Kattunge samsas med äldre katt?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Vidhall
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Kattunge samsas med äldre katt?

Inläggav Vidhall » ons 09 okt 2019, 12:06

Eller snarare tvärtom, att få den äldre katten att samsas med den nya. Ännu en variation på temat ny katt i hemmet :)

Hej förresten, min första post här men jag tänkte be om lite råd.

För ungefär tre veckor sedan fick jag hem en unge från ett katthem. Hon och hennes kull hämtades från en gård när de var runt sex veckor gamla, och hade inte haft kontakt med människor innan dess. Så de har varit sena med att acklimatisera sig till människor, och min lilla Dorcas är nog den skrajaste av kullen. Men hon började snabbt ty sig till mig, och är väldigt gosig - även om hon lätt blir rädd om jag t ex vänder eller reser på mig snabbt, och pinnar iväg till sitt gömställe under badkaret, där hon tyvärr har spenderat den mesta av tiden. Jag hade henne i ett avsett rum (bor själv i trea), men hon vägrar bli instängd där igen.

Till saken hör att jag har en katt sedan innan, Tara 9 år, som fram till i somras levt hela sitt liv med en äldre argbigga. De drog inte jämt, och Taras försök till lek möttes med fräs och klor. Tara var till en början nyfiken på lillkatten, men senaste veckan har hon bara flugit efter henne, och lilla Dorcas vågar knappt gå ut ur badrummet. Jag har burit in henne till sovrummet ett par gånger, vilket har funkat bra.

Hur tror ni är bäst att lösa det här? Vänta ut situationen tills Tara vänjer sig och slutar flyga på lilla Dorcas? Stänga ute Dorcas från badrummet så hon inte kan gömma sig där inne utan "tvingas" möta gammkatten? (det känns bara elakt.) Ska jag gå emellan, eller låta Tara hålla på ifred? Jag har köpt en Feliway friends som jag pluggade in igår, och det kändes som att Dorcas kände sig lite tryggare framåt kvällen.

Jag förstår att det kan ta ett bra tag innan de blir vänner eller iaf tolererar varandras närvaro, främst som båda är hittekatter (Tara övergiven antagligen lite för tidigt, så misstänker att hon är lite konstig). Men det känns bara så hämmande att Dorcas bara är i mitt lilla badrum. När jag försökt bära ut henne till vardagsrummet slutade det med flertal rivmärken på mig och en vettskrämd kattunge...

med vänlig hälsning, ensamstående tvåkattsfar i Malmö

Vidhall
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Re: Kattunge samsas med äldre katt?

Inläggav Vidhall » ons 09 okt 2019, 12:13

Kan ju dock säga att nya katten fått en önskvärd effekt - jag skaffade henne lika mycket till sällskap & aktivering av den gamla katten, som verkligen blev slö och dyster efter hennes sura storasyster och hennes människomamma flyttade till annan stad. Från att ha sällskap jämt och ständigt till att vara ensam över 8h om dagen när jag jobbade, det kändes jättejobbigt. Men nu är Tara både mer livlig och lekfull, och mer tillgiven, eftersom hon konkurrerar om mig med en annan liten fjant. Nu ska de bara lära sig umgås med varandra...

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » ons 09 okt 2019, 16:02

Hej och välkommen!

Jag skulle nog hindra lillkissen från att gömma sig i badrummet och istället upplåta ett av rummen till lillens "basläger" . Där bör allt finnas inom räckhåll, mat, vatten, toa, klätterträd, leksaker och sovplatser. Gärna avskilt med t.ex kompostgaller till resten av lgh så att lillen och gammelkatten kan vänja sig vid varandra utan närkontakt, åtminstone så att du kan skilja dom åt när du inte är hemma. Sedan beror allt på hur de uppför sig tillsammans. Det kan gå rätt vilt till och se hårt ut om de t.ex. brottas men det verkar ju vara lite kvar tills de vågar gå i sådan närkontakt. Men som sagt försök ordna så att lillen inte kan/behöver gömma sig av rädsla för den äldre katten. I baslägret kan du ju leka och gosa med lillen utan att den andra katten kan komma dit och i resten av lgh umgås och leka med den äldre katten utan att bli störd av lillen. Låt det gå så några dagar och se hur det utvecklar sig. Tid och tålamod så löser det sig säkert. :-D

Vidhall
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Vidhall » tor 17 okt 2019, 08:58

Tack för tipset! Under den gångna veckan har jag hållit badrummet off limits för båda katterna, i den mån det gått. Är som en ny katt, den lilla, nu när hon tagit mitt sovrum i besittning. Det blir fortfarande en del fräs och bråk när jag låtit passagen vara öppen (har ett hönsnätsgaller som separering vid behov), men ungen har blivit betydligt sturskare, extremt busig och blir bara rädd för mig när jag nyser eller hostar, haha. Får bara se när hon vågar ta mer av lägenheten i besittning, men det får ta sin tid! Samma med gammkattens acceptans. Hon vill ju leka, men fattar inte att hon inte kan leka som en hundvalp.

Så åter igen, tack för tipset!

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » fre 18 okt 2019, 18:50

Påminner lite överallt på forumet om Hallowentävling. Om problem att lägga upp foto, skicka PM till mig

Vidhall
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Vidhall » ons 06 nov 2019, 11:43

Uppdatering: föregående två helgerna var jag på resande fot, och lämnade mina katter med erfaren kattvakt. Det verkar som att min frånvaro tvingade djuren att bonda, och nu är de om inte vänner så åtminstone toleranta mot varandra. Lite bråk jakt och fräs blir det fortfarande, men lilla Dorcas rör sig självmant och med allt mer mod runt i lägenheten, igår kväll gjorde hon köket till sitt eget. Nu är det bara vardagsrummet kvar, och jag hoppas att det inte dröjer för det är ju där jag är mest.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » sön 10 nov 2019, 21:32

:hi5: Med tålamod brukar det lösa sig. :-)

Vidhall
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Vidhall » Idag, 13:56

Precis! Härom dagen tog hon över vardagsrummet med, och började storartat med att slita av mängder av blad från en växt jag inte tänkt på att hon kunde nå, samt nästan lyckas dra ut en vinylskiva ur samma hylla. Man får veta att man lever, ser fram emot när hon kommer börja löpa framåt årsskiftet... :shock:

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"