När blev din katt gosig?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: huskatt

När blev din katt gosig?

Inläggav Weaxzezz » ons 19 aug 2020, 23:37

Min katt fyllde åtta år i år och helt ärligt är det som om någon tryckte på en knapp och gjorde om henne till knäkatt. Blev helt chockad första gången hon självmant hoppade upp i mitt knä och gosade hur länge som helst, och när jag skulle resa mig bet hon mig (kärleksbett). Hon har aldrig varit inte-gosig, men det har blivit ganska extremt i mitt tycke, hon vill bli runtburen och gosad med, sova på mig, bli riktigt aggressivt kliad. Är det något som era katter också blivit med åldern?

Och nej, hon är inte sjuk. Pigg och glad som vanligt och hon klarar fortfarande att sova själv, även om hon föredrar sällskap. Ingen anmärkning på årlig kontroll hos veterinären :-D

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator

Re: När blev din katt gosig?

Inläggav Lurvpöse » tor 20 aug 2020, 13:51

Midna var en kelgris från start, men hon hade en väldigt trygg uppväxt.

Doxy har varit hemlös och väldigt osäker, liksom "blyg". Jag har haft henne i tio år och hon har utveckats hela tiden, men det är nu när hon blivit "tant" som hon börjat bli kelig. Och bestämd. Hon har blivit nåt så inihelsike bestämd under det senaste året :smile:
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » tor 20 aug 2020, 19:00

Madde var en kelgris redan som liten men har med stigande ålder blivit mer och bestämd att hon ska ha gos när hon vill ha det! Inga ursäkter accepteras. Hennes dotter Luna är likadan.
Yra har aldrig varit en knäkatt och är det fortfarande inte nu när hon är 7 år, men hon ligger gärna bredvid. Hennes dotter Manami som nu är fem har sista halvåret börjat bli knäkatt, mycket mysigt.
Ludde som nu är tio har blivit mer krävande och ska ha gosstunder dagligen lite utspritt över dagen och absolut varje kväll.

Användarvisningsbild
Magica de Hex
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Fluffisar och gostroll <3

Inläggav Magica de Hex » fre 21 aug 2020, 01:15

Eros 13 är husses knäkatt numera visserligen har han varit det tidigare också men inte så mkt som nu han är nästan besatt vet inte om det har blivit värre sen Quirky fick somna in för 2 v sen för då kunde de ligga i goshögar tillsammans.
Alla kvarvarande katter söker ju gos och närhet mer än tidigare.
Bild

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Weaxzezz » sön 23 aug 2020, 00:42

Lurvpöse skrev:Midna var en kelgris från start, men hon hade en väldigt trygg uppväxt.

Doxy har varit hemlös och väldigt osäker, liksom "blyg". Jag har haft henne i tio år och hon har utveckats hela tiden, men det är nu när hon blivit "tant" som hon börjat bli kelig. Och bestämd. Hon har blivit nåt så inihelsike bestämd under det senaste året :smile:

Bestämdheten känner jag också igen! Väldigt tydlig kommunikation här, helt annan styrka i rösten om en säger så. Ganska skönt faktiskt, för jag behöver inte gissa vad hon vill iaf :smile:

Yrhättans skrev:Madde var en kelgris redan som liten men har med stigande ålder blivit mer och bestämd att hon ska ha gos när hon vill ha det! Inga ursäkter accepteras. Hennes dotter Luna är likadan.
Yra har aldrig varit en knäkatt och är det fortfarande inte nu när hon är 7 år, men hon ligger gärna bredvid. Hennes dotter Manami som nu är fem har sista halvåret börjat bli knäkatt, mycket mysigt.
Ludde som nu är tio har blivit mer krävande och ska ha gosstunder dagligen lite utspritt över dagen och absolut varje kväll.

7 år, ja, se upp för när hon fyller år då och gosknappen slås på :grin:

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » sön 23 aug 2020, 11:00

Vår äldsta kisse som är 11 år nu i augusti har succesivt blivit mer och mer gosig. Han är ingen knäkatt men tyr sig mer tydligt till oss för kel och gos. Vill ligga nära i soffan när vi tittar på TV och det år obligatoriskt att kela med honom när man sitter på toa. :smile: Han går inte så gärna ut längre utan sällskap heller utan inväntar att vi ska gå ut med lillkissen. Då följer han med för att se att allt går rätt till och sedan går han in med oss när vi går in utan att protestera. Vet inte om det är att han litar mer på oss nu, han hade några tuffa år innan han kom till oss när han var 4, eller han har blivit kelsjuk på gamla dar. Mysigt är det i a f.

Sirithfin
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Sirithfin » lör 29 aug 2020, 23:06

Jag har haft väldig tur med gosiga katter. Först hade jag Dilara från katthemmet och hon slängde sig i mitt knä och tokspann redan första gången vi träffades. Sen var hon aldrig långt ifrån mig och krävde kramar varje dag ända tills hon fick somna in. Hon låg väldigt gärna på mitt ansikte och sov typ.

Nu har vi lille Cooper och han kröp upp i min mans knä när vi sågs första gången. Han spinner högt och tydligt när man lyfter upp honom. Eller klappar honom. Eller bara tittar på honom. Självklart har han även kattungefasoner för sig och försöker gärna äta upp mitt halsband t ex. :grin:

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Weaxzezz » sön 30 aug 2020, 21:01

Sirithfin skrev:Jag har haft väldig tur med gosiga katter. Först hade jag Dilara från katthemmet och hon slängde sig i mitt knä och tokspann redan första gången vi träffades. Sen var hon aldrig långt ifrån mig och krävde kramar varje dag ända tills hon fick somna in. Hon låg väldigt gärna på mitt ansikte och sov typ.

Nu har vi lille Cooper och han kröp upp i min mans knä när vi sågs första gången. Han spinner högt och tydligt när man lyfter upp honom. Eller klappar honom. Eller bara tittar på honom. Självklart har han även kattungefasoner för sig och försöker gärna äta upp mitt halsband t ex. :grin:

Jag har aldrig haft en riktig knäkatt. Hoppas jag får uppleva det nån gång!

Gillar föresten ditt nick! Sindarin? :grin:

Sirithfin
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Sirithfin » tis 01 sep 2020, 17:52

Weaxzezz skrev:Jag har aldrig haft en riktig knäkatt. Hoppas jag får uppleva det nån gång!

Hoppas verkligen du hittar en riktig nalle nån gång, det är urmysigt att plocka upp en spinnande katt när man kommer hem efter jobbet. Eller ta en tupplur i soffan med en alldeles mys-slapp kisse på bröstet. :luv:

Haha tack! Ja det är sindarin från nån namngenerator jag hittade för en halv evighet sen. :grin:

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Weaxzezz » tis 01 sep 2020, 18:15

Sirithfin skrev:
Weaxzezz skrev:Jag har aldrig haft en riktig knäkatt. Hoppas jag får uppleva det nån gång!

Hoppas verkligen du hittar en riktig nalle nån gång, det är urmysigt att plocka upp en spinnande katt när man kommer hem efter jobbet. Eller ta en tupplur i soffan med en alldeles mys-slapp kisse på bröstet. :luv:

Haha tack! Ja det är sindarin från nån namngenerator jag hittade för en halv evighet sen. :grin:

Blir kattadoptionssugen när du skriver så! Lite sur på katten min som hatar alla andra katter :smile:

Betyder typ 'svallande hår' eller 'vågigt hår' (hej supernörd här). Jättefint!

Sirithfin
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Sirithfin » tis 01 sep 2020, 18:39

Weaxzezz skrev:
Blir kattadoptionssugen när du skriver så! Lite sur på katten min som hatar alla andra katter :smile:

Det förstår jag. Själv håller jag på att leta kompis till Cooper för han svämmar liksom över av bus och gos och behöver nån att brottas med när vi inte är hemma.

Precis! (Halvt supernörd här med, hej) Var väldigt inne på Tolkien i min ungdom. Fascinerande med ett helt påhittat språk. :-D

Användarvisningsbild
tjjo
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: NEM
Kontakt:

Inläggav tjjo » tis 01 sep 2020, 23:40

Min ena katt började sova bredvid mig i soffan när hon hon var dräktig, men bara under några veckor. sen slutade hon.
När hon var 6 år så kom hon till soffan fast hon inte var dräktig.
Vid 7 år började hon sova i sängen =)
Nu 7,5 så är hon snabbare än mig till sängen när det är dags att sova ;-)
hennes mamma och dotter har hela tiden varit gosigare.
Bild

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Weaxzezz » fre 04 sep 2020, 11:37

Sirithfin skrev:
Weaxzezz skrev:

Det förstår jag. Själv håller jag på att leta kompis till Cooper för han svämmar liksom över av bus och gos och behöver nån att brottas med när vi inte är hemma.

Precis! (Halvt supernörd här med, hej) Var väldigt inne på Tolkien i min ungdom. Fascinerande med ett helt påhittat språk. :-D

Hoppas ni hittar nån bra kattkompis! Hade flera katter samtidigt innan och tyckte det var så mysigt med en liten flock :heart: Alla katter hade alviska namn också :smile:

tjjo skrev:Min ena katt började sova bredvid mig i soffan när hon hon var dräktig, men bara under några veckor. sen slutade hon.
När hon var 6 år så kom hon till soffan fast hon inte var dräktig.
Vid 7 år började hon sova i sängen =)
Nu 7,5 så är hon snabbare än mig till sängen när det är dags att sova ;-)
hennes mamma och dotter har hela tiden varit gosigare.

Känner igen den där sängutvecklingen :smile: Katten här tycker också numera att när hon gått och lagt sig för natten så måste jag sova, och kollar surt på mig om jag går upp på toa eller kollar film för sent!

Catspencerhh
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Catspencerhh » ons 09 sep 2020, 10:37

Mammas katt är nu 13 är gammal, han blev för bara något år sen sjukt gosig! Han har varit gosig till och från men verkligen på hans villkor (okej det är alltid på kattens villkor men ja du förstår:) . Han har alltid varit väldigt snäll men sällan hoppat upp i knä eller lagt sig jättenära en i sängen. Men nu är han extremt gosig. Tror många blir det med åldern.
Min katt som är ett år hoppar aldrig upp i ens knä, han vill ha gos när han är trött eller luras och egentligen vill busa. När han var ny hos oss så kunde han somna på ens bröst eller på kudden. De har nog sina faser och alla katter är ju olika individer <3

Kissemiss1
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Kissemiss1 » fre 09 okt 2020, 10:29

Tog någon månad för min att bli "gosig".

Lavine
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Lavine » fre 09 okt 2020, 20:42

Min katt är 10 år, hon har varit gosig från start, hon låg och sov i uppfödarens BH när hon var pytteunge. :grin:

Känner igen det där som Yrhättans skriver om att det nu har blivit lite mer krävande gosstunder, och det skulle jag säga började vid 7-8 års ålder på henne.

Återgå till "Allmänt kattprat!"