Avmaskning kattungar

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Missyhelly
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Avmaskning kattungar

Inläggav Missyhelly » lör 06 jun 2020, 17:39

Hej!
Är helt ny här och ber om ursäkt om detta tagits upp förut.
Jag har tre underbara kattungar, de är lite mer än 9 veckor gamla. Tyvärr blev mammakatt påkörd och dödad när de var 5 veckor gamla men de klarar sig bra!
Nu undrar jag, jag avmaskade mamman 27/2 och kattungarna kom 1/4. Ska jag avmaska dom igen? Har inte gjort det för har tänkt att de är ju inte ute, mamman är död och den andra katten jag har går aldrig på lådan inomhus.
Tacksam för svar!

ApanAnn
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Re: Avmaskning kattungar

Inläggav ApanAnn » lör 06 jun 2020, 18:23

Vissa typer av mask kan aktiveras när mammakatt ammar och gå över till ungarna via mjölken så om mamman varit utekatt är det nog bra att maska av ungarna. Du kan alltid ringa veterinären för tips på avmaskningsschema och vilken medicin du ska köpa. Är de försäkrade så kan det vara gratis med besök hos app-veterinär. Värt att kolla upp!

Just mask sprids inte heller via kattlådan i någon större utsträckning.

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: huskatt

Inläggav Weaxzezz » sön 07 jun 2020, 22:00

Jag hade gjort kolla masken-test. Gör det alltid innan avmaskning för att inte medicinera i onödan.

Stig-Britt
Überkatt
Überkatt

Inläggav Stig-Britt » tis 16 jun 2020, 15:46

Om mamma katt var utekatt har kattungarna fått spolmask via modersmjölken och då behöver de avmaskas mot det. Var mamman innekatt kan du skicka in avföringsprov på kattungarna. Finns färdiga kit på apoteken, Kollamasken heter de.
I won't yield before a man.

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Weaxzezz » sön 21 jun 2020, 22:57

Stig-Britt skrev:Om mamma katt var utekatt har kattungarna fått spolmask via modersmjölken och då behöver de avmaskas mot det. Var mamman innekatt kan du skicka in avföringsprov på kattungarna. Finns färdiga kit på apoteken, Kollamasken heter de.

Alla utekatter får inte mask. Min kise fångar men äter inte och får då extremt sällan mask. Så alltid bäst att göra Kollamasken imo.

Stig-Britt
Überkatt
Überkatt

Inläggav Stig-Britt » sön 28 jun 2020, 15:46

Weaxzezz skrev:
Stig-Britt skrev:Om mamma katt var utekatt har kattungarna fått spolmask via modersmjölken och då behöver de avmaskas mot det. Var mamman innekatt kan du skicka in avföringsprov på kattungarna. Finns färdiga kit på apoteken, Kollamasken heter de.

Alla utekatter får inte mask. Min kise fångar men äter inte och får då extremt sällan mask. Så alltid bäst att göra Kollamasken imo.

Problemet med spolmask är att de ligger vilandes i kattmammans mjölkkörtlar. Du kan testa henne negativt men masken förs ändå över med modersmjölken. Kattungarna kan du sedan inte testa förrän de börjar lämna avföring (mamman städar ju undan all) vid 3-4 veckors ålder och då kan de redan vara tillväxthämmade av maskangrepp. Att avmaska dem med tex Banminth före 21 dagars ålder gör ingen skada.

Vuxna katter behöver man absolut inte hålla på och avmaska i tid och otid, men man ska vara försiktig med de allra minsta.
I won't yield before a man.

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Weaxzezz » sön 28 jun 2020, 22:27

Stig-Britt skrev:
Weaxzezz skrev:

Problemet med spolmask är att de ligger vilandes i kattmammans mjölkkörtlar. Du kan testa henne negativt men masken förs ändå över med modersmjölken. Kattungarna kan du sedan inte testa förrän de börjar lämna avföring (mamman städar ju undan all) vid 3-4 veckors ålder och då kan de redan vara tillväxthämmade av maskangrepp. Att avmaska dem med tex Banminth före 21 dagars ålder gör ingen skada.

Vuxna katter behöver man absolut inte hålla på och avmaska i tid och otid, men man ska vara försiktig med de allra minsta.

Aha! Tack för att jag fick lära mig något nytt! Men då undrar jag om det gäller alla kattmammor som någon gång gått ute? Att det kan ligga latent hela livet? bara nyfiken, men tänker att det blir ännu viktigare att hålla katter inne om de nu ska avlas på

ApanAnn
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » ons 01 jul 2020, 22:09

Ja, så har jag förstått det. Har mamman varit ute och tagit (maskinfekterade) gnagare tidigare i livet så finns risken för ungarna.

Återgå till "Allmänt kattprat!"