Hej!
Nej jag kan inte heller titta. Han har alltid varit svår att hålla fast för att titta på olika saker. Han får panik och spottar vid fasthållning så jag kan inte ens klippa hans klor utan att lägga massa godis framför honom och därmed klipper några klor i taget
Jag har hittat mina sätt att hantera honom och bygga förtroende genom åren men det är fortfarande lika traumatiskt för honom när det kommer till att hålla fast eller titta på honom.
Det är också en tanke jag har i allt detta. Det traumatiska och den stress han hamnar i samband med veterinär samt andra undersökningar som jag försöker göra. Det är inte alls bara så att han blir lite sur utan han får, vad jag tolkar det som, panikattacker och spottar.
När jag försökte kolla i hans mun häromdagen genom att vira in honom i en handduk och försöka titta fick han en extrem panik och spottade och vred sig.Därefter låg han och tryckte i ett hörn en lång stund trots att jag försökte locka på honom, Jag blir rädd att jag ska skada honom vid denna fasthållning, hur försiktigt jag än försöker göra det. Det hjälper inte med att locka med godis eller annan mat för han blir så stressad.
Jag ser inte hur jag ska kunna hjälpa honom efter operationen med insmörjning och koll av tänder för att undvika infektion utan att utsätta honom för en extrem stress. Därefter har jag förstått att man måste tillbaka på andra regelbundna kontroller av munnen och jag vet inte hur han kommer klara av det...
När vi var där för vaccination och han blev så stressad var han skärrad i flera dagar efter och även nu blir han stressad bara han ser buren, trots att det var ett par år sedan.
Imorgon kommer jag ringa veterinären för att boka en tid för röntgen och undersökning för att se om det är något och även rådfråga de angående allting.
Jag står väldigt i valet och kvalet av vad som är bra för honom pga denna stressen som han utsätts för. Det ekonomiska kan jag klara med avbetalning men jag tänker på vad det kommer göra med honom,

Jag vet inte hur jag ska tänka...