Kattprat - allmän tråd 2018

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Kattprat - allmän tråd 2018

Inläggav Yrhättans » tis 19 jun 2018, 08:44

Safia skrev:Strax innan fem. Lördag morgon. Tandlösingen knör in huvud och framtassar (tack och lov med klippta klor) i ländryggen. Plirar sömnigt bakåt. Frrpp? Förväntansfullt spetsade öron. Nej älskling, det är inte dags för frukost ännu. Låtsas sova. Mer knådande av ryggen. Frrrrrpp. Frrrp! Skjutsar ner boven på golvet och vänder mig om på andra sidan.

Blickar in i klarvaket harhjärtas ögon. Frukost matte? Hungrig. Megahungrig! Blundar snabbt igen. Känner tänderna som gnager i hårbotten, försiktigt först, lite mer uppfordrande när reaktionen uteblir. Växlar till ett snabbt nafs i näsan. Aj! Muttrar något ohörbart om sabla ligister som inte kan sova på vettiga tider. Snurrar runt till andra sidan igen och blundar.

Mistluren blindstyre drar igång strax nedanför sängen, någonstans ner mot fotändan till. Hur en liten kattkropp kan ha sådana röstresurser övergår mänskligt förstånd. Ger upp. Alla planer på sömn får omfokuseras till mata katter först, sova sedan. Frukost på det här panget serveras enligt matte vid sex-tiden, gärna fram emot sju om det är helg. Frukost enligt ligisterna serveras nu. Ligister 1, matte 0.

Snubblar ur sängen och serverar morgonens dos av torrisar. Exalterade pip och jam. Fort matte! Magen är tom! Åsynen av tre katter djupt försjunkna i varsin matskål med fokuset fullt inställt på att fylla hungriga magar är nog för att sudda ut alla tankar om sabla ligister. Det är helg. Lite förlorad sömn kan tas igen, och den blir så mycket bättre med en mätt, spinnande missekringla hopsnurrad vid huvudkudden och på den tomma sängen bredvid. Ett något för tidigt uppvaknande känns med ens ganska överkomligt.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Frukost är jättejätteviktig hälsar ligan. Här är matte ledig en vecka och det gäller att behålla bra frukostvanor. Ett tips från ligan är att leta fram något som matte kan tänkas äta till frukost och lägga i sängen, gärna på henne så hon vaknar. Ett körsbär fungerade bra i morse.

Användarvisningsbild
ölandskatten
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Fem stycken fina kärleksfulla
Kontakt:

Inläggav ölandskatten » tis 19 jun 2018, 10:12

Med den extrema värmen som varit sedan inledningen av maj dvs i sex veckor - den varmaste majmånad sedan SMHI började mäta 1880 - är det viktigt att våra fyrfotade vänner får fri tillgång till mycket vatten. Själv ställer jag ut ett tiotal hinkar i trädgården där mina katter kan få dricka fritt.

Större bild

Bild
Går ofta under nicknames som elektronikfreak och Mr Stoned på nätet. ;-)

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » tis 19 jun 2018, 14:14

Hoppas jag och Nikita överlever resten av enbart blötmatskuren. Hon är på fruktansvärt dåligt humör och jag kan inte ens skylla på bakterierna eller FORL eftersom tanden är dragen, metacam intas varje dag för smärtan och bakterierna behandlas. Pälsen har blivit mjukare och finare definitivt. Men varje dag när det serveras ny mat får jag dödsblickar när det är blött äckel. Måste till ICA idag och köpa Pussi/Whiskas och se om det fungerar bättre.

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Inläggav Fragole » tis 19 jun 2018, 22:36

Alltså finns det en sak jag verkligen älskar med Pisco så är det hur lätt han är att få i tabletter.
Hans mage har varit lite risig de senaste dagarna på grund av ett alldeles för hastigt foderbyte (mitt fel och jag hatar att han får lida för det, men ibland blir det fel). Var i djuraffären och letade efter probiotika i tablettform. Eftersom han är så kräsen när det kommer till mat ville jag inte riskera att han vägrade maten pga probiotikapulver, och eftersom jag inte vill introducera mer ny mat hade det varit tvunget att läggas på torrfodret.

Hittade iaf det i tablettform. Tog ut en tablett och tänkte att det aldrig skulle funka för tabletten var så stor (kortisontabletterna är ju så små att de lätt slinker ner).

La godis i handen, med tabletten längst upp och två tuggor senare var den borta! Han må ha mycket knasigheter för sig men tabletter är inte en av dem.

Safia
Gurukatt
Gurukatt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Inläggav Safia » ons 20 jun 2018, 08:41

Fragole skrev:Alltså finns det en sak jag verkligen älskar med Pisco så är det hur lätt han är att få i tabletter.
Hans mage har varit lite risig de senaste dagarna på grund av ett alldeles för hastigt foderbyte (mitt fel och jag hatar att han får lida för det, men ibland blir det fel). Var i djuraffären och letade efter probiotika i tablettform. Eftersom han är så kräsen när det kommer till mat ville jag inte riskera att han vägrade maten pga probiotikapulver, och eftersom jag inte vill introducera mer ny mat hade det varit tvunget att läggas på torrfodret.

Hittade iaf det i tablettform. Tog ut en tablett och tänkte att det aldrig skulle funka för tabletten var så stor (kortisontabletterna är ju så små att de lätt slinker ner).

La godis i handen, med tabletten längst upp och två tuggor senare var den borta! Han må ha mycket knasigheter för sig men tabletter är inte en av dem.

Vad skönt. Här hemma kämpar vi på med att stoppa ner tabletter i munnen och längst bak på tungan i hopp om att de sväljs och inte spottas ut. Allt ackompanjerat av att gå upp på bakbenen och förtvivlat vifta med framtassarna för att dra bort dum mattes händer från munnen.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Användarvisningsbild
Lilla Luna
Mogen katt
Mogen katt
Katt: Svartvit Luna & Blå Lucifer

Inläggav Lilla Luna » tor 21 jun 2018, 21:05

Alltså vad är det med Luna och detta ständiga trådtuggande? Igår kväll/natt blev det akut upp till Ultuna då Luna svalde hela snöret från vippan, ca 50 cm. Fort som f*n gick det också. Så 22.00 satt vi oss i en taxi för att åka och kräkas. Luna var mega super duper stressad och skrek som besatt. Men väl i undersökningsrummet var hon väldigt lugn. Ultuna har feliway i sina rum. Vet inte om det var därför hon var så himla lugn sen. Hon fick lugnande i muskeln i bakbenet vilket inte var populärt, sen gick det kanske en 20 min och så kräktes hon upp hela snöret. :consoling:

Det här är fjärde gången något sånt här har hänt. Men bara andra gången vi varit in till vet för det. De två andra gångerna har hon tack och liv skött det själv och snöret har passerat naturligt.

Varför är hon så på snören?? Lucifer har aldrig hetsat så mycket som hon gör när det kommer till snören.

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » fre 22 jun 2018, 09:22

Lillan verkar inte må helt hundra :-( . Hon har nyst/fryst (som långt uppifrån nosen) emellanåt sedan ett par veckor, har avvaktat eftersom det varit det enda (ingen irritation, inget gnussande med nosen, ingen feber, ingen påverkan öht i övrigt). Igår åt hon först inte upp hela frukosten och sen på kvällen ville hon inte äta sin mat (mush) alls. I förrgår kräktes hon upp sin frukost, men det gör hon (tyvärr) om hon sätter i sig maten för fort. Igår eftermiddag fick hon ut en riktigt rejäl hårboll samma väg. Igår kväll fick jag henne iaf att äta lite tonfisk (för katter), och senare blandade jag lite mush med lite av Lillebrors blötmat (luktar mycket) och då åt hon upp - långsamt. Imorse fick hon samma blandning, nomnom. Nu har jag varit på Ica och handlat en massa sorter "godismat" till henne, att blanda med (Lillebrors mat är ju njurfoder = väldigt dyrt och dessutom inte så bra att ge icke njurkatter). Hoppas få igång hennes aptit ordentligt igen under helgen, ifall gårdagen berodde på illamående. Annars blir det nog ett veterinärbesök nästa vecka.

(Båda katterna är innekatter utan utevistelse, och vaccinerade.)

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » fre 22 jun 2018, 12:17

Colourspot skrev:Lillan verkar inte må helt hundra :-( . Hon har nyst/fryst (som långt uppifrån nosen) emellanåt sedan ett par veckor, har avvaktat eftersom det varit det enda (ingen irritation, inget gnussande med nosen, ingen feber, ingen påverkan öht i övrigt). Igår åt hon först inte upp hela frukosten och sen på kvällen ville hon inte äta sin mat (mush) alls. I förrgår kräktes hon upp sin frukost, men det gör hon (tyvärr) om hon sätter i sig maten för fort. Igår eftermiddag fick hon ut en riktigt rejäl hårboll samma väg. Igår kväll fick jag henne iaf att äta lite tonfisk (för katter), och senare blandade jag lite mush med lite av Lillebrors blötmat (luktar mycket) och då åt hon upp - långsamt. Imorse fick hon samma blandning, nomnom. Nu har jag varit på Ica och handlat en massa sorter "godismat" till henne, att blanda med (Lillebrors mat är ju njurfoder = väldigt dyrt och dessutom inte så bra att ge icke njurkatter). Hoppas få igång hennes aptit ordentligt igen under helgen, ifall gårdagen berodde på illamående. Annars blir det nog ett veterinärbesök nästa vecka.

(Båda katterna är innekatter utan utevistelse, och vaccinerade.)

Men stackars Lillan :-( kan det vara en vanlig förkylning? Sedan om det är hårbollar i magen blir väl aptiten lidande. Så länge extra gott går ner så tror jag inte det är akut - Nikita hälsar att specialfoder (Bosses mot artros) är det godaste som finns. Går hon på lådan som normalt?

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt

Inläggav Colourspot » lör 23 jun 2018, 20:56

mjlee skrev:Men stackars Lillan :-( kan det vara en vanlig förkylning? Sedan om det är hårbollar i magen blir väl aptiten lidande. Så länge extra gott går ner så tror jag inte det är akut - Nikita hälsar att specialfoder (Bosses mot artros) är det godaste som finns. Går hon på lådan som normalt?

Osäker på om det är nån förkylning eller ens snuva - det borde vara mer då tänker jag (nu är det nån gång per dag eller mindre). Går på lådan som vanligt, är som vanligt men leker/busar kanske lite lite mindre än vanligt? Har klämt på magen utan att känna något hårt och hon ömmar inte det minsta. Beter sig som vanligt vid matdags, och när Lillebror säger att det är matdags, förutom själva ätandet. Hon har rejält med tandsten på ett par av de pyttesmå kindtänderna längst bak i munnen, det lär vi åtgärda i sommar/höst tror jag allt (veterinären som kollade och vaccinerade tidigare i år tyckte att vi kunde vänta tills nästa år). I övrigt inget som jag kan se i munnen, förutom lite sämre andedräkt (inget som kommit just nu, beror nog på tandsten en har jag tänkt..), inget synbart irriterat tandkött eller så. Godis och Sheba går hem! Matte andas lite lugnare av att hon ändå äter, men det bekymrar mig att hon helt plötsligt ratar sin mush.

Safia
Gurukatt
Gurukatt

Kattprat - allmän tråd 2018

Inläggav Safia » sön 24 jun 2018, 13:25

Katter och storhelger = sjukdom.

Midsommarafton går blinde Vilbert emot köksbordet när han leker runt lite för häftigt med de övriga och drar upp en reva i hornhinnan. Sju timmar på Albano och en akut tripp in till centrala Stockholm och Scheele på kvällen för att hämta antibiotikadroppar. Några sköna tusenlappar ut.

Igår vid lunchtid började Jacek kräkas upp maten. Växlade till I/D, tänkte att det var magen lite i olag. Kvällsmat kom upp. Pölar på golvet under natten. Frukosten kom upp. Vatten kom tillbaka följt av torrhulkningar. Sitter just nu i Väsby med katt som fått dropp, Cerenia och Zantac. Röntgen och kontrast att följa för att utesluta eventuellt stopp i tarmar och mage. Plus sannolikt återbesök imorgon om vi inte talar akut ingrepp idag. Några fler sköna tusenlappar att vänta.

Nåja. Försäkring täcker det mesta. Men båda är inne på ny självriskperiod. That’s life with cats.

Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » sön 24 jun 2018, 14:47

Safia skrev:Katter och storhelger = sjukdom.

Midsommarafton går blinde Vilbert emot köksbordet när han leker runt lite för häftigt med de övriga och drar upp en reva i hornhinnan. Sju timmar på Albano och en akut tripp in till centrala Stockholm och Scheele på kvällen för att hämta antibiotikadroppar. Några sköna tusenlappar ut.

Igår vid lunchtid började Jacek kräkas upp maten. Växlade till I/D, tänkte att det var magen lite i olag. Kvällsmat kom upp. Pölar på golvet under natten. Frukosten kom upp. Vatten kom tillbaka följt av torrhulkningar. Sitter just nu i Väsby med katt som fått dropp, Cerenia och Zantac. Röntgen och kontrast att följa för att utesluta eventuellt stopp i tarmar och mage. Plus sannolikt återbesök imorgon om vi inte talar akut ingrepp idag. Några fler sköna tusenlappar att vänta.

Nåja. Försäkring täcker det mesta. Men båda är inne på ny självriskperiod. That’s life with cats.

Ligan skickar nosbuffar, inte roligt att vara sjuk katt.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » sön 24 jun 2018, 14:49

Passar på och påminner om sommartävling. Tiden att var med och tävla om jättefina priser går ut 25:e vid midnatt.
Ligan vill ha mycket jobb eftersom de får godis efter arbetsmängd.

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt

Inläggav Colourspot » sön 24 jun 2018, 16:20

Safia skrev:Katter och storhelger = sjukdom.

Mehn åh, det är så typiskt att "allt alltid" ska lyckas inträffa mitt under jourtid. Buh. Lillebror skickar medlidande till både Vilbert och Jacek - hornhinnesår och kräkningar är högt upp på hans lista över inte roliga saker. Plus att veterinärer är dryga och transportburar tråkiga. :consoling: :hug:

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » sön 24 jun 2018, 19:05

Hemma efter midsommar. Nikita njuuuuter. Sjutton personer, två katter och en hund blev lite väl mycket. Men wow, hon var otroligt mycket chillare än hon brukar vara mot andra min systers katt. Iofs försökte den här katten inte att gå fram utan det blev lite väs på avstånd och inget mer och Nikita är inte aggressiv fysiskt alls. Hon orkade inte ens burra upp svansen och ingen mistlur. Men huset är mycket större så de behövde inte gå in i varandra och båda låg mest och sov i varsitt sovrum. Faktum är att Nikita muckade lite. Hon gick in i rummet där Joey låg och sov, vet inte om hon insåg det men gnuggade sig ordentligt innan hon upptäckte det. Dessutom satte hon sig i Joeys bur och vägrade gå ut tills min syster nästan fick dra ut henne. Återigen mycket gnuggande :smile:

Däremot blev hon nog lite trött på min pappas hund som just fyllt ett och är världens gladaste och lekfullaste hund och försökte få igång Nikita för att leka. Nikita var inte lika intresserad av det. Efter något vispande med tassen ignorerade hon mest hunden, förutom när Misty nosade henne i baken. Då gick det lite för långt enligt Nikita. Vände sig om och ett visp till, Misty blev överlycklig eftersom hon trodde att nu var det lekdags!

Lång och tröttsam resa hem som vanligt och på bussen vilket var sista sträckan tyckte Nikita att det var nog och klagade bittert. Men vi är hemma, hon fick torrisar och nu ligger hon i solskenet på soffan med alla fyra tassarna i vädret och livet är ganska skönt. Ingen tandvärk och förhoppningsvis ingen infektion efter antibiotikakuren. Dessutom får hon torrisar igen, vilket högeligen uppskattas av både katt och matte.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » mån 25 jun 2018, 14:27

Trodde i går morse att Manami fått akut öronproblem. Hon kom in med öronen rakt ut som ett litet flygplan, skakade på huvudet och kliade sig. Noga undersökt av mig men jag såg inget, lugnade sig efter en dryg timme. Nästa gång hon gick ut följde jag efter och ser att det vuxit upp en stor brännässla där hon brukar sitta. Jag ser hur hon lutar öronen mot den och vips så är öronen som ett flygplan igen. Brännässlan är nu borta.
Dum matte som inte håller bättre koll på ogräset.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » mån 25 jun 2018, 20:33

Yrhättans skrev:Trodde i går morse att Manami fått akut öronproblem. Hon kom in med öronen rakt ut som ett litet flygplan, skakade på huvudet och kliade sig. Noga undersökt av mig men jag såg inget, lugnade sig efter en dryg timme. Nästa gång hon gick ut följde jag efter och ser att det vuxit upp en stor brännässla där hon brukar sitta. Jag ser hur hon lutar öronen mot den och vips så är öronen som ett flygplan igen. Brännässlan är nu borta.

Men lilla gumman. :consoling: Har just funderat på det där med katter och brännässlor. Vi har en del i trädgården där kissarna rör sig men de verkar helt obrydda. Tänkte att de är skyddade av pälsen men öronen har ju inte så mycket päls förstås.

Safia
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav Safia » tis 26 jun 2018, 08:53

Yrhättans skrev:Trodde i går morse att Manami fått akut öronproblem. Hon kom in med öronen rakt ut som ett litet flygplan, skakade på huvudet och kliade sig. Noga undersökt av mig men jag såg inget, lugnade sig efter en dryg timme. Nästa gång hon gick ut följde jag efter och ser att det vuxit upp en stor brännässla där hon brukar sitta. Jag ser hur hon lutar öronen mot den och vips så är öronen som ett flygplan igen. Brännässlan är nu borta.

Lillskruttan. :consoling:

Jacek hälsar att man ska hålla sig borta från att tugga på humlor också. Det gör hemskt ont i munnen, så där så att man gnäller och vill gömma nosen under mattes händer hela tiden.

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: Huskatter

Inläggav Mysseman » ons 27 jun 2018, 02:59

Imorgon har min älskade Stella varit borta i ett helt år :cry:

Hur kan tiden ha gått så fort?? Jag saknar henne så oerhört mycket :-(

Men är så tacksam för duon jag har hemma :heart:
Simon, Bassel och lilla Stella - älskade och saknade ♥

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » fre 29 jun 2018, 22:51

Undrar varför Luna och Manami bestämt sig för att göra sommaruppehåll med löpning. Jag vill att de ska börja löpa snart. Då blir det att slänga sig i bilen och fara till Finland. Båda töserna har en snygg finsk pojke som väntar.

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt

Inläggav Colourspot » lör 30 jun 2018, 23:23

Ska sova. Lillan låg på kudden och Lillebror vid mina knän, jag slösurfade lite. Så smög Lillan ner till Lillebror, buffade på honom för att han skulle tvätta henne. Nu ligger hon med sin rumpa mot hans, med magen i vädret medan Lillebror sover utsträckt intill. Mattes små älsklingar :wub:

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » sön 01 jul 2018, 16:27

Jäklar, just den sanden som både jag och Nikita tyckte var toppen har nu utgått ur sortimentet. Gillar icke klumpbildande som jag bara byter. Silikatvarianten med mjuk och fin sand är borta. :swear:

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt

Inläggav Colourspot » sön 08 jul 2018, 12:26

Idag är jag gratis på blocket. Jag har både städat hemma ( = snabeldraken fick jobba) och skurat kattlådorna. Rena lådor är bra men medan jag höll på var Lillebror inte glad alls - hans lådor blöttes ner!! :wait:

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » sön 08 jul 2018, 21:43

Colourspot skrev:Idag är jag gratis på blocket. Jag har både städat hemma ( = snabeldraken fick jobba) och skurat kattlådorna. Rena lådor är bra men medan jag höll på var Lillebror inte glad alls - hans lådor blöttes ner!! :wait:

Det brukar tack och lov gå över snabbt. Men, man får fjäska lite.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » sön 08 jul 2018, 21:45

Hörde ett avgrundsvrål från en katt för en stund sen. Rusade ner i tron att något hemsk hade hänt. Det visade sig vara husse som höll en räka precis utom räckhåll för Manami….. Den katten kan tala om vad hon tycker.

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt

Inläggav Colourspot » sön 08 jul 2018, 22:23

Yrhättans skrev:Hörde ett avgrundsvrål från en katt för en stund sen. Rusade ner i tron att något hemsk hade hänt. Det visade sig vara husse som höll en räka precis utom räckhåll för Manami….. Den katten kan tala om vad hon tycker.

Ooo, ligan har en modig husse! :smile: :smile: :smile:

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » sön 08 jul 2018, 22:59

Jag och Nikita har varit på resande fot igen. I helgen har vi varit på träff med en massa trevliga människor från ett annat forum. Vi fick sova i en lillstuga som var full av intressanta saker. Tyvärr fanns det en grannkatt som slåss + härskarinnan över reviret så Nikita fick bara gå på en koppelpromenad. Men försökte smita ut hela tiden eller satt i fönstret och tittade på fåglarna i trädet utanför.

Jag åt marinerad plankstek, Nikita fick entrecote, grillad utan kryddor. :smile:

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » mån 09 jul 2018, 15:43

Yrhättans skrev:Hörde ett avgrundsvrål från en katt för en stund sen. Rusade ner i tron att något hemsk hade hänt. Det visade sig vara husse som höll en räka precis utom räckhåll för Manami….. Den katten kan tala om vad hon tycker.

Men alltså! Hur vågar husse? Manami gjorde helt rätt och var mycket snäll som inte visade tassar hälsar Nikita. :wait:

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt

Inläggav Colourspot » mån 09 jul 2018, 18:52

mjlee skrev:Nikita fick entrecote, grillad utan kryddor. :smile:

Helt rätt, fint ska det va! Lillebror konstaterar nöjt att Nikita har pli på de tvåbenta :hi5:

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » mån 09 jul 2018, 22:42

Manami tackar för sympatin och hälsar att husse fick böta med flera skivor plommonspäckad fläskkarre och några extra räkor ur frysen.

Safia
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav Safia » tis 10 jul 2018, 23:37

För några kvällar sedan kom hon. En av de där individerna som berör på djupet och lämnar avtryck i själen.

Familjen hade samlats på taket för att grilla från den nyslaktade geten. Ur skuggorna från grannens tak dök hon upp, sköldpadda med mycket vitt, nätt och smidig i kroppen. Och så den där obrukbara vänstertassen som hon delvis inte stödde på utan hoppade på tre ben, delvis satte kraftlöst ner i marken med ovansidan först och resten av benet vikt i en konstig vinkel.

Medfödd missbildning var första tanken, men hon såg för välmående ut för det. Skulle aldrig överlevt till vuxen ålder i det skicket. Sen togs resten in. Skulderbladet lågt hängande, de nästan läkta såren över skuldran och halsen, den bortrivna pälsen. Lite för nära kontakt med något stort och hårt. Bil? Motorcykel? Moped? Benet brutet eller ur led. Med all säkerhet en källa till ordentlig smärta.

Hon drog sig närmare, lockad av doften från köttet som grillade. Strök sig runt benen. Gnuggande kinderna emot. Jamade uppfordrande. Satte upp den friska högertassen mot mitt ben. Tittade vädjande med ljust gröna ögon. Helt klart van vid människor. Inte en av de vanliga förvildade katterna som är så många här. Men med början till den där misstänksamma och avvaktande blicken, den som missar får när de vänjer sig vid att bli bortkörda, när de börjar tappa förtroendet för människan efter lite för många otrevliga sammanstötningar.

Kanske hon blivit utkörd och lämnad efter att ha släpat sig hem skadad? Veterinärvård även för nyttodjur som värderas högt - fåren, getterna, korna, hästarna, åsnorna - är så gott som icke-existerande här. Katters och hundars existens är något som tolereras men är betingad till att de tillför något, håller undan skadedjur, vaktar, bidrar. En katt utan fungerande fyra tassar och sinnen kan inte längre tjäna sitt uppehälle och har förlorat sitt värde. Har inte längre en plats i familjen. En barbarisk syn tycker vi som är vana att se dem som familjemedlemmar, men en realitet i ett mindre bemedlat land där nytta trumfar bara vackert att se på och sällskap.

Det behöver knappast sägas vem som fick merparten av min grillade get. Jag överlevde gott på några få munsbitar, bröd, salata mishwiyyah, färska tomater och lite vatten. Just den natten behövde hon inte sova hungrig. Sen gör jag mig inga illusioner. Hon är döende. En långsam, plågsam svältdöd. Med det benet som inte läker med annat än avancerad veterinärvård, och även då med bestående men, har hon ingen möjlighet att jaga, och ingen möjlighet att hävda sig i konkurrensen om mat bland soptunnorna. Hennes enda chans till överlevnad är människans omsorg, och den hittar hon inte här.

Vissa lämnar större avtryck i det inre än andra. Och vissa önskar man att det bara var att sätta i en bur, ta bilen och åka iväg till närmsta veterinär för att sedan ta in och ta hand om. Må din sista tid bli så lindrig som möjlig älskade vän. Men även en sådan bön känns ihålig, tom och futtig när man vet vad svält gör med en liten missekropp. Ganska ofta, näst intill dagligen, önskar man att det gick att göra så mycket mer.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tor 12 jul 2018, 09:05

Safia vilken otroligt sorglig berättelse! Men ibland behöver man nya perspektiv för att fullt ut uppskatta det goda. Hon fick iaf mat i magen den kvällen. :rose: lilla kissen.

Var nyligen i Spanien och blev glatt överraskad av att det fanns ett så stort engagemang för hemlösa katter och hundar även på den lilla ort där jag befann mig. Det bodde kanske 10 000 människor i "byn" och det fanns en secondhand -butik till förmån för djur som far illa, 1 litet djursjukhus låg i anslutning till butiken och ytterligare 1 veterinärmottagning låg i andra änden av byn. Människor la ut mat till hemlösa katter och de var i hyfsat hull och skick. Värmde hjärtat.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tor 12 jul 2018, 18:47

Safia så hemskt :-( Stackars, stackars katt! Hon fick mat så hon slapp vara hungrig den kvällen :rose:

Har så svårt att se djur som lider och far illa. En orsak till att jag inte gärna åker till länder där många djur far illa. Jag är fullt medveten om att många djur far illa även i Sverige men här kan jag iaf försöka hjälpa ett djur som jag ser. Om inte annat kan jag ta djuret till veterinär här. Finns inte ens veterinär även om man vill betala är det värre. En sådan upplevelse som du var med om hade förstört hela min resa.
Bild

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » fre 13 jul 2018, 17:23

Nikita har börjat slicka sig på magen och bakbenen, nu har hon en stor kal fläck, även om den inte är röd eller irriterad. Funderade vad som kunde vara fel, hennes blod och urinprover är ju rena. Men kom på idag att jag råkade köpa en blandkartong av Sheba så hon har fått lite fisk påsar. Vet inte om foderallergi syns i blod/urin men nu blir det bara kyckling och nöt! Resten slängs omedelbart och det enda hon får är en liten bit av min sushilax, basta! Usch dumma matte som tog så lång tid på sig att komma på varför hon slickar bort pälsen :consoling:

Visst kan slickande vara en del av foderallergi?

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Mysseman » fre 13 jul 2018, 17:50

mjlee skrev:Nikita har börjat slicka sig på magen och bakbenen, nu har hon en stor kal fläck, även om den inte är röd eller irriterad. Funderade vad som kunde vara fel, hennes blod och urinprover är ju rena. Men kom på idag att jag råkade köpa en blandkartong av Sheba så hon har fått lite fisk påsar. Vet inte om foderallergi syns i blod/urin men nu blir det bara kyckling och nöt! Resten slängs omedelbart och det enda hon får är en liten bit av min sushilax, basta! Usch dumma matte som tog så lång tid på sig att komma på varför hon slickar bort pälsen :consoling:

Överdrivet tvättande kan absolut vara tecken på allergi. Min Sally har gnagt bort päls på magen/innanför bakbenen samt frambenen i flera år och när jag slutade ge henne Sheba för lite mer än en månad sedan har det maniska gnaget minskat drastiskt. Nu får hon bara allergifoder samt animonda exotic. Hon har fått päls på magen! Men vågar inte hoppas för mycket för jag är beredd på bakslag, men som sagt - nu är det lugnt :)

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » fre 13 jul 2018, 18:35

Mysseman skrev:
mjlee skrev:Nikita har börjat slicka sig på magen och bakbenen, nu har hon en stor kal fläck, även om den inte är röd eller irriterad. Funderade vad som kunde vara fel, hennes blod och urinprover är ju rena. Men kom på idag att jag råkade köpa en blandkartong av Sheba så hon har fått lite fisk påsar. Vet inte om foderallergi syns i blod/urin men nu blir det bara kyckling och nöt! Resten slängs omedelbart och det enda hon får är en liten bit av min sushilax, basta! Usch dumma matte som tog så lång tid på sig att komma på varför hon slickar bort pälsen :consoling:

Överdrivet tvättande kan absolut vara tecken på allergi. Min Sally har gnagt bort päls på magen/innanför bakbenen samt frambenen i flera år och när jag slutade ge henne Sheba för lite mer än en månad sedan har det maniska gnaget minskat drastiskt. Nu får hon bara allergifoder samt animonda exotic. Hon har fått päls på magen! Men vågar inte hoppas för mycket för jag är beredd på bakslag, men som sagt - nu är det lugnt :)

Hon har ätit Sheba i flera år nu (fågel och nöt) och det har inte varit några problem. Får se om det blir någon förbättring nu när jag tar bort all fisk. Fasar för om hon inte tål Sheba eftersom jag inte får i henne något annan blötmat. :wait:

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Mysseman » fre 13 jul 2018, 19:19

mjlee skrev:
Mysseman skrev:

Hon har ätit Sheba i flera år nu (fågel och nöt) och det har inte varit några problem. Får se om det blir någon förbättring nu när jag tar bort all fisk. Fasar för om hon inte tål Sheba eftersom jag inte får i henne något annan blötmat. :wait:

Är du säker på att det är fisk hon inte tål?
Jag köpte kalvpaté till Sally, i tron om att maten inte innehöll något annat, vilket den gör. Mejlade Sheba som inte kunde säga vad för kött maten innehåller. Skrämmande ändå, så hade det aldrig fått gå till med mat till oss människor.

Håller tummarna för att din misse blir bättre! :)

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » fre 13 jul 2018, 21:05

Mysseman skrev:Är du säker på att det är fisk hon inte tål?
Jag köpte kalvpaté till Sally, i tron om att maten inte innehöll något annat, vilket den gör. Mejlade Sheba som inte kunde säga vad för kött maten innehåller. Skrämmande ändå, så hade det aldrig fått gå till med mat till oss människor.

Jag vet inte, men det är det enda jag kan tänka som har ändrats de senaste månaderna. Förutom att det är så varmt att vi båda flämtar. Men jag börjar med att ta bort allt vad fisk gäller förutom en liten, liten bit sushilax :smile:

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » fre 13 jul 2018, 22:49

mjlee skrev:
Mysseman skrev:Är du säker på att det är fisk hon inte tål?

Jag vet inte, men det är det enda jag kan tänka som har ändrats de senaste månaderna. Förutom att det är så varmt att vi båda flämtar. Men jag börjar med att ta bort allt vad fisk gäller förutom en liten, liten bit sushilax :smile:

Är det allergi mot fisk gäller det att inte ge ngt alls med fisk, en lite flisa sushilax ger antikroppar mot fisk dvs allergisk reaktion som sitter i i upp till 8 veckor. :consoling: Inte roligt vare sig för katt eller matte tyvärr. Tål hon att äta din sushilax är det inte fisk hon reagerar på.

Blodprover kan inte visa om en katt är foderallergisk än mindre mot vad.
Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » fre 13 jul 2018, 22:50

Mysseman skrev:

:hi5: Päls tillbaka är underbart :grin:
Bild

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » lör 14 jul 2018, 13:41

Starwatcher skrev:Visst kan slickande vara en del av foderallergi?

Försöker frenetiskt komma på om något annat har ändrats. Men tydligen kan katter plötsligt bli allergiska. Får lite panik när jag läser att ett tecken kan vara diabetes eftersom burmor kan få det (vanligare än bland andra raser). Hon dricker inte överdrivet mycket men det har ökat lite, trodde det var pga hettan. Som jag har förstått det är det ingen idé att mäta glukos hos vet eftersom den skjuter i höjden vid stress. :crying: Nu får jag riktig panik.

Återgå till "Allmänt kattprat!"