Fundersam kring min katts hälsa och defusa symptom

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Ppettson
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Fundersam kring min katts hälsa och defusa symptom

Inläggav Ppettson » sön 17 maj 2020, 13:07

Hej!

Jag har en nioårig honkatt som förra veckan var in för att operera bort en tand, några dagar innan märkte jag att hon mer och mer drog sig undan och var sig inte riktigt lik. Jag fick Metacam utskrivet för att kunna ge och hon blommade upp igen för en liten stund, innan diarre och illamående tog över.

Efter operationen så kom vi hem senare samma dag och hon var varken sugen på att äta eller dricka, tyvärr så fortsatte detta att hålla i sig. Åkte in efter någon dag igen och vätskade upp henne och såg till att de gav aptitstimulerande medel.

Hon började dricka lite och slickade mest på maten, någon liten godis gick ned men aptiten var fortfarande inte helt hundra. Bokade ett nytt veterinärbesök då jag funderade på om det kunde vara något annat fel. Prover i samband med operationen var bra, både vad gällde lever och njurar. Vi tog nya sådan igen för att säkerställa att inget akut hade hänt och samtidigt så tog vi ett prov på bukspottkörteln då hon visade symptom på att vara öm när de kände igenom henne. Återbesök ett par dagar senare då tanken var ett ultraljud, men då värdena visade sig vara så bra och vi försökte klura på vad de kunde vara som påverkade allmäntillståndet så mycket.

Hon har blivit försiktigare på att ta skutt upp på bänkar och skåp och veterinären märket att muskulaturen på bakbenen var mindre än normalt , så misstanke om stelhet och artros var det som kom upp och tittar man tillbaka så har hon blivit mer försiktig med hopp,lek och bus. Så vi testar nu ett medel som skall verka antiinflammatoriskt och på sikt minska eventuell smärta.

Det som fortfarande kvarstår är den lite ändrade personligheten hos katten som annars är väldigt social och vill vara med, men nu drar sig mer undan, svårflirtad vad gäller att äta samt dricka men ändå nyfiken och kommer fram med jämna mellanrum. Nästa steg är väl att kolla upp magen om hon inte skulle börja komma igång ordentligt.

Vad tror ni andra, någon som erfarenhet av diffusa symptom vilket det känns som, då det inte finns något kristallklart att gå på?

Har ett återbesök på onsdag för att ge spruta nummer två gällande det antiinflammatoriska

Tack på förhand

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: huskatt

Re: Fundersam kring min katts hälsa och defusa symptom

Inläggav Weaxzezz » sön 17 maj 2020, 18:22

Min spontana tanke är om ni gjort röntgen på bakben och höft för att se om det är artos eller eventuell bencancer (ovanligt men lika bra att kolla)?

Annars tänker jag att allmäntillståndet påverkas av stressen av flera veterinärbesök. Min katt kan behöva ett par dagar på sig att komma in i rutiner och känna sig trygg igen efter bara ett besök.

Ppettson
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Ppettson » mån 18 maj 2020, 12:31

Hej!

Ingen röntgen gjord för detta, utan då katten visat sig ha svårt att göra högre hopp och en viss stelhet i bakdelen så bestämde vi för att testa och se om det hjälper. Det sticker snabbt och lätt iväg kostnadsmässigt när man inte har några som helst självklara tecken, utan mer defusa.

Min största oro är att det går trögt att komma igång att äta och dricka, hon gör det i små mängder och är lite halvloj. Skall till veterinär på onsdag igen för att ge en spruta och tänker att fram tills dess så fortsätter jag hålla kollen på henne då jag jobbar hemifrån för stunden. Skulle hon bli sämre,så kontaktar jag givetvis veterinären direkt.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » ons 20 maj 2020, 15:58

Hoppas att det löser sig med aptiten och hon kommer tillbaks i vanliga gängor igen. Min ena katt var dålig i julas och vägrade äta. Det började med en mindre magåkomma tror jag men sedan blev det som om han förknippade mat med dåliga saker och det krävdes flera vändor till vet innan det vände. Efter två gånger uppvätskning och andra sprutan aptitretare så började han äta igen. Det var verkligen en pärs. Håller tummarna. :consoling:

Ppettson
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Ppettson » tor 21 maj 2020, 12:51

Tack, jag hoppas också att det vänder! Nu har jag bokat ultraljud på tisdag då hon tappat ca 1 hg på 14 dagar trots trugande med mat och dryck! Äter lite av sig själv, kokt torsk har gått ned i små mängder samt rå köttfärs. Kanske inte den optimala maten , men man greppar efter halmstrån för att hitta något som skall ätas med god aptit.Har sett henne druckit lite för egen maskin, men inte samma glada katt som det brukar.

Har tittat lite när hon tuggar och det känns som att det kan vara något där som ställer till det. Under och överkäke röntgades i samband med operationen och man såg att det fanns början till tandlossning på tre tänder, men känns som att det kan vara något i munnen trots allt.

Vi får utesluta en sak i taget och hoppas på det bästa, för emellanåt är hon pigg och sen kryper hon undan och ligger gärna under soffan...nästan som att hon kommer på att det gör ont etc.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tor 21 maj 2020, 14:51

När min katt inte åt trodde jag också att det var något med munnen eftersom han såg ut som om han inte fick grepp om maten. Ungefär som när man har tagit en tugga allt för het potatis. Men det var absolut inget med munnen. Katter beter sig skumt när de är sjuka men jättebra att undersöka så klart.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"