Råkat vänja min kattungen att leka med mina händer..

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Beckilly
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Ragdoll/Norskskogskatt

Råkat vänja min kattungen att leka med mina händer..

Inläggav Beckilly » mån 11 nov 2019, 01:11

Jag och min sambo köpte våran första egna kattunge för ungefär 3-4 veckor sedan. Hon har två personligheter, antingen extremt lekfull eller extremt kelig. I vilket fall så råkade jag vänja henne vid mina händer att leka med när vi precis fick henne, först va de mer kärleksnafs men nu har hon blivit lite mer hårdare med t.e.x bitandet. Hon är inte aggressiv på något sätt utan gör detta pga att hon är lekfull. Men börjar göra lite ont nu när hon bits och rivs.. så min fråga är, hur av vänjer jag henne att mina händer/fötter INTE är leksaker?? Eftersom detta är mitt första djur så hade jag ingen aning om att man tydligen inte ska låta katten leka med sina händer till att dom tillslut tror att det är leksaker.. Men har nu läst på lite, nu när de redan är försent.

Men hoppas att det fortfarande går att av vänja henne från det..
Så har ni tips, dela gärna med er!!

Tack på förhand.

PS. kattungen är ungefär 2 månader nu.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Re: Råkat vänja min kattungen att leka med mina händer..

Inläggav Aziz » ons 13 nov 2019, 22:20

Skaffa roliga leksaker som inte involverar kroppskontakt, olika spön med fjädrar, insekter m.m. i andra änden som ni leker med. Ni kan även ha bollar och små möss som ni kastar eller gömmer och lite större mjuka "djur" som kisse kan kaninsparka och döda. Försök leka kisse trött med olika leksaker och ge därefter mat. Om kisse äter torrfoder kan ni
även gömma fodret i olika aktivitetsleksaker som gör att kisse även får använda hjärnan lite för att få tag på maten. En trött och väl stimulerad kisse kommer att vara mindre benägen att jaga händer och fötter. En utmaning men försök att inte reagera om kisse försöker leka med händer, bara gå bort. då blir det tråkigt för kisse som förhoppningsvis ledsnar på händer som leksak.

Ps Såg nu att ni skrev att ungen är bara 2 månader, stämmer det är den aldeles för ung för att vara skild från mamma. Kattungar får inte skiljas från sin mamma före 12 veckors ålder.

Beckilly
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Ragdoll/Norskskogskatt

Inläggav Beckilly » tor 14 nov 2019, 23:31

Aziz skrev:Skaffa roliga leksaker som inte involverar kroppskontakt, olika spön med fjädrar, insekter m.m. i andra änden som ni leker med. Ni kan även ha bollar och små möss som ni kastar eller gömmer och lite större mjuka "djur" som kisse kan kaninsparka och döda. Försök leka kisse trött med olika leksaker och ge därefter mat. Om kisse äter torrfoder kan ni
även gömma fodret i olika aktivitetsleksaker som gör att kisse även får använda hjärnan lite för att få tag på maten. En trött och väl stimulerad kisse kommer att vara mindre benägen att jaga händer och fötter. En utmaning men försök att inte reagera om kisse försöker leka med händer, bara gå bort. då blir det tråkigt för kisse som förhoppningsvis ledsnar på händer som leksak.

Ps Såg nu att ni skrev att ungen är bara 2 månader, stämmer det är den aldeles för ung för att vara skild från mamma. Kattungar får inte skiljas från sin mamma före 12 veckors ålder.

Tack för ditt svar!
Vi har en massa leksaker, både spön, bollar o allt möjligt. Denna lilla skrutten är otroligt aktiv, hon leker mer än vad hon sover. Så hon blir nästan aldrig trött när man väl lekt med henne haha. Men får väl fortsätta med de och bara hoppas att hon snart vänjer av sig det.
Vi fick henne samma dag då hon precis blev 12 veckor gammal, råkade räkna ut fel men hon borde vara ungefär 16 veckor gammal.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » fre 15 nov 2019, 13:36

Vi fick henne samma dag då hon precis blev 12 veckor gammal, råkade räkna ut fel men hon borde vara ungefär 16 veckor gammal.

Ok, vad bra. Blev lite orolig där. :-D Tricket med all uppfostran är det som kallas positiv förstärkning. Dvs uppmuntra sådant som är bra och ignorera (inte straffa) sådant som är dåligt. En annan bra regel när det gäller katter är att försöka ge ett bättre alternativ till det som man vill förbjuda. Får inte katten leka med händerna, ge ett bättre alternativ, t.ex. jaga ett spö med fågelfjädrar. Får kisse inte sitta på bordet, ok ge en stol att sitta på istället, osv. Sedan är de flesta kattungar otroligt aktiva och det kan vara svårt att trötta ut dom men håll ut, lillen blir snart stor och förståndig. :hi5:

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » sön 17 nov 2019, 10:08

Köp en Kickeroo och stick till henne när hon vill leka med händerna. Lek med långa spön ex da bird vippa så löser det sig. Det tog några veckor för mina när dom var små att förstå att händer/fötter inte uppskattas som leksaker.
Bild

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"