Semester

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Sylvia
Mogen katt
Mogen katt
Katt: Norsk skogkatt och så en husis.

Semester

Inläggav Sylvia » tis 12 jun 2018, 08:05

Sambon fyller 50 i höst och vi har bestämt oss för att åka till USA i tre veckor. Det ska så klart bli jättespännnade och kul....men....hur kommer katterna reagera tro?
Hur har ni ordnat och hur har era katter reagerat på att ni åkt bort en längre tid?

Vi har verkligen letat efter någon som skulle kunna bo hemma hos oss, men det bästa vi har är min syster som passat djuren innan (har lite fåglar och kaniner som behöver passning med.) , men då inte så länge som nu.

Hon har dock blivit allergisk och kan inte bo hos oss. Men hon bor några km ifrån oss och kan komma morgon och kväll. (tända, släcka, göra rent lådor och ge mat och vatten). Hon säger själv att hon kan ju stanna en liten stund när hon är där.
(Vi har en massa tv kanaler som hon inte har, så jag hoppas att hon tex kan stanna och kika på tv ett par ggr i v eller så.)

Känns det som tillräcklig lösning? Har ni tips på hur ni fixar runt semestern?

Vi har fyra katter så dom har ju sällskap av varandra.
S*Lillapräriens hemsida: http://www.infoom.se/mysite/index.php?user=8631

Skogkatter, mysigaste lurvet som finns ;-)

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Re: Semester

Inläggav Aziz » ons 13 jun 2018, 12:48

Svårt tycker jag och ett ständigt dilemma här hemma inför semestrar.

Vi har bara gjort två resor tillsamman efter att katterna flyttat in och då har vi haft min dotter och en systerdotter boende hos oss med katterna 1 v per tillfälle. En kortare period, typ helg, skulle jag kunna tänka mig att ha någon som kom ett par gånger per dag och gav mat m.m. men våra katter är så sociala och i behov av lek och utevistelse och annan stimulans så det skulle vara jättesvårt om de bara fick tillsyn ett par korta pass per dag. Jag tror att det finns risk för att de skulle bli ovänner då. Samtidigt skulle det vara ännu värre att stänga in dom på pensionat en längre tid eftersom de har ännu mindre yta där. Jag kanske bara är fånig. Min syster har alltid haft katter på pensionat när de är ute och seglar några veckor varje år och de har gått jättebra.

Så mitt råd är att försöka få syrran att stanna lite längre pass och kanske komplettera med någon mer som kommer och håller sällskap eller hitta ett riktigt bra pensionat där de kan vara. Jag har någon gång stött på en kattvakt som tar emot i sitt eget hem här i Stockholmstrakten. Kanske går att hitta på nätet. Mina kissar hatar att lämna reviret men alla kanske inte är lika känsliga för det.

Användarvisningsbild
Lavine
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Lavine » ons 13 jun 2018, 17:27

Om hon verkligen kan komma morgon och kväll, stanna lite ibland, och inte har något emot det :-) så skulle jag anse att det räcker. Det är en kort period i deras/era liv trots allt, även om tre veckor kan kännas länge som så.

Användarvisningsbild
Sylvia
Mogen katt
Mogen katt
Katt: Norsk skogkatt och så en husis.

Inläggav Sylvia » tis 19 jun 2018, 10:46

Jo, hon kommer att komma morgon och kväll. Det ska tändas upp på morgonen och släckas ner på kvällen. Sen har jag andra djur på gården som ska ses över varje dag.

Det får bli så, jag tror att det är det bästa för dom att vara hemma i sitt hus. Att lämna bort dom till ett nytt ställe tror jag bara skulle stressa dom. Nu får dom vara hemma och ha lite långtråkigt ett tag kanske, men ärligt talat så kommer dom säkert sova mest och så.

Men har ni några tips på småsaker jag kan fixa till katterna eller syster min som ska se till dom?
S*Lillapräriens hemsida: http://www.infoom.se/mysite/index.php?user=8631

Skogkatter, mysigaste lurvet som finns ;-)

Återgå till "Allmänt kattprat!"