Hjälp, min katt äter inte. När ska man gå till veterinären?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
moupou
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: 2 katter v28 2019

Hjälp, min katt äter inte. När ska man gå till veterinären?

Inläggav moupou » tor 12 nov 2020, 08:18

Hej!

Min ena katt som är 1,5 år har haft dålig aptit i 3 dagar. Hon älskar annars mat och har när jag vänt blicken ätit upp syrrans mat, alltså för matglad. Hennes favorit mat i hela världen är blötfoder som de äter till middag, rått kött från MUSH köpt från arkenzoo och hon vägrade äta, tyckte hon åt väldigt lite för 3 dagar sedan. Hon åt några bitar av hennes favoritgodis igår så det kunde hon inte motstå, sen har hon ätit lite av sitt torrfoder från nutrima

Hennes energi är också låg, annars har de som daglig rutin att leka, de springer alltid in i vardagsrummet när jag ropar om vi ska leka, det är de roligaste dom vet och nu var det bara syrran som kom medans hon stod och kollade på, gjorde en ny leksak och inte ens det.

Har burit på henne och känt lite på magen och tassarna och hon verkar inte ha ont, hon kommer och gosar också så hon går inte undan som att hon har ont. Kollat på hennes ansikte och har inte det typiska ansiktet för smärta som man ser tydligt på katter när de har riktigt ont.

Var sjuk för en vecka sedan med förkylning och var och gjorde ett covid-19 test som visade negativt men kan en katt bli smittad av en förkylning från oss människor?

vad ska jag göra? finns det någon mat i affären som era katter inte kan motstå? När ska jag till veterinären, hur länge ska jag avvakta?

Mvh
Paulina

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator

Re: Hjälp, min katt äter inte. När ska man gå till veterinären?

Inläggav Lurvpöse » tor 12 nov 2020, 10:03

Hon äter lite alltså, men inte som vanligt? Vet du vad hon har för temp?

Lägre energi är väl främsta tecknet på att något är fel, så jag hade bokat en tid. Det är inte bra för ex levern att de går utan mat för länge.

Smärta syns ofta inte alls, katter döljer hur de mår.

Har ingen aning om förkylningsvirus kan smitta mellan människa-djur, men spontant känns det som att det är ovanligt i så fall.... Kattsnuva väl kattens typ av förkylning med snuva, hosta och ev feber, även vaccinerade katter kan åka på det, men symptomen blir mildare då.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Stig-Britt
Überkatt
Überkatt

Inläggav Stig-Britt » tor 12 nov 2020, 22:43

Boka tid hos veterinären. Inappetens och nedsatt allmäntillstånd ska man ta på allvar. Högst osannolikt att hon smittats av dig.
I won't yield before a man.

Kissemissyou
Kattunge
Kattunge

Inläggav Kissemissyou » ons 18 nov 2020, 09:37

moupou skrev:Hej!

Min ena katt som är 1,5 år har haft dålig aptit i 3 dagar. Hon älskar annars mat och har när jag vänt blicken ätit upp syrrans mat, alltså för matglad. Hennes favorit mat i hela världen är blötfoder som de äter till middag, rått kött från MUSH köpt från arkenzoo och hon vägrade äta, tyckte hon åt väldigt lite för 3 dagar sedan. Hon åt några bitar av hennes favoritgodis igår så det kunde hon inte motstå, sen har hon ätit lite av sitt torrfoder från nutrima

Hennes energi är också låg, annars har de som daglig rutin att leka, de springer alltid in i vardagsrummet när jag ropar om vi ska leka, det är de roligaste dom vet och nu var det bara syrran som kom medans hon stod och kollade på, gjorde en ny leksak och inte ens det.

Har burit på henne och känt lite på magen och tassarna och hon verkar inte ha ont, hon kommer och gosar också så hon går inte undan som att hon har ont. Kollat på hennes ansikte och har inte det typiska ansiktet för smärta som man ser tydligt på katter när de har riktigt ont.

Var sjuk för en vecka sedan med förkylning och var och gjorde ett covid-19 test som visade negativt men kan en katt bli smittad av en förkylning från oss människor?

vad ska jag göra? finns det någon mat i affären som era katter inte kan motstå? När ska jag till veterinären, hur länge ska jag avvakta?

Mvh
Paulina

Hur mår katten nu?
Energinivån blir lite lägre på vintern och katten sover mer. Dessutom håller din katt på att övergå från den allra hispigaste ungkattsfasen till en lite lugnare, mer vuxen fas så kanske är det därför du inte riktigt ser samma leklusta.
Men om katten äter väldigt lite så är det såklart något man blir orolig över om det håller i sig. Har katten ätit mer sen du skrev här?
Man läser att katter inte smittas av människors förkylningar, men jag tycker att det verkar som att de ofta blir hängiga samtidigt som vi människor är sjuka så jag tror personligen att det visst kan vara så. Oavsett så är det övergående hos katten. Men en förkylning hos katt borde ge lite symptom som nysningar eller lite snuva från nos och ögon - har din katt det?
Ett tips är att kolla katten i munnen så det inte finns någon inflammation eller sår där som kan påverka ätandet.
När man själv är dålig vill man gärna ha något som är lättätet och man behöver vätska. Det finns soppor för katt och man kan köpa extra såsig blötmat som katten lätt kan slicka i sig. Håller tummarna för att din katt mår bättre, annars får du väl ta den till veterinären.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"