Pris på katt med stamtavla

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
B1oB2
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Pris på katt med stamtavla

Inläggav B1oB2 » fre 17 jan 2020, 18:56

Hej,
Jag är ny på sidan men hoppas ni här kan ge mig svar.
Går i tankarna att köpa en renrasig maine coon (med stamtavla) men katten ska vara som sällskap, ej i avel. Vad är ett drägligt pris för en sådan? Googlar jag så sägs det 6--12000 men det är ett brett spann. Verkade lite "luddigt" vad som ingår men ska vara veterinärsundersökt inom 7 dagar innan leverans var klart och stamtavlan. Är det något mer som jag ska begära som köpare? Vad säger ni, som kanske köpt en maine coon och/eller är uppfödare själva?

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Pris på katt med stamtavla

Inläggav Yrhättans » fre 17 jan 2020, 22:46

B1oB2 skrev:Hej,
Går i tankarna att köpa en renrasig maine coon (med stamtavla) men katten ska vara som sällskap, ej i avel. Vad är ett drägligt pris för en sådan? Googlar jag så sägs det 6--12000 men det är ett brett spann. Verkade lite "luddigt" vad som ingår men ska vara veterinärsundersökt inom 7 dagar innan leverans var klart och stamtavlan. Är det något mer som jag ska begära som köpare? Vad säger ni, som kanske köpt en maine coon och/eller är uppfödare själva?

Jag har inte maine coon utan birma och kan inte priser på den rasen. Men, en raskatt ska vara vaccinerad två gånger, chippad, försäkrad (en försäkring du som köpare kan ta över), veterinärbesiktad inom 7 dagar för leverans. Den ska vara minst 12 veckor. Självklart ska du få stamtavlan.
Innan du köper ska du hälsa på och titta hur det ser ut där katten bor. Du lär dig mycket och ser hur mamma katt och kullen har det. Är det en intresserad säljare som ställer frågor om hur mycket du kan och som kommer hålla kontakt med dig o s v. Jag lämnar alltid med ett kompendium om sånt som är bra att veta, självklart också lite saker som luktar rätt. Filt, favoritleksak och lite annat.
Tror det finns en klubb för maine coon du kan ta kontakt med för att lära dig mer om rasen.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » lör 18 jan 2020, 08:05

B1oB2 skrev:Hej,

På maincoonkatten kan du läsa vad uppfödaren ska ha gjort och lite att tänka på vid köp:

https://www.mainecoonkatten.se/att%20t% ... C3%A5.html

Är föräldrarna inte hälsokontrollerade för hcm (väldigt tråkig hjärtsjukdom) och för HD dvs höftdysplasi som är en trist höftledssjukdom som kan ge stort lidande för katten är det inte en seriös uppfödare.

Hälsa på kattungen i uppfödarens hem. Ser allt snyggt ut, ja förutom då det vanliga kaoset som kattungar brukar ställa till med :grin: , verkar uppfödaren intresserad av dig och hur kattungen kommer att få hos dig? Säljer uppfödaren kattunge till vem som helst är det ett bra tecken på oseriös uppfödare. Är kattungarna glada, busiga och nyfikna? Hur är mammakatt?

Lycka till med planerna på ny liten familjemedlem :rosor:
Bild

B1oB2
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav B1oB2 » lör 18 jan 2020, 11:30

Tack för svar. Ska ta mig en funderare på om det är från just denna uppfödare jag vill ha min framtida juvel. :roll:

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Inläggav satanica » mån 20 jan 2020, 08:16

Nu är jag inte helt säker på priset på en renrasig mco med stamtavla men min bror köpt för 10000kr.
Men är uppfödaren medlem i sverakansluten kattklubb ska katten vara mimdt vara id-märkt, veterinärbesiktad ( ej äldre än 7 dagar) och grundvaccinerad med 2 sprutor. Det får de inte gå ifrån detta då de är knutna till de reglerna. De kan även ha ett hälsoprogram knutet till raser för att registrera avkomman men de kan du kolla upp på sveraks sida.
Annars tycker jag du ska kolla om föräldradjuren är HCM och Hd röntgad,

Ga inte för bråttom med ditt utan känn efter och hälsa på flera uppfödare
Bild

Kaktus
Superkatt
Superkatt
Katt: Bengal och huskatt

Inläggav Kaktus » lör 29 feb 2020, 00:15

Tycker att stamavlekatt blivit betydlig dyrare. Då jag köpte min bengal (för 11 år sedan),
så var priserna på 7000-9000kr, nu är de uppe i 10000-16000kr.

Användarvisningsbild
tjjo
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: NEM
Kontakt:

Inläggav tjjo » lör 29 feb 2020, 16:04

Jag tror att priset varierar ganska mycket beroende på vilken ras det gäller.

När jag köpte min neva 2011 betalade jag 9000
idag ligger dom på 12000... iaf i norr ;-)
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » lör 29 feb 2020, 19:26

För en uppfödare ökar också kostnaderna med tiden. Stamtavlor, chip, vaccinationer, hälsointyg och allt annat blir bara dyrare.

Återgå till "Allmänt kattprat!"