Jag är nyfiken på hur ni som föder upp katter och har egen avelshane håller era katter. Har ni dem tillsammans med honor (på p-piller), eller separat. Har ni fler än en avelshane tillsammans, och hur fungerar det?
Har någon provat kemisk kastrering av hankatt, och hur har det fungerat sedan när ni velat ta en kull?
Jag har inte haft avelshane tidigare, utan haft tur att fått låna hane från annan uppfödare. Jag har nu en ung hankatt som jag vill börja med att ställa ut, innan jag bestämmer mig för om han ska vara i avel, men känner en viss stress eftersom han kommer bli könsmogen om några månader. Har en honkatt som redan löpt en gång, och jag skulle helst vilja prova att fortsätta hålla dem tillsammans, då de trivs väldigt bra ihop, men det skulle ju då innebära p-piller till honan eller/och kemisk kastrering av hanen tills jag kunnat utvärdera om jag vill ha dem i avel.
Jag har alltid varit avskräckt av de biverkningar man kan läsa om vad gäller p-piller till honkatt. Hur vanligt är det att hälsoproblem uppstår när man använder p-piller under kortare tid?
Hoppas på lite tips.