Två chip - farligt?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Två chip - farligt?

Inläggav Siv » fre 16 aug 2019, 09:48

Hej! Jag har två katter, varav en med foderallergi. Katterna får därför mat i foderautomater med chipläsare (SureFeed). Nu misstänker jag att ena kattens chip har vandrat ner i kroppen för automaten öppnar sig inte längre. Den öppnar sig om jag puttar in henne längre in under avläsaren. Men hon sticker inte in huvudet så långt självmant, troligtvis för att luckan då öppnas under henne.

Jag talade med en djurskötare som sa att man kan sätta in ytterligare ett chip. Men jag gillar egentligen inte tanken på chip i kroppen överhuvudtaget. Jag var tveksam till det första, och är ännu mer tveksam till ett andra. Men jag vet samtidigt att ett chip inte är farligt, och att min tveksamhet nog främst har med andra saker att göra. Frågan är dock nu om min tveksamhet till två chip också är omotiverad vad gäller farlighet? Bör jag bara helt enkelt låta dem sätta in ett nytt chip? Någon som har erfarenhet av detta? Vad händer om även det andra chipet börjar vandra i kroppen? Kan de "krocka"?

Kan tillägga att katten är en innekatt så sannolikheten att hon smiter och behöver hittas är liten.

Kan också tillägga att katten nyligen opererats för en aggressiv juvertumör, om nu chip kan ha någon inverkan på sådant.

Kan också tillägga att jag såklart ska kolla om chipet verkligen har flyttat sig innan jag gör något. :)
Senast redigerad av Siv fre 16 aug 2019, 09:48, redigerad totalt 2 gånger.

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Re: Två chip - farligt?

Inläggav Siv » fre 16 aug 2019, 12:20

Nu ringde jag till en annan veterinär nära oss för att fråga om de kunde kolla var chippet sitter. Där sa de att man aldrig sätter två chip pga att det kan bli förvirring om två nummer kommer upp, om katten ska resa eller kontrolleras hos veterinär. Hm.

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: huskatt

Inläggav Weaxzezz » fre 16 aug 2019, 15:32

Har chippet flyttat sig antar jag att de relativt lätt kan flytta det tillbaka igen. Det är ju precis under huden och är litet.

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Två chip - farligt?

Inläggav Siv » fre 16 aug 2019, 19:39

Weaxzezz skrev:Har chippet flyttat sig antar jag att de relativt lätt kan flytta det tillbaka igen. Det är ju precis under huden och är litet.

Hm. Det sa de ingenting om. Jag får fråga en veterinär när hon ska på en annan kontroll i september. Tack för ditt svar!

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » lör 17 aug 2019, 16:09

Jag ser ingen poäng med att sätta in ytterligare ett chip, eftersom risken är stor att även det vandrar iväg förr eller senare. Det är inte ovanligt att chipet vandrar en bit i kroppen, även hos andra djur (tex häst). Jag tror inte att det är farligt - de är små och nätta - men det verkar ganska meningslöst och kan säkert (som en veterinär nämnde) orsaka förvirring i en situation där någon behöver kontrollera chipet. I en situation där kattens chip kollas tror jag inte att de flesta tänker att det ska letas vidare med läsaren ifall det finns flera - det är ju så att säga ett id-kort och det vanliga är att sätta in ett.

Det smidigaste vore ju om det kunde lösas med ett chip/en bricka som fästs i ett halsband tex, men jag vet inte hur det ser ut med sådana lösningar till Surefeed och liknande (jag har sett kattluckor med liknande).

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » sön 18 aug 2019, 08:36

Man får med brickor att sätta i halsbandet och som passar till surefeed men katter som inte är vana vid halsband uppskattar kanske inte ett sådant. Mina hade inte gjort det och om halsbandet tappas vid lek (man måste ha ett säkerhetshalsband som där låset löser ut även inomhus om katten skulle fastna i ngt) blir det ingen mat till katten vilket är en stor nackdel mot att ha ett chip i katten.

Farligt är det inte med 2 chip. Synd att dom kanske inte kan programmeras om med numret för då hade man ju lätt kunnat sätta in ett nytt med samma nr som det gamla.

Hör med id-registren om man kan ha 2 nr på samma katt.
Bild

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » sön 18 aug 2019, 19:03

Colourspot skrev:Jag ser ingen poäng med att sätta in ytterligare ett chip, eftersom risken är stor att även det vandrar iväg förr eller senare. Det är inte ovanligt att chipet vandrar en bit i kroppen, även hos andra djur (tex häst). Jag tror inte att det är farligt - de är små och nätta - men det verkar ganska meningslöst och kan säkert (som en veterinär nämnde) orsaka förvirring i en situation där någon behöver kontrollera chipet. I en situation där kattens chip kollas tror jag inte att de flesta tänker att det ska letas vidare med läsaren ifall det finns flera - det är ju så att säga ett id-kort och det vanliga är att sätta in ett.

Det smidigaste vore ju om det kunde lösas med ett chip/en bricka som fästs i ett halsband tex, men jag vet inte hur det ser ut med sådana lösningar till Surefeed och liknande (jag har sett kattluckor med liknande).

Tack för ditt svar! Vad bra att du påminde mig om halsband, att jag inte tänkte på det! Tyvärr är hon inte så förtjust i att ha halsband. Kanske kan hon vänja sig, men jag är tveksam till att hon kommer att känna sig helt bekväm med det.

Nu har jag i alla fall letat fram brickan som följde med när jag köpte automaten och satt den i ett halsband. Två gånger om dagen sätter jag på henne halsbandet och serverar våtfoder i automaten. Övrig tid står torrfoder framme, ett allergifoder som båda kan äta. Det är inte optimalt, men det funkar tills jag har kommit på något bättre.

Man får med brickor att sätta i halsbandet och som passar till surefeed men katter som inte är vana vid halsband uppskattar kanske inte ett sådant. Mina hade inte gjort det och om halsbandet tappas vid lek (man måste ha ett säkerhetshalsband som där låset löser ut även inomhus om katten skulle fastna i ngt) blir det ingen mat till katten vilket är en stor nackdel mot att ha ett chip i katten.

Farligt är det inte med 2 chip. Synd att dom kanske inte kan programmeras om med numret för då hade man ju lätt kunnat sätta in ett nytt med samma nr som det gamla.

Hör med id-registren om man kan ha 2 nr på samma katt.
Vilken bra idé!! Tack! Jag ska absolut kolla upp detta. Bra också att du uppmärksammade mig på att jag bör ha ett säkerhetshalsband om jag låter henne ha halsband hela tiden. Jag hade helt glömt bort att det finns sådana, och kände mig tveksam till halsband bland annat av den anledningen, att hon skulle fastna. Bra att veta att detta finns om jag bestämmer mig för den lösningen.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"