Diarré, vad göra?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Diarré, vad göra?

Inläggav Aziz » sön 14 apr 2019, 10:07

Vår herr katt har illaluktande avföring för första gången sedan han flyttat till oss, dvs för 5,5 år sedan. Jag är bortskämd med att han alltid har haft bra mage och inte alls känslig för något i födoväg. I går kväll så stank avföringen fruktansvärt och när jag gjorde rent lådan så märkte jag att det var lös avföring istället för de vanliga fina korvarna. Samma sak hände i natt. Han verkar inte sjuk fö förutom att andningen verkar lite snabbare än vanligt. Han leker, äter och dricker som vanligt.

Vad göra? Finns det någon särskilt bra kost att ge vid diarré eller hur ska jag hjälpa herr katt? Vad hade ni gjort?

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Re: Diarré, vad göra?

Inläggav Starwatcher » sön 14 apr 2019, 12:05

Aziz skrev:Vår herr katt har illaluktande avföring för första gången sedan han flyttat till oss, dvs för 5,5 år sedan. Jag är bortskämd med att han alltid har haft bra mage och inte alls känslig för något i födoväg. I går kväll så stank avföringen fruktansvärt och när jag gjorde rent lådan så märkte jag att det var lös avföring istället för de vanliga fina korvarna. Samma sak hände i natt. Han verkar inte sjuk fö förutom att andningen verkar lite snabbare än vanligt. Han leker, äter och dricker som vanligt.

Vad göra? Finns det någon särskilt bra kost att ge vid diarré eller hur ska jag hjälpa herr katt? Vad hade ni gjort?

Ge skonkost som kokt kycklingfilé eller kokt torsk. Koka med vatten, inget salt eller kryddor. Finfördela köttet och servera ljummet med mkt av kokspadet. Du kan ge ngn dag tills magen är stabil. Om katten tål ris kan man mosa i lite ris eller kokt potatis i den kokta maten. Prickisarna hälsar att kokt torsk eller kokt kyckling är jättegott!! Ett annat alternativ är att ge Thrive kycklingfilé. Små burkar med kokt kycklingfilé med lite solrosolja. Helfoder som säljs på Arken zoo. Iaf tidigare hade butiken i Häggvik maten inne. Mkt dyrare än att koka kyckling själv dock.
https://www.arkenzoo.se/thrive-vatfoder ... 75-g?48100

Kolla så Herr Katt inte har feber! Har han feber också är det bra med veterinärbesök. Det är hemskt många katter den här säsongen som fått salmonella i våra trakter. Symtom brukar vara lös mage och feber.

Vi håller tummar och tassar att lilla magen snart är bra igen :consoling:
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » sön 14 apr 2019, 16:06

Håller med att börja kolla så Herr Katt inte har feber. Skonkost och vid behov Diarsanyl. Man blir inte etta på tycka om matte/husse om man ger det, men det är effektivt.

Kan också ge råd om att alltid ha flytande kol hemma om någon äter något olämpligt, mycket effektivt även om det brukar sluta med att både katt och husse/matte ser ut som sotare....

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » sön 14 apr 2019, 21:16

Tack Starwatcher och Yrhättans. Han känns som vanligt temperaturmässigt vid beröring iaf. Kan man ta reda på om han har feber på något annat sätt än genom temp i rumpan? Har en känsla av att det kommer sluta illa för någon om vi försöker. :oops:

Jag har också läst om salmonella, hoppas verkligen inte att det är något sånt. Ger man medicin för det och kan det smitta till andra kissen?

Ja det där med kol...minns fortfarande en mardrömsnatt på akuten med sonen när han var så där två år och hade ätit massagkräm och vi skulle ge honom flytande kol med spruta i munnen. Hela rummet var svart efteråt. :shock:

Hur som helst ingen försämring under dagen, han verkar som vanligt och bajsade när vi var ute en sväng och jag försökte studera resultatet men han är så noga med att täcka för. Kände i alla fall inte en så stark lukt som i går kväll. Vi får hålla oss inne tills han har gjort på lådan helt enkelt så att jag kan se ordentligt. :wait:

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » sön 14 apr 2019, 21:45

Aziz skrev:Tack Starwatcher och Yrhättans. Han känns som vanligt temperaturmässigt vid beröring iaf. Kan man ta reda på om han har feber på något annat sätt än genom temp i rumpan? Har en känsla av att det kommer sluta illa för någon om vi försöker. :oops:

Jag har också läst om salmonella, hoppas verkligen inte att det är något sånt. Ger man medicin för det och kan det smitta till andra kissen?

Ja det där med kol...minns fortfarande en mardrömsnatt på akuten med sonen när han var så där två år och hade ätit massagkräm och vi skulle ge honom flytande kol med spruta i munnen. Hela rummet var svart efteråt. :shock:

Hur som helst ingen försämring under dagen, han verkar som vanligt och bajsade när vi var ute en sväng och jag försökte studera resultatet men han är så noga med att täcka för. Kände i alla fall inte en så stark lukt som i går kväll. Vi får hålla oss inne tills han har gjort på lådan helt enkelt så att jag kan se ordentligt. :wait:

Kanske något som är bra framöver. Jag tog temp på "det vanliga sättet" några dagar i rad för att säkerställa normal temp för just den katten. Kan variera något. Samtidigt kollade jag med termometer för panna (Braun) för människor för att se skillnaden. Kommer inte ihåg exakt men minns att det skilde något. Lägg till eller dra ifrån det som behövs för att motsvara vanlig termometer och du vet tillräckligt noga för att se om katten har feber eller inte.
Mycket behagligare för både katt och människa.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » sön 14 apr 2019, 22:09

Hoppas det bara var ngt tillfälligt! Jag köpte en ultrasnabb termometer men håller med om att flera sekunder är jättelång tid med otåliga prickiga pojkar 8-[

Salmonella brukar inte behandlas med antibiotika men kan behöva vätskas upp, koll på lite prover och så. Man måste också vara extranoga med hygienen.

Info från sva :https://www.sva.se/djurhalsa/katt/infektionssjukdomar-katt/salmonella-katt/djuragare-salmonella-katt
Bild

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » tis 16 apr 2019, 13:12

Tack för råd och tips Starwatchers och Yrhättans. Verkar tack och lov ha varit något tillfälligt för lilla magen är nu återställd. Kanske bytte jag foder för snabbt bara. Herr katt har ju ätit dietfoder ett tag och när det tog det slut återgick vi direkt till hans vanliga foder igen och det kanske blev för abrupt. Men bra med tips om magen blir dålig igen, :rosor:

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"