Aggressiv katt

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Jonorukia
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Aggressiv katt

Inläggav Jonorukia » lör 29 feb 2020, 01:28

Hej!
Jag har fått stora problem med min katthona. Hon är 1.5år, kastrerad sedan december och är innekatt, ras blandning av ragdoll och sibirisk.
Det började smått i somras när jag träffade min nuvarande kille/snart sambo. Hon började fräsa för första gången, enbart mot honom och attackera honom. Jag vet han råkade klämma hennes svans en gång och skrämt henne halvt en natt när han kom hem sent (inget med mening såklart). Har även sovit borta vissa nätter sedan dess, men vi bor väldigt nära (2min gång) så har aldrig lämnat henne över dagar utan bara nätter ibland.
Nu på senaste speciellt efter två resor vid jul har hon börjat fräsa och attackera alla. Vid jul tog jag med henne hem till mina föräldrar som har hund, det gick bra till sist efter en dag. De förstod varandra och efter en smäll på hunden nos fick han rejäl respekt. Dom sov i samma soffan och nära, men när hon ställde till med hyss och mina föräldrar skulle flytta henne eller säga till så fräste hon och attackera dom. Inte mig däremot. Samma med min pojkväns föräldrar när vi var där, inga andra djur men hon attackera min pojkvän och hans mamma när dom kom för nära.
Nu är hon i ett tillstånd igen vid en resa där hon hela tiden fräser, mjauar dovt och attackerar ALLA. Hon har till och med fräst mot mig när jag flyttar henne frpn ett ställe till ett annat (näe min mamma var brevid och sträckte fram en hand där hon blev rädd och sa till). Hon litar inte på någon förutom mig då, hon kurrar ändp och kommer fram men det switchar över HELT hur fort som helst. Har infört klappförbud till alla som träffar henne just nu och jag förstår detta kommer hålla i sig även hemma och när jag och pojkvännen flyttar ihop. Värt att nämna är att min mors hund har skrämt upp henne och hon vågar endast vara på övervåningen dit hunden inte går. Så detta var fel av mig att ta med henne, jag borde vetat bättre men hade inget val.

Snälla har ni några tips på vad som kan vara fel och vad jag kan göra? Jag älskar min katt, hon var underbar förut men nu är det som att leva med djävulen och jag kan inte ha det att alla ska vara så rädda för henne att ingen vill bo eller umgås med mig hemma. Inget var fel i januari när vi besökte veterinären vad dom kunde se kan vara värt att nämna.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Fredrik
Mogen katt
Mogen katt
Katt: Min katt: halvt skogskatt

Re: Aggressiv katt

Inläggav Fredrik » lör 29 feb 2020, 17:04

Det sägs att katter har ett sjätte sinne. katten känner något på stämningen som ni inte känner
Är verkligen allt bra mellan dig och din partner?
Det kan även handla om att katten har varit med om något dåligt innan ni tog hand om den.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » lör 29 feb 2020, 19:31

Om du och din katt varit nära så känner hon sig kanske lite övergiven. Att din pojkvän råkat göra henne illa tar tid att reparera. Ge din katt mer egentid med matte så hon känner sig trygg igen. Plugga in Felliway friend som brukar fungera bra. Gå igenom och skapa fler trygga platser, gärna lite högt där hon kan hålla koll och känna att hon har kontroll.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » lör 29 feb 2020, 22:32

Jag tror det har blivit för mkt för henne helt enkelt.
1) Ny människa i ert liv och som råkat skrämma henne och klämt svansen av misstag
2) Du sover ibland borta och en del katter kan tycka att det är otäckt att vara ensamma nattetid
3) 2 resor på kort tid, träffa hund som hon inte känner, ny miljö och nya människor

Jag tror att hon är rejält stressad och osäker. Har du provat Feliway Classic som man sätter i vägguttag? Det utsöndrar ett feromon som luktar trygghet för katter. Jag tror att det är bra om du kan vara hemma hos henne även nattetid under en period och låt pojkvännen ge henne mat och godis så hon associerar honom med positiva saker. Lek regelbundet varje dag, leken ger trygghet och självsäkerhet för katter.

Ge henne positiv uppmärksamhet och låt henne ha regelbundna tider. En del katter fixar helt enkelt inte för mkt förändringar och nyheter på kort tid.
Bild

Jonorukia
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Jonorukia » sön 01 mar 2020, 14:44

Tack så mycket för era svar! Jag ska prova feliway nu hemma och se till att sova hemma tills vi flyttar ihop. Förhoppningsvis blir hon lite gladare; ska även köpa lite nya saker, högre klösträd bland annat.
Men personer som hon börjat ogilla, brukar det gå över med tiden eller kan det vara att hon alltid kommer känna lite agg mot pojkvännen?

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » sön 01 mar 2020, 15:49

Jonorukia skrev:Tack så mycket för era svar! Jag ska prova feliway nu hemma och se till att sova hemma tills vi flyttar ihop. Förhoppningsvis blir hon lite gladare; ska även köpa lite nya saker, högre klösträd bland annat.
Men personer som hon börjat ogilla, brukar det gå över med tiden eller kan det vara att hon alltid kommer känna lite agg mot pojkvännen?

Det är viktigt att pojkvännen jobbar med att skapa positiva känslor för tösen. Mycket lek, kanske ge godis och mat. Det går att jobba bort men för tösen kommer du alltid vara hennes

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » mån 02 mar 2020, 11:30

Håller med Starwatcher och Yrhättans. Tror också att det blivit för mycket på kort tid. Katter tycker om rutiner, det ger kontroll och trygghet. Nu är tid, tålamod, rutin och lek receptet. Utsätt henne inte för någon stress tills hon har blivit sig själv igen.

ApanAnn
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » lör 06 jun 2020, 22:01

Det går om din pojkvän är villig att jobba på det. Han lär aldrig bli lika bra som dig, men i alla fall komma upp till en nivå av ”acceptabel”. Han behöver plugga på kattspråk och hur katter fungerar, och vara beredd på att inte ta det personligt om det tar en stund att vinna över katten.

Vi har två katter och den ena var väldigt skygg i början och vi visste att han skulle behöva mycket jobb för att bli trygg. Jag blev ”hans” människa och han är gärna i mitt ansikte-nära. Min man är och har varit läskig även om det sällan rört sig om morr och fräs.

Det som gör relationen bättre är att se till att G matar katterna. Nu delar vi på ansvaret, men ett tag fick han vara den som matade jämt för att bättra på relationen. Fegiskatten är ordentligt matmotiverad så G ger honom speciella munsbitar ibland. T.ex lite skinka eller en bit jägarkorv. De två katterna satt som små ljus och stirrade på honom när han lagade köttgryta och slängde åt dem några små bitar kött medan han skar det.

Lek är också bra. Gärna med spö eller vippa så att din pojkvän inte är så nära katten. Vad som fungerar bäst beror på katten och vad hon gillar.

Jackson Galaxy har en del bra tips för såna här situationer också. Det finns ett flertal ”My cat from hell” avsnitt med liknande tema som det du beskriver.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"