Total lycka!

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Guran
Ungkatt
Ungkatt
Katt: Norsk Skogkatt

Total lycka!

Inläggav Guran » ons 27 feb 2019, 20:32

Den som väntar på något gott, väntar aldrig för länge sägs det ju i det gamla ordspråket.

Och i kväll, så fick jag uppleva detta.

Sedan några veckor tillbaka har jag fått från ett katt hem, en ny liten Katt dam som heter Nita och är en nästan 6 år gammal Norsk Skog katt som är tigre' och vit i färg tekningen.

Min tidigare 8 år gamla och mycket kära lilla halv långhåriga katt fröken, gick bort i början av december när hennes njurar lade av trots en 7 månader lång kamp med täta veterinär besök och medicinering. :tb_sad:

Det första Nita gjorde när hon släpptes ut ur transport lådan var att i 120 km / timmen, dyka in under soffan i vardags rummet och där blev hon i dagar förutom mycket korta besök i vid mat och vatten skål + sand lådan jag hade ställt bredvid soffan.

Trots försök med Feliway, elektrisk dosör och katt mynta, olja spray på leksakerna, så var framstegen små den närmaste tiden. Hon kunde då sträcka sig till att snabbt små springa förbi mig med ett visst säkerhets avstånd där jag satt i vardags rums fåtöljen. och ut i köket och till lådan i badrummet dit jag hade flyttat dem efter en veckas tid. Mest var hon igång på nätterna när jag sov. Jag hittade nämligen ett par av hennes leksaks möss, som nattetid flyttades runt. Jag såg ju också tecken på nattlig aktivitet i sand låda och mat skål.

Efter runt 4 veckors tid, så kunde hon sträcka sig till att leka litet med mig. Men bara med ett långt spö med en fjäder vippa i ena änden av en 2 meter långt stycke garn. Och bara sent på kvällen. Dag tid, så sov hon för det mesta där under soffan.

Hon höll fortfarande säkerhets avstånd till mig, och höll noga koll på mig när hon var ute i lägenheten och gick. Men hade nu inte så bråttom när hon skulle passera förbi mig där jag satt.

Jag försökte övertala henne att komma fram till min utsträckta hand. Men icke! Ibland, när jag gick och lade mig, så kändes vår relation hopplös och deprimerande. Och det fanns stunder då jag övervägde att lämna tillbaka Nita, då jag trodde att hon kanske aldrig skulle acceptera mig helt och fullt?

Men så i kväll, så kom hon självmant över till mig och vi hade en riktig kel stund, efter att hon hade försiktigt nosat på mina fingrar. :D

Hon t.om. spann litet och tyckte att det var jätte skönt att bli kliad bakom öronen, under hakan och få bli struken över ryggen.
Nita, vågade sig även på att hoppa upp på bordet framför mig för mer kel.

Efter ett tag, så tyckte hon att det var bra med kelandet och drog sig sakta tillbaka under soffan. Jag antar att lilla damen behövde smälta det som nyss hade hänt.

Men nu sitter jag här framför datorn med ett leende på läpparna och ser nog ganska fånig ut.

Nu känns Nita för första gången som min kisse på riktigt. :)

Ville bara dela med mig av min glädje till er.

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Re: Total lycka!

Inläggav Fragole » ons 27 feb 2019, 21:24

Jag förstår din glädje! Minns själv fortfarande första gången Pisco självmant kom fram för att bli klappad!

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » ons 27 feb 2019, 23:14

Så härligt att läsa. Kan riktigt känna din glädje. Hoppas få läsa mer om era framsteg tillsammans.
:hi5:

Guran
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Guran » tor 28 feb 2019, 09:56

Fragole skrev:Jag förstår din glädje! Minns själv fortfarande första gången Pisco självmant kom fram för att bli klappad!

Jo, det känns som en hög vinst på lotto! :-) Sabrina, min förra, svarta och halv långhåriga katt flicka kom också från ett katt hem. Men hon var kavat och helt orädd. Det första hon gjorde var att besiktiga lägenheten och hon tyckets bli nöjd direkt med både mig och boendet. :-) Så när jag nu fick lilla Nita, så var det ju en speciell sits i och med att hon var så skygg. Mina tidigare katter har ju annars kommit till mig som ungar.

Guran
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Guran » tor 28 feb 2019, 10:00

Yrhättans skrev:Så härligt att läsa. Kan riktigt känna din glädje. Hoppas få läsa mer om era framsteg tillsammans.
:hi5:

Tack!

Jo, jag ska uppdatera vad som händer sedan. Och lägga in ett foto eller 2 på henne vid tillfälle.

Kan redan säga nu, att Nita kom och ville ha litet mer mys senare på kvällen. Hon har ju en del sådant att ta igen. :- )

Guran
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Guran » tor 28 feb 2019, 19:39

Vi hade en lång mys stund i dag också och lekte litet "fånga den röda laser pekarens fläck " leken dessutom. :-)

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tor 28 feb 2019, 20:31

Förstår att du är lycklig :-) Både mys och lek är stora framsteg :hi5: Grattis :rosor:
Bild

Guran
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Guran » fre 01 mar 2019, 09:30

Starwatcher skrev:Förstår att du är lycklig :-) Både mys och lek är stora framsteg :hi5: Grattis :rosor:

Man bockar och tackar! :-)

Guran
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Guran » sön 03 mar 2019, 12:38

Nu är den sista isen bruten!

Nita, hoppade upp i knät och vidare upp i famnen i går. Och där låg hon en bra stund och spann och knådade. Hon t.om slickade mig på kinden. :-D Sedan så hade vi kul med laser pekaren.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » sön 03 mar 2019, 17:02

Härlig läsning! Finns ingen bättre belöning än att vinna en katts tillit. :luv: :happy:

Guran
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Guran » sön 03 mar 2019, 19:08

Vad kan man annat göra än att hålla med dig. Och kind pussar frampå kvälls kanten av en dam iförd päls får ju en att känna sig som James Bond. :grin:

Men det är fantastiskt att när försiktigheten väl släpper, så får man en fullkomlig lavin av kärlek från en liten kisse.

Så här ser Nita ut:

Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » sön 03 mar 2019, 21:50

Guran skrev:Vad kan man annat göra än att hålla med dig. Och kind pussar frampå kvälls kanten av en dam iförd päls får ju en att känna sig som James Bond. :grin:

Men det är fantastiskt att när försiktigheten väl släpper, så får man en fullkomlig lavin av kärlek från en liten kisse.

Så här ser Nita ut:

Bild

Så vacker hon är! Kan riktigt känna din lycka i det du skriver. Inget är så fantastiskt som när det släpper och man får all kärlek i världen från en älskad kisse.

Guran
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Guran » mån 04 mar 2019, 09:25

Absolut! Nu känns hemmet komplett när man har fått en go' liten kompis och sambo igen. Det var tungt innan med sorgearbetet efter lilla kära Sabrina först, och så de veckor som följde då Nita var praktiskt taget osynlig och höll sig på sin kant.

Nita, har ett av de mest söta ansikten jag har sett på en Katt. :-)

Samtidigt, kan jag mitt i lyckan känna stor sympati för den förra ägarinnan, som blev hastigt mycket sjuk och inte längre kunde behålla Nita.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » mån 04 mar 2019, 14:31

Men så skönt samtidigt för alla inblandade att Nita fick ett nytt kärleksfullt hem. :-D

Guran
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Guran » mån 04 mar 2019, 17:57

Jo, slutet gott allting gott får man ju säga. :-)

Nu återstår fram på sen våren, att vänja henne vid sele och vidare till fri gång. Jag bor i en mark lägenhet i en mindre by och längst ned på en återvänds gata, så det är inga trafik problem. Och baksidan där min uteplats finns, har även en lång gräsmatta med en häck och en stor åker på andra sidan. Gick jättebra med Sabrina de åren jag hade henne.
Katt flickor, har ju små revir som tur är.

Skulle inte kännas riktigt bra att hålla Nita inne i min 2:a året runt. Men hon ska innan dess steriliseras. Och chip märkt, vaccinerad och hel försäkrad är hon redan.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » mån 04 mar 2019, 19:22

Så söt flicka :heart: Trots allt måste det kännas bra för hennes fd matte att hon fått ett bra hem där hon får kärlek och allt hon behöver. Tycker det är fint att du satsade på en lite äldre katt, så många som absolut bara vill ha en kattunge.
Bild

Guran
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Guran » tis 05 mar 2019, 10:50

Tack å både Nitas och mina vägnar! :-)

Jag hoppas att Katthemmet tog kontakt med förra ägaren och berättade att Nita har fått ett nytt hem?

Min förra lilla Katt dam Sabrina, kom också från ett Katt hem. När min 16 år gamla Europe' Freddy, hade gått bort så bestämde jag mig för att nästa kisse skulle tas från ett sådant ställe. Dels för att jag ville ge någon liten stackare ett nytt hem. Och dels för att jag inte längre vill ha en katt från scratch längre så att säga.

Därför var valet lätt när det gällde Nita också. Och nu när jag är 65, så vet man ju inte om en införskaffad Kattunge överlever mig heller? Jag vill ju inte bidra till att den kissen i så fall blir en ny Katthems katt.

Guran
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Guran » lör 09 mar 2019, 18:22

En kel sjuk liten dam som tålmodigt väntar på att jag ska lägga undan mobilen. :wub:
Tyvärr halvdan bild kvalitet. Men min mobil kamera gillar inte riktigt motljus.

Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » lör 09 mar 2019, 18:43

Guran skrev:En kel sjuk liten dam som tålmodigt väntar på att jag ska lägga undan mobilen. :wub:
Tyvärr halvdan bild kvalitet. Men min mobil kamera gillar inte riktigt motljus.

Bild

Hon ser ut som om hon väntar på en riktig mysstund med dig.
:love:

Guran
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Guran » lör 09 mar 2019, 20:01

Det hade vi också. :-D Hon kröp upp på mitt bröst och startade mys motorn direkt. Testade att borsta henne i går kväll för första gången. Det gick hem hos lilla damen. :-)

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » lör 09 mar 2019, 22:39

Så söt dam :rosekiss:
Bild

Guran
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Guran » sön 10 mar 2019, 09:49

Jag tackar å Nitas vägnar!

Och håller stolt med dig. :-)

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » sön 10 mar 2019, 18:34

Hon är verkligen otroligt söt! :luv:

Guran
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Guran » ons 13 mar 2019, 18:17

Tackar! :-)

Nu väntar jag bara på att hon ska komma upp i sängen och kurra litet också. Min förra kisse kom alltid upp några minuter efter att jag hade släckt säng lampan för en mys stund. Och likaså ungefär när hon visste att jag brukade gå upp på morgonen. Ett mycket trevligt sätt att avsluta och på börja dagen med.

Guran
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Guran » tor 14 mar 2019, 20:21

Jag fick ett gott skratt åt Nita i dag.

Katter, gillar ju inte ändringar i den dagliga rutinen som ni Katt ägare känner till.
Jag satt och väntade på brevbäraren i dag vid köks fönstret. Detta eftersom jag hade ett viktigt brev att skicka. Och det är långt till närmsta brevlåda här i byn. Vädret var ju inte så trevligt heller.

Hur som helst, så kom Nita gående när jag satt där. Hon satte sig förvånat ned vid tröskeln och tittade intensivt på mig. Det var första gången som vi stötte på varandra där inne sedan hon flyttade hit.

Hon har inte riktigt vant sig vid att jag är uppe och går när hon befinner sig inom syn eller hör håll. Då blir hon litet rädd och gömmer sig för en kort stund. Men det har blivit något bättre den senaste tiden ska det tilläggas. Men jag är försiktig med att klampa omkring i hennes närvaro för stunden, så att hon får äta, dricka och gå på lådan i lugn och ro. Hon har ju vant sig vid att jag sitter framför TV.n och datorn en hel del. Och då går det bra att komma till mig och kela, eller ligga bredvid mig på mattan. eller att vi leker en stund.
Hur som helst, hon stirrade som sagt på mig under ca. ett par minuters tid där ifrån köks tröskeln. Och verkade att tänka" Vad tusan gör han här?!"

Sedan gick hon sin väg och var borta under ca. en minuts tid, innan hon ånyo satte sig och tittade på mig från dörr öppningen. Hon kanske trodde att en minut skulle räcka till för att jag skulle sitta på min vanliga plats igen? Hon såg så fundersam och förvirrad ut att jag inte kunde låta bli att skratta. :- ) Hon gav upp efter ett tag och gick och lade sig under soffan. Kanske hon tänkte sig att om hon sov en liten stund, så skulle jag vara tillbaka på min vanliga plats sedan och ordningen skulle vara återställd?
Hon hade rätt i detta. :- D

P.s. Hon är klok den lilla damen. Det tog inte lång tid för henne att inse att det var slöseri med energi och meningslöst att försöka att fånga den röda och lysande fläcken från laser pekaren.

Guran
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Guran » fre 15 mar 2019, 19:04

Det tar sig! I eftermiddag, så hoppade Nita upp i soffan bredvid mig, rullade ihop sig på en fleece pläd jag har liggande på soffan och somnade gott.

Det är första gången jag har sett henne sova någon annan stans än under soffan. Så nu kan jag verkligen känna mig säker på att hon är trygg med mig. :luv:

kattemma75
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav kattemma75 » sön 17 mar 2019, 14:32

Åh vad härligt! Det finns ingen bättre känsla. Det ska bli kul att följa er =)

Guran
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Guran » sön 17 mar 2019, 18:05

Tack! Ska uppdatera här litet då och då.

Guran
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Guran » mån 18 mar 2019, 18:08

Fleece plädar är väldigt sköna dom! Nita, har också upptäckt detta och har lagt beslag på den sedan ett par dygn tillbaka. Så jag får väl köpa en ny till mig självt antar jag? :-)

Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » mån 18 mar 2019, 20:01

Det är bara att köpa nya. Hon passade fint i färgen.

Guran
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Guran » mån 18 mar 2019, 21:37

Jo, hennes päls färger går rätt bra ihop med den pläden, det håller jag med om. Och 60:- för en ny pläd hos Jysk, har jag nog råd med tycker jag. :-) Dessutom så vill man ju att lilla Katt damen ska ha det bästa man kan ge henne. Jag får ju mycket kärlek tillbaka i stället.

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » mån 18 mar 2019, 23:59

Vilken härlig läsning! Och så fin hon är! Jag blir så glad av att läsa detta. Stort grattis till er båda!

Guran
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Guran » tis 19 mar 2019, 10:33

Tack så mycket för dina ord! De värmde. :wub:

Guran
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Guran » tor 04 apr 2019, 11:53

He, he, he! Som alla Katter brukar kunna, så har Nita börjat att lära sig vilka knappar hon ska trycka på för att få som hon vill.
Nu har hon insett, att det fungerar när jag sitter vid datorn för länge utan att ägna uppmärksamhet åt henne på ett tag, så börjar hon att jama uppgivet och ihållande tills att jag ger upp och går ut till henne och pratar med lilla damen + litet kel.
Sedan är hon nöjd för ett tag i alla fall.

Jag känner mig ibland som Simon i YouTube serien Simon's cat. :-D

Bild

Sabrina, min förra kisse hade en annan taktik. Hon hoppade upp på skrivbordet och började att gå fram och tillbaka mellan mig och skärmen när hon ville något. En riktig Catwalk variant från mode uppvisningarna med andra ord. Ibland, så "hjälpte" hon mig att skriva på tangentbordet också. Det blev intressanta meningar det typ: dk0qdnnnnn999999jmmkkkkkkk.

Ack ja!

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » tor 04 apr 2019, 17:34

De är duktiga på att hitta en fungerande taktik. Min äldsta kisse, herr katt, brukar hoppa upp på en stol bredvid och snacka sig fram. Han är så söt att jag inte kan låta bli att fråga honom vad han vill och följa med honom när han visar mig, det brukar vara en matskål, en speciell leksak eller ytterdörren. Den yngre kissen, lillen, är inte så avancerad han sätter sig helt enkelt på tangentbordet och blockerar skärmen. :smile: Han brukar vilja pussas. :luv:
Vad gör man inte...

Guran
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Guran » fre 05 apr 2019, 09:38

Ha, ha, ha! Ja, det är ju ytterligare ett bevis för sanningen i vad en författare skrev: "Tro inte att du äger din Katt,. Den äger dig".

Guran
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Guran » ons 10 apr 2019, 08:22

Nu har Nita upptäckt att det är riktigt trevligt att hoppa upp i sängen när jag har lagt mig. Och mys trampa på mitt bröst och spinna en stund för sedan rulla i hop sig nere vid mina fötter och sova.
Tydligen, så sprattlar jag inte mycket i sömnen, eftersom för det mesta så ligger hon kvar där när jag vaknar.

Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » ons 10 apr 2019, 19:57

Guran skrev:Nu har Nita upptäckt att det är riktigt trevligt att hoppa upp i sängen när jag har lagt mig. Och mys trampa på mitt bröst och spinna en stund för sedan rulla i hop sig nere vid mina fötter och sova.
Tydligen, så sprattlar jag inte mycket i sömnen, eftersom för det mesta så ligger hon kvar där när jag vaknar.

Bild

Det finns inget som ger så bra sömn som en spinnande katt.

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Inläggav Fragole » tor 11 apr 2019, 02:03

Jag tror man anpassar sig väldigt mycket efter katterna efter ett tag. Jag har alltid varit en "väderkvarn" i sängen, men nu ligger jag i princip blickstilla för att inte störa den sovande katten.
Har dessutom vaknat upp i fotändan av sängen (ihopkurad som en liten katt ironiskt nog) medan katterna nöjt låg och sov i huvudändan.

Guran
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Guran » tor 11 apr 2019, 09:48

Det ligger en hel del i det du säger om att man anpassar sov ställningen efter Katten. Man vill ju inte störa den lilla päls bollen när den sover så gott hos en. :-)

Återgå till "Allmänt kattprat!"