Sveriges Nya Raskattförening

Vill du prata uppfödning, utställning och genetik? Isåfall är detta rätt ställe!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
LeiaTheHousecat
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Leia, huskatt

Sveriges Nya Raskattförening

Inläggav LeiaTheHousecat » mån 30 jul 2018, 15:25

Är det någon som känner till SNRF - Sveriges Nya Raskattförening? Jag har varit och tittat på raskattungar, de är jättefina. Men de är registrerade i Sveriges Nya Raskattförening istället för SVERAK. Vad innebär det egentligen? Kan jag registrera kattungen (om jag nu köper) i SVERAK själv? Tänker framförallt på om jag vill ställa ut eller börja avla på katten. Är det något jag bör tänka på om jag köper en kattunge registrerad i en annan förening? Typ kolla upp stamtavlor osv?

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Sveriges Nya Raskattförening

Inläggav Yrhättans » sön 05 aug 2018, 10:56

LeiaTheHousecat skrev:Är det någon som känner till SNRF - Sveriges Nya Raskattförening? Jag har varit och tittat på raskattungar, de är jättefina. Men de är registrerade i Sveriges Nya Raskattförening istället för SVERAK. Vad innebär det egentligen? Kan jag registrera kattungen (om jag nu köper) i SVERAK själv? Tänker framförallt på om jag vill ställa ut eller börja avla på katten. Är det något jag bör tänka på om jag köper en kattunge registrerad i en annan förening? Typ kolla upp stamtavlor osv?

Jag själv tillhör Sverak och vet alltför lite om SNRF. Det bästa sättet att få rätt information är att fråga uppfödaren, mejla Sverak och fråga. Jag tror (men är inte säker) att katten måste vara ansluten via Sverak för att få ställas ut, även SNRF har någon utställning, men betydligt färre än Sverak.
Så prata med uppfödaren, mejla dina frågor till Sverak och SNRF för att få korrekta svar på vad som gäller.

Användarvisningsbild
LeiaTheHousecat
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Leia, huskatt

Inläggav LeiaTheHousecat » ons 08 aug 2018, 17:48

Yrhättans skrev:[ Jag själv tillhör Sverak och vet alltför lite om SNRF. Det bästa sättet att få rätt information är att fråga uppfödaren, mejla Sverak och fråga. Jag tror (men är inte säker) att katten måste vara ansluten via Sverak för att få ställas ut, även SNRF har någon utställning, men betydligt färre än Sverak.
Så prata med uppfödaren, mejla dina frågor till Sverak och SNRF för att få korrekta svar på vad som gäller.

Tack för tips!!

Användarvisningsbild
Monica
Katt Tant
Katt Tant
Katt: Cornish Rex & La Perm
Kontakt:

Inläggav Monica » tor 27 sep 2018, 14:29

Jag har köpt flera katter som varit registrerade i WCF som är furbundet som SNRF tillhör.
Är rasen bara godkänd i SVERAK så är det inga problem med att föra över katten till SVERAk.Info om hur du gör finns på SVERAKs hemsida.
http://www.sverak.se/klubbmedlem/uppfod ... t-forbund/
Bild
♥Alla katter har ett livsvärde men inte alla har ett avelsvärde.♥.

Återgå till "Avel, genetik, utställning och uppfödning"