Tröttsamt att leka med katten...

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
sssimba
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Tröttsamt att leka med katten...

Inläggav sssimba » tor 06 feb 2020, 20:40

Vår omplaceringskatt (snart 4 årig innekatt) har bara bott hos oss i 5 månader, men jag och sambon är redan uttröttade av hennes krav på att vi ska leka med kattvippa med henne. Nu funderar jag på om hon skulle kunna roas av att ha en kattkompis (unge eller vuxen).... eller om risken är stor att vi då skulle ha två uttråkade katter som kräver lek? Och att vi måste dubbla lektiden eftersom katter oftast jagar/leker var för sig? :-k

Vi har egentligen inte de bästa förutsättningarna för att ha två katter, men vi börjar ändå fundera på saken eftersom hon verkar behöva MER i sitt liv.

(Vi försöker stimulera henne på andra sätt, men det är i princip bara jaktlekar som är roliga i hennes värld....och det är ju naturligt - hon är ju ett rovdjur! Vore kul om hon kunde lära sig tricks, apport, kurragömma eller promenader i sele men vi har inte lyckats med något av detta hittills i alla fall.)

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Re: Tröttsamt att leka med katten...

Inläggav Aziz » mån 10 feb 2020, 23:00

Det som du räknar upp som stimulerande aktiviteter är jättebra. Kan lägga till att testa agility. Kanske behöver ni lite mer tålamod bara. Precis som du säger så vill många katter leka jaktlekar själva eftersom de inte jagar i grupp men de kan hitta annan stimulans av varandra. Så det är väl inte så dumt tänkt med en till, men en katt till bör ju vara ert val och inte bara för förste katten. Finns tyvärr ingen garanti att de kommer gilla varandra.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"