Kattprat - allmän tråd 2018

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Kattprat - allmän tråd 2018

Inläggav Yrhättans » lör 28 jul 2018, 12:18

Colourspot skrev:Jag fick hem ett par handtovade sadelpaddar häromdagen och den ena hänger kvar hemma (än så länge). Här trodde jag att Lillebror inte vill ha någon kattbädd - nu börjar jag inse att jag bara köpt fel sort. Handtovad ull ska det vara, ingen billig syntet!

Bild

Såklart bara det bästa är gott nog till Lillebror. Ligan hälsar att de kan spara pälsen matte kammar bort och skicka så kan din matte tova en birmabädd.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » mån 30 jul 2018, 11:56

Känner mig ambivalent kring kissarnas utevistelse fn. Vi har väldigt mycket fåglar hos oss och koltrastarnas ungar är tydligen flygfärdiga men inte helt vuxna och självständiga ännu. De stackars föräldrarna blir sönderstressad när katterna är ute och katterna blir stressade av att fåglarna gör utfall mot dom och jag hindrar dom från att ta ungarna. Funderar på att hålla kissarna inne några dagar men det lär inte bli populärt. 8-[

Safia
Gurukatt
Gurukatt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Inläggav Safia » mån 30 jul 2018, 20:34

Tandlösingen (skuttar glatt på sängen så att resårerna dallrar): Matte! Moooorgon! Frukost!!!

Matte (yrvaket): Uh. Klockan är strax efter fyra älskling. Matte har precis somnat efter morgonens bön. Sov lite till.

Tandlösingen (tassar på sovflätan): Varför då? Moooorgon matte! Frukost!!!

Matte: Lite till vännen...

Tandlösingen (rejsar genom lägenheten, hoppar upp på skrivbordet och tar sats för att studsa ner på magen): Vaaaakna!

Matte: Snälla, söta, rara...

Tandlösingen (kör in huvudet i mattes ansikte och begraver näsan i mjukt fluff): Fruuukost! Vaaakna!

Matte (nyser och kliar febrilt för att få bort förlupna hår): Älskling, matte behöver sova lite till. Hon ska upp och jobba idag. Första dagen efter semestern.

Tandlösingen (snurrar ihop sig bakom huvudet): Okej. Men frukost sen då? Lova?

Matte (klarvaken efter duracellkaninens framfart, och med små utsikter att somna om igen): Lovar.

Tandlösingen (sömnigt gäspande): Bra. God natt matte.

Skickat från min iPad med Tapatalk
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Safia
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav Safia » tor 02 aug 2018, 16:28

Mattes hjärna har kokat idag. Hon glömde att ge oss lunch. GLÖMDE! Har du hört på maken va? Det var inte förrän jag hoppade upp i soffan och började gnaga på hennes tår i ren hunger som hon kom ihåg. Den där som bestämmer allt däruppe får allt se till att fixa lite med vädret. Så här går det ju inte att ha det.
/harhjärtat, a k a Jaromir

Bild

Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » tor 02 aug 2018, 20:10

Safia skrev:Mattes hjärna har kokat idag. Hon glömde att ge oss lunch. GLÖMDE! Har du hört på maken va? Det var inte förrän jag hoppade upp i soffan och började gnaga på hennes tår i ren hunger som hon kom ihåg. Den där som bestämmer allt däruppe får allt se till att fixa lite med vädret. Så här går det ju inte att ha det.

Ligan hälsar till Jaromir att det var mycket snällt av honom att bara gnaga lite på tår. Det Är Mycket Upprörande Att Inte Få Mat!

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » tor 02 aug 2018, 20:23

Yrhättans skrev:
Safia skrev:Mattes hjärna har kokat idag. Hon glömde att ge oss lunch. GLÖMDE! Har du hört på maken va? Det var inte förrän jag hoppade upp i soffan och började gnaga på hennes tår i ren hunger som hon kom ihåg. Den där som bestämmer allt däruppe får allt se till att fixa lite med vädret. Så här går det ju inte att ha det.

Ligan hälsar till Jaromir att det var mycket snällt av honom att bara gnaga lite på tår. Det Är Mycket Upprörande Att Inte Få Mat!

Lillan och Lillebror instämmer med ligan. Mat är Viktiga saker!! Lillan tipsar om att det går att klättra in i kylskåpet och hämta mat om det behövs - hon har just lärt sig det...

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » tor 02 aug 2018, 22:23

Börjar bli riktigt orolig. Nikita har slickat en kal fläck på magen och den växer. Hon slickade tidigare på bakbenen men när jag påpekade det hos vet så tyckte han inte att det var något. Har funderat och funderat. Det enda jag kan tänka har ändrats är att jag råkade köpa hem en blandad låda med Sheba och hon har fått lite lax och annan fisk. Funderar på att köpa en krage så hon inte kan slicka sig på magen? Tror ni det kan fungera? :-k :cry:

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tor 02 aug 2018, 23:26

mjlee skrev:Börjar bli riktigt orolig. Nikita har slickat en kal fläck på magen och den växer. Hon slickade tidigare på bakbenen men när jag påpekade det hos vet så tyckte han inte att det var något. Har funderat och funderat. Det enda jag kan tänka har ändrats är att jag råkade köpa hem en blandad låda med Sheba och hon har fått lite lax och annan fisk. Funderar på att köpa en krage så hon inte kan slicka sig på magen? Tror ni det kan fungera? :-k :cry:

Ge inte mer fisk och gå tillbaka till maten som fungerat tidigare. Är det maten hon inte tål kommer pälsputssndet försvinna. Det tar upp till 8 veckor innan antikropparna försvunnit om det är allergi. Att sätts på krage tror jag bara stressar i onödan. Är det sår så är det en annan sak då man får se till att såren kan läka.

Skulle boka en veyerinärtid för att kolla upp så det inte finns annan orsak och ge fodet som är utan fisk och med specificerat innehåll. Är dey allergi kan det behövad ev kortisonkur.

Det är ju nu också mkt varmt så stress är inte otänkbart. Tratt lär i så fall stressa ytterligare tror jag.
Bild

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » fre 03 aug 2018, 01:10

Starwatcher skrev:
mjlee skrev:Börjar bli riktigt orolig. Nikita har slickat en kal fläck på magen och den växer. Hon slickade tidigare på bakbenen men när jag påpekade det hos vet så tyckte han inte att det var något. Har funderat och funderat. Det enda jag kan tänka har ändrats är att jag råkade köpa hem en blandad låda med Sheba och hon har fått lite lax och annan fisk. Funderar på att köpa en krage så hon inte kan slicka sig på magen? Tror ni det kan fungera? :-k :cry:

Ge inte mer fisk och gå tillbaka till maten som fungerat tidigare. Är det maten hon inte tål kommer pälsputssndet försvinna. Det tar upp till 8 veckor innan antikropparna försvunnit om det är allergi. Att sätts på krage tror jag bara stressar i onödan. Är det sår så är det en annan sak då man får se till att såren kan läka.

Skulle boka en veyerinärtid för att kolla upp så det inte finns annan orsak och ge fodet som är utan fisk och med specificerat innehåll. Är dey allergi kan det behövad ev kortisonkur.

Det är ju nu också mkt varmt så stress är inte otänkbart. Tratt lär i så fall stressa ytterligare tror jag.

Ja, jag har redan tagit bort allt som finns i fiskväg och slängt det. När jag känner på magen är den liksom sträv, ungefär som skäggstubb. Vi har varit på resande tass och fot en del och tom Nikita som burma tycker det är varmt, ligger på sidan, men inte så hon flämtar eller så, och spenderar mycket tid under soffan där det verkar vara svalare. Så stress är absolut inte uteslutet.

Jag har ringt min vet men de har sommarstängt tom nästa vecka :swear: och pratat med Agria vet som inte tyckte det var någon fara eftersom hon inte har sår eller liknande och konstigt nog verkar bakbenen lite mindre kala. :-k Funderade på en krage istället men då kommer Nikita att döda mig :shifty: :censored:

Vi har varit på landet en del och även om hon älskar att kunna vara ute i trädgården har det varit en annan katt där ett tag och min pappas hund (labbe) som nödvändigt vill leka med Nikita, suck. När hon ligger stilla och är lugn stryker sig gärna Nikita mot henne och huvudbuffar. Men en ettårig hund är fylld med energi och en stor labbig tunga som gärna tvättar Nikita. Ett slick och sedan står pälsen åt alla håll och måste putsas ner :smile: Men Nikita vägrar att gå därifrån, det är inte så att hon sitter intryckt i ett hörn eller liknande utan hon envisas med att vara där hunden är och blir sedan irriterad och vispar med tassen (inga klor) och pratar - inget väs eller morr. Sedan ska vi inte prata om vad Nikita tycker om att bli nosad i baken. :censored:

Safia
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav Safia » fre 03 aug 2018, 08:19

Uteslut allergier och eventuella hudsjukdomar eller skadedjur först. Sand i lådan är en bov man ibland glömmer, om du nyligen bytt sand är det värt att gå tillbaka till den gamla, eller testa oparfymerad, finkornig sand (klumpande eller ej spelar mindre roll). Just insidan av bakbenen och nedre delen av magen ligger emot när katten går på lådan och blir extra utsatta, även tassarna påverkas hos många så om du ser att hon biter och gnager där också är det definitivt värt att överväga. Stress och förändringar i miljön kan trigga igång beteendet hos känsliga katter, där är det ett detektivarbete att försöka komma fram till vad och eliminera så mycket som det går av det som stressar.

Jag och Jaromir har varit igenom hela den processen. Stått på hypoallergent foder, fått kortison, kammats och kollats för parasiter och skadedjur, utretts för eventuella hudsjukdomar. Bytt sand i några omgångar utan nämnvärda resultat. Till slut landade vi i en diagnos om stressrelaterad alopeci, helt enkelt att han gnager bort pälsen som ett sätt att minska den interna stressen han känner. Ändringar i hemmiljön (fler platser att gömma sig på, omplacering av lådorna, ordentligt avstånd mellan skålar vid utfodring, tillgång till ensamtid med matte och lite annat), Feliway som går kontinuerligt och så medicinering med Clomicalm för att hjälpa den egna kroppen att stressa av har gett resultat för oss. Gnagandet har inte helt upphört, men minskat så pass att han nu har päls på mage och bakben där han tidigare höll på att göra sig till nakenkatt.

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » fre 03 aug 2018, 16:15

Safia skrev:

Uteslut allergier och eventuella hudsjukdomar eller skadedjur först. Sand i lådan är en bov man ibland glömmer, om du nyligen bytt sand är det värt att gå tillbaka till den gamla, eller testa oparfymerad, finkornig sand (klumpande eller ej spelar mindre roll). Just insidan av bakbenen och nedre delen av magen ligger emot när katten går på lådan och blir extra utsatta, även tassarna påverkas hos många så om du ser att hon biter och gnager där också är det definitivt värt att överväga. Stress och förändringar i miljön kan trigga igång beteendet hos känsliga katter, där är det ett detektivarbete att försöka komma fram till vad och eliminera så mycket som det går av det som stressar.

Jag och Jaromir har varit igenom hela den processen. Stått på hypoallergent foder, fått kortison, kammats och kollats för parasiter och skadedjur, utretts för eventuella hudsjukdomar. Bytt sand i några omgångar utan nämnvärda resultat. Till slut landade vi i en diagnos om stressrelaterad alopeci, helt enkelt att han gnager bort pälsen som ett sätt att minska den interna stressen han känner. Ändringar i hemmiljön (fler platser att gömma sig på, omplacering av lådorna, ordentligt avstånd mellan skålar vid utfodring, tillgång till ensamtid med matte och lite annat), Feliway som går kontinuerligt och så medicinering med Clomicalm för att hjälpa den egna kroppen att stressa av har gett resultat för oss. Gnagandet har inte helt upphört, men minskat så pass att han nu har päls på mage och bakben där han tidigare höll på att göra sig till nakenkatt.

Jag bytte faktiskt sand för några månader sedan eftersom den var snällare för tassarna. Ska omedelbart byta till gamla. Fick tag på vet som öppnade idag?!? Och hon påpekade att Nikita slickar just där urinblåsan ligger och eftersom hon tidigare haft problem med den så är det bra att komma in. Men det svarar fortfarande inte på frågan om varför hon slickar sig på utsidan av bakbenen även om det inte är lika mycket. Men ska bli skönt att en vet ska titta på henne ordentligt. Usch, hon kommer bli sederad igen för att de ska ta urin och blodprover. Stackars goset mitt. :-( Det blöder inte utan när man stryker över det så känns det som hon har lite skäggstubb.

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » fre 03 aug 2018, 17:04

Safia skrev:Uteslut allergier och eventuella hudsjukdomar eller skadedjur först. Sand i lådan är en bov man ibland glömmer, om du nyligen bytt sand är det värt att gå tillbaka till den gamla, eller testa oparfymerad, finkornig sand (klumpande eller ej spelar mindre roll). Just insidan av bakbenen och nedre delen av magen ligger emot när katten går på lådan och blir extra utsatta, även tassarna påverkas hos många så om du ser att hon biter och gnager där också är det definitivt värt att överväga. Stress och förändringar i miljön kan trigga igång beteendet hos känsliga katter, där är det ett detektivarbete att försöka komma fram till vad och eliminera så mycket som det går av det som stressar.

[/quote]

Jag bytte faktiskt sand för några månader sedan eftersom den var snällare för tassarna. Ska omedelbart byta till gamla. Fick tag på vet som öppnade idag?!? Och hon påpekade att Nikita slickar just där urinblåsan ligger och eftersom hon tidigare haft problem med den så är det bra att komma in. Men det svarar fortfarande inte på frågan om varför hon slickar sig på utsidan av bakbenen även om det inte är lika mycket. Men ska bli skönt att en vet ska titta på henne ordentligt. Usch, hon kommer bli sederad igen för att de ska ta urin och blodprover. Stackars goset mitt. :-( Det blöder inte utan när man stryker över det så känns det som hon har lite skäggstubb.

Ensamtid med matte, skålar med mat långt ifrån varandra finns, liksom många bra platser att gömma sig på i lugn och ro om hon vill. Eftersom det bara är vi två så är det alltid tyst och lugnt. Kanske det blivit för mycket resande men det här beteendet började långt innan vi var på resande fot.

Vi får se vad vad vet tycker och sedan fortsätta därifrån.

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » fre 03 aug 2018, 18:24

Nikita har övergett mig. Tror ni man kan skylla slickande på magen på nya igloo som vanns i tävlingen och ta bort den? :wait:

Bild

Bild

Safia
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav Safia » fre 03 aug 2018, 19:17

Stackars litet blindstyre Vilbert, han har alltid haft känsliga ögon och antalet besök till veterinären för problem och skador är mååånga. Idag återbesök för en konjunktivit som inte gett med sig trots tio dagars behandling med kortisonögondroppar. Veterinären tyckte det var värt att mäta tårflödet igen. Knappt utslag på stickorna. Ungefär lika blött som Sahara med andra ord. Inte underligt att ögonen blir inflammerade.

Ny omgång med kortison, och återfuktande ögondroppar som komplement. De återfuktande blir sannolikt livslångt tillskott. Misse är måttligt road av att bli infångad fyra gånger om dagen och få obehagligt guck i ögonen, alldeles särskilt kortisondropparna som är kalla eftersom de måste förvaras i kylskåp i värmen.

Mutgodis krävs är den alldeles bestämda åsikten som framförs av misses protestjam.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » fre 03 aug 2018, 22:47

Självklart krävs mkt extragodis om det ska vara jobbiga ssker som ögondroppar! Vi hoppas dropparna hjälper fort och att Vilbert lär sig att det är bra trots att det är jobbigt.
Bild

Safia
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav Safia » mån 06 aug 2018, 20:49

Hur svårt ska det vara för människor att inse att om en katt beter sig på ett nytt, oväntat och negativt sätt (exempelvis kissar eller bajsar på olämpliga ställen) kontrollerar man dess fysiska status först innan man börjar spekulera i eventuella andra orsaker? Sociala medier och människors tvärsäkra uttalanden om att ’nääää, det handlar nog bara om att det hänt lite saker runtom, det blir säkert bättre om du bara provar X’.

Morr! Blir så trött på det hela ibland.

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » tis 07 aug 2018, 17:48

Nu är vi hemma från vet. Nikita blev klämd på (inte precis favoritaktivitet men bara verbala protester). Munnen ser bra ut. Hon ultraljudades för att se om det var något annat i blåsan, men den såg bra ut. Blod och urin togs. Nu ska hon äta något dyrt vetfoder, Hills urine dietary stress eller liknande. Den finns som blötmat men med tanke på hur vi bråkat om vilka blötmatssorter som är acceptabla och inte, ser jag inte fram emot diskussionen. :wait:

Stackars Nikita sederades, usch vad hemskt det är att se stirrande tomma ögon och kräktes ordentligt den här gången trots ingen mat sedan i går kväll. Vet tror att UVI och slickandet (kliande?) kan bero på att hon pga inkontinensen får UVI. Han föreslog att jag skulle ringa SLU för att se om de har någon forskning på g. Ska göra det imorgon. Men nu blir det tratt, sedan mjukare krage, eventuellt en body så hon inte kan slicka. Nikita kommer inte att bli glad. Matte blev inte överförtjust i räkningen heller. Men vad gör man inte för sin pälskling?

Vi måste sitta kvar ett tag efter uppvakningssprutan eftersom de ville se att allt såg bra ut. Pigga ögon mötte dem. Sedan lyckades Nikita smita ur sin väska på parkeringen på väg till bussen med ett lejonhopp :censored: Lyckades få tag på henne innan hon hann ut på vägen. Jäkla katt. Nu ligger hon i solskenet och steker. Jag försöker flytta till skugga, Nikita flyttar tillbaka till solen trots att hon är kokhet. Funderar på att lägga en kall fuktig handduk över? Hon är fortfarande lite vinglig och sömnig och matte är inte favoritpersonen just nu. Sur burma är sur :swear:

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tis 07 aug 2018, 18:23

Stackars vackra Nikita och stackars matte. Låter inte kul alls Hoppas på snar bättring. :consoling:

Safia
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav Safia » ons 08 aug 2018, 11:19

Problem med kisseriet är inte alls kul hälsar Vilbert och skickar sympatibuffar till Nikita. Och det där med sedering kan man vara utan tycker Jacek. Inget kul alls när tassarna går åt olika håll.

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » ons 08 aug 2018, 13:03

Safia skrev:Problem med kisseriet är inte alls kul hälsar Vilbert och skickar sympatibuffar till Nikita. Och det där med sedering kan man vara utan tycker Jacek. Inget kul alls när tassarna går åt olika håll.

Nikita tackar så mycket för sympatin och anser att veterinärer ska bortskaffas. Hon var påverkad längre än jag trodde, men stapplade in i köket och krävde mat när jag var där och fixade. Men fick ingenting förrän ganska sent på kvällen när hon trots att hon fortfarande var trött var ok nog att äta.

Nikita sov hela natten under soffan - jag har en gästmadrass där så det är mysigt och mörkt och mjukt. Matte är inte direkt hennes favoritperson just nu trots mutande med Dreamies. Hon kommer fram, matas och äter ivrigt, när hon inser att det inte blir fler försvinner hon under soffan igen. :pfft:

DanMann
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav DanMann » ons 08 aug 2018, 14:13

Vecka tre avklarad efter FORL-operation. Andedräkten är fortfarande OK, men undrar hur länge stygnen ska synas i munnen egentligen? Hur länge har stygnen varit kvar på era katter, när det använts självupplösande stygn? Dexter verkar inte ha ont i munnen som förr, men är nog irriterad av stygnen som jag kan se det. Undrar om en bör bli orolig...

Safia
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav Safia » ons 08 aug 2018, 14:34

DanMann skrev:Vecka tre avklarad efter FORL-operation. Andedräkten är fortfarande OK, men undrar hur länge stygnen ska synas i munnen egentligen? Hur länge har stygnen varit kvar på era katter, när det använts självupplösande stygn? Dexter verkar inte ha ont i munnen som förr, men är nog irriterad av stygnen som jag kan se det. Undrar om en bör bli orolig...

Googlade lite snabbt. För människor som gör operationer i munhålan säger man inom ett par veckor. Ring och kolla med veterinären för mer exakt vad som gäller i just ert fall.

DanMann
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav DanMann » ons 08 aug 2018, 15:03

Safia skrev:
DanMann skrev:Vecka tre avklarad efter FORL-operation. Andedräkten är fortfarande OK, men undrar hur länge stygnen ska synas i munnen egentligen? Hur länge har stygnen varit kvar på era katter, när det använts självupplösande stygn? Dexter verkar inte ha ont i munnen som förr, men är nog irriterad av stygnen som jag kan se det. Undrar om en bör bli orolig...

Googlade lite snabbt. För människor som gör operationer i munhålan säger man inom ett par veckor. Ring och kolla med veterinären för mer exakt vad som gäller i just ert fall.

Ja, tycker mig läsa allt från att de ska försvinna på 2-3 veckor till att de kan sitta kvar i månader. Blir då inte klokare, blir att ringa veterinären klart, tänkte att era erfarenheter här inne också kunde vara nyttiga.

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » ons 08 aug 2018, 16:20

Kattsand är tungt, 2x20 kg är mycket tungt. Men nu har jag bytt och ska se om det ändå har någon effekt. Plus pratat med en kompis som syr om en specialbody till Nikita som både är snygg och förhoppningsvis kan täcka stället där hon slickar sig och gör att hon kan gå på toa utan problem. Funderar på att byta till Hills urinary torrisar för att se om det kan hjälpa lite. Men, suck, köpa 2 kg och sedan 1) Nikita vägrar äta 2) hennes mage kraschar. Det får bli en zooplus runda till. Typiskt att kattnätet kom just som det dåliga vädret.

Nikita är så vansinnigt gullig. Jag har en Dreamies påse i min medicinlåda för mediciner jag använder varje dag. Hon har kommit på det och är extremt envis på att försöka få tag på den. :smile:

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » ons 08 aug 2018, 22:56

Nikitas tallrik efter att hon inte fått någon mat för att bli riktigt hungrig. I vanliga fall ligger det lite rester kvar över hela tallriken :roll:

Bild

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » tor 09 aug 2018, 12:42

Nikita har nu fått tratt för att inte kunna slicka, men hon är fruktansvärt olycklig och försöker backa sig bort och jamar ynkligt och stöter i överallt och kan inte hoppa upp. Arma katt. Det går inte att ha den på i 2 månader för då slutar det med förstörd matte och katt. :-( Det blöder inte på magen och vi ska få i henne Hills torrisar urinary stress och se om det hjälper lite. Vet tror att det är UVI som kliar och gör att hon slickar. Vi känner oss båda lika eländiga. :crying:

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt

Inläggav Colourspot » fre 10 aug 2018, 19:36

Lillan skickar sitt djupa medlidande till Nikita. Tratt är fruktansvärt och en katt kan egentligen inte ens röra sig med en sån på sig, enligt henne. Bodys är mycket bättre, för är en liten och slank så går den att åla sig ur med tillräckligt mycket tålamod!

Att försöka förklara vitsen med sånt här hemma är som att be en vägg att bli lite mjukare....

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » sön 12 aug 2018, 22:14

Det märks att det blivit lite svalare ute. Full fart i kväll och ny leksak blev mycket uppskattad. Städade en låda där det låg ett kattkoppel som aldrig används. Husse klippte bort haken och tog ett par skosnören och gjorde en rejäl knut (som en liten boll) längst fram. Mycket uppskattat att jaga efter.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » sön 12 aug 2018, 22:29

Svalt eller som katterna tycker iskallt ute och regn *burr* Mkt trötta som mest bara sovit och vilat. Hoppas dom inte tänker ta igen det under natten för trötta matte vill sova då 8-[
Bild

Safia
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav Safia » tis 14 aug 2018, 19:16

Sharing is caring. Jaromir anser att det är kärleksbetygelser av högsta grad när matte ställer ifrån sig en tallrik kikärtor på köksbordet i väntan på att de ska ner i den kokande grytan. Den där vätskan som samlas på botten är smaskig att lapa upp, och det är roligt att använda tassarna för att fiska upp dem en efter en, för att slickas rena och få några försiktiga gnag innan de förpassas till leksak och bollas runt på bordet. Men att hon tar en ny förpackning som går ner i grytan sen förstår han inte alls. Gjorde inte tungan ett tillräckligt bra jobb med att rengöra dem matte? Du brukar ju faktiskt skölja dem, jag är _mycket_ noggrannare än så.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » ons 15 aug 2018, 18:49

Vet lovade att proverna skulle vara tillbaka på torsdag. Hörde ingenting från honom så ringde upp i måndags. Personen som svarade ville inte uttala sig om proverna utan 'det får vet förklara'. Alltid annars har den som svarat kunnat se om proverna är bra eller inte. Jag fick totalpanik och satt och grät på Espresso House och tänkte att nu är Nikita dödssjuk och hennes njurar är slut.

Ringde igen, men vet fortfarande upptagen. Men sedan ringde han tillbaka och alla proverna är perfekta! Hon är stenfrisk som vet uttryckte det!!! :hi5: :happy: :love:

Nu måste jag bara få ordning på slickandet och UVI och helst inkontinensen också. Mailade professorn på SLU (enligt råd från vet). Hon mailade tillbaka och hänvisade mig till en veterinär som är expert på just urinproblem hos katter. Långt och utförligt mail. Hon är tyvärr borta tom den 20 augusti, men hoppas, hoppas att det har kommit ny forskning om det finns metoder att i alla fall se till att hon inte får UVI lika ofta.

Lilla Nikita, så skönt att hon är frisk, även om vi måste få ordning på slickandet. *Host* hon har möjligtvis fått lite väl mycket Dreamies och Cosma Thrive frystorkad kyckling av sin lättade matte. :oops:

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » tor 16 aug 2018, 08:43

mjlee skrev:Vet lovade att proverna skulle vara tillbaka på torsdag. Hörde ingenting från honom så ringde upp i måndags. Personen som svarade ville inte uttala sig om proverna utan 'det får vet förklara'. Alltid annars har den som svarat kunnat se om proverna är bra eller inte. Jag fick totalpanik och satt och grät på Espresso House och tänkte att nu är Nikita dödssjuk och hennes njurar är slut.

Ringde igen, men vet fortfarande upptagen. Men sedan ringde han tillbaka och alla proverna är perfekta! Hon är stenfrisk som vet uttryckte det!!! :hi5: :happy: :love:

Nu måste jag bara få ordning på slickandet och UVI och helst inkontinensen också. Mailade professorn på SLU (enligt råd från vet). Hon mailade tillbaka och hänvisade mig till en veterinär som är expert på just urinproblem hos katter. Långt och utförligt mail. Hon är tyvärr borta tom den 20 augusti, men hoppas, hoppas att det har kommit ny forskning om det finns metoder att i alla fall se till att hon inte får UVI lika ofta.

Lilla Nikita, så skönt att hon är frisk, även om vi måste få ordning på slickandet. *Host* hon har möjligtvis fått lite väl mycket Dreamies och Cosma Thrive frystorkad kyckling av sin lättade matte. :oops:

Så skönt! Stor kram till er båda!
:rosor: :rosor: :rosor: :rosor:

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt

Inläggav Colourspot » fre 17 aug 2018, 19:09

Så skönt med positiva besked! :rosor:

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt

Inläggav Colourspot » mån 20 aug 2018, 18:28

Lillebror är förtörnad på mig. Han höll sig borta medan jag åt min smörgås, och kom nu för att inspektera den tomma tallriken - bara för att upptäcka att jag ätit upp hela mackan själv. Hmf!

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » tis 21 aug 2018, 16:24

Om en katt kommer sättandes så fort man går på toa, jamar högt och hoppar upp i knät, rullar ihop sig och spinner högt, är det väl normalt att man klappar lite, på ryggen? Nikita blev helsur och nafsade med ett argt klagomål. Uppenbarligen skulle sovplatsen bara sitta stilla tills benen domnade och inte ta sig mer friheter. :roll:

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » ons 22 aug 2018, 21:50

Colourspot skrev:Lillebror är förtörnad på mig. Han höll sig borta medan jag åt min smörgås, och kom nu för att inspektera den tomma tallriken - bara för att upptäcka att jag ätit upp hela mackan själv. Hmf!

Så får man inte göra! Man ska lämna lite som katt kan ta för att inspektera om det är ätbart.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » ons 22 aug 2018, 21:51

mjlee skrev:Om en katt kommer sättandes så fort man går på toa, jamar högt och hoppar upp i knät, rullar ihop sig och spinner högt, är det väl normalt att man klappar lite, på ryggen? Nikita blev helsur och nafsade med ett argt klagomål. Uppenbarligen skulle sovplatsen bara sitta stilla tills benen domnade och inte ta sig mer friheter. :roll:

Ja? Det ingår i katts rättigheter att knän inte rör sig eller att någon klappar om man inte säger till att man vill bli klappad.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » ons 22 aug 2018, 21:52

Safia skrev:Sharing is caring. Jaromir anser att det är kärleksbetygelser av högsta grad när matte ställer ifrån sig en tallrik kikärtor på köksbordet i väntan på att de ska ner i den kokande grytan. Den där vätskan som samlas på botten är smaskig att lapa upp, och det är roligt att använda tassarna för att fiska upp dem en efter en, för att slickas rena och få några försiktiga gnag innan de förpassas till leksak och bollas runt på bordet. Men att hon tar en ny förpackning som går ner i grytan sen förstår han inte alls. Gjorde inte tungan ett tillräckligt bra jobb med att rengöra dem matte? Du brukar ju faktiskt skölja dem, jag är _mycket_ noggrannare än så.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Här är det mer fråga om regelrätt kapning av matvaror som lämnas framme. Varför bara slicka av det man kan äta upp?

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt

Inläggav Colourspot » tor 23 aug 2018, 19:38

Yrhättans skrev:
Colourspot skrev:Lillebror är förtörnad på mig. Han höll sig borta medan jag åt min smörgås, och kom nu för att inspektera den tomma tallriken - bara för att upptäcka att jag ätit upp hela mackan själv. Hmf!

Så får man inte göra! Man ska lämna lite som katt kan ta för att inspektera om det är ätbart.

Precis. Helst hälften. Matte äter alldeles för mycket ändå. //Lillebror

Safia
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav Safia » fre 24 aug 2018, 08:32

Yrhättans skrev:Här är det mer fråga om regelrätt kapning av matvaror som lämnas framme. Varför bara slicka av det man kan äta upp?

Jacek håller helt och hållet med. I alla fall när det gäller kyckling. Matte har hittat en och annan halvtinad kycklingklubba på golvet med en katt som lyckligt gnager i sig kött, skinn och ben. Till hans stora förtret går fryst kyckling numera in i avstängd mikrovågsugn för att få tina ifred och bli människomat istället för att hamna i missemage. Snudd på djurplågeri att undanhålla såna läckerheter anser han med den ledsnaste min som går att uppbringa.

Återgå till "Allmänt kattprat!"