Fasadrenovering

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
citykitty
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Huskatt

Fasadrenovering

Inläggav citykitty » sön 21 jan 2018, 15:22

Hej kunniga forum!

Fasaden på fastigheten där vi bor ska renoveras. Detta kommer att innebära höga ljud så som borrande men också att fönstren täcks för under 2-3 månader. Jag har två katter, en sjuårig hona som numera är ganska cool av sig och en treårig kille som är kaxig men tyvärr också ganska lättskrämd och ogillar plötsliga ljud. Jag har satt i Feliway och köpt hem Zylkene och KalmAid Cat som jag tänkt ge dem de dagar under veckan då det renoveras (mån-tors). Tänker också ha radion igång under dagarna för att blanda upp ljuden utifrån så gott det går.

Är det någon av er som varit med om fasadrenovering eller något liknande? Hur reagerade era katter? Skulle jättegärna ha era tips på hur jag ska hålla katterna så glada och stressfria under dessa månader, framförallt med tanke på att stackarna inte kommer att titta ut under så lång tid.

Användarvisningsbild
KattenOxå
Superkatt
Superkatt
Katt: Bengaler

Re: Fasadrenovering

Inläggav KattenOxå » sön 21 jan 2018, 16:17

citykitty skrev:Är det någon av er som varit med om fasadrenovering eller något liknande? Hur reagerade era katter? Skulle jättegärna ha era tips på hur jag ska hålla katterna så glada och stressfria under dessa månader, framförallt med tanke på att stackarna inte kommer att titta ut under så lång tid.

Vet att det diskuterats förr på forumet. Sök?

Det jag har erfarenhet av är bara takomläggning och målning av fönster. Så det var tidvis täckplast för utsikt/ljusinsläpp/vädringsmöjligheter men inte särskilt mycket oväsen. Inga större problem alltså.

Funderar på hur byggljud etc skulle påverka utifrån de katter vi har idag osv. Tror det skulle gå bra om de hade något rum (eller förstås utomhusyta) att dra sig tillbaka på när det slamrar som värst, dvs att det inte bara är fönster åt ett håll som renoveras samtidigt. Annars skulle jag nog flytta på dem tillfälligt - det är visserligen väldigt stressande för vissa individer - men mellan pest och kolera så...

Användarvisningsbild
Lakriz_Pepsi
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Huskatt
Ort: I en liten by som är en förort till en förort utanför stockholm

Inläggav Lakriz_Pepsi » mån 22 jan 2018, 08:59

För väldigt länge sen så var det badrumsrenovering i det hus jag bodde i då. Något som var väldigt stressigt för mina kissar med ljudet kom från väggar och tak. Kan säga att det var även super jobbigt för mig som människa.

Så sök för det finns inlägg om renoveringar.

Det jag gjorde var mer försöka hitta ett rum, mörkt och där jag kunde isolera för ljud etc... Det var svårt då med att ljuden kom inifrån, via väggar, tak och golv.
Over and out
Roger that

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » mån 22 jan 2018, 10:41

Vi drabbades av en lång fasadrenovering. Täckta fönster, balkong/altandörr spärrade så gick inte att vädra. Fruktansvärt oljud och skakningar i hela huset. Försökte dämpa oljudet och hitta ngt ställe för katterna men var helt lönlöst. Startade 7 på morgonen och höll på fram till 16 måndag till fredag. Arbetet startade november och i maj var jag så desperat att jag köpte annan bostad som vi flyttade till men fick vänta med att sälja tills arbetet var klart. Pga att arbetet gjordes fel flera ggr tog det i princip ett år.

Jättejobbigt för hela familjen inkl katterna. Försökte distrahera med lek, fågelfilmer på tv och tände ljusen inomhus dagtid så att katterna inte skulle tappa dygnsrytmen. Feliway o dyl är bra.
Bild

Användarvisningsbild
LaSadies
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: 5*NFO 1*HCS 1*Änglakatt
Kontakt:

Inläggav LaSadies » mån 29 jan 2018, 09:08

Det har borrats i över en månad här pga renovering av våningen ovanför oss och vinden ska lagas. Trodde att katterna skulle vara påverkade men de bryr sig inte. Även när de har vart upp till 85 decibel i vår lgh så har de sovit sig igenom det hela. Tre katter i olika åldrar plus tre kattungar.
S*LaSadie's NFO http://www.lasadie.com

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » tis 30 jan 2018, 21:06

Så länge de inte kommer in i lägenheten tror jag att de flesta katter klarar det bra. Mina katter har iallafall inte stressat upp sig nämnvärt trots alla möjliga högljudda arbeten. Första reaktionen brukar vara att möjligen ta skydd under sängen, men när de förstått att det hemska är utanför lägenheten (eller det stängda rummet) brukar de ta det med ro.

Se till att det finns bra och bekväma gömställen där kattena kan känna sig extra säkra utan att synas, t.ex. i en klädkammare om du har en. Där hörs kanske ljudet mindre också.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"