Kan katten flytta med vid veckopendling? (långt, sorry)

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Kikki
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Huskatt född september -16

Kan katten flytta med vid veckopendling? (långt, sorry)

Inläggav Kikki » sön 11 aug 2019, 19:49

Är det någon som har erfarenhet/råd beträffande veckopendling och katt? Frågan är inte akut, eftersom jag har stora barn och deras pappa kvar i huset så finns det folk hos Strix i veckorna när jag är borta. Men maken jobbar inom det militära med oregelbundna tider och barnen är 17 och 18 och ger sig av på egna äventyr då och då. Förr eller senare kommer veckan att komma när ingen kan se till honom. :-k Min tanke är att vänja honom vid att följa med mig innan det händer.

Bakgrundshistorien är så här: han är tre år gammal och har i två år varit ute och inne som han velat, med chip och lucka som bara släpper in honom eftersom det finns en del andra katter i villaområdet. Nu kom han in i torsdags och haltade och går sedan fredagen på antibiotika efter två (inte så djupa) bett. :shock: Detta är en upptrappning. Han har under sommaren kommit in med småskråmor, skorv här och var, och jag har tänkt att jag skulle hålla honom inne eftersom jag inte vill att det ska bli illa. Nu blev det illa och jag vill inte släppa ut honom igen. :swear: Han får bli innekatt även efter att den hatade tratten är av. Det får helt enkelt räcka med fjäder på spö och klätterträd vid fönstren.

Det blir ju en stor omställning, både att sluta vara ute och att eventuellt börja åka med mig till lägenheten. Den är också mycket mindre, fast balkong finns. Alla råd mottages tacksamt.

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Shroomy, huskatt

Re: Kan katten flytta med vid veckopendling? (långt, sorry)

Inläggav Weaxzezz » mån 12 aug 2019, 19:49

Jag hade testat att vänja honom långsamt vid resor och korta besök. Är han väldigt fäst vid dig bör det gå bra - min katt tycker inte precis om att resa men hon föredrar det definitivt över att vara ensam. Och blir det veckopendling mer ofta bör katten vänja sig vid båda platserna. Min katt känner i alla fall igen platser även om vi besöker dem en gång om året eller så (typ sommarhus ett par veckor).

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » tis 13 aug 2019, 16:18

Jag jobbade ett tag extra (varannan helg) i ett stall och bodde då i ett rum på gården de helger jag jobbade - två dygn åt gången (dit fredag kväll, hem söndag kväll). Katterna följde med mig dit och fick bara vara på mitt rum, eftersom det fanns/finns andra katter på gården och mina var och är innekatter på heltid. Ingen av mina tycker att transportburar är någon hit utan det pips och protesteras lite - ibland slutar det i bilen, ibland inte - men de åker ändå lugnt och ingen av dem verkar bli åksjuka eller liknande. De tyckte nog att det var rätt tråkigt på rummet, men i övrigt så vande de sig rätt fort vid att komma dit osv och brydde sig inte nämnvärt om miljöombytet i sig. De undersökte stället de första gångerna, sen konstaterade de mest att "Jaha, då är ju här igen då..".

Användarvisningsbild
tjjo
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: NEM
Kontakt:

Inläggav tjjo » tis 13 aug 2019, 23:41

Jag hade en huskatt som följde med mig när vi ar hos pojkvännen.
varannan vecka hos mig och varannan hos killen.
det funkade riktigt bra.
han var dock van innekatt, å det var han på båda ställena.

Däremot var han utekatt hos min pappa, och det var aldrig nått problem att komma hem, där visste han att han inte fick gå ut.
Bild

Återgå till "Allmänt kattprat!"