Lång- eller korthårig

Vill du prata uppfödning, utställning och genetik? Isåfall är detta rätt ställe!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Rosah
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Lång- eller korthårig

Inläggav Rosah » ons 27 maj 2020, 07:38

Har precis köpt en söt liten skogskatt (75%) han verkar dock inte få långthår? Eller kommer det senare? Han är nu 14 veckor. :)

Förstår inte hur man lägger in foto heller.

Allt är förmodligen fel med detta inlägg, :oops:

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator

Re: Lång- eller korthårig

Inläggav Lurvpöse » ons 27 maj 2020, 09:43

Vi jobbar på att få till en ändring med bildfunktionen men just nu behöver bilden vara uppladdad någon annanstans på internet för att den ska kunna läggas in. Sedan får du använda "Img"-knappen och klistra in bildadressen mellan taggarna.

Personligen har jag dålig koll på genetik men det skulle kunna vara så att korthårsgenen är dominant. Sedan är det ofta så att folk påstår att katten är en skogskatt bara för att den är långhårig, den är såklart lika fin ändå, men arvsanlagen "stämmer inte".

Jag har själv en huskatt med norsk skogskatt till mamma och okänd pappa. Det var inget planerat där utan mamman rymde ur rastgården några timmar, hittade en lokal förmåga och sedan skickade ägarna iväg henne till en skogishane där parningen antagligen inte tog. Min katt och hennes syskon blev korthåriga. Det hon ärvde av mamma var ett par majestätiska öron, storlek och kanske lite längre nos än andra katter jag haft.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Rosah
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Re: Lång- eller korthårig

Inläggav Rosah » ons 27 maj 2020, 11:30

Lurvpöse skrev:Vi jobbar på att få till en ändring med bildfunktionen men just nu behöver bilden vara uppladdad någon annanstans på internet för att den ska kunna läggas in. Sedan får du använda "Img"-knappen och klistra in bildadressen mellan taggarna.

Personligen har jag dålig koll på genetik men det skulle kunna vara så att korthårsgenen är dominant. Sedan är det ofta så att folk påstår att katten är en skogskatt bara för att den är långhårig, den är såklart lika fin ändå, men arvsanlagen "stämmer inte".

Jag har själv en huskatt med norsk skogskatt till mamma och okänd pappa. Det var inget planerat där utan mamman rymde ur rastgården några timmar, hittade en lokal förmåga och sedan skickade ägarna iväg henne till en skogishane där parningen antagligen inte tog. Min katt och hennes syskon blev korthåriga. Det hon ärvde av mamma var ett par majestätiska öron, storlek och kanske lite längre nos än andra katter jag haft.

Ja detta var mamma skogskatt, pappa korthårig 50% skogskatt. Men precis som du skriver har den lille STORA spetsiga håriga öron, lång smal nos och lite sneda ögon. Kanske pälsen blir korthårig.. den som lever får se.

Synd med bild, har ingenstans att ladda! Men då var det inte bara jag som var dum i allafall! :smile:

Återgå till "Avel, genetik, utställning och uppfödning"