Det känns som om jag är nybörjare, trots jag haft katter innan. Länge sedan dock jag hade så små unga katter ...
Två nya familjemedlemmar (kattungar) kom till mig den 22 december: Mysis och Sötis
De kommer från två olika kullar och känner inte varandra sedan tidigare.
Mysis är katthane på 16 v. och väldigt modig, kelen och busig. Dvs helt underbar. Han följer mig vart jag än går i lägenheten och vill ha mycket närhet.
Sötis är katthona på 14 v. och "osynlig". Jag har inte sett henne sedan hon kom "hem".
Sötis kom först till lägenheten och jag tänkte att hon kunde "doftmarkera" och göra sig hemmastadd medan jag hämtade Mysis (ankomst 2,5 timmar senare).
Jag stängde/avskärmade ut mot inglasad balkong och mot enda rummet som har dörrar.
Hon fick rörelsefrihet i sovrum, hall, stort rum, kök. MEN, jag har endast sett röken efter henne efter det att jag öppnade transport-buren.
Hade jag vetat vad jag vet idag skulle hon "isolerats" i rummet med dörrar ... men det hjälper inte att vara efterklok nu.
Fråga 1:
Jag hittar inte henne. Vad ska jag göra?
Enligt säljaren var hon blygast i kullen. MEN, jag såg henne både leka de tidigare ägarna, umgås med syskon och kattmamma och använda lådan i stallet.
Jag var och hämtade de plädar och någon leksak från stallet med stalldoft. De är nu utplacerade i rummen hon har tillgång till.
Har dock inte märkt någon skillnad.
Har även skaffat Feliway Classic och Friend. (igår - hur snabb
Jag pratar och "leker" med leksaker med henne var jag än är i lägenheten. Utmanande då jag inte vet var hon gömmer sig.
Fråga 2:
Matskålar, vattenskålar och toalådor (3 st) är placerade på flera ställen/i flera rum i lägenheten. Ska jag låta det vara så?
Om jag inte stänger in mig och Mysis i rummet med dörrar äter han upp all mat. Han är väldigt matglad och alltid hungrig.
Fråga 3:
Hur ska jag få henne att komma fram och leka, umgås "vara synlig".
Hon äter, dricker och går på lådan när jag stänger in mig och Mysis i rummet med dörrar.
Jag är orolig när jag aldrig ser eller får möjlighet att umgås med henne.
Fråga 4:
Ska jag forcera, be någon om hjälp och aktivt leta upp Sötis och fånga in henne?
(Gud vet hur jag ska lyckas med det - jag har verkligen försökt och såg då endast röken av henne när jag började flytta soffan), och placera henne i rummet med dörrar. För att sedan låta henne vara i rummet med dörrar så hon får "ta det i sin egen takt". Eller gör jag mer skada då?
Fråga 5:
Motarbetar jag Sötis till-väjning när jag låter Mysis vara ute i våra "gemensamma" utrymmen?
Mysis behöver mycket utrymme då han har spring i benen. När han sitter i rummet "instängd" och hör mig så skriker han och vill ut.
Hur ska jag finna en lösning på detta?
Fråga 6:
Ska jag ge både mjukmat för kattungar (har provat 2 sorter, en vecka åt gången) och torrisar (Hills)?
I nuläget står torrisar framme på i varje utrymme (4 ställen) i lägenheten.
Mysis lägger av världens "stinkbomber" och blev lös i magen av den första veckans mjukmat. (och av att äta för två …)
Han är fortfarande gasig av nya maten, men inte lös i magen. Hur går jag vidare härifrån mätmässigt?
Sötis äter och går på lådan (ser normalt ut).
Fråga 7:
När ska jag få kastrerat Mysis för att vara säker på att det inte blir större familj därhemma?
Fråga 8:
Det är vanliga huskatter. Har ni skaffat besiktningspapper från veterinär inför försäkring? Tips om var jag ska försäkra dem?
Vill ha täckning för tandsjukdomen Forl TR (mina tre tidigare katter hade tyvärr det) och veterinärkostnader för resten av deras liv. Minimum ersättning 30000. Ej livförsäkring. Är ICA kund. Vad skiljer ICA och Svedea försäkring?
Jag måste hitta Sötis för att ge henne min kärlek och ID, vaccination, försäkring och senare kastrering ..., men står i ögonblicket rådvill och känner mig hjälplös då hon inte visar sig och jag inte kan finna ut var hon är.
Jag ser fram emot dina svar.