Jackson Galaxy vc ”Det löser sig”

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Cima
Ungkatt
Ungkatt
Katt: Sally och Bea

Jackson Galaxy vc ”Det löser sig”

Inläggav Cima » tis 06 apr 2021, 23:11

Hade en diskussion med några idag om bästa sättet att introducera katter till varandra. Det verkar finnas två polära uppfattningar; den ena är Jackson Galaxy’s metod (stegvis, ett sinne i taget, positiv förstärkning) kontra ”låt katterna lösa det själva”. Den förstnämnda förefaller inte så lite tidskrävande (i vissa fall veckor till månader, beroende på katterna), dock utlovas det ett mycket gott resultat (inget väsande eller morrande, ingen aggression eller rädsla). Den andra - ja, lite som att hålla tummarna, blunda och hoppa, det blir en del (mer eller mindre, beroende på katterna) konflikter, väsande, gränssättningar, rangtjafs mm, men till slut listar katterna ut det, och även om de inte blir bästa vänner så kan de i alla fall samexistera utan att vilja döda varandra. Ni som har erfarenhet av att ta in en ny katt eller kattunge till ett hem där det redan finns en (vuxen) katt - använde ni någon särskild metod eller löste det sig utan er aktiva ”inblandning”?

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Midna och Link (hcs & nfo)

Re: Jackson Galaxy vc ”Det löser sig”

Inläggav Lurvpöse » ons 07 apr 2021, 09:44

När jag har sammanfört vuxna katter med varandra har jag låtit de vara i varsitt rum dagtid och sedan bytt plats på dem nattetid. Efter ca en vecka har jag fört ihop dem utan restriktioner.

Med vuxen katt i hemmet och ny kattunge har jag släppt ihop dem direkt. Det är det rådet jag fått från uppfödarna och det har inte känts bra att låta en kattunge vara instängd på mindre yta. Efter någon dag brukar de äta ur samma skål. Lite fräs blir det väl men det beror mest på att kattungen är kattunge och är lite för körig mot den vuxna katten.

Båda metoderna har gått fint. Möjligtvis att katterna blev mer stressade av att byta rum, men det är också svårare att föra ihop vuxna katter.

Det finns ingen garanti för att katterna kommer bli bästisar oavsett metod.
Pix (200?-2015) och Doxy (200?-2021) fattas oss. <3

Cima
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Cima » ons 07 apr 2021, 13:24

Lurvpöse skrev:När jag har sammanfört vuxna katter med varandra har jag låtit de vara i varsitt rum dagtid och sedan bytt plats på dem nattetid. Efter ca en vecka har jag fört ihop dem utan restriktioner.

Med vuxen katt i hemmet och ny kattunge har jag släppt ihop dem direkt. Det är det rådet jag fått från uppfödarna och det har inte känts bra att låta en kattunge vara instängd på mindre yta. Efter någon dag brukar de äta ur samma skål. Lite fräs blir det väl men det beror mest på att kattungen är kattunge och är lite för körig mot den vuxna katten.

Båda metoderna har gått fint. Möjligtvis att katterna blev mer stressade av att byta rum, men det är också svårare att föra ihop vuxna katter.

Det finns ingen garanti för att katterna kommer bli bästisar oavsett metod.

Tack för svaret! :rose:
Precis, ingen garanti för evig KÄRLEK, katter är ju lika mycket individer som vi människor. Förespråkarna av Jacksons metod lovar inget sånt heller men menar att den stegvisa introduktionen minimerar risken för slagsmål, skador och negativ association. Samtidigt har jag hört att man (som i ditt fall) faktiskt kan släppa ut nya kattungen i hemmet, utan att den vuxna katten försöker DÖDA den. Kattungen blir uppfostrad men aldrig skadad allvarligt. Men detta är NO, NO, NO enligt Jackson. Hmmm... Synd att man inte kan fråga honom direkt - undrar om inte den stegvisa introduktionen kanske bygger upp frustration hos katterna som ju är medvetna om varandras närvaro i hemmet, vilket gör att det ibland tar månader innan introduktionen är klar?

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Midna och Link (hcs & nfo)

Inläggav Lurvpöse » ons 07 apr 2021, 15:57

Jag kan erkänna att jag är lite allergisk mot Galaxy. Eller inte honom specifikt, har svårt för personer som livnär sig på att sälja sin metod som den enda.

Galaxys läror står högt i kurs på forumet och en hel del funkar absolut, men han går väl heller inte ut med de fall där metoderna inte fungerat.

Men ord som "All natural holistic solutions" som det står på hemsidan är typ triggerord för mig också.
Pix (200?-2015) och Doxy (200?-2021) fattas oss. <3

Cima
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Cima » ons 07 apr 2021, 17:47

Lurvpöse skrev:Jag kan erkänna att jag är lite allergisk mot Galaxy. Eller inte honom specifikt, har svårt för personer som livnär sig på att sälja sin metod som den enda.

Galaxys läror står högt i kurs på forumet och en hel del funkar absolut, men han går väl heller inte ut med de fall där metoderna inte fungerat.

Men ord som "All natural holistic solutions" som det står på hemsidan är typ triggerord för mig också.

Det är nog ett varumärkes natur - att hävda att man besitter den absoluta sanningen. Vet man inget annat och ser avsnitten av ”My cat from hell” där två katter slåss på allvar och gör det svårt för alla runt omkring inkl sig själva, vilket förklaras med (bl a) ”felaktig introduktion”, och så omintroduceras katterna och friden sänker sig, så tror man att det är den enda rätta vägen. När jag säger att jag har hört att det också gick bra från början utan någon särskild metod blir svaret - ”rena turen och snarare undantag än regel!” Återigen, jag tror att alla katterna är individer med olika bakgrund och erfarenheter, även om det förstås finns en hel del gemensamt, så det är väl bra att det finns olika metoder att testa och se vad som passar bäst?

saberhagen83
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav saberhagen83 » ons 07 apr 2021, 20:45

För mig personligen så funkar det att släppa en kattunge ut bland de äldre direkt utan större problem. De äldre katterna gör inte illa den lilla för den är liten och okänd för dom. Att introducera en äldre katt till en annan äldre är nog betydligt svårare och där tror jag en långsam introduktion är vägen att gå för att undvika slagsmål. Men alla katter är olika, så ja. Min äldsta katt t ex skulle inte direkt gilla en annan vuxen kom in bara så där, medan min näst äldsta typ älskar att hälsa på allt och alla så länge de inte visar agressioner mot honom.

Senaste kattungen som kom in var den som fräsde och morrade på de gamla, dom två gjorde inget mot lillen inte ett väsen eller slag. Efter ett par veckor började mellankatten äta ur samma skål och ytterligare en vecka eller så senare började den äldsta leka med lillen. Enda gången nån av dom fräser till är om kattungen leker med någons svans eller är överdrivet påhoppande...även om det bara är på lek så blir de för mycket.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » ons 07 apr 2021, 22:39

Lurvpöse skrev: Men ord som "All natural holistic solutions" som det står på hemsidan är typ triggerord för mig också.
:smile:

Jag har alltid gillat Galaxy men det har blivit för mycket förpackning, varumärke och business.

När vi introducerade vår lill-kisse som kattunge så hade vi dom åtskilda det första dygnet och jag sov med lillen den första natten och sambon med gamlingen. Därefter fick de vara tillsammans när vi var hemma men lillen fick ett eget rum där han fick vara när vi inte var hemma de första veckorna. Det gick bra även om det kunde se rätt rått ut när den lille blev kaninsparkad av en stor vuxen katt i lekarna. :shock: Men jag var faktiskt mest orolig för den äldre katten som kändes rätt deppig under de första 6 månaderna innan han blev sitt vanliga bossiga jag. Lillskiten var bara en glad och odräglig kattunge och på den vägen har det liksom fortsatt. De älskar inte varandra jämt men gäller det allvar så håller de ihop. :luv: Jag tror att det är individuellt och att man får pröva sig fram, även om det nog är enklare med en kattunge som inte utgör något hot mot en äldre katt.

Användarvisningsbild
tjjo
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: NEM
Kontakt:

Inläggav tjjo » ons 07 apr 2021, 23:26

Jag har nog kört på "går det så går det" men mest för att jag kände min huskatt och visste att han går ihop med alla.
Han har även följt med till kompisar som hade katt och träffat dessa.
Alla djur han träffat gick det bra med, ko, häst, höns, kalvar mm

skulle däremot vara lite försiktig när jag skaffade min neva Idun. Var med henne i ett rum å satte kompostgaller för, så huskatten skulle kunna se men inte röra... men det tyckte huskatten var en dålig ide... han hoppade helt enkelt över, (eller rev det när han hoppade) gick fram till kattungen, luktade på henne å gick ut igen.

skulle jag skaffa en ny katt igen, så skulle jag nog försöka med galler igen. Har fyra vuxna katter, svårt att hålla kolla på alla samtidigt som man vaktar en bäbis.
Bild

Cima
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Cima » tor 08 apr 2021, 11:55

saberhagen83 skrev:För mig personligen så funkar det att släppa en kattunge ut bland de äldre direkt utan större problem. De äldre katterna gör inte illa den lilla för den är liten och okänd för dom. Att introducera en äldre katt till en annan äldre är nog betydligt svårare och där tror jag en långsam introduktion är vägen att gå för att undvika slagsmål. Men alla katter är olika, så ja. Min äldsta katt t ex skulle inte direkt gilla en annan vuxen kom in bara så där, medan min näst äldsta typ älskar att hälsa på allt och alla så länge de inte visar agressioner mot honom.

Senaste kattungen som kom in var den som fräsde och morrade på de gamla, dom två gjorde inget mot lillen inte ett väsen eller slag. Efter ett par veckor började mellankatten äta ur samma skål och ytterligare en vecka eller så senare började den äldsta leka med lillen. Enda gången nån av dom fräser till är om kattungen leker med någons svans eller är överdrivet påhoppande...även om det bara är på lek så blir de för mycket.

Tack!
Ja, så olika det kan vara. Undrar också om en fullvuxen eller lite äldre katt som alltid varit ensam kan tycka att det är lite läskigt med nykomlingar oavsett deras ålder?

Cima
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Cima » tor 08 apr 2021, 12:03

Aziz skrev:
Lurvpöse skrev: Men ord som "All natural holistic solutions" som det står på hemsidan är typ triggerord för mig också.
:smile:

Jag har alltid gillat Galaxy men det har blivit för mycket förpackning, varumärke och business.

När vi introducerade vår lill-kisse som kattunge så hade vi dom åtskilda det första dygnet och jag sov med lillen den första natten och sambon med gamlingen. Därefter fick de vara tillsammans när vi var hemma men lillen fick ett eget rum där han fick vara när vi inte var hemma de första veckorna. Det gick bra även om det kunde se rätt rått ut när den lille blev kaninsparkad av en stor vuxen katt i lekarna. :shock: Men jag var faktiskt mest orolig för den äldre katten som kändes rätt deppig under de första 6 månaderna innan han blev sitt vanliga bossiga jag. Lillskiten var bara en glad och odräglig kattunge och på den vägen har det liksom fortsatt. De älskar inte varandra jämt men gäller det allvar så håller de ihop. :luv: Jag tror att det är individuellt och att man får pröva sig fram, även om det nog är enklare med en kattunge som inte utgör något hot mot en äldre katt.

Tack!
Det måste ha varit svårt att se sin gamla älskling deppa i flera månader :consoling: Skönt att höra att äldre katten till slut blev sig själv igen och att kattungen klarade kaninsparkarna utan ”bestående men” :) Var det mycket väsande och sånt också?

Cima
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Cima » tor 08 apr 2021, 12:05

tjjo skrev:Jag har nog kört på "går det så går det" men mest för att jag kände min huskatt och visste att han går ihop med alla.
Han har även följt med till kompisar som hade katt och träffat dessa.
Alla djur han träffat gick det bra med, ko, häst, höns, kalvar mm

skulle däremot vara lite försiktig när jag skaffade min neva Idun. Var med henne i ett rum å satte kompostgaller för, så huskatten skulle kunna se men inte röra... men det tyckte huskatten var en dålig ide... han hoppade helt enkelt över, (eller rev det när han hoppade) gick fram till kattungen, luktade på henne å gick ut igen.

skulle jag skaffa en ny katt igen, så skulle jag nog försöka med galler igen. Har fyra vuxna katter, svårt att hålla kolla på alla samtidigt som man vaktar en bäbis.

Tack!
Ja precis - allt beroende på antal katter, åldrar, personligheter mm. :rose:

Användarvisningsbild
Six
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: Fyra söta buskatter

Inläggav Six » lör 10 apr 2021, 23:10

Jag gillar absolut Jackson Galaxy och tycker absolut att han behövs eftersom så många helt och hållet inte förstår katters behov men har samtidigt svårt för den där amerikanska försäljningsguru-grejen.

Jag har haft sex katter ihop som mest och de flesta har tillkommit lite ”på om pö” eftersom min kattflock inte var planerad utan bara bokstavligen talat tillkom allteftersom (hittekatter). För min flock fungerade det förvånansvärt bra att introducera nya katten direkt i flocken oavsett ålder. Visserligen var mina katter extremt snälla, men ändå. Jag körde också precis som nån annan efter devisen ”går det så går det” men höll samtidigt stenhård uppsikt över katterna och var extremt noga med att fjäska med hjälp av extra godsaker och mycket, mycket gos med de äldre katterna. Jag tror att det är superviktigt att ge de gamla katterna extra mycket uppmärksamhet och kel när man ska introducera en ny katt så att de inte känner svartsjuka.

Numera har jag bara en katt kvar då min älskade flock gått bort, men längtar jättemycket efter en katt till. Just nu har jag dock två småbarn varav minsta bara är strax över året så det är inte optimalt med en katt till just nu. :-(
Kattstatus För ett bättre kattliv

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » sön 11 apr 2021, 18:10

Cima skrev Var det mycket väsande och sånt också?

Det var en del fräs men det tror jag man får räkna med. Det var faktiskt nästan första gången jag hörde "gammelkatten" fräsa. Yla och morra har han gjort när andra katter råkat förirra sig in på vår tomt och någon gång har han fräst åt en hund som passerat tomten på andra sidan staketet, men nuförtiden fräser han aldrig åt lillen.

Cima
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Cima » tor 15 apr 2021, 14:31

Six skrev:Jag gillar absolut Jackson Galaxy och tycker absolut att han behövs eftersom så många helt och hållet inte förstår katters behov men har samtidigt svårt för den där amerikanska försäljningsguru-grejen.

Jag har haft sex katter ihop som mest och de flesta har tillkommit lite ”på om pö” eftersom min kattflock inte var planerad utan bara bokstavligen talat tillkom allteftersom (hittekatter). För min flock fungerade det förvånansvärt bra att introducera nya katten direkt i flocken oavsett ålder. Visserligen var mina katter extremt snälla, men ändå. Jag körde också precis som nån annan efter devisen ”går det så går det” men höll samtidigt stenhård uppsikt över katterna och var extremt noga med att fjäska med hjälp av extra godsaker och mycket, mycket gos med de äldre katterna. Jag tror att det är superviktigt att ge de gamla katterna extra mycket uppmärksamhet och kel när man ska introducera en ny katt så att de inte känner svartsjuka.

Numera har jag bara en katt kvar då min älskade flock gått bort, men längtar jättemycket efter en katt till. Just nu har jag dock två småbarn varav minsta bara är strax över året så det är inte optimalt med en katt till just nu. :-(

Tack för svaret!
Låter härligt med en hel flock snälla missar. Tids nog kan det säkert bli fler svansar hemma hos er (barn växer otroligt fort, även om det kanske inte känns så just nu :blink: )

Håller med om att man lär sig mycket om katternas behov och beteende av J.G. Sen när det kommer till det här med introduktionen blir jag ändå lite förvirrad t ex när man har kört hela det stegvisa programmet och katterna till slut kan vara i samma rum utan att flyga på varandra så menar han att man ändå bör undvika lämna dem för sig själva utan fortsätta att underhålla var och en för sig så de inte sitter och stirrar på varandra och så att de förknippar varandras närvaro med skoj (lek med matte). Men alltså... Hur länge ska man hålla på med det? Och om en ändå går iväg och den andra hänger efter - ska man följa efter dem hela dan? Och är man ensam med två katter är det lite svårt att leka med båda samtidigt, särskilt om en är kattunge och vill leka 24/7 med helt annan energi jmf med en äldre katt. Och när ska man kunna lämna de ensamma hemma? Då är ju inga människor där som styr och avleder, då blir det verkligen som det blir. 8-[

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"