Tvångsmata?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
katarinah
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Tvångsmata?

Inläggav katarinah » tis 10 dec 2019, 18:18

Hej!
Min katt fick en tand samt tandsten borttagen igår. Hon fick också en kur Metacam.
Nu får hon kväljningar då hon ska äta. Ger henne mosad kokt torsk, vilket hon älskar och vill äta, men det går inte.
Läser att illamående kan vara en biverkan av Metacam så jag misstänker den. Hon fick en dos Metacam i morse och jag kommer inte ge någon i morgon utan istället ringa veterinären.
Hon är annars rätt pigg, men jag är orolig för hennes lever då hon är lite rund och jag vet att det är livsfarligt för tjocka katter att fasta (obotliga leverskador)

Så nu undrar jag om jag ska försöka tvångsmata henne på samma sätt som man ger avmaskningtabletter? Har försökt med en liten bitt uppbött mat, men hon fick kväljningar och det kom upp.

Har också försökt fylla en spruta med mosad fisk blandad med vatten och ge , men lyckas inte (hon "spottar")

Hoppas nu att Metacamen snart slutar verka och att illamåendet går bort.

Tar tacksamt emot tips.

katarinah
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Re: Tvångsmata?

Inläggav katarinah » tis 10 dec 2019, 18:42

Puh! Nu lyckades jag ge henne lite mat ur en kupad hand: mosad torsk och ris, Kanske det vänder nu. Vill få i henne fett, ska försöka göra samma med uppblött kattmat. Hon åt själv alltså. Inget tvång.

katarinah
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav katarinah » tis 10 dec 2019, 20:34

Puh igen. Det går bra att mata med uppblött torrfoder ur handen. Men hon vägrar äta från ett fat eller om man lägger en liten bit mat på golvet framför henne. Märkligt. Tur att denna metod testades.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » ons 11 dec 2019, 04:27

Åt hon på kvällen när hon kom hem? Båda mina katter har fått ett morfinliknande smärtstillande hos veterinären (ej metacam) och båda mina katter blir rejält illamående av den medicinen. Det finns bra medicin att få mot illamåendet, Cerenia.

Hoppas att det vänt nu men ring och hör med er veterinär om hon inte kommit igång och äter bra själv. Matvägrar katten får man göra precis som du gjorde, dvs i värsta fall tvångsmata.
Bild

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"