Foderdjungel foderbyte kattunge

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
pandora o medea
Ungkatt
Ungkatt
Katt: Bondkatter

Foderdjungel foderbyte kattunge

Inläggav pandora o medea » ons 20 jun 2018, 11:13

Hej! Det är galet vad många olika sorters foder det finns till katter :) vad använder ni för foder och varför? Jag ska snart hämta hem en liten kattunge som fått kattungefoder men även ätit av mamman vuxenfoder. Vet inte hur mycket vuxenfoder de fått men kan jag om jag väljer samma märke bara ge kattungefodret eller måste jag fortsätta blanda i vuxenfoder? vill att den ska få en bra start i nya hemmet, nog stressigt för den att byta miljö så anser att det här med maten också blir rätt från början.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Re: Foderdjungel foderbyte kattunge

Inläggav Starwatcher » ons 20 jun 2018, 11:56

Fortsätt ge samma mat som kattungen redan äter. Man ska inte byta foder i sambnd med flytten. Kattungemat kan du ge tills katten blir vuxen eller iaf tills du kastrerar katten. När du sen byter till vuxenfoder sks bytet ta minst en månad så lilla magen inte rasar.
Bild

Användarvisningsbild
pandora o medea
Ungkatt
Ungkatt
Katt: Bondkatter

Re: Foderdjungel foderbyte kattunge

Inläggav pandora o medea » ons 20 jun 2018, 12:24

Det är så jag tänkte men jag vill inte ge vuxenfoder till en kattunge i en hel månad ifall den ätit mer av vuxenfoder än kattungematen. Men jag tänkte ge samma märke innan jag byter till den mat jag vill ge den.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"