När är en katt gammal enligt dig?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Bast
Veterankatt
Veterankatt
Katt: Cornish Rex

När är en katt gammal enligt dig?

Inläggav Bast » fre 30 nov 2018, 23:54

Var tvungen att besöka veterinär med min ena katt här om veckan och vårt samtal fick mig att fundera lite. När vi träffar veterinären så gör hen en vanlig allmän undersökning; klämmer, tittar på tänder och ögon osv. Ni vet vad jag menar ;-) Hen kommenterar sedan att hon är väldigt fin i päls, muskelmassa och hull. Speciellt eftersom hon är så gammal. Jag reagerade lite på kommentaren men brydde mig inte så mycket utan fokuserade på hennes problematik (hon hade problem med urinvägarna, som snabbt löste sig och inget hittades. Var rätt snabb till vet. så hon har inte haft tid att falla ur pga problematiken).

Men alltså. Hon är 10(!) :shock: Jag tycker inte att det känns så fasligt gammalt för en katt.. Eller är det jag som blir lite lurad av att hon beter sig som en yngre katt? Eller att det råkar vara en ras som anses aktiv? Hon är CRX.

Vad tycker ni? Är 10 år gammalt? Är det en ålder då era katter var/började bli "pensionärer"?

Den andra katten hemma är visserligen 11, men han var pensionär innan han blev vuxen så jag kan inte riktigt jämföra :smile:
there's a difference between alone and lonely
"One's a choice you make for yourself. The other's the power you give to someone else to make for you."

Tessera
Überkatt
Überkatt
Katt: Långhårig huskatt och birma
Kontakt:

Re: När är en katt gammal enligt dig?

Inläggav Tessera » lör 01 dec 2018, 10:04

Runt 10 års ålder vill jag börja ta seniorprover vartannat år, mest för att ha ett utgångsläge inför framtiden. Men gamla är de inte. Medellivslängden för katter i Sverige är 15 år.

Min Pandora tyckte jag blev gammal vid runt 17 års ålder

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bild
Tess 080207-121020, Leonardo 960101-130109 och Pandora 960101-150121 - saknade och älskade!

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » lör 01 dec 2018, 10:32

Runt 10 år är en bra tid att börja göra seniorkontroll men för det tycker jag inte dom är gamla.
Det är, tycker jag, ganska individuellt när en katt blir gammal. Min älskade Ecke blev gammal runt 16 år men, det kan variera mycket mellan individer.

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » lör 01 dec 2018, 10:54

Min Oberon är 10 år (fyller 11 i januari) och jag tänker inte på honom som gammal. Min 14,5-åring har dock blivit gammal det sista året med artros och väger 1 kg mindre än han gjort tidigare i livet , så han har krympt och känns inte lika stark och smidig som han gjorde i yngre dagar. För mig är det vid 13 år ungefär som jag brukar tänka att katten faktiskt börjar bli gammal, även om den fortfarande är frisk och pigg.

Att vissa försäkringsbolag (t.ex. Folksam) räknar katter som gamla vid 8 års ålder och minskar(!) deras ersättningstak varje år fr.o.m. då är helt galet.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » sön 02 dec 2018, 12:30

Min äldsta kisse är 9 år och jag upplevde för en tid sedan att han blivit mer stillsam och kelig och tänkte att det var åldersrelaterat. Sedan blev han lite för rund om magen och vi satte honom på diet. Direkt blev han livligare och mer ungdomlig och nu inser jag att han helt enkelt var överviktig. Jag märkte dock inte det som första notering utan missuppfattade sambanden.

Användarvisningsbild
tjjo
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: NEM
Kontakt:

Inläggav tjjo » sön 02 dec 2018, 17:50

Jag tappade min askis när han var 9½ typ, och jag upplevde inte han som gammal.
Tror det varierar på hur jag tycker... beroende på hur katten mår. ;-)
Bild

Safia
Gurukatt
Gurukatt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Inläggav Safia » mån 03 dec 2018, 08:22

Mina tre är 12, 13 och 13. Upplever dem inte som gamla, speciellt inte 12-åringen som emellanåt fnattar runt som en ungkatt med leksaker och ska lägga nosen i blöt överallt. Den ena 13-åringen som är sjuklig från början märks att han sover mer och mer, är rätt stillsam av sig överhuvudtaget. Kan lika gärna bero på hälsotillståndet i stort som åldern. Den andra 13-åringen som är blind har alltid varit hyfsat försiktig på grund av sitt handikapp, men känns pigg och alert. Ingen av dem har de 'klassiska' ålderstecknen på att börja tackla av, förlora vikt, bli stelare, sämre päls, äta sämre etc. Tror att det i mycket handlar om individen, och inte någon godtycklig gräns.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Marsipan & Strössel
Kattunge
Kattunge

Inläggav Marsipan & Strössel » lör 08 dec 2018, 14:25

Det är väldigt individuellt från katt till katt. Jag hade två tidigare som jag hämtade samtidigt fast från två olika kulllar. Den ena blev tyvärr inte äldre än 10 år. Hon bara somnade en kväll hemma. Den andra blev 17,5 år.

Användarvisningsbild
Bast
Veterankatt
Veterankatt
Katt: Cornish Rex

Inläggav Bast » tis 11 dec 2018, 20:58

Utifrån vad ni beskriver i tråden så låter det ju inte som att 10 nödvändigtvis är gammalt. Klart att det beror på individen, lite som människor kan jag tänka, jag blev bara så förvånad över att vet. pratade som att katter på 10 vanligtvis har en tass i graven.
Intressant dock att höra hur ni andra resonerar kring ålder och kontroller.
there's a difference between alone and lonely
"One's a choice you make for yourself. The other's the power you give to someone else to make for you."

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » ons 12 dec 2018, 07:22

Jag tror det beror mkt på dels individen men även vilket liv katten har/haft. Tänker på bilder som visas på hemlösa katter som kan se mkt gamla ut trots att dom bara är ett par år :-( Även de inre organen slits av svält, stress etc. Många utekatter blir ju heller inte så gamla pga trafik etc. Kanske veterinären är mer van vid dessa katter än katter som hela livet levt ett lyxliv?

Kliniken vi går till rek att man börjar med kontroller vid 7-8 år vilket kanske är lite tidigt men å andra sidan har jag önskat blodprover vid varje årligt besök sedan dom kom hem som kattungar då dom ändå ska vaccineras. Jag är både hönsmatte och yrkesskadad så gillar att kolla upp noga. För Tösens del har vi ändå varit tvungna att ha blodprover då hon under lång tid haft kortison.

Numera kommer vi att lägga till minst ett tandläkarbesök med röntgen varje år då det visade sig att Lilleman har TR/forl. Tänker kolla upp även Tösens tänder. Dom är nu 8 år och sedan ett par år tillbaka har Tösen gränsvärde för hyperthyreos vilket vi hade missat om vi inte inkluderat även sköldkörtelprover trots att hon då var klart under åldersgränsen för seniorkolls prover. Helt symtomfri då och nu men bättre att veta om det så man kan ha extra koll.

Det kostar så klart en del men är värt det för min del. Hönsmatte vill gärna känna att jag gjort det jag kan.
Bild

Maddei
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Maddei » tor 07 feb 2019, 05:49

Började med årliga kontroller när tanten blev 10år. Men jag uppfattar det inte nödvändigtvis som gammal. Nu är hon snart 13 och det syns ju främst på ögonen att hon inte är nån ungdom längre, dom är inte lika starka o pigga längre.
Kattmamma till Fläcken 13år och utflyttade Poopie 12år :angelic:
Änglakatten Lisa 2006-2008. Älskad och alltid saknad :heart:

kattemma75
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav kattemma75 » lör 16 feb 2019, 19:41

Min första katt blev 17 år och var pigg in i det sista. Min andra katt blev bara 11 år eftersom han blev sjuk. Han var så pigg så det var extra svårt att förstå. Han var fortfarande min lilla kattunge. Efter 10 år är det kanske bra att kolla hälsan på katterna då sjukdomsrisken ökar men tycker inte att det betyder att katten är gammal... de kan ju fortfarande bete sig som kattungar =)

Användarvisningsbild
sugarcane
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: halvperser & lurvig bondkatt

Inläggav sugarcane » sön 24 feb 2019, 09:32

Min katt Kajsa är uppskattningsvis 12½ år, ungefär lika gammal som hennes kompis Alice var när hennes organ gav upp för tre år sedan. :-(
Kajsa har alltid varit liten, nätt och kattungelik, och jag tänker inte på henne som "gammal", annat än hon inte rejsar runt som i fornstora dar. Men kommer det in en fluga sommartid kan den fortfarande räkna med att döden dö. ;-)
Trots att jag vanligtvis inte tänker på henne som "gammal", så stannar jag upp ibland och reflekterar över att hon snart är äldre än Alice (som var en egensinnig tant från dag 1 vi träffades trots att hon då bara var kring 4 år). Det känns lite som att vi nu går in i fasen "lånad tid", även om inget tyder på att Kajsa är allt annat än kärnfrisk. Det känns lite vemodigt faktiskt,
Halvpersern Alice, 13, finns inte mer. Bondkatten Kajsa Kavat, 12½ år, är ensam kvar.

Återgå till "Allmänt kattprat!"