt och gillar inte främlingar, men det visste vi redan innan.

Hans modus operandi är att hälsa oss med ett vääääääääs. Jag sticker fram handen för att han ska få nosa och det gör han, ibland medan han väser, ibland nosar han klart innan jag får ett väääääs.

Idag har han väst, morrat, huggt efter hand (med godis) och gett oss varsin smäll för oacceptabelt beteende. (Jag rörde mig mot honom när han var upptagen med att hålla koll på den där andra opålitliga tvåbeningen. Ej okej!)

Någon som har goda råd om argsinta katter? Vi vill ju inte stressa upp dem mer än nödvändigt när vi är där, men det skulle ju vara trevligt med vapenvila eller att accepteras som tillfällig mat och lektant/farbror.

Sir Hissenpants tycker om mat, mat och mer mat. Godis som muta verkade göra honom lite väl exalterad och han blev morrig när godispåsen skulle stoppas undan. Lite lek med laserpekare fungerade, och då var det till och med ok att stora läskiga G var i närheten. Han är dock så pass smart att han gör utfall mot själva laserpekaren ibland också.

Jag tänkte testa ta med da Bird imorgon för att se om den duger att jaga.

Några andra tips och råd för att göra Sir Hissenpants liv lite mindre surt just nu?

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: huskatt

Re: Väsig katt

Inläggav Weaxzezz » lör 01 aug 2020, 00:42

Underbart smeknamn :smile:

Jag tänker att det kan vara tid som behövs mest. Har ni testat att bara hänga ett tag inne hos honom, läsa en bok eller nåt, och se om han slappnar av efter ett tag?

ApanAnn
Mästerkatt
Mästerkatt

Inläggav ApanAnn » lör 01 aug 2020, 08:33

Bra idé! Jag tar med en bok idag. Jag fick ”Sjukhuskatten Oskar” på posten av en vänlig själ. Det passar bra.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » lör 01 aug 2020, 10:22

Tror också precis som du tänkt på leksaker med lite avstånd mellan er och katterna. Då känner han sig kanske lite mindre som sir Vääs.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » lör 01 aug 2020, 16:04

:smile: Kul beskrivning av en kattvakts vedermödor. Den ekorrliknande saken är antagligen en somali, en sk systerras till abessiniern. Har en abessinier hemma och de brukar vara levande gosedjur och som ni upptäckt väldigt matglada. Vägen till Sir Hissenpants hjärta går troligen via magen, muta er fram! :grin:

ApanAnn
Mästerkatt
Mästerkatt

Inläggav ApanAnn » sön 02 aug 2020, 17:54

Aziz skrev::smile: Kul beskrivning av en kattvakts vedermödor. Den ekorrliknande saken är antagligen en somali, en sk systerras till abessiniern. Har en abessinier hemma och de brukar vara levande gosedjur och som ni upptäckt väldigt matglada. Vägen till Sir Hissenpants hjärta går troligen via magen, muta er fram! :grin:

Somali heter de ja! I morse var han tydligen väldigt kärvänlig med maken och bad om att bli klappad på huvudet till och med innan frukosten. Något väs blev det också, men vapenvila verkar vara uppnådd. Jag satt och hängde med dem nån timme igår för att de skulle få lite sällskap och det gick också bra.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » sön 02 aug 2020, 23:00

ApanAnn skrev:
Aziz skrev::smile: Kul beskrivning av en kattvakts vedermödor. Den ekorrliknande saken är antagligen en somali, en sk systerras till abessiniern. Har en abessinier hemma och de brukar vara levande gosedjur och som ni upptäckt väldigt matglada. Vägen till Sir Hissenpants hjärta går troligen via magen, muta er fram! :grin:

Somali heter de ja! I morse var han tydligen väldigt kärvänlig med maken och bad om att bli klappad på huvudet till och med innan frukosten. Något väs blev det också, men vapenvila verkar vara uppnådd. Jag satt och hängde med dem nån timme igår för att de skulle få lite sällskap och det gick också bra.

:hi5:

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Weaxzezz » tis 04 aug 2020, 13:59

ApanAnn skrev:

Glad att det verkar fungera :grin:

ApanAnn
Mästerkatt
Mästerkatt

Inläggav ApanAnn » tis 04 aug 2020, 23:00

Jag fick till en riktig jackpott när jag tog med en sån där skojig plastskruv igår. Sir Hissenpants gillar den, och han är kräsen med leksaker :grin: Den var skoj ikväll med.

Annars är det lite upp och ned. Det går bra att bli gosad på huvudet av G, I alla fall innan maten/medan maten görs iordning. Sporadiskt väsande krävs ibland för att markera att egentligen är vi fel personer och för att hålla vikarierna på sin plats. Jag testade att muta med godis härom dan, men då blev det lite morrigt efteråt och han testade att hugga mig i tummen för att se om det trillade ut mer godis. Det gjorde det inte, och dessutom stannade vi lite extra länge och skräpade/ignorerade dem så att han inte skulle få några idéer.

Obs, inget blodvite, och har blivit ”nypt” värre av min egen ligist här hemma.

Lilla ekorrtjejen gillade da Bird och morrade Jättefarligt Rovdjursmorr när hon fångat den rosa fjäderpuffen och försökte släpa iväg sitt byte.

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Weaxzezz » ons 05 aug 2020, 00:22

Låter ju ändå som att det är förbättring! Alltid kul tycker jag att lära känna nya djur. Vill att min bror ska skaffa hund så jag kan hänga med den :smile:

ApanAnn
Mästerkatt
Mästerkatt

Inläggav ApanAnn » lör 08 aug 2020, 21:11

Det var jättetrevligt med ”lånekatter” ett tag. Jag har fått bild på båda kissarna sittande i barnvagn (utan bebis i) så det var nog rätt ok att få en lillebror.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"