Katt väcker mig: Släppa ut katt eller ignorera

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Kattarina22
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Katt väcker mig: Släppa ut katt eller ignorera

Inläggav Kattarina22 » fre 01 mar 2019, 17:15

Vet inte riktigt vad jag ska göra med mina två tonåringar. 10 månader och de vaknar å ska väcka även mig på morgonen- efter sex timmar sömn.
Ett tag gav jag dem mat. Nu ger jag ordentligt på kvällen så de har över på morgonen.
Jag har börjat släppa ut dem på morgonen, å sen gå p lägga mig två timmar till men känns inte som min kropp sömn håller att bli väckt varje morgon.

Testat å ignorera dem men det funkar inte heller- de studsar fram å tillbaka i sängen, skrapar med tassen på sängen. Om dörren ör stängd, försöker de öppna den. Ja

Jag behöver hjälp. Pojkvännen hotar att sälja dem för han får ingen sömn.

Guran
Ungkatt
Ungkatt
Katt: Norsk Skogkatt

Re: Katt väcker mig: Släppa ut katt eller ignorera

Inläggav Guran » fre 01 mar 2019, 19:53

Ingen möjlighet att stänga dem ute från sovrummet? Eller hålla dem på behörigt avstånd på ett vettigt stort utrymme med tillgång till vatten, mat och sandlåda?

Kattlucka med chipade halsband så att bara era katter kan använda den kanske?

Kattarina22
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Kattarina22 » fre 01 mar 2019, 21:18

Eftersom mannen är negativ till katterna så är han såklart negativ till kattlucka. Finns ingenstans att stänga in dem... försökt stänga dörren till sovrummet men då står de och krafsar på den och hoppar upp mot handtaget. Vi har även dåligt luft i sovrummet när dörren är stängd. Det skulle vara i gäststugan på gården isåfall att jag tar dem dit på kvällen innan sängdags :/
Men det känns lite konstigt... skulle de lära sig något av det? Samtidigt då blir de ensamma...Ibland sover de i sängen på natten...
De kan inte bli förvirrade av att bo i gäststugan på natten, eller att bli lämnade ensamma?

Kattarina22
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Kattarina22 » lör 02 mar 2019, 09:33

Jag vill inte sälja dem så jag måste en lösning fort! Gärna redan till inatt. Är det farligare för dem att vara ute på natten- tänker mård, rävar, grävling? Ha dem i garaget/förrådet eller ha det utehuset öppet så de kan vara ute men gå in i förrådet? Ha dem i gäststugan? Alla tips mottages
Desperat. Rädd att mannen säljer dem annars

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » lör 02 mar 2019, 09:58

Ha inte katterna ute på egen tass nattetid. Just pga det du nämner angående faror ute, plus en del till.
Att ha dem i gäststugan på natten är en lösning, så länge det finns kattlådor och vatten etc för dem där. Men det är inte så att de kommer att "lära sig att låta er sova ifred" av att de är där istället för i huset på nätterna.

Stäng dörren till sovrummet och ignorera dem när de försöker komma in, om ni inte vill ha dem i sovrummet (vilket ni inte verkar vilja). Ta för vana att ha dörren stängd även dagtid, så att katterna inte är där alls utan det rummet är alltid off limits för dem. Angående luften i rummet så finns det andra lösningar för det, tex att öppna ett fönster eller köpa någon typ av luftrenare/liknande.

Jag tror inte på quick-fixes med djur, tyvärr. Katterna är busiga tonåringar och har troligen massor av energi. Ignorera försök till väckning och se till att stimulera dem ordentligt med lek etc, så att de blir riktigt trötta i kropp och knopp innan läggdags, är det som fungerar i längden enligt min erfarenhet.

Sidnot:
Båda mina katter är vuxna. De brukar inte bry sig när andra sover här. Men när min pojkvän sover här lever de rövare på natten, i synnerhet min äldsta (som också är den fysiskt största av dem) som då också går runt och ropar (vilket han inte gör på nätterna annars). Det blir inte bättre av att de är vana vid att jag går upp mellan 3,30-4,30 i veckorna (pga mitt jobb) och oftast vaknar mellan 4,30-7 på helgerna (även om jag ibland kan ligga kvar ett par timmar utan att gå upp. Då försöker de övertala mig att gå upp men ger sedan upp och lägger sig igen.). Det beror nog på en kombination av saker och jag tänker att det går över med tiden i mitt fall.

Kattarina22
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Kattarina22 » lör 02 mar 2019, 14:13

Jag tänker att jag sover första nätterna med dem i gäststugan och vänjer dem vid situationen. Det jag tänker på är att i gäststugan om de sover där själva så finns det ingen att väcka och kräva uppmärksamhet av. Om de då blir vana vid detta under en längre tid- så kanske de inte väcker någon när de sover i huset igen? Eller tänker jag fel?

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » sön 03 mar 2019, 23:44

Jag tänker att katter är familjemedlemmar och att man tar sig igenom jobbiga faser tillsammans. Det känns som en stressande situation för dig att du inte ska kunna sova i ditt eget sovrum. De är som sagts ovan energiska kattungar fortfarande och de kommer att lugna ner sig. Försök sov med dörren stängd, fönster på glänt och öronproppar. De kan vara väldigt envisa men de kommer att anpassa sig med tiden om de inte får uppmärksamhet nattetid.
Ledsamt att du ska behöva oroa dig över att din man skulle kunna sälja katterna mot din vilja. Tror inte att de löser situationen att de ska sova i gäststugan om ni inte ska ha dom där alltid.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » mån 04 mar 2019, 19:29

+1! på Aziz inlägg. Tycker synd om dig att du ens behöver oroa dig för att din man skulle sälja katterna. Som alla små i en familj är det lite stökigt när dom är små, det lugnar sig med tiden! Just nu är dom tonåringar med massor av energi. Försök att leka så dom får springa av sig ordentligt, ge även lite tankenötter som att gömma godis, aktivitetsbollar med godis på olika ställen i bostaden. Öronproppar till dig och din man och ignorera katterna när ni sover. Mina katter gjorde verkligen allt för att väcka mig inkl hoppa på mig, springa rakt över mig, bita mig i tår osv. Det tog knappt 3 veckor med att sova räv, inlindad i täcket och med många par strumpor tills dom gav upp. Numera vet mina katter att människor inte vill leka nattetid och stör inte förutom när det blir akut behov av att gosa :heart: :heart:
Bild

Kattarina22
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Kattarina22 » sön 10 mar 2019, 19:02

De vaknar när det blir ljust. Är tysta fram till sex på morgonen. Men eftersom jag jobbar natt så behöver jag få sova fram till åtta- nio minst.
Inte så lätt att ha fönstret öppet nu vintertid. Bor norr om Luleå och det är 10-20 minusgrader på natten.

Och det går inte att ignoera dem, de tycker det är dags att vakna då ger de sig inte. Den ena av dem är värst. Den börjar med att hoppa upp i sängen, kurra högljut, ( helt ok om hon nöjde sig med det) sen lägger hon sig ner 5 minuter för att sedan studsa ner på golvet så höjljut det går. Springer ut ur sovrummet, kommer tillbaka fem minuter senare och gör samma procedur, kanske i en halvtimme. Nu har syrran vaknat... men hon gör inte så mycket oväsen av sig. Kan kuttra lite, och gå runt, kanske hoppa på syrran mm. Nästa steg är att gå runt och skrapa på sängbenen, hoppa upp på sängbordet och leka med lampan- störa så mycket det går. Gärna välta ner något om det går....

De håller på så där i en och en halv- två timmar om jag ignoerar dem, vilket jag försökt, men då har det gått såpass lång tid att jag inte kan somna om. Och jag behöver sova för att orka jobba natten.

Hade jag jobbat dagtid hade klockan sex varit en perfekt tid att gå upp- bra väckarklocka :D

Att bära ut dem vid tio- elva på kvällen till gäststugan och där ge dem kvällsmat, lite lek och mys- för att sedan släppa ut dem vid nio på morgonen har hittills funkat jättebra.
Med några enstaka nätter inomhus- men då gångerna som de varit inne på natten, då har de väckt oss igen vid klockan sex med proceduren ovan.

Du skriver att du tror inte att vi löser situationen med att ha dem i gäststugan. Jag tänker samtidigt som alla skriver att när de blir äldre så är de lugnare. Det borde väl även gälla dessa två- så att de sover längre och inte bryr sig om att det blir ljust på morgonen.

Aziz skrev:Jag tänker att katter är familjemedlemmar och att man tar sig igenom jobbiga faser tillsammans. Det känns som en stressande situation för dig att du inte ska kunna sova i ditt eget sovrum. De är som sagts ovan energiska kattungar fortfarande och de kommer att lugna ner sig. Försök sov med dörren stängd, fönster på glänt och öronproppar. De kan vara väldigt envisa men de kommer att anpassa sig med tiden om de inte får uppmärksamhet nattetid.
Ledsamt att du ska behöva oroa dig över att din man skulle kunna sälja katterna mot din vilja. Tror inte att de löser situationen att de ska sova i gäststugan om ni inte ska ha dom där alltid.

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: huskatt

Inläggav Weaxzezz » lör 16 mar 2019, 19:06

Av egen erfarenhet kan jag säga att inte alla katter blir lugnare med åldern tyvärr, MEN vad som brukar bli bättre är att de lär sig att respektera rutiner mer. Så mitt tips är att vad ni än gör, håll er till samma rutin. Så om ni har dem i gäststugan nu, kör samma rutin där som ni vill ha när de är tillbaka i hemmet. De kommer säkert bli lite galna av att flytta in igen när det nu sker men håll rutinen och ge inte efter. Det enda som fungerar någorlunda på min 7åriga galning.

Återgå till "Allmänt kattprat!"