Bantning av katt

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Icewolf
Kattunge
Kattunge
Katt: Huskatterna Lucy och Freya

Bantning av katt

Inläggav Icewolf » fre 11 jan 2019, 02:33

Har försökt banta vår tioåriga katt i snart ett år utan succé. Hon väger lite över sex kilo och borde åtminstone gå ner ett kilo. Hon har ätit Mush Vaisto sedan mars förra året. Hon brukar få fem Mush bullar per dag, men vi ökade till sex då vi var osäkra på att hon fick för lite mat. Men nu kör vi återigen med fem bullar.

Hon har norsk skogkatt i sig så hon är ju lite större än vanligt. Men man ser på henne att hon är lite överviktig. Även veterinären påpekade att hon var "stor".

Hon är innekatt så jag försöker aktivera henne så gott jag kan, men det är riktigt svårt då hon aldrig riktigt har varit så lekfull av sig. Och hon har blivit ännu mindre lekfull då vi skaffade en katt till för ett år sedan. Man kan inte leka med henne utan att den yngre ska "beblanda" sig och då går vår äldsta iväg. Har även testat att leka med henne avskillt i ett rum men då blir hon bara distraherad då den yngsta sitter och jamar utanför dörren. Jag brukade även gå ut på promenader i sele med henne, men har inte varit ute på ett tag då vi måste köpa ett nytt, då den nuvarande är opålitbar. Hon lyckades slita sig ur selen genom att dra sig baklänges.

Tänkte att det kanske är något underliggande som påverkar vikten? Var ju ett år sedan hon var på senior kontroll, men veterinären hittade inget märkbart.

Användarvisningsbild
Rosino
Überkatt
Überkatt
Katt: RAG & NFO
Kontakt:

Re: Bantning av katt

Inläggav Rosino » fre 11 jan 2019, 13:38

Jag har samma problem, jag har en ragdollhona som väger 7 kg, och hon är minst 2 kg för tung :-( Som mest vägde hon 8 kg, jag lyckades få ner hennes vikt till 6.9/7 kg, men här tycks det ha tagit stopp. Hon får Virbac bantartorrfoder avsett för viktminskning och diabetes, jag ger henne enligt rekommendationen för vad en katt som väger ca 5.5 kg ska ha, men utan resultat. Hon äter lite blötfoder också, men det är så pyttesmå mängder så jag kan inte tro att det beror på det. Jag vet ju att hon borde ner i vikt, men det är jättesvårt. Hon ligger mest, vill inte röra på sig, om hon leker viftar hon mest bara med ena framtassen men flyttar sig inte.
Ett hus utan katt är inget hem.
Bild

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » fre 11 jan 2019, 13:46

Vi har också en katt hemma som blir lite för rund om magen ibland. För vår del löste detta sig tidigare genom bättre foder och mer motion. Men det senaste året har herr katt (bengal på 9 år) blivit allt rundare om magen och även betydligt lugnare trots att han äter vettigt. Jag trodde först att han blivit lugnare som en följd av att han helt enkelt blivit äldre och mer orörlig och att han därför gick upp i vikt. Efter inrådan och diet från vår veterinär så har vi bantat honom och nu har han fått tillbaka sin rörlighet så det hängde ihop men inte på det sätt som jag trodde.

Vår bantningskur har faktiskt bestått av en exakt mängs av torr- och våtfoder från Royal Canin. Jag var väldigt skeptisk när vi började eftersom jag inte är så förtjust i RC. Det är dock herr katt så på den punkten har det varit en lätt diet att få i honom. I vårt fall så vägde han 6.6 kg när vi startade och han är nu nere i ca 5.5 vilket är hans målvikt. Jag ska tillägga att han sedan en olycka för flera år sedan är trebent så det är väldigt viktigt för hans belastning att han är slank.

Hans dagliga intag har från början bestått av exakt 38 g torrisar och 1 påse våtmat av märket RC Satiety weight management. Han har fått torrisarna utspritt över dygnet och en halv påse våtmat på morgonen och resten på kvällen. När han har gått ner lite för fort har vi fått justera lite uppåt så det gäller att hitta "dragläget" där de går ner lagom mycket i vikt per vecka, ca 100 -200 g. Bättre att det går långsamt än för fort. Det har gått lite upp och ner för oss och det är också svårt att hitta en våg som man kan lita på. Bästa kanske är att ha en pålitilig personvåg och väga sig med och utan katten i famnen, om man vill ha ett exakt resultat.

Nu är vår utmaning att hitta mängden som han kan äta utan att varken gå upp eller ner i vikt och samtidigt fasa över på annat foder. Vill helst ge honom Mjau våtmat som han accepterar och jag tycker är prisvärt och lätt-tillgängligt i kombo med Hill's j/d torrfoder som innehåller glukosamin och som han behöver för lederna och vägrar inta via annat kosttillskott. Pust!

Lycka till!

Användarvisningsbild
Icewolf
Kattunge
Kattunge

Inläggav Icewolf » lör 12 jan 2019, 12:30

Rosino skrev:Jag har samma problem, jag har en ragdollhona som väger 7 kg, och hon är minst 2 kg för tung :-( Som mest vägde hon 8 kg, jag lyckades få ner hennes vikt till 6.9/7 kg, men här tycks det ha tagit stopp. Hon får Virbac bantartorrfoder avsett för viktminskning och diabetes, jag ger henne enligt rekommendationen för vad en katt som väger ca 5.5 kg ska ha, men utan resultat. Hon äter lite blötfoder också, men det är så pyttesmå mängder så jag kan inte tro att det beror på det. Jag vet ju att hon borde ner i vikt, men det är jättesvårt. Hon ligger mest, vill inte röra på sig, om hon leker viftar hon mest bara med ena framtassen men flyttar sig inte.

Det är riktigt frustrerande, eller hur? Hur länge har du försökt? Det tar ju trotsallt månader innan det visar resultat på vågen. Har faktiskt inte testat bantningsfoder. Har inte riktigt haft något förtroende för sådant. Vår får som sagt Mush, vilket är ju bara kött. Man tycker att det borde vara det bästa fodret för viktminskning, men inget händer och man vågar inte ge henne mindre.

Haha, låter precis som vår katt. De sälltsynta fall jag lyckas få henne att leka så viftar hon med benen i ett par sekunder och sen tröttnar hon. Det är alltid nåt... :lol:

Användarvisningsbild
Icewolf
Kattunge
Kattunge

Inläggav Icewolf » lör 12 jan 2019, 12:36

Aziz skrev:Vi har också en katt hemma som blir lite för rund om magen ibland. För vår del löste detta sig tidigare genom bättre foder och mer motion. Men det senaste året har herr katt (bengal på 9 år) blivit allt rundare om magen och även betydligt lugnare trots att han äter vettigt. Jag trodde först att han blivit lugnare som en följd av att han helt enkelt blivit äldre och mer orörlig och att han därför gick upp i vikt. Efter inrådan och diet från vår veterinär så har vi bantat honom och nu har han fått tillbaka sin rörlighet så det hängde ihop men inte på det sätt som jag trodde.

Vår bantningskur har faktiskt bestått av en exakt mängs av torr- och våtfoder från Royal Canin. Jag var väldigt skeptisk när vi började eftersom jag inte är så förtjust i RC. Det är dock herr katt så på den punkten har det varit en lätt diet att få i honom. I vårt fall så vägde han 6.6 kg när vi startade och han är nu nere i ca 5.5 vilket är hans målvikt. Jag ska tillägga att han sedan en olycka för flera år sedan är trebent så det är väldigt viktigt för hans belastning att han är slank.

Hans dagliga intag har från början bestått av exakt 38 g torrisar och 1 påse våtmat av märket RC Satiety weight management. Han har fått torrisarna utspritt över dygnet och en halv påse våtmat på morgonen och resten på kvällen. När han har gått ner lite för fort har vi fått justera lite uppåt så det gäller att hitta "dragläget" där de går ner lagom mycket i vikt per vecka, ca 100 -200 g. Bättre att det går långsamt än för fort. Det har gått lite upp och ner för oss och det är också svårt att hitta en våg som man kan lita på. Bästa kanske är att ha en pålitilig personvåg och väga sig med och utan katten i famnen, om man vill ha ett exakt resultat.

Nu är vår utmaning att hitta mängden som han kan äta utan att varken gå upp eller ner i vikt och samtidigt fasa över på annat foder. Vill helst ge honom Mjau våtmat som han accepterar och jag tycker är prisvärt och lätt-tillgängligt i kombo med Hill's j/d torrfoder som innehåller glukosamin och som han behöver för lederna och vägrar inta via annat kosttillskott. Pust!

Lycka till!

Det är snart dags för veterinärbesök för vår dam, så jag ska be om lite bantningtips. Förra gången så sa veten bara att vi bör aktivera henne mera. Jo tack, så långt har vi förstått det, haha!

Hmm, man kanske borde testa Royal Canin med. Är inte heller själv så förstjust i märket. Men funkar det så funkar det... :-k

Hur aktiverar ni honom?

Användarvisningsbild
Lavine
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Lavine » lör 12 jan 2019, 17:22

Nu låter kanske inte din katt riktigt lika tjock som min. Men säger ändå, att det enda som verkar funka på min katt är faktiskt bantningsfoder. Alltså inte lightmat, utan sånt man köper hos veterinären (eller på nätet förstås). Jag gav henne det under en dryg månads tid i somras när den andra katten var utlånad, och hon gick ner i vikt. Sen när den andra katten kom hem igen så försökte jag ge dem samma mat, men nu måste vi börja om igen.

Kan tillägga till alla som nu vill säga att jag ska prova ge bara blötmat att jag har tillhört "blötmatsmaffian" :grin: men att det var blötmat som gjorde henne tjock (efter fem smala år på torrfoder) och den andra katten (som jag för flera år sedan framgångsrikt bantade med blötmat) tål numera bara ett annat veterinärtorrfoder, för IBS-magar (och allergier). Så jag har fått tänka om. :-)

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » sön 13 jan 2019, 16:07

Icewolf skrev Hur aktiverar ni honom?

Vi går ut dagligen i vår trädgård som gör att han rör sig mer än inomhus. Vi har ca 800 kvm på baksidan av huset som ligger skyddat och där vi kan leka och springa. Han gillar t.ex. att jaga björkruskor och springa ikapp. Eller att jag kallar på honom från ena änden av tomten och han springer sitt fortaste till mig och får massor av beröm. Han gillar smicker. :grin: Utevistelsen innebär också att han måste gå i trappor i huset för att komma in och ut och ibland om det är tråkigt väder ute så går vi upp och ner i trapphuset. Han hänger t.ex. gärna med till tvättstugan i källaren och upp på vinden. Vi leker även flera pass om dagen med vippor och övar på agility inomhus. Han gillar även att man kastar bollar m.m. som han jagar efter. Mental träning får han bl.a. genom att torrfodret serveras i aktivitetsleksaker som gör att han måste tänka lite och pilla med maten. Sedan brottas han ju med vår andra katt men det är så klart inget vi kan styra över. Men vi lekar mycket. :-D

Safia
Gurukatt
Gurukatt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Inläggav Safia » mån 14 jan 2019, 08:40

Mina tidigare knubbisar ligger numera på hyfsat acceptabla vikter. Jaromir kring 4,3-4,4; Vilbert runt 4,2 och Jacek håller sig kring 5. Från utgångspunkterna någonstans 5,5; strax över 5 och kring 6,2. Vi har kört moderat tempo på viktminskning, det har tagit mer än ett år att komma hit, förmodligen kring ett och ett halvt.

Portionskontroll och måltidsutfodring har varit nyckeln för oss. Bantningsfoder funkar inte eftersom två är urinvägskatter och behöver specialfoder för att undvika stenar och stopp i urinvägarna. RC Urinary S/O Moderate Calorie har varit stapelfödan hos oss. 15-16 gram per katt morgon och kväll. Mitt på dagen en portion blötmat, Bozita i någon smak som går hem (oftast någon av de i gele enligt missarnas smaklökar). En halv kartong fördelat på de tre. Mängden icke-urinvägsfoder har inte haft någon nämnvärd inverkan på de två som har problem, även om det inte är urinvägsfoder som sådant, och jag tycker om att ha åtminstone en del av deras intag som blötmat för den extra vätska och mättnad det ger.

Portionsstorlekarna låter och ser löjligt små ut, men är fullt tillräckliga för att täcka deras näringsbehov utan att det är någon fara för dem. I dagsläget håller de sig på konstant vikt med den givan utan annat än mindre variationer upp och ner, vilket är ett tecken så gott som något på att det är tillräckligt. De får någon enstaka godis ibland, men det är inte något regelbundet förekommande. Smakbitar från bordet eller vid matlagning samma sak, det händer att de kan få en liten bit okryddat kött eller en smula ost någon gång emellanåt, men inte mer än så.

Vi har som ägare ofta en tendens att överutfodra och skämma bort katterna för att de ska 'få ha det bra', vilket lite för ofta istället leder till att de får problem. Och när vi tar bort den ständigt framdukade buffén och godiset som blivit regel snarare än undantag kommer de att klaga. Det går över och de vänjer sig. Första tiden handlar om 'tough love' och att stålsätta sig själv för att inte ge efter för en katt med bedjande ögon som står nedanför bordet och vill ha som den brukat få. Det är värt det i längden.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"