Skulle en ensam omplaceringskatt kunna trivas hos oss?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
sssimba
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Skulle en ensam omplaceringskatt kunna trivas hos oss?

Inläggav sssimba » sön 06 jan 2019, 20:36

Hej!
Vissa vuxna omplaceringskatter bor ju helst utan annat kattsällskap, men jag undrar om en ensam innekatt skulle kunna trivas hos oss? Jag och min sambo jobbar heltid så vi är ju hemifrån en hel del, men de flesta kvällar efter jobbet är någon av oss hemma - inte alla kvällar dock, men vi sover hemma på natten. Vi bor i en tvåa på 60 kvadrat med hyfsat stor balkong som skulle kunna nätas eller glasas in.

Helst vill vi bara ha en katt, så nu vill jag ta reda på om det kan gå? Kan den trivas? Jag vill ju inte ha dåligt samvete för katten. Jag vill ju att den ska må bra och ha ett bra liv, trots att det är begränsat inom lägenhetens och balkongens väggar... Så jag vill gärna veta om det är någon idé att leta efter en katt som skulle trivas som ensam innekatt hos oss? Jag kan tillägga att vi inte är redo för en "problemkatt", även om jag gissar att en skygg katt inte skulle bry sig om att vi jobbar heltid... Så frågan gäller tam katt. Raskatt eller huskatt. (Vad är förresten att rekommendera? Någon särskild ras? Katthem?)

Jag är mycket tacksam för era synpunkter! Och jag vet att många tycker att det inte är mer jobb med två katter än med en, men jag vill först veta om en ensam katt är ett alternativ.

Vänliga hälsningar!

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Re: Skulle en ensam omplaceringskatt kunna trivas hos oss?

Inläggav Lurvpöse » sön 06 jan 2019, 23:06

Det kan absolut funka. Jag har själv haft en vuxen katt och jobbat heltid och det gick bra. Det man lär tänka på är att ägna tid åt att leka och aktivera katten när man kommer hem. Inga problem med katt i lägenhet och fantastiskt bra att ni kan tänka er att näta balkongen.

Jag tycker inte att rasen spelar någon direkt roll. Kattens personlighet däremot. Det finns vissa kattraser som är aktiva samt väldigt sociala och inte brukar gilla att vara ensamma, som t ex rexar (samt kanske även bengal och siames) men även huskatter kan vara sådana... jag tänker att en omplaceringskatt kanske kunde vara något för er?
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Shroomy, huskatt

Inläggav Weaxzezz » mån 07 jan 2019, 02:50

Jag tycker det låter helt rimligt! Tänk bara på hur mycket tid ni är villiga att lägga på katten, och välj en med rätt aktivitetsnivå efter det. Alla katter behöver såklart lek och stimulans, men vissa mer än andra. Det bra med vuxna omplaceringskatter är att det är lätt att fråga efter hur aktiva de är, och extra bra är det ju om ni kan få ha katten på prov ett tag så att ni vet att allt stämmer.

Vad gäller huskatt/raskatt: Det finns vissa raser som är mer eller mindre aktiva, men samma variation finns inom huskatter och en ras är inte heller en 100% garanti för aktivitetsnivå. Men är det vuxen katt så är det ju lätt att informera sig om individens personlighet.

Lycka till i kattletandet! :)

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » mån 07 jan 2019, 14:35

Jag tror inte heller att det är något problem med att hitta en katt som skulle må bra under de förhållanden som du beskriver. Skulle dock som övriga rekommendera en vuxen katt som man vet trivs själv och med en personlighet som ni kommer att trivas med. Det går att hitta både på katthem (alla katter där har inte haft det svårt) och hos uppfödare som behöver nya hem för pensionerade avelskatter. Lycka till!

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » ons 09 jan 2019, 15:18

sssimba skrev:Hej!
Vissa vuxna omplaceringskatter bor ju helst utan annat kattsällskap, men jag undrar om en ensam innekatt skulle kunna trivas hos oss? Jag och min sambo jobbar heltid så vi är ju hemifrån en hel del, men de flesta kvällar efter jobbet är någon av oss hemma - inte alla kvällar dock, men vi sover hemma på natten. Vi bor i en tvåa på 60 kvadrat med hyfsat stor balkong som skulle kunna nätas eller glasas in.

Helst vill vi bara ha en katt, så nu vill jag ta reda på om det kan gå? Kan den trivas? Jag vill ju inte ha dåligt samvete för katten. Jag vill ju att den ska må bra och ha ett bra liv, trots att det är begränsat inom lägenhetens och balkongens väggar... Så jag vill gärna veta om det är någon idé att leta efter en katt som skulle trivas som ensam innekatt hos oss? Jag kan tillägga att vi inte är redo för en "problemkatt", även om jag gissar att en skygg katt inte skulle bry sig om att vi jobbar heltid... Så frågan gäller tam katt. Raskatt eller huskatt. (Vad är förresten att rekommendera? Någon särskild ras? Katthem?)

Jag är mycket tacksam för era synpunkter! Och jag vet att många tycker att det inte är mer jobb med två katter än med en, men jag vill först veta om en ensam katt är ett alternativ.

Vänliga hälsningar!

Det är absolut inga problem med att ha ensamkatt. Jag ville också ha det, och trots att jag ville ha en livlig ras som är känd för att i princip kräva kattsällskap, burma, så är Nikita en utpräglad ensamkatt som fullkomligt hatar andra katter. Om du tittar på katthemssidor för seriösa katthem (jag vet inte var du bor, men kolla in hemsidan på Stockholms Katthem och Kattstallet) så ser du att många beskrivningar säger, vill vara ensamkatt. Pratar du med personalen där så hjälper de dig att hitta den perfekta katten för dig.

Men, jag skulle definitivt köpa en vuxenkatt eftersom kattungar ofta behöver mer sällskap för att tillfredsställa sitt lekbehov och du vet vad katten själv vill ha.

Om du är intresserad av en viss ras så omplacerar många uppfödare sina fd avelskatter, bla för att de inte trivs med andra katter som kastrater. Lycka till!

Edit: Nikita är innekatt och trivs finnemang som det i en två på 54 kvadrat, särskilt med träd och andra klättermöjligheter så fungerar det otroligt bra. Katter lever ju kvadrat så själva golvytan spelar inte lika stor roll som tex med hundar.

sssimba
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav sssimba » fre 11 jan 2019, 00:17

mjlee skrev:
Det är absolut inga problem med att ha ensamkatt. Jag ville också ha det, och trots att jag ville ha en livlig ras som är känd för att i princip kräva kattsällskap, burma, så är Nikita en utpräglad ensamkatt som fullkomligt hatar andra katter. Om du tittar......

Tack för svar! Skönt att läsa att det kan funka. Hur länge är du hemifrån om dagarna? Är hon social emot dig eller är hon en enstöring även när det gäller mänskligt umgänge?

Var hon vuxen när du tog hand om henne? Jag tänker mig absolut en vuxen katt för vår del.

Men egentligen är det inte bara ensamkattsfrågan jag funderar på. Det känns också liksom elakt att stänga in en katt eller två på en så pass begränsad yta och sedan är den ytan heeeela kattens värld resten av dess liv. Har man som kattägare ständigt dåligt samvete?

sssimba
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav sssimba » fre 11 jan 2019, 00:17

Aziz skrev:Jag tror inte heller att det är något problem med att hitta en katt som skulle må bra under de förhållanden som du beskriver. Skulle dock som övriga rekommendera en vuxen katt som man vet trivs själv och med en personlighet som ni kommer att trivas med. Det går att hitta både på katthem (alla katter där har inte haft det svårt) och hos uppfödare som behöver nya hem för pensionerade avelskatter. Lycka till!

Tack! Men egentligen är det inte bara ensamkattsfrågan jag funderar på. Det känns också liksom elakt att stänga in en katt eller två på en så pass begränsad yta och sedan är den ytan heeeela kattens värld resten av dess liv. Har man som kattägare ständigt dåligt samvete? Och då kanske det begränsade livet åtminstone blir bättre om katten bor med en kattkompis? Om man tar hand om två vuxna katter som man vet har stort utbyte av varandra?
Eller är det alltid fel att stänga in katter på 60 kvadrat?

sssimba
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav sssimba » fre 11 jan 2019, 00:22

Weaxzezz skrev:Jag tycker det låter helt rimligt! Tänk bara på hur mycket tid ni är villiga att lägga på katten, och välj en med rätt aktivitetsnivå efter det. Alla katter behöver såklart lek och stimulans, men vissa mer än andra. Det bra med vuxna omplaceringskatter är att det är lätt att fråga efter hur aktiva de är, och extra bra är det ju om ni kan få ha katten på prov ett tag så att ni vet att allt stämmer.

Vad gäller huskatt/raskatt: Det finns vissa raser som är mer eller mindre aktiva, men samma variation finns inom huskatter och en ras är inte heller en 100% garanti för aktivitetsnivå. Men är det vuxen katt så är det ju lätt att informera sig om individens personlighet.

Lycka till i kattletandet! :)

Tack för svaret! Passar en lugn katt bättre i denna situation? Jag tänkte först att en katt med lägre aktivitetsnivå skulle trivas bäst men samtidigt vill jag ha en katt (eller två) som intresserar sig för det jag håller på med och "hjälper till" i hushållssysslor och det kännetecknar väl mer de katter som beskrivs som aktiva än de som beskrivs som lugna?

sssimba
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav sssimba » fre 11 jan 2019, 00:23

Lurvpöse skrev:Det kan absolut funka. Jag har själv haft en vuxen katt och jobbat heltid och det gick bra. Det man lär tänka på är att ägna tid åt att leka och aktivera katten när man kommer hem. Inga problem med katt i lägenhet och fantastiskt bra att ni kan tänka er att näta balkongen.

Jag tycker inte att rasen spelar någon direkt roll. Kattens personlighet däremot. Det finns vissa kattraser som är aktiva samt väldigt sociala och inte brukar gilla att vara ensamma, som t ex rexar (samt kanske även bengal och siames) men även huskatter kan vara sådana... jag tänker att en omplaceringskatt kanske kunde vara något för er?

Tack! Men jag vill att katten är social när jag är hemma
:) Trist om den bara ligger för sig själv. Det kanske ändå lutar åt två sociala kattindivider....

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » fre 11 jan 2019, 13:13

sssimba skrev:
Aziz skrev:Jag tror inte heller att det är något problem med att hitta en katt som skulle må bra under de förhållanden som du beskriver. Skulle dock som övriga rekommendera en vuxen katt som man vet trivs själv och med en personlighet som ni kommer att trivas med. Det går att hitta både på katthem (alla katter där har inte haft det svårt) och hos uppfödare som behöver nya hem för pensionerade avelskatter. Lycka till!

Tack! Men egentligen är det inte bara ensamkattsfrågan jag funderar på. Det känns också liksom elakt att stänga in en katt eller två på en så pass begränsad yta och sedan är den ytan heeeela kattens värld resten av dess liv. Har man som kattägare ständigt dåligt samvete? Och då kanske det begränsade livet åtminstone blir bättre om katten bor med en kattkompis? Om man tar hand om två vuxna katter som man vet har stort utbyte av varandra?
Eller är det alltid fel att stänga in katter på 60 kvadrat?

Det beror lite på kattens personlighet skulle jag säga. Jag har en bengal (9 år) och en abessinier (3 år) vilka båda har ett väldigt stort fysiskt rörelsebehov och våra 76 kvm lgh räcker inte alltid riktigt till för dem att springa av sig på. Men som flera har varit inne på så handlar det även om hur mycket man är beredd att anpassa hemmet till kattens behov avseende möjligheter att klättra, springa och dra sig undan.

Jag kan varmt rekommendera två böcker av Jackson Galaxy som är en amerikansk kattbeteendevetare och som jobbar mycket med miljöberikning. Den ena heter Catification och den andra Catify to Satisfy. De är väldigt inspirerande med mycket bilder på hur man kan inreda och även genomgång av kattens behov och hur dessa kan tillfredsställas.

Själv går jag ut med mina katter dagligen, ibland flera gånger om dagen beroende på väder m.m. Sedan har de tillgång till en rätt stor nätad balkong. Personligen tycker jag att katter liksom andra levande landdjur inkl. oss människor, ska få möjlighet att känna på väder och vind och årstidernas växlingar. Men jag utgår ju från mina katters behov. Det finns säkert vuxna katter som antingen levt som hemlösa och fått nog av "utelivet" eller som alltid varit innekatter och som inte vill gå ut. Så man får utgå från kattens individuella behov.

Tänk bara på att matcha de katter du så småningom väljer att leva med, till vad du är beredd och kan erbjuda så blir det säkert kanonbra.

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Shroomy, huskatt

Inläggav Weaxzezz » lör 12 jan 2019, 18:02

Vill inflika att en lugn katt inte nödvändigtvis är antisocial! En av mina lugnaste katter var också den som konstant flängde runt benen på mig, tyckte om att ligga nära, spann så fort jag kom in i rummet. Han var stillasittande, men inte avstängd. Supergosig.

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » tis 15 jan 2019, 09:38

sssimba skrev:
mjlee skrev:
Det är absolut inga problem med att ha ensamkatt. Jag ville också ha det, och trots att jag ville ha en livlig ras som är känd för att i princip kräva kattsällskap, burma, så är Nikita en utpräglad ensamkatt som fullkomligt hatar andra katter. Om du tittar......

Tack för svar! Skönt att läsa att det kan funka. Hur länge är du hemifrån om dagarna? Är hon social emot dig eller är hon en enstöring även när det gäller mänskligt umgänge?

Var hon vuxen när du tog hand om henne? Jag tänker mig absolut en vuxen katt för vår del.

Men egentligen är det inte bara ensamkattsfrågan jag funderar på. Det känns också liksom elakt att stänga in en katt eller två på en så pass begränsad yta och sedan är den ytan heeeela kattens värld resten av dess liv. Har man som kattägare ständigt dåligt samvete?

Just nu är jag hemma mycket, men även när jag inte var det så var det inga problem, tänk på att katter sover 15-16 timmar per dag, så den sover för det mesta när ni är borta. Nikita är otroligt gosig och social (en typisk burma!), lite mindre leklysten bara numera när hon nått mogen ålder. Hon är en riktig klisterkatt som sover med mig på natten och lägger sig tillrätta på magen när jag sitter och läser på soffan. Kollar när jag fixar och ska absolut hjälpa till med tvätt, bäddning och städning. :smile:

Nej absolut inte dåligt samvete! Och de behöver inte heller vara totala innekatter. Jag går ut med Nikita i koppel när vädret tillåter det. Tänk på att katter, olikt säg hundar, lever i kvadrat. Så det är egentligen inte själva golvytan som räknas utan hur du kattanpassar ditt hem. Ett bra klätterträd och klöspålar, liksom se till att det finns andra ställen högt uppe som katten kan hoppa/ligga på fungerar utmärkt. Har du/ni en innättad balkong är det ännu bättre.

Ja, Nikita är en fd avelskatt och var 3 år när jag köpte henne. Jag ville ha en burma, men hon måste vara en ensam, vuxen katt, en burmaunge/ungkatt som ensamkatt hade inte fungerat och drivit mig och ungen galna.

Återgå till "Allmänt kattprat!"