Operation - juvertumör

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Operation - juvertumör

Inläggav Siv » fre 28 dec 2018, 14:02

Siv ska opereras igen.

För en månad sedan opererade veterinären bort en tumör i juvren. Tumören visade sig vara väldigt elakartad och för en vecka sedan ungefär upptäckte jag en ny liten knöl. Den 7/1 ska hon opereras på nytt. Då tar de bort hela juverraden. Veterinären säger att chansen att hon blir frisk, dvs att cancern inte kommer tillbaka ytterligare gång, är väldigt låg. Hen säger också att operationen är svår och att Siv kommer att behöva mycket smärtlindring. Men det finns en chans. Och hon klarade förra operationen väldigt bra.

Jag känner mig naturligtvis väldigt ledsen. Ni som har varit med om detta, hur hade er katt det efter operationen? Var det besvärligt med plåstret med smärtlindring? Siv avskyr att ha body så jag är lite orolig för hur hon ska hantera detta. Hade era katter väldigt ont eller tog medicinerna bort smärtan ordentligt?

Något annat jag bör tänka på innan? Jag har ytterligare en katt. Jag räknar med att ha dem åtskilda några dagar då det alltid är otäckt med veterinärlukt.

En annan fråga. Finns det någon här som har erfarenhet av att operera bort båda juverraderna?

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Operation - juvertumör

Inläggav Yrhättans » fre 28 dec 2018, 16:55

Jag har tyvärr ingen erfarenhet men skickar en stor kram till dig och Siv. Ska tänka på er och hoppas allt går bra. Ligan skickar nosbuffar.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » fre 28 dec 2018, 19:43

Så tråkigt att vackra Siv behöver en ny operation :cry:

Jag har ingen personlig erfarenhet men en kollegas katt opererades flera ggr pga elak juvertumörer. Båda juverraderna togs bort men vid separata tillfällen. Efter vad kollegan berättade gick båda operationerna bra trots relativt stort ingrepp. Smärtstillande plåstret fungerade bra, tratt behövdes ändå så hon kunde inte komma åt vare sig sår eller plåster.

Kollegans katt var en äldre dam som opererades andra gången vid 17 års ålder och hon blev till slut hela 18 år med god livskvalitet in i det sista.

Vi håller tummar och tassar stenhårt för Siv och er :hug:
Bild

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Operation - juvertumör

Inläggav Siv » lör 29 dec 2018, 16:30

Stort tack Yrhättans och Starwatcher!!

Så fint att läsa om din kollegas erfarenheter Starwatcher. Det gör mig glad att veta att den katten levde ett gott liv efter operationerna och att hon klarade flera operationer bra. Bra att veta inför eventuella beslut i framtiden.

Jag hoppas naturligtvis att Siv ska slippa fler tumörer efter den här operationen, men det känns ändå bra att vara lite förberedd och att ha tänkt igenom det hela. Även om det nästan är omöjligt att förbereda sig på hemska besked. Men kanske just därför, för att inte tvingas fatta beslut helt i affekt, utan att ha tänkt, försöker jag ta reda på fakta.

Det hjälper att höra om andras erfarenheter. Och förhoppningsvis vet jag mer efter den här operationen. Då ser jag ju hur Siv mår efteråt.

Tack igen för att ni tänker på oss och håller tummar och tassar för Siv!

Siv tackar ligan för nosbuffar!

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » sön 06 jan 2019, 08:31

Jag har varit lugn fram tills nu, men i natt slog oron och ledsamheten ner som ett slag. Imorgon är det dags för operation.

Tänk om hon inte klarar operationen.
Tänk om det inte är en ny tumör utan bara en liten knut efter stygnen (veterinären kunde inte avgöra det). Gör jag fel då som låter operera henne? Jag väntar mig inga svar på denna fråga, behöver bara dela min oro. (Om vi väntar och det visar sig vara en tumör är chanserna mycket små att kunna rädda henne.)
Tanken på att hon kommer att ha väldigt ont gör mig så ledsen.

Hur har ni gjort när era katter kommer hem efter operation och har mycket ont? Har era katter velat vara ifred? Eller söker de tröst hos er? Ger ni dem extra god mat? Nya sovplatser på avskilda ställen? Alla tips och erfarenheter tas tacksamt emot.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » sön 06 jan 2019, 10:12

Har ingen stor erfarenhet tack och lov av postoperativ smärta hos mina katter mer än efter kastrering och så Lillemans tandoperation.

Hur som helst fungerade smärtstillningen mkt bra men jag märkte att det gjorde mer ont strax innan det var dags att ge mer metacam. Eftersom Siv får plåster slipper ni det då plåstret är långtidsverkande. Båda mina katter får ett stort behov av extramkt matte-trygghet när dom haft ont. Många timmar som jag suttit med Tösen inkrupen innanför min tröja när magen gjorde ont. En del människor kan bli illamående av opiater så jag gissar att en del katter kan bli illamående av det också. Händer det finns det bra medicin mot sådant illamående som veterinären kan skriva ut. Vi har jättebra erfarenhet av Cerenia som är en sådan medicin.

Extragod mat är alltid bra! Det ökar aptiten och höjer humöret hos båda katterna. Tösen fick också mkt extragod mat och godis för att höja hennes humör då brorsan luktade så otäckt. Han fick skamlöst mkt smör som han älskar :-)

Bra om katterna kan gå undan om dom vill men har satsat på att allt ska lukta av båda katterna och av mig dvs jag har inte köpt nya sovkorgar. Brukar istället lägga ut lite av min smutstvätt. Till en nyopererad katt däremot är det nog bättre med rena handdukar!

Brukar också se till att katterna får några nya leksaker för att höja humöret. Siv ska väl inte springa och hoppa så mkt de första dagarna så kanske ngn leksak där katten sitter mer still under leken kan vara bra? Lilleman tipsar om hans favorit för stillsittande lek Trixie Catch me https://www.zoo.se/catch-me-m-fjarkontr ... g-mix.html som finns hos supercat.se, mfl ställen.

Vi tänker på er imorgon och håller tummar/tassar hårt för Siv, dig och Dools imorgon och hoppas innerligt att knölen inte är en ny tumör :hug:
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » sön 06 jan 2019, 13:32

+1 på Starwatcher. Jag har inte heller erfarenhet av annat än kastrering men mycket extra närhet till matte, möjlighet till mysiga ställen att vara ifred på. Extra god mat och allt behövs.
Viktigt att ge även annan katt extra tid, kompis som luktar läbbigt och inte beter sig som vanligt kan vara skrämmande.

Tänker på er i morgon och håller tummar och tassar.
:hug:

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » sön 06 jan 2019, 15:29

Vi tänker på er imorgon och håller tummar/tassar hårt för Siv, dig och Dools imorgon och hoppas innerligt att knölen inte är en ny tumör

Åh så fint att du skriver att du skriver att du hoppas att knölen inte är en tumör! Tack! Det är såklart så jag också ska tänka! Även om vi då opererar i "onödan".

Tack både Starwtcher och Yrhättans! Jag tar till mig av era råd. Dools brukar ofta söka trygghet hos mig när hon inte mår bra eller efter veterinärvistelse, Siv är mer av en ensam-katt. Efter förra operationen låg hon dock i mitt knä varje kväll. Jag tror att hon kände sig utsatt bl.a pga tratten och sökte tröst hos matte. Men jag tror inte att hon då hade så ont. Jag hoppas att det stämmer att plåstret tar bort den mesta smärtan. Bra att veta ang illamåendet också. Det hade jag inte tänkt på.

En sak som känns lite klurig är hur jag ska lösa att hålla dem åtskilda. Att stänga ute Dools från sovrummet nattetid är svårt. Hon jamar krafsar på dörren hela natten. Dagtid är det lättare. Då kan jag röra mig mellan rummen. Är jag inte hemma får Siv vara i sovrummet och Dools i resten av lägenheten.

Tidigare när jag har haft dem åtskilda (t.ex. efter att Dools har varit inlagd) har jag försökt att sova hos dem båda växelvis. Men det har lätt blivit att jag har sovit lite mer hos Dools, dels för att hon har varit sjuk, dels för att hon verkligen avskyr att vara ensam. Dock känns inte det så roligt nu när det är Siv som är dålig. Förra gången Siv opererades höll jag dem åtskilda dagtid, men lät dem båda vara i hela lägenheten på natten. Det gick bra, men de höll sig på avstånd från varandra (jag tror faktiskt att Dools självmant höll sig borta från sovrummet). Nu är det ju dock en större operation och jag vill inte riskera att Dools bråkar med Siv. Kanske dags att plocka fram kompostgallret igen. :-k

En annan sak som är lite krånglig med detta är att Siv inte gärna går på lådan när den står i sovrummet. Båda föredrar lådan i badrummet.

Jättebra tips med en ny leksak till Siv!!! Jag ska genast köpa eller beställa någon rolig aktiveringspryl. Hon älskar mat och gillar nästan alla aktiveringsleksaker där det handlar om att peta ut godis/torrfoder. Lillemans tips skulle nog snarare uppskattas av Dools. :grin:

Jag ska verkligen se till att leka mycket med Dools också. Särskilt som hon ju inte får äta något annat än sitt allergifoder just nu. Hon kommer säkerligen också att behöva mycket matte-tid. Jag har även pluggat in både Feliway Classic och Feliway Friends.

Tack för ert stöd!! :rosor:

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » sön 06 jan 2019, 17:04

Det kanske löser sig ändå på nätterna? Du ser ju ganska fort om du behöver hålla dom åtskilda eller om dom själva ser till att hålla sig på lite avstånd från början. Efter första dygnet/dygnen kommer du att se hur mycket du behöver ha dom isär.
Det där med favoritlådor känner jag igen, när Yra kastrerades hade jag ställt fram öppna lådor utan huv över så det skulle vara lättare för henne.
Sen kväll hörde jag världens gnissel och oljud och en Yra som jamade högt och argt. Jag for rakt upp ur sängen bara för att hitta en i badrummet där hon lyckats tränga sig och tratten in i kattlådan med huv, men ut kom hon inte. Jag är övertygade om att det rejäla kattsvordomar hon sa den gången om korkad matte...
Något som gjort det lättare när man tratt på sig (vetr som tipsade), svart tejp längst ut längs kanten så katten ser vart tratten slutar, det var faktiskt väldigt bra.
Jag skaffade en body dagen efter..

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Operation - juvertumör

Inläggav Siv » sön 06 jan 2019, 17:46

Yrhättans skrev:Det kanske löser sig ändå på nätterna? Du ser ju ganska fort om du behöver hålla dom åtskilda eller om dom själva ser till att hålla sig på lite avstånd från början. Efter första dygnet/dygnen kommer du att se hur mycket du behöver ha dom isär.
Det där med favoritlådor känner jag igen, när Yra kastrerades hade jag ställt fram öppna lådor utan huv över så det skulle vara lättare för henne.
Sen kväll hörde jag världens gnissel och oljud och en Yra som jamade högt och argt. Jag for rakt upp ur sängen bara för att hitta en i badrummet där hon lyckats tränga sig och tratten in i kattlådan med huv, men ut kom hon inte. Jag är övertygade om att det rejäla kattsvordomar hon sa den gången om korkad matte...
Något som gjort det lättare när man tratt på sig (vetr som tipsade), svart tejp längst ut längs kanten så katten ser vart tratten slutar, det var faktiskt väldigt bra.
Jag skaffade en body dagen efter..

Hahaha! :smile: Jag kan nästan höra hur hon svor. :rosekiss:
Båda katterna här hemma föredrar också huv, men de accepterar utan. Dock vill de gärna gå på lådan i just badrummet. Jag har försökt att flytta runt andra lådor på massor med olika ställen, men de envisas med att bara använda lådan i badrummet. :smile: Jag tror att de vill ha en avskild plats, men med uppsikt ut. Helst ska inget annat företas i det rummet som att äta, sova eller dylikt. Lådan i hallen används ibland, men inte ofta. Den blir dock svår att använda nu eftersom badrummet vetter mot hallen.

Men jag får göra som du säger. Prova och se hur de agerar. Vi hittar nog en lösning. Förra gången ställde jag som sagt en låda i sovrummet. Sedan öppnade jag dörren ett par gånger om dagen och höll då Dools i vardagsrummet. Då kunde Siv passa på att gå på lådan i badrummet. :smile:

Bra tips med tejp. Det ska jag prova. Jag köpte en body förra gången, men det gillade hon verkligen inte. Tratt accepterade hon bättre.

Nu har jag snart städat hela lägenheten ordentligt och förbereder med fler sovplatser på avskilda platser. :-)

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Operation - juvertumör

Inläggav Siv » mån 07 jan 2019, 14:37

Det blev ingen operation. Skönt! Men såklart oroligt också.

När Siv var nedsövd och veterinären kunde känna ordentligt (Siv både biter och fräser när hon ska undersökas, så det är väldigt svårt att göra en ordentlig undersökning utan att söva) hittade hon ingenting som tydde på tumör. Knutorna både jag och andra veterinären känt tidigare är med största sannolikhet knutor från underliggande stygn efter förra operationen, menade hon.

Veterinären tyckte inte att vi skulle operera nu. Istället bokade vi ett återbesök i mars, en slags mammografi för katt sa hon. :-) Men med tid för operation direkt om de skulle hitta något.

Så nu är Siv hemma igen, matglad och pigg! (hon var vrålhungrig efter att inte ha ätit sedan igår) Det blir nog en ny leksak i alla fall för att fira. :-D

Stort tack för ert stöd och era råd Yrhättans och Starwatcher!!
Senast redigerad av Siv mån 07 jan 2019, 14:37, redigerad totalt 1 gång.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » mån 07 jan 2019, 14:49

Har följt med Sivs problem i tråden även om jag inte haft några råd att komma med. Skönt att resultatet blev det som blev trots allt, även om jag förstår att det blir ett antiklimax också. :consoling:

Tänkte bara tipsa om roliga kattvideos och spel som finns på nätet och går att ladda ner på tfn eller platta och TV. Det kan vara skönt att ligga och titta på fåglar eller insekter för en liten trött kisse när man inte ska springa och hoppa så mycket.

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Inläggav Fragole » mån 07 jan 2019, 15:44

Har också följt tråden men utan att kommentera. Så skönt att veterinären inte trodde det var tumörer!

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Operation - juvertumör

Inläggav Siv » mån 07 jan 2019, 15:45

Aziz skrev:Har följt med Sivs problem i tråden även om jag inte haft några råd att komma med. Skönt att resultatet blev det som blev trots allt, även om jag förstår att det blir ett antiklimax också. :consoling:

Tänkte bara tipsa om roliga kattvideos och spel som finns på nätet och går att ladda ner på tfn eller platta och TV. Det kan vara skönt att ligga och titta på fåglar eller insekter för en liten trött kisse när man inte ska springa och hoppa så mycket.

Ja, det blev onekligen lite av ett antiklimax. Men som du säger, verkligen skönt också. Skönt för Siv att slippa operation och en lättnad att det inte fanns någon tumör.

Vilket roligt tips!! Det ska jag verkligen komma ihåg till en annan gång. Tack! :-D
Senast redigerad av Siv mån 07 jan 2019, 15:45, redigerad totalt 1 gång.

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » mån 07 jan 2019, 15:47

Fragole skrev:Har också följt tråden men utan att kommentera. Så skönt att veterinären inte trodde det var tumörer!

Tack!

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » mån 07 jan 2019, 18:08

Så härligt att läsa! Håller tummar att allt bra vid kontroll. :rosor:

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"