Kattprat - allmän tråd 2018-2019

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Re: Kattprat - allmän tråd 2018

Inläggav Colourspot » fre 15 mar 2019, 22:29

Matte har slagit i skallen. Jättehårt. Nåt gick sönder. Det finns ingen annan förklaring. Snabeldraken är framme varenda dag - jag har till och med nästan slutat bry mig om den ibland - och matte häller massor av vatten över golvet. Dessutom har ett skåp som jag brukade sitta på försvunnit - puts väck bara! Helt snurrigt, hur gick det till?! Det var ju jäääääättestort! Matte säger att hon släpat ut det, men det tror jag inte på - så himla stark är hon minsann inte. Pfft. Fast det är lite mer plats nu. Det är bra, stora katter som jag behöver mycket plats, det säger ju sig självt. Men ändå. Snurrigt.

Over and out från Lillebror.

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » tis 19 mar 2019, 00:30

Siv har en favoritlek. Hon älskar att fånga torrisar i farten. Nästan varje dag när jag kommer hem från jobbet hälsar hon först lite snabbt, sedan sätter hon sig längst bort i hallen och väntar på att jag ska kasta några bitar. Det är verkligen fånga hon vill, det är inte alls lika roligt om jag bara ger henne torrfodret.

Det är viktigt också att jag kastar bra, rakt och kraftfullt ska det vara, så att hon kan slänga sig efter biten och fånga den i farten med tassen.

Råkar jag kasta lite för löst, så att biten stannar ca 50 cm framför henne, då sitter hon kvar på samma ställe och tittar förnärmat på mig.

Dools (hennes syster) var från början inte alls var intresserad av leken. Hon ville hellre slå på mitt finger, ställa sig på bakbenen eller göra high five och då få en torris. Men sedan har hon ju sett hur roligt Siv tycker att detta är, och plötsligt vill även hon leka denna lek. Men hon fångar inte alls bitarna i farten, utan väntar bara tills de har stannat.

Det lustiga är att jag inte tror att Dools tycker det är särskilt roligt egentligen, men det är som om hon är rädd att missa det roliga, som om hon vet att det är något hon inte riktigt förstått poängen med, men som det liksom är säkrast att vara med på så att hon inte missar något. Hahaha! :-D

#älskadekatter

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » mån 25 mar 2019, 00:57

Jag är helt förtvivlad just nu. Nikita skulle stå på allergifoder i åtta veckor. Hon lyckades ju moffa i sig några kulor av Bosses mat i februari. Ny period inledd. Sedan vägrade hon äta Purina. Jag bytte till RC som hon först åt med bra aptit men nu vägrar hon, eller hon äter någon kula och går sedan sin väg. Ligger mest och sover. Har gått ner i vikt. Jag har inte klumpbildande, men hon har inte bajsat på två, tre dagar. Jag måste åka till Stockholm imorgon och sedan åka hem på kvällen, annars skulle jag stannat och stuckit till vet med Nikita. Hon dricker. Och möjligtvis hörde jag att hon gick på toa tidigare idag. Problemet är att hon bara gör det en, högst två ggr per dag även i vanliga fall och bajsar inte heller varje dag. Hur ser man om en katt har urinstopp?

Just nu är jag beredd på att säga åt helvete med allergifoder och bara få henne att äta. Sedan får vi ta tag i allergi senare. Hon har slickat sig kal innan allergifoder, men aldrig sårig eller röd/inflammerad och man kan känna små hår. Pälsen har växt ut lite och jag har tagit av henne tratten och ser inte att hon slickar sig lika mycket.

Hälsningar, förtvivlad matte

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » mån 25 mar 2019, 13:08

Det viktigaste är att Nikita äter. Vid matvägran är det bästa fodret det som katten går med på att äta. Äter hon inte alls får man tvångsmata vilket är hemskt. Är nog bra att kolla upp henne hos veterinär!

:consoling:
Bild

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: Huskatter

Inläggav Mysseman » tis 26 mar 2019, 00:00

mjlee skrev:Jag är helt förtvivlad just nu. Nikita skulle stå på allergifoder i åtta veckor. Hon lyckades ju moffa i sig några kulor av Bosses mat i februari. Ny period inledd. Sedan vägrade hon äta Purina. Jag bytte till RC som hon först åt med bra aptit men nu vägrar hon, eller hon äter någon kula och går sedan sin väg. Ligger mest och sover. Har gått ner i vikt. Jag har inte klumpbildande, men hon har inte bajsat på två, tre dagar. Jag måste åka till Stockholm imorgon och sedan åka hem på kvällen, annars skulle jag stannat och stuckit till vet med Nikita. Hon dricker. Och möjligtvis hörde jag att hon gick på toa tidigare idag. Problemet är att hon bara gör det en, högst två ggr per dag även i vanliga fall och bajsar inte heller varje dag. Hur ser man om en katt har urinstopp?

Just nu är jag beredd på att säga åt helvete med allergifoder och bara få henne att äta. Sedan får vi ta tag i allergi senare. Hon har slickat sig kal innan allergifoder, men aldrig sårig eller röd/inflammerad och man kan känna små hår. Pälsen har växt ut lite och jag har tagit av henne tratten och ser inte att hon slickar sig lika mycket.

Vad tycker hon om blötmat och paté? Specific har blötmat i paté (allergifoder) som du kanske kan prova? Om en katt har urinstopp märker du om hon frekvent går på lådan och försöker kissa och inget kommer, då är det veterinären som gäller.

Kanske du kan ringa och rådfråga veterinären hur du skall göra med maten? Vet att man inte skall byta mat och så men det viktigaste är ju att hon äter. När min Sally blev diagnostiserad med allergi var det apjobbigt med maten tycker jag,. Hon tyckte absolut INTE om att äta det nya fodret och jag var förtvivlad och orolig varje dag. Men hon började äta och jag hittade en paté hon tyckte om, Pork från Pure Natural som finns hos arken och vetzoo.se och så äter hon Specifics allergifoder.

Allergi är hemskt jobbigt och jag håller alla tummar och tår för att det går bra för er!
Simon, Bassel, Stella, Prinsen och Nåna - älskade och saknade ♥

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » tis 26 mar 2019, 06:56

Mysseman skrev:
mjlee skrev:Jag är helt förtvivlad just nu. Nikita skulle stå på allergifoder i åtta veckor. Hon lyckades ju moffa i sig några kulor av Bosses mat i februari. Ny period inledd. Sedan vägrade hon äta Purina. Jag bytte till RC som hon först åt med bra aptit men nu vägrar hon, eller hon äter någon kula och går sedan sin väg. Ligger mest och sover. Har gått ner i vikt. Jag har inte klumpbildande, men hon har inte bajsat på två, tre dagar. Jag måste åka till Stockholm imorgon och sedan åka hem på kvällen, annars skulle jag stannat och stuckit till vet med Nikita. Hon dricker. Och möjligtvis hörde jag att hon gick på toa tidigare idag. Problemet är att hon bara gör det en, högst två ggr per dag även i vanliga fall och bajsar inte heller varje dag. Hur ser man om en katt har urinstopp?

Vad tycker hon om blötmat och paté? Specific har blötmat i paté (allergifoder) som du kanske kan prova? Om en katt har urinstopp märker du om hon frekvent går på lådan och försöker kissa och inget kommer, då är det veterinären som gäller.

Kanske du kan ringa och rådfråga veterinären hur du skall göra med maten? Vet att man inte skall byta mat och så men det viktigaste är ju att hon äter. När min Sally blev diagnostiserad med allergi var det apjobbigt med maten tycker jag,. Hon tyckte absolut INTE om att äta det nya fodret och jag var förtvivlad och orolig varje dag. Men hon började äta och jag hittade en paté hon tyckte om, Pork från Pure Natural som finns hos arken och vetzoo.se och så äter hon Specifics allergifoder.

Allergi är hemskt jobbigt och jag håller alla tummar och tår för att det går bra för er!

Allergimat brukar innehålla hydrolyserade proteiner vilket tydligen gör att maten inte smakar lika gott. Det har gjorts försök med hydrolyserad mat till människa som behandling vid vissa sjukdomstillstånd- Trots attt det haft god effekt på svåra symtom är det tydligen så få som klarar av att äta den maten i längden pga att det inte smakar gott. Ja, allergi är ett elände :-(
Bild

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » tis 26 mar 2019, 09:29

Starwatcher skrev:
Mysseman skrev:

Allergimat brukar innehålla hydrolyserade proteiner vilket tydligen gör att maten inte smakar lika gott. Det har gjorts försök med hydrolyserad mat till människa som behandling vid vissa sjukdomstillstånd- Trots att det haft god effekt på svåra symtom är det tydligen så få som klarar av att äta den maten i längden pga att det inte smakar gott. Ja, allergi är ett elände :-(

Nikita är icke förtjust i blötmat, det ska vara bitar i sås. Hon slutade äta Sheba i sås så jag gick över till Whiskas i sås som hon gillade ett tag men inte längre. Att få henne att äta blötmat allergifoder fungerar inte. Visste inte att allergifoder inte smakar lika bra, men det är logiskt att Nikita inte vill äta. Nu har jag fyra olika svindyra allergifoder hemma som står i skålar i köket. Jag kommer ha den enda katten i världen som dör av svält omgiven av kvalitetsmat :swear:

Jag pratade med vet idag och just urinstopp sa hon just att katten går på lådan hela tiden, vilket Nikita definitivt inte gör. Hon ligger mest och sover och har fått tillbaka lite hår med tratten, men nu verkar hon börjat slicka igen så den ska nog sättas på igen ibland. Det som oroar mig är att hon inte kissar och bajsar. Funderar på att blöta upp torrisarna i vatten och sedan mosa så jag kan fylla en stor spruta och få i henne lite näring. Iofs har hon ätit lite Selective. Så vi fortsätter med det tills hon vägrar igen.

Problemet är att hon är så jäkla kräsen att jag har bytt märke och smaker när hon börjar matvägra, som jag inte kan göra längre. Jag var elak i går kväll eftersom jag var så orolig att hon fick lukta på en Dreamies och sedan gick hon omkring och klagade så jag tror det är smaken inte att hon matvägrar helt. Tänker ge henne lite lactulos också så hon inte blir förstoppad. Fattar bara inte hur hon så plötsligt blivit allergisk när ingenting förändrats öht. Om hon nu har en foderallergi. Vet jobbar med uteslutningsmetoden och pga inflammation i tarmarna och förstorad gallblåsa som inte sågs när hon ringde till mig och Nikita var frisk utan först när jag kom in två månader senare när jag åkte dit igen eftersom hon fortfarande slickade bort pälsen så visade sig att hon hade en inflammation etc när hon UL när jag var där senast. Blir irriterad på vet eftersom hon inte kunde vara både helt frisk och ha en inflammation i tarmarna på samma UL.

Blir ledsen, jag hänger på ett annat kattforum (som är ett sub-forum) där de ifrågasätter om jag ska fortsätta behandlingen utan hintar att det vore bättre om Nikita får somna in. Rent objektivt är det enda att hon slickar sig kal, men aldrig blodig, sår eller ens irriterad utan det finns bara små osynliga hårstrån kvar. Och att hon går ner i vikt eftersom hon inte äter lika mycket som hon ska.

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Mysseman » tis 26 mar 2019, 09:54

mjlee skrev:Nikita är icke förtjust i blötmat, det ska vara bitar i sås. Hon slutade äta Sheba i sås så jag gick över till Whiskas i sås som hon gillade ett tag men inte längre. Att få henne att äta blötmat allergifoder fungerar inte. Visste inte att allergifoder inte smakar lika bra, men det är logiskt att Nikita inte vill äta. Nu har jag fyra olika svindyra allergifoder hemma som står i skålar i köket. Jag kommer ha den enda katten i världen som dör av svält omgiven av kvalitetsmat :swear:

Jag pratade med vet idag och just urinstopp sa hon just att katten går på lådan hela tiden, vilket Nikita definitivt inte gör. Hon ligger mest och sover och har fått tillbaka lite hår med tratten, men nu verkar hon börjat slicka igen så den ska nog sättas på igen ibland. Det som oroar mig är att hon inte kissar och bajsar. Funderar på att blöta upp torrisarna i vatten och sedan mosa så jag kan fylla en stor spruta och få i henne lite näring. Iofs har hon ätit lite Selective. Så vi fortsätter med det tills hon vägrar igen.

Problemet är att hon är så jäkla kräsen att jag har bytt märke och smaker när hon börjar matvägra, som jag inte kan göra längre. Jag var elak i går kväll eftersom jag var så orolig att hon fick lukta på en Dreamies och sedan gick hon omkring och klagade så jag tror det är smaken inte att hon matvägrar helt. Tänker ge henne lite lactulos också så hon inte blir förstoppad. Fattar bara inte hur hon så plötsligt blivit allergisk när ingenting förändrats öht. Om hon nu har en foderallergi. Vet jobbar med uteslutningsmetoden och pga inflammation i tarmarna och förstorad gallblåsa som inte sågs när hon ringde till mig och Nikita var frisk utan först när jag kom in två månader senare när jag åkte dit igen eftersom hon fortfarande slickade bort pälsen så visade sig att hon hade en inflammation etc när hon UL när jag var där senast. Blir irriterad på vet eftersom hon inte kunde vara både helt frisk och ha en inflammation i tarmarna på samma UL.

Blir ledsen, jag hänger på ett annat kattforum (som är ett sub-forum) där de ifrågasätter om jag ska fortsätta behandlingen utan hintar att det vore bättre om Nikita får somna in. Rent objektivt är det enda att hon slickar sig kal, men aldrig blodig, sår eller ens irriterad utan det finns bara små osynliga hårstrån kvar. Och att hon går ner i vikt eftersom hon inte äter lika mycket som hon ska.

Jag tror och hoppas att Nikita tillslut kommer äta något av torrfoderna du har hemma, ge det lite tid :)

Tror du hon kan ha någon allergi från omgivningen? Typ kvalster eller att ni kanske har torr luft i lägenheten? Är pälsen mjällig? Var glad för att Nikita slipper sår, Sally gnager så huden blir inflammerad och låren innanför bakbenen är inte roliga :( hennes skov kommer i perioder och är något lindrigare under vår/sommaren. Innan jag skaffade luftrenare var det värre och hon har hållit på såhär sedan hon var liten, typ 1 år, så allergi kanske kan komma senare också?

Jag tycker INTE du skall lyssna på folk som hintar om avlivning! Hur mår hon i övrigt? En katt med allergi kan ju leva många år trots skov och jobbiga perioder. Att hon är trött kanske har med hennes allergi att göra? Sally blir väldigt trött i vissa perioder men i natt var det bajsrace och lek med boll och laserpekare som gällde, vi hade värsta festen :D

Jag hejar på er och känner verkligen med dig, minns själv hur orolig jag var i början av denna uteslutningsmetoden/dieten och min dåvarande veterinär var dessutom värdelös och skrev ut kortison först en vecka efter vårat besök, hopplös klinik.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » tis 26 mar 2019, 21:48

Manami är iväg och träffar en pojke och jag hoppas tycke ska uppstå. Men, det är fruktansvärt tomt här hemma. Jag vet att det är fem katter i huset, men just nu är det ett stort tomt hål efter mattes älskade matvrak.
Jag får täta rapporter men saknar henne alldeles oerhört mycket.

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » tor 28 mar 2019, 08:02

Nikita har inte ätit (eller druckit) på 48 timmar + Hon har gått ner till 2.5 kg, man kan känna alla revbenen, höftknotor och ryggkotorna och hon har inte heller gått på toa. Så ja, jag har tillfälligt gett upp och hon har fått lite blötmat. Allergin innebär inte att hon får sår, utslag eller liknande utan 'bara' att hon slickar sig kal på magen och insidan av låren. Jag ska prata med vet när jag får tag på henne, men när vi pratades senast kom vi fram till att det viktigaste är att Nikita liksom överlever. Jag var så glad när hon åt några kulor Selective, men det vägrade hon totalt efter första gången. Hills vägrade hon totalt. Det står fyra skålar med fyra olika sorters allergifoder - som byts eftersom de kanske smakar mindre gott efter ett tag och hon stenvägrar.

Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. Tänker att jag får föda upp henne ordentligt i förberedelse för nästa 2 månaders period. Just nu är jag en mycket ledsen matte :cry: Varför, varför måste Nikita vara så kräsen?

Mysseman skrev:Tror du hon kan ha någon allergi från omgivningen? Typ kvalster eller att ni kanske har torr luft i lägenheten? Är pälsen mjällig? Var glad för att Nikita slipper sår, Sally gnager så huden blir inflammerad och låren innanför bakbenen är inte roliga :( hennes skov kommer i perioder och är något lindrigare under vår/sommaren. Innan jag skaffade luftrenare var det värre och hon har hållit på såhär sedan hon var liten, typ 1 år, så allergi kanske kan komma senare också?

Jag tycker INTE du skall lyssna på folk som hintar om avlivning! Hur mår hon i övrigt? En katt med allergi kan ju leva många år trots skov och jobbiga perioder. Att hon är trött kanske har med hennes allergi att göra? Sally blir väldigt trött i vissa perioder men i natt var det bajsrace och lek med boll och laserpekare som gällde, vi hade värsta festen :D

Jag hejar på er och känner verkligen med dig, minns själv hur orolig jag var i början av denna uteslutningsmetoden/dieten och min dåvarande veterinär var dessutom värdelös och skrev ut kortison först en vecka efter vårat besök, hopplös klinik.

Kortison har det aldrig varit tal om eftersom hon inte verkar ha skov, inflammation, sår eller liknande och vi är bara i början av hela allergiutredningen, om det ens är en foderallergi eller någon annan slags allergi. Jag ville att de skulle ta blodprov för att kolla om det är kvalster eller något annat men det tyckte vet var onödigt.

Nikita mår bra förutom att hon varit låg och ledsen sedan vi började med allergidieten. Så det har blivit lite fel. Hon mår mycket sämre sedan vi började än den glada, om än med kala lår och mage katt, jag hade innan jag släpade iväg henne till vet. Ett stort antal tusenlappar senare , vet besök och UL har jag en ledsen och trött katt som inte mår bra och har gått ner ännu mer i vikt. Just nu känns hon som en katt från en kattkoloni eller galen kattsamlare.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tor 28 mar 2019, 08:52

mjlee jag skulle låta Nikita äta vad hon vill och se vad som händer. Det är trots allt hennes sammanlagda livskvalité som räknas. Viktigast nu borde vara att hon återfår energi och aptit. :consoling:

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » tor 28 mar 2019, 18:55

@mjlee om Nikita äter så dåligt och har gått ner så mkt i vikt är det jätteviktigt att hon äter. vad hon äter är oviktigt just nu. Kanske lite blodprover kan vara bra för att kolla upp så levern inte fått sig en släng av svälten :consoling:

Strunta i dumma människor som säger att man ska avliva pga allergi. Hade jag fått en krona för varje sådan dum kommentar så hade jag varit miljonär! Jag struntade i det fast Tösen var riktigt dålig utan vi kämpade på med medicin, allergisanering osv och i dag mår hon ju bra utan symtom.

:hug:
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » tor 28 mar 2019, 21:48

Ge henne vad hon vill, bara hon äter. Det är som du skriver, att vara kal är ingen katastrof, hon har inga sår eller annat. Men, äta måste man. Bara ge och låt henne få bli en glad och lite rund Nikita igen, det är det viktigaste.

:consoling:

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » fre 29 mar 2019, 05:18

Tack alla vänner för stöd och pepp. I går fick hon en påse blötmat som åt med god aptit. Hon kommer få samma sort/smak. Och har gått på toa och druckit. Som sagt det är livskvaliteten som räknas och Nikitas har inte haft jättekul sedan i januari. Det gick ju bra första månaden eller så men efter det har hon gått ner i vikt successivt eftersom hon vägrat äta eller om fodret är för proteinfattigt. Jag tror personligen att hennes trötthet och likgiltighet är beroende på att hon inte har fått i sig tillräcklig med näring. Och tja, då får hon väl vara lite kal på magen då. särskilt som det aldrig varit fråga om sår, utslag eller liknande. Den enda gången var när hon slickade efter sista UL när de redan rakat henne kal. Nu är det lite päls där igen och kragen är av så får vi se om hon börjar slicka igen.

Hon slickar inte frenetiskt eller sjukligt men uppenbarligen för mycket eftersom hon är kalare där. Det enda jag egentligen är orolig över är eventuell inflammation i tarmarna och förstorad gallblåsa. Men jag förstår inte hur en kattexpert först kan säga att nej allt ser fint ut och hon är frisk, för att sedan när jag tog in henne igen eftersom hon fortsatt slicka sig, upptäcka inflammation i tarmarna och förstorad gallblåsa.

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Mysseman » fre 29 mar 2019, 13:32

mjlee
Jag tycker du gör helt rätt i att avbryta dieten, det viktigaste, som förgående sagt, är ju att hon äter och dricker!

Klåda överhuvudtaget är piss och skit (ursäkta min franska) och inte ofta man kommer på orsaken till klådan. Men! Jag hoppas, tror och hållar alla tummar och tår för att det bara går framåt för er och att ni hittar ett foder som Nikita tycker om :)

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » tor 04 apr 2019, 01:22

I går morse hade jag och Nikita videodejt med FirstVet angående hennes mående - hon äter ett par kulor och liiiite blötmat. Vet tyckte att det viktigaste var att Nikita behövde äta och dricka ordentligt och ta prover. Hon skickade remiss till min lokala vet här i Bollnäs.

Idag var vi på besök och Nikita har UVI :consoling: och hennes allmäntillstånd var inte bra, lite bleka slemhinnor, uppenbarligen försvagad och lite uttorkad. Dessutom vägde hon 2.4 vilket för en katt som ska väga 3 kg normalt är alldeles, alldeles för lite. Så vi tog urin och blodprover, hon fick bula i nacken, spruta mot illamående, mirtzapin för aptiten (hon fick första idag, och jag trooooor, jag fick i henne den utan att hon spottade ut) och några burkar Hills a/d mousse och en spruta för att få i henne den. Dessutom naturligtvis antibiotika för UVI. Men spruta i henne en burk mousse om dagen? Hah! Blandar ut moussen med vatten för att ens få upp den i sprutan och sedan blir det väldigt mycket kladd. Funderar på om det eventuellt finns något liknande a/d i torrisform? RC brukar väl ha det mesta som torrisar? Och jag vet att hon gillar dem.

Känner mig som världens sämsta matte som lät det gå så här långt och inte såg UVI. Men jag var så övertygad om att det var det hypoallergena fodret som var problemet eftersom hon är så kräsen. Borde insett att det kunde vara hennes gamla fiende UVI. Nu oroar jag mig bara för att njurarna har tagit stryk av att hon inte ätit och druckit. :cry: De tog blodprov och visst brukar de kolla njurvärden också då?

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » tor 04 apr 2019, 15:43

Fortsätter spamma. Jag får inte i Nikita Hills a/d, måste blanda ut moussen i vatten för att få in den i sprutan och det blir vansinnigt mycket. Hon bara sover och sover. Jag börjar få panik

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Mysseman » tor 04 apr 2019, 17:07

mjlee skrev:Fortsätter spamma. Jag får inte i Nikita Hills a/d, måste blanda ut moussen i vatten för att få in den i sprutan och det blir vansinnigt mycket. Hon bara sover och sover. Jag börjar få panik

Har hon ingen favoritmat du kan ge henne eller är det endast detta fodret som gäller? Hon spyr inte?

Har inga direkta råd att ge, veterinären har du ju besökt och jag förstår din panik. Hoppas verkligen att hon äter och blir pigg igen. ❤️

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt

Inläggav Colourspot » tor 04 apr 2019, 18:04

mjlee skrev:Fortsätter spamma. Jag får inte i Nikita Hills a/d, måste blanda ut moussen i vatten för att få in den i sprutan och det blir vansinnigt mycket. Hon bara sover och sover. Jag börjar få panik

Jag har matat Lillebror med spruta på det sättet när han varit dålig, för att få i honom mat då han matvägrat. Det blir mycket i volym, fast jag inte haft överdrivet mycket vatten utan precis tillräckligt för att kunna hälla det i sprutan och trycka ut lagom långsamt. En får ge många gånger per dag för att de ska få i sig. Veterinärens råd till mig har också varit att ge just små portioner ofta, eftersom det kan trigga illamående att ge mycket till en tom mage. Men för Lillebror (som varit illamående/kräkts och därefter vägrat äta) har det faktiskt hjälpt aptiten även om sprutmatning i hans ögon är på gränsen till ovärdigt för en stilig, stor katt som han!

Krya på Nikita :consoling:

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » tor 04 apr 2019, 19:22

Kontakta veterinären igen! Går det inte att tvångsmata måste dom sätta en sond. Sond låter hemskt men är skonsammare för katten och matte/husse. Sondinläggning täcks av försäkringen.
Bild

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » fre 05 apr 2019, 12:09

Paniken växer. Veterinären ringde imorse med resultat av blodproven (som den idioten inte ville ta först). Nikita har dåliga levervärden och dåliga njurvärden :cry: :cry: :cry: Idiotiveterinären sa bara att hon trodde att levervärden var pga viktnedgång trots att jag försökte pressa henne på mer information

Finns inget sjukhus som lägger in närmare än Falun eller Uppsala (hatar Bollnäs). Pratade med Bagarmossen som sa att det viktiga är att hon kommer igång och äter själv och att det fodret hon får i spruta avskys alltid direkt. DV påpekade att det finns annat än metacam som hon kan få som smärtlindring om det är det som gör att hon inte äter. Alltså hon mår inte illa eller kräks eller hulkar alls och har aldrig gjort det. Jag har kollat runt och, det låter hemskt, men jag ska till Sundsvall imorgon bitti för ett seminarium och de har ett djursjukhus där som lägger in så istället för att släpa den arma katten en fredagseftermiddag/kväll till Falun eller Uppsala så tar jag med mig henne till Sundsvall imorgon om jag inte ser att hon äter av sig själv. Fick i henne nästan en hel Hills a/d burk - nu har jag fått i den rätta knycken, även om en hel del hamnar på mig och Nikita.

Pratade med vet ang annat smärtstillande och hon sa att jag kan få en spruta med något morfinliknande över helgen. Den största smärtan borde vara borta till på måndag, när vi började antibiotikakuren i onsdags. Sedan tänker jag köpa RC vanlig, babycat gillas inte, och plockar med mig lite fler Hills burkar och Purina njurfoder när jag är där, iofs, om hon ska äta njurfoder vet jag att hon är ok med RC. Men tja, just nu känns det som jag bara vill att hon ska äta.

Det känns som allt bara blir värre och värre med min älskade lilla katt. Njurar går före allergi så då får hon vara lite kal tills vi får bukt med njurarna. Har vi gjort det en gång, så nog ska det gå en gång till!

Varken jag eller Nikita mår särskilt bra just nu.

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Mysseman » fre 05 apr 2019, 13:47

mjlee skrev:Paniken växer. Veterinären ringde imorse med resultat av blodproven (som den idioten inte ville ta först). Nikita har dåliga levervärden och dåliga njurvärden :cry: :cry: :cry: Idiotiveterinären sa bara att hon trodde att levervärden var pga viktnedgång trots att jag försökte pressa henne på mer information

Finns inget sjukhus som lägger in närmare än Falun eller Uppsala (hatar Bollnäs). Pratade med Bagarmossen som sa att det viktiga är att hon kommer igång och äter själv och att det fodret hon får i spruta avskys alltid direkt. DV påpekade att det finns annat än metacam som hon kan få som smärtlindring om det är det som gör att hon inte äter. Alltså hon mår inte illa eller kräks eller hulkar alls och har aldrig gjort det. Jag har kollat runt och, det låter hemskt, men jag ska till Sundsvall imorgon bitti för ett seminarium och de har ett djursjukhus där som lägger in så istället för att släpa den arma katten en fredagseftermiddag/kväll till Falun eller Uppsala så tar jag med mig henne till Sundsvall imorgon om jag inte ser att hon äter av sig själv. Fick i henne nästan en hel Hills a/d burk - nu har jag fått i den rätta knycken, även om en hel del hamnar på mig och Nikita.

Pratade med vet ang annat smärtstillande och hon sa att jag kan få en spruta med något morfinliknande över helgen. Den största smärtan borde vara borta till på måndag, när vi började antibiotikakuren i onsdags. Sedan tänker jag köpa RC vanlig, babycat gillas inte, och plockar med mig lite fler Hills burkar och Purina njurfoder när jag är där, iofs, om hon ska äta njurfoder vet jag att hon är ok med RC. Men tja, just nu känns det som jag bara vill att hon ska äta.

Det känns som allt bara blir värre och värre med min älskade lilla katt. Njurar går före allergi så då får hon vara lite kal tills vi får bukt med njurarna. Har vi gjort det en gång, så nog ska det gå en gång till!

Kärlek och styrka till er :consoling:

Apropå allergi, en katt med urinvägsinfektion kan slicka sig kal på magen - kanske är så i ditt fall?

Det är i alla fall positivt att hon behåller det hon får i sig :)

Oavsett - lycka till och massvis med tum- och tårhållningar för dig och Nikita!

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt

Inläggav Colourspot » fre 05 apr 2019, 22:30

Hela gänget här hemma håller tummarna för Nikita!

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » fre 05 apr 2019, 23:18

mjlee skrev:Paniken växer. Veterinären ringde imorse med resultat av blodproven (som den idioten inte ville ta först). Nikita har dåliga levervärden och dåliga njurvärden :cry: :cry: :cry: Idiotiveterinären sa bara att hon trodde att levervärden var pga viktnedgång trots att jag försökte pressa henne på mer information

Stor kram till dig och Nikita.
Ligan skickar nospussar och håller tassarna.

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » lör 06 apr 2019, 00:53

Yrhättans skrev:Stor kram till dig och Nikita.
Ligan skickar nospussar och håller tassarna.

Mysseman skrev:Kärlek och styrka till er :consoling:

Apropå allergi, en katt med urinvägsinfektion kan slicka sig kal på magen - kanske är så i ditt fall?

Det är i alla fall positivt att hon behåller det hon får i sig :)

Oavsett - lycka till och massvis med tum- och tårhållningar för dig och Nikita!

Det var därför vi gjorde första UL just för kolla urinblåsan eftersom hon får UVI såpass ofta. Men den var fin och ren. Det var den även på andra UL där man upptäckte att tarmarna är inflammerade och gallblåsan något förstorad vilket tydligen är ett tecken på foderallergi, ergo, kliandet på magen. Tack för tasshållning och pepp

Tack alla fina vänner med stöd, nej jag tänker inte avliva Nikita för att det blir dyrt och besvärligt. Ja, hon är trött men har inte ont vilket är det viktigaste.

Jag börjar få mindre och mindre förtroende för veterinärer. Bagarmossens kattexpert missade tarm/gallblåsa på UL tills jag kom in igen och de tog en andra titt och att veterinären här i Bollnäs inte ens ville ta blodprov när jag kom in med en katt med uppenbart dåligt allmäntillstånd och sedan bara viftade undan mina frågor om levervärden och vad jag borde göra med ett, ja det får du avgöra själv. Men om du vill kan du lägga in henne, när jag frågade om det behövdes!

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » lör 06 apr 2019, 10:40

mjlee skrev:Det var därför vi gjorde första UL just för kolla urinblåsan eftersom hon får UVI såpass ofta. Men den var fin och ren. Det var den även på andra UL där man upptäckte att tarmarna är inflammerade och gallblåsan något förstorad vilket tydligen är ett tecken på foderallergi, ergo, kliandet på magen. Tack för tasshållning och pepp

Tack alla fina vänner med stöd, nej jag tänker inte avliva Nikita för att det blir dyrt och besvärligt. Ja, hon är trött men har inte ont vilket är det viktigaste.

Jag börjar få mindre och mindre förtroende för veterinärer. Bagarmossens kattexpert missade tarm/gallblåsa på UL tills jag kom in igen och de tog en andra titt och att veterinären här i Bollnäs inte ens ville ta blodprov när jag kom in med en katt med uppenbart dåligt allmäntillstånd och sedan bara viftade undan mina frågor om levervärden och vad jag borde göra med ett, ja det får du avgöra själv. Men om du vill kan du lägga in henne, när jag frågade om det behövdes!

När det gäller utredning och behandling av foderallergi vill jag varmt rekommendera att man går till en specialist på just magtarmsjukdomar. Här i Stockholm finns Anicuras magtarm mottagning på Gärdets djurklinik. Tidigare fanns det på Albano och ev några som jobbade på Bagarmossen. Så numera åker vi till Gärdet med Tösen.

Bagarmossen, Albano och Gärdet har gemensam journal då det är samma klinik utspridd på 3 kliniker. Så om gud förbjude Tösen skulle få ett skov som behöver inläggning åker vi först till Gärdet få att få allt ordinerat av magtarmspecialisten. Tandmottagningen finns just nu enbart på Gärdet så för Lillemans tandkontroller och åtgärdande av ev TR blir det även Gärdet.

En komplett utredning av foderallergi med magsymtom dvs IBD tas en massa prover inkl alla parasitprover, ultraljud men även gastro och koloskopi inkl tarmbiopsier.

Har ni gjort tandröntgen för att se att Nikita inte putsar päls pga smärta i tänderna?

Just nu oavsett vad det är som orsakar att hon inte äter är det enda viktiga att hon äter! När hon väl är igång får man börja systematiskt nysta i allt det andra. För katter med IBD brukar det inte räcka med att hitta rätt foder utan i början krävs även kortison ofta i höga doser som man sedan trappar ner sakta. För min tös var det en drygt 7 år lång resa innan hon blev symtomfri utan kortison. För många andra går det oftast snabbare då dom ha en allergi mot vanligare saker än ris, soja, spannmål etc

Många styrkekramar!!!
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » sön 07 apr 2019, 00:56

Jag har en hälsning till alla på forumet från mjlle
Nikita har i kväll vandrat över regnbågsbron, snabb aggressiv cancer.
Det fanns inget att göra. Tack för allt stöd.

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Mysseman » sön 07 apr 2019, 04:50

Yrhättans skrev:Jag har en hälsning till alla på forumet från mjlle

Beklagar verkligen mjlle:-( :rose:

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » sön 07 apr 2019, 09:28

Åh,beklagar innerligt sorgen, mjille :cry:

Jag blev så ledsen över att läsa att fina, fina Nikita tassat över regnbågsbron. Du gav hennes oändlig kärlek, omsorg och allt en kattflicka kan önska. Mot aggressiv cancer kämpar man förgäves. Ta hand om dig nu och du är i våra tankar, mjille!

Många styrkekramar!!

Nikita :rose:
Bild

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Re: RE: Re: Kattprat - allmän tråd 2018

Inläggav Fragole » sön 07 apr 2019, 11:40

:hug: :rose:
Många kramar till dig mjlee! Underbart fina Nikita

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt

Inläggav Colourspot » sön 07 apr 2019, 12:38

Åh :-( Jag beklagar verkligen mjlee. Nikita kunde inte ha haft en bättre matte :rose: Sov gott, fina lilla katt.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » mån 08 apr 2019, 12:18

Åh, lilla fina vackra Nikita! Så ledsamt för dig mjlee!

Beklagar sorgen! :rose: Min allra varmaste styrkekram! :hug:

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » tor 18 apr 2019, 19:44

2 nöjda katter. Matte kom hem lite tidigare än vanligt, premiär för riktigt altanhäng med soffdynor, ute länge i solen och så var sitt påskägg med kattgodis. Allt nu avslutat med en fluga som kom in. Jag tror det kommer vara 2 katter som sover sött om en stund :smile:

Glad påsk!
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » tor 18 apr 2019, 20:51

Starwatcher skrev:2 nöjda katter. Matte kom hem lite tidigare än vanligt, premiär för riktigt altanhäng med soffdynor, ute länge i solen och så var sitt påskägg med kattgodis. Allt nu avslutat med en fluga som kom in. Jag tror det kommer vara 2 katter som sover sött om en stund :smile:

Glad påsk!

Ligan hälsar att det låter som en perfekt början på påsken. Här serverades kokt torsk och några bitar Cosma. Men de fick också hem lillhusse som lekt rejält med alla i kväll. Madde är överlycklig att fått hem sin människa. De är avundsjuka på flugan men har varit länge i dag och njutit av solen.
Resten av helgen kommer att tillbringas hemma och matte tänker slöa och alltid vara beredd på en extra gosstund.

Glad Påsk

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Mysseman » tor 18 apr 2019, 20:55

Jag har läst om två användare som förlorat sina älskade vänner, jag blir så himla ledsen för er skull, det är hårt och så orättvist :cry:

Kram till er ❤️

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » fre 19 apr 2019, 14:40

Nu har katternas lilla utetält kommit, ett fint litet kupoltält som ska sättas ut så fort det är lite varmare. Perfekt sovplats på sommaren.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » fre 19 apr 2019, 18:33

Yrhättans skrev:Nu har katternas lilla utetält kommit, ett fint litet kupoltält som ska sättas ut så fort det är lite varmare. Perfekt sovplats på sommaren.

Kupoltält låter riktigt fint hälsar Prickisarna lite avundsjukt. Dom tror dock inte att man sover i ett sådant utan istället leker rejält :smile:
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » fre 19 apr 2019, 20:25

Starwatcher skrev:
Yrhättans skrev:Nu har katternas lilla utetält kommit, ett fint litet kupoltält som ska sättas ut så fort det är lite varmare. Perfekt sovplats på sommaren.

Kupoltält låter riktigt fint hälsar Prickisarna lite avundsjukt. Dom tror dock inte att man sover i ett sådant utan istället leker rejält :smile:

https://www.zooplus.se/shop/katt/kattsa ... dra/500671

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » fre 19 apr 2019, 20:43

Yrhättans skrev:
Starwatcher skrev:

https://www.zooplus.se/shop/katt/kattsa ... dra/500671

Tack :rosor: Ser jättefin ut! Fast jag håller nog med Prickisarna om att det ser mer ut som ett lektält än ett sovtält. Fast å andra sidan är det mesta här mer lek än vila :smile:
Bild

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » lör 20 apr 2019, 00:00

Tipsar om serien "Our planet" som finns på Netflix. Väldigt fin naturserie som älskas innerligt av katterna. Lilleman är som klistrad framför rutan :-D Enda nackdelen är att man får stänga av tv'n så dom kommer till ro för att sova .
Bild

Återgå till "Allmänt kattprat!"