Kattprat - allmän tråd 2018

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Re: Kattprat - allmän tråd 2018

Inläggav Starwatcher » mån 04 jun 2018, 20:16

Altanen är åter öppen för katterna efter målningsjobb. Det har varit en påfrestning för alla tror hag med avstängd altan. Yl,, yl och åter yl med darr på stämman från båda katterna. Nu mkt nöjda Prickisar :hi5:
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » mån 04 jun 2018, 23:03

Starwatcher skrev:Altanen är åter öppen för katterna efter målningsjobb. Det har varit en påfrestning för alla tror hag med avstängd altan. Yl,, yl och åter yl med darr på stämman från båda katterna. Nu mkt nöjda Prickisar :hi5:

Ligan skickar nosbuffar efter den fruktansvärda tiden i isolering. En katt har rättigheter att få gå ut på sin egen altan.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » mån 04 jun 2018, 23:05

mjlee skrev:När det köpts nytt träd till balkongen men kartongen den kom i är mycket bättre enligt Nikita.

Bild

Bild

Så söt i sin kartong.

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Inläggav Fragole » tis 05 jun 2018, 12:17

Älskade katter
Köpte en ny låda till Pisco, då en av de gamla börjar bli lite väl sliten. Hinner inte ens fylla upp den med sand helt innan han sätter sig och bajsar. Jaja, det är bara att vänta tills han är klar, rensa den och sen fortsätta med påfyllning av sand.
Skönt att han direkt accepterar den åtminstone!

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » tis 05 jun 2018, 22:56

Fragole skrev:Älskade katter
Köpte en ny låda till Pisco, då en av de gamla börjar bli lite väl sliten. Hinner inte ens fylla upp den med sand helt innan han sätter sig och bajsar. Jaja, det är bara att vänta tills han är klar, rensa den och sen fortsätta med påfyllning av sand.
Skönt att han direkt accepterar den åtminstone!

Såklart man måste visa matte att man är glad över ny låda.

Safia
Gurukatt
Gurukatt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Kattprat - allmän tråd 2018

Inläggav Safia » ons 06 jun 2018, 14:14

Jaromir står för närvarande på kortison och antibiotika för sin lever. En normalt sett alltid hungrig misse är nu ett bottenlöst hål som inte går att fylla.

En slurk utspilld mjölk? Mums.
Mattes kvarblivna rester av havregrynsgröt? Mums.
Kaffe med mjölk? Nix, för varmt, kanske när det svalnat lite.
Glas med grapefruktjuice? Vad tror du egentligen om mig matte?
Kokt bulgur? Mums.
Ris? Kanske, går i alla fall att provsmaka.
Tofu? Mums.
Kikärtor? Mums.
Mattes macka med ägg och kaviar? MUMS!
Ost? MUMS!
Slicka resterna från smörkniven? MUMS!
Frysta gröna ärtor? Leksak! Bästa!!
Tunisisk soppa? Nix, för kryddstarkt.
Räkor som ligger och tinar? MUMS!
Kyckling som ligger och tinar? MUMS! (men jobbigt att släpa iväg en hel klubba, allt går med vilja dock)
Sallad? Tveksamt, kan en självrespekterande katt äta sånt? Ja, det kan den.
Frukt? Mja, fast ta bort apelsinen, den är päcklig.
Och så det ständiga sniffandet efter allt, minsta lilla bit som kan tänkas vara ätbar.

Livet som hungermisse i kubik är inte lätt. Framförallt inte med en dum matte som bara ger blötmat och torrisar några gånger om dagen fast magen skriker. Och som har den dåliga smaken att hålla undan sin egen mat från den kurrande kistan, förlåt, det bottenlösa hålet, när man hoppar upp på bordet för att smaska i sig.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » ons 06 jun 2018, 15:05

Safia skrev:Jaromir står för närvarande på kortison och antibiotika för sin lever. En normalt sett alltid hungrig misse är nu ett bottenlöst hål som inte går att fylla.

En slurk utspilld mjölk? Mums.
Mattes kvarblivna rester av havregrynsgröt? Mums.
Kaffe med mjölk? Nix, för varmt, kanske när det svalnat lite.
Glas med grapefruktjuice? Vad tror du egentligen om mig matte?
Kokt bulgur? Mums.
Ris? Kanske, går i alla fall att provsmaka.
Tofu? Mums.
Kikärtor? Mums.
Mattes macka med ägg och kaviar? MUMS!
Ost? MUMS!
Slicka resterna från smörkniven? MUMS!
Frysta gröna ärtor? Leksak! Bästa!!
Tunisisk soppa? Nix, för kryddstarkt.
Räkor som ligger och tinar? MUMS!
Kyckling som ligger och tinar? MUMS! (men jobbigt att släpa iväg en hel klubba, allt går med vilja dock)
Sallad? Tveksamt, kan en självrespekterande katt äta sånt? Ja, det kan den.
Frukt? Mja, fast ta bort apelsinen, den är päcklig.
Och så det ständiga sniffandet efter allt, minsta lilla bit som kan tänkas vara ätbar.

Livet som hungermisse i kubik är inte lätt. Framförallt inte med en dum matte som bara ger blötmat och torrisar några gånger om dagen fast magen skriker. Och som har den dåliga smaken att hålla undan sin egen mat från den kurrande kistan, förlåt, det bottenlösa hålet, när man hoppar upp på bordet för att smaska i sig.

Livet som katt är inte alltid lätt. Vänta bara tills han lärt sig öppna kylskåpet..
Du skriver så fantastiskt härligt att jag riktigt kan se den bottenlösa hungermissen, du borde samla att du skrivit och göra en bok.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » ons 06 jun 2018, 15:07

Jag har köpt fler katter, men den här gången är dom i betong. Luna var så nyfiken och har hälsat på alla.

Bild

Jag kunde inte heller låta bli att beställa en bedårande söt katt som ligger hoprullad och njuter, den ska målas som en blåmaskad birma. Sen är min lilla hörna klar.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » fre 08 jun 2018, 00:13

Starwatcher skrev:Altanen är åter öppen för katterna efter målningsjobb. Det har varit en påfrestning för alla tror hag med avstängd altan. Yl,, yl och åter yl med darr på stämman från båda katterna. Nu mkt nöjda Prickisar :hi5:

Grattis att det är över. :hi5: Vid slutbesiktningen av våra nya balkongräcken fick montaget flera anmärkningar så vi måste kanske ta ner nätet och blombera balkongen en gång till. :swear: :pfft:

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » fre 08 jun 2018, 04:11

Jag och Nikita ska till veterinär på tisdag. Hon har varit på riktigt dåligt humör och bitig. Väser till och slår ut med tassen - utan klor ska tilläggas. Vill att veterinären ska kolla igenom henne och ta blodprov. Det finns inget konkret men något känns som det inte är helt ok. Jag tycker hon luktar ur munnen också. Så vi ska röntga och om det behövs så ryker tänderna som är angripna. :-(

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » fre 08 jun 2018, 08:55

Innekatten Chaplin tog en fågel på balkongen i morse... Min man gick ut och tittade eftersom han inte kände igen ”leksaken” som Chaplin höll på med. Allt var bortstädat när jag klev upp, men jag är lite stolt över den store jägaren. =D>

Tur att han inte verkar ha hunnit med hela fågeljägarkursen innan de blev infångade som kattungar och att han lekte istället för att försöka äta den...

Fragole
Überkatt
Überkatt

Re: RE: Re: Kattprat - allmän tråd 2018

Inläggav Fragole » fre 08 jun 2018, 09:48

ApanAnn skrev:Innekatten Chaplin tog en fågel på balkongen i morse... Min man gick ut och tittade eftersom han inte kände igen ”leksaken” som Chaplin höll på med. Allt var bortstädat när jag klev upp, men jag är lite stolt över den store jägaren. =D>

Tur att han inte verkar ha hunnit med hela fågeljägarkursen innan de blev infångade som kattungar och att han lekte istället för att försöka äta den...
Det påminner mig om när Pisco och jag var ute på balkongen i vår första lägenhet. Plötsligt rusar han in. Det var ju inget jättekonstigt för han är ju väldigt nervös av sig.
När jag sen kommer in står han och Honey böjda över något och buffar ivrigt med nosarna. Jag springer dit för att se vad de håller på med. Då ligger där en stackars död fågel! Förmodligen hade den flugit in i fönsterrutan och brutit nacken.
De hade åtminstone inte heller gått lektionen i att fåglar går att äta så de tyckte mest den var intressant.

Safia
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav Safia » fre 08 jun 2018, 21:32

ApanAnn skrev:Innekatten Chaplin tog en fågel på balkongen i morse... Min man gick ut och tittade eftersom han inte kände igen ”leksaken” som Chaplin höll på med. Allt var bortstädat när jag klev upp, men jag är lite stolt över den store jägaren. =D>

Jacek har gått kursen ’hur man fångar fåglar genom fönsterruta’. Inte att rekommendera då det slutade med hjärnskakning och sträckta ligament då busen först körde huvudet i rutan och sedan fastnade med tassen i elementet på vägen ned och vred om benet. Det var en något spak misse dagarna efteråt som mest sov.

Jaromir körde kursen i en light-variant då han ivrigt tassade på fönstret efter den smaskiga flygisen, bara för att snopet se hur den flög iväg. Besviken min, ’det där var ju mitt mellanmål matte, och så bara stack han... o-rätt-vist’.

Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » fre 08 jun 2018, 21:54

Aziz skrev:

Grattis att det är över. :hi5: Vid slutbesiktningen av våra nya balkongräcken fick montaget flera anmärkningar så vi måste kanske ta ner nätet och blombera balkongen en gång till. :swear: :pfft:

Tack !

Oj! Stackars er :consoling: Det lär inte bli uppskattat av Herr Katt och Lillen :-(

Altanen kommer att bli avspärrad senare hos oss då altandäcket behöver laseras om. Ingen altan på 1-2 dygn. Många klagorop lär det bli....

Katzen-deko trädet är för övrig nu monterat och testat en första sväng. Utförlig recension med bilder kommer men som ett lite förhandsbesked är sammanfattningen en stark köprekommendation om man har möjlighet :-D Perfekt, speciellt om man har lite större modell på katter,
Bild

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » sön 10 jun 2018, 00:02

Lillan stal och satte i sig en halv färskpotatis när jag glömde bort mig (vände mig bort en minut). Nomnomnom. Nöjd liten katt som nu går runt och letar efter mer. Lilla matvrak :roll:

Safia
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav Safia » sön 10 jun 2018, 13:12

Colourspot skrev:Lillan stal och satte i sig en halv färskpotatis när jag glömde bort mig (vände mig bort en minut). Nomnomnom. Nöjd liten katt som nu går runt och letar efter mer. Lilla matvrak :roll:

Harhjärtat Jaromir hälsar att bästa maten, det är den man stjäl från mattes tallrik.

Safia
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav Safia » sön 10 jun 2018, 13:15

Harhjärtat (ivrigt lapande från mattes tallrik med havregrynsgröt): Mums matte! Det här är jättegott. Sån här mjölk vill jag alltid ha.

Matte: Den är gjord på havre vännen.

Harhjärtat: Havre. Vad är det för nåt? Vänta, säg inte. Det är säkert någon smaskig flygis. Eller såna där små knapriga muslingar. Måste det vara. De är supernommiga. Och det är det här också. (tar några klunkar till).

Matte: Nej, inte riktigt hjärtat. Det är faktiskt grönsaker. Kommer från samma som den kattsallad ni brukar få ibland.

Harhjärtat: Kattsallad? Men varför är den inte grön då? (tänker hårt) Äh, det spelar ingen roll. (sträcker fram tungan för att ta mer)

Matte: Stopp och belägg där. Det där är faktiskt min lunch. Om du väntar ska du få lite själv på en egen tallrik.

Harhjärtat (surmulet): Min lunch och min lunch. Som om det skulle vara något konstigt att äta lite från sin skål och sen från kompisens skål. Som katter delar vi faktiskt kattsligt och broderligt på allt.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » sön 10 jun 2018, 13:48

Safia skrev:Harhjärtat (ivrigt lapande från mattes tallrik med havregrynsgröt): Mums matte! Det här är jättegott. Sån här mjölk vill jag alltid ha.

Matte: Den är gjord på havre vännen.

Harhjärtat: Havre. Vad är det för nåt? Vänta, säg inte. Det är säkert någon smaskig flygis. Eller såna där små knapriga muslingar. Måste det vara. De är supernommiga. Och det är det här också. (tar några klunkar till).

Matte: Nej, inte riktigt hjärtat. Det är faktiskt grönsaker. Kommer från samma som den kattsallad ni brukar få ibland.

Harhjärtat: Kattsallad? Men varför är den inte grön då? (tänker hårt) Äh, det spelar ingen roll. (sträcker fram tungan för att ta mer

Matte: Stopp och belägg där. Det där är faktiskt min lunch. Om du väntar ska du få lite själv på en egen tallrik.

Harhjärtat (surmulet): Min lunch och min lunch. Som om det skulle vara något konstigt att äta lite från sin skål och sen från kompisens skål. Som katter delar vi faktiskt kattsligt och broderligt på allt.

Perfekt beskrivet. Väntar ivrigt att du skriver en kattbok :rosor:

Fragole
Überkatt
Überkatt

Inläggav Fragole » sön 10 jun 2018, 15:31

Honey: Pisco kom hit, det är dags för kattmöte!
Pisco: Lekmöte?!
Honey: Nej, kattmöte sa jag din dummer! Ser du inte vad matte håller på med?
Pisco: Åh nej! Hon tar fram den där saken igen!
Honey: Detta är inte okej. Den må inte se ut som en snabeldrake men den låter minst lika hemskt!
Pisco: Vad ska vi göra syster? Tänk om den äter upp oss!
Honey: Okej här är planen. Vi lägger oss i soffan och sover. Då kommer hon inte att sätta igång saken.
Pisco: Vilken bra idé! Du får lägga dig och visa magen och kurra lite. Matte kan inte göra något vettigt när hon ser din mage!
Honey: Perfekt! Och du rycker till vid minsta lilla ljud och rörelse så att hon får dåligt samvete för att hon ens tänker tanken!

Det är inte ens värt att försöka. Jag kommer inte få dammsugit vardagsrummet idag (heller).

Katterna: 1 miljon poöng
Matte: fortfarande 0 poäng

Safia
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav Safia » sön 10 jun 2018, 19:22

...det finns en anledning till att torrmoppen med mikrofiberduk är flitigt använd i hushållet. Tre bedjande storögda katter som bligar ut från under soffans säkerhet och följer snabeldrakens minsta rörelse kan röra det hårdaste människohjärta till tårar. Då ska vi inte ens tala om vad det gör med ett mattehjärta...

Fragole
Überkatt
Überkatt

Re: RE: Re: Kattprat - allmän tråd 2018

Inläggav Fragole » mån 11 jun 2018, 00:45

Safia skrev:...det finns en anledning till att torrmoppen med mikrofiberduk är flitigt använd i hushållet. Tre bedjande storögda katter som bligar ut från under soffans säkerhet och följer snabeldrakens minsta rörelse kan röra det hårdaste människohjärta till tårar. Då ska vi inte ens tala om vad det gör med ett mattehjärta...

Det förstår jag verkligen! Det fick slutligen bli en gammal hederlig sopkvast och skyffel!

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » mån 11 jun 2018, 16:52

Usch imorgon är det dags för vet. Måste komma ihåg att ta med Nikitas pass. Hoppas, hoppas att tänderna är friska. Men ska be dem att ta blod och urinprov och klämma igenom henne ordentligt. Känns fortfarande som något inte stämmer även om hon verkat helt frisk och glad och stark senaste veckan sedan jag ringde och bokade tid.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » mån 11 jun 2018, 19:56

mjlee skrev:Usch imorgon är det dags för vet. Måste komma ihåg att ta med Nikitas pass. Hoppas, hoppas att tänderna är friska. Men ska be dem att ta blod och urinprov och klämma igenom henne ordentligt. Känns fortfarande som något inte stämmer även om hon verkat helt frisk och glad och stark senaste veckan sedan jag ringde och bokade tid.

Håller tummarna att allt går bra och att det bara är värmen senaste tiden som påverkat henne.
Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » mån 11 jun 2018, 19:56

mjlee skrev:Usch imorgon är det dags för vet. Måste komma ihåg att ta med Nikitas pass. Hoppas, hoppas att tänderna är friska. Men ska be dem att ta blod och urinprov och klämma igenom henne ordentligt. Känns fortfarande som något inte stämmer även om hon verkat helt frisk och glad och stark senaste veckan sedan jag ringde och bokade tid.

Håller tummarna att allt går bra och att det bara är värmen senaste tiden som påverkat henne.
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » mån 11 jun 2018, 21:21

Håller tummar och ligan tassar

Safia
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav Safia » tis 12 jun 2018, 09:09

Förhoppningsvis går allt bra med Nikita idag och att det bara varit något tillfälligt som påverkat. :heart:

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » tis 12 jun 2018, 10:59

En FORL tand, blod och urin ska tas. Berättade om ilskan och bitigheten. Han ska kolla men nu är hon gosig igen. :-k svårt då. Visade där hon slickat sig kal men det har växt igen lite. Knölen verkar vara borta. Måste bara komma ihåg vaccinationen. Stackars älsklingen. Bra att jag varit mer vaksam nu.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tis 12 jun 2018, 11:05

Så stolt och glad över hur modig Tösen blivit :love: Vi var igår på veterinärbesök och för allra första gången sedan hon var kattunge gick allt lugnt när vi kom hem. Lilla hjärtat som varit så paniskt rädd för veterinär att hon haft mardrömmar 1-2 veckor efter ett besök och behövt/önskat få vara enbart i sovrummet med matte i upp till en vecka. Igår ville hon inte alls att sovrumsdörren skulle vara stängd. Älskade lilla hjärtat så duktig och modig du blivit!!

Är också så stolt över Lilleman som lät bli syrran så hon fick vara i fred, enbart några få mkt lama fräsningar. Han satsade istället på att tigga godis. Självklart fick han äta så mkt gottis han ville, nästan så det sprutade ur örona :smile:

Jag är också väldig glad och tacksam över förståelsen vi fått hos veterinären för hennes rädsla och att dom är måna om att hennes besök ska gå lugnt och fint :rosor:

Nu hoppas jag bara att blodproverna är ok 8-[
Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tis 12 jun 2018, 11:07

mjlee skrev:En FORL tand, blod och urin ska tas. Berättade om ilskan och bitigheten. Han ska kolla men nu är hon gosig igen. :-k svårt då. Visade där hon slickat sig kal men det har växt igen lite. Knölen verkar vara borta. Måste bara komma ihåg vaccinationen. Stackars älsklingen. Bra att jag varit mer vaksam nu.

:consoling: Forl gör ju så ont så inte konstigt om hon är på lite sämre humör :consoling: Vi är ju också lite mer bitska om vi har tandvärk. Hoppas att det "bara"" är forl, det kan ju åtgärdas trots allt även om det är jobbigt och dyrt.
Bild

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » tis 12 jun 2018, 12:43

Starwatcher skrev:
mjlee skrev:En FORL tand, blod och urin ska tas. Berättade om ilskan och bitigheten. Han ska kolla men nu är hon gosig igen. :-k svårt då. Visade där hon slickat sig kal men det har växt igen lite. Knölen verkar vara borta. Måste bara komma ihåg vaccinationen. Stackars älsklingen. Bra att jag varit mer vaksam nu.

:consoling: Forl gör ju så ont så inte konstigt om hon är på lite sämre humör :consoling: Vi är ju också lite mer bitska om vi har tandvärk. Hoppas att det "bara"" är forl, det kan ju åtgärdas trots allt även om det är jobbigt och dyrt.

Ja, får hoppas att det var värmen och tanden som gjorde henne arg, men fortfarande orolig att hon skrek till och slog till med tassen. Men sedan har hon inte reagerat alls.

Vi kom hem efter en dryg timme där, jätteskönt. Hon fick spruta så är redan klarare i skallen och försöker vingla upp. Jag har gjort i ordning en kattsäng bredvid skrivbordet, mjuk dyna, värmedyna och fleece. Sedan fleece ovanpå eftersom hon fryser - skakar lite. Men hon försöker vingla iväg. Har fått henne att lägga sig nu och sova av sig ruset. Jag vill inte lämna henne alls men måste hämta ut metacam innan apoteket stänger idag. Tur är att det är runt hörnet.

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » tis 12 jun 2018, 17:07

Fortsätter och spamma. Varma kattsängen blev ett fiasko. Nikita vägrade att sova där utan fortsatte att vingla upp och envisades med att försöka hoppa upp på datorn - gick inte så bra. Lyfte till slut upp henne. Hon låg där ett tag och trillade sedan ner! :censored: Tack och lov är det inte högt och mjukt golv. Försökte få henne att vila på sängen men hon envisades med att vingla ut i hallen och köket. Bakbenen börjar fungera bättre, hon trillar inte utan vinglar mer och går lågt. Så jag fixade med mjuk fleece till favoritstället i ett av skåpen där jag slängt in resterna av en gammal kattigloo. Stängde dörren till vardagsrum och sovrum så hon fick vara i hallen/köket där det inte finns något hon skulle kunna hoppa upp på. När jag plockade upp henne så pep hon! :hi5: Sedan smet jag ut för att hämta ut metacam. När jag kom hem var hon på väg till dörren, långsamt men ville uppenbarligen ut. :smile: Nope sa elaka matte och stängde skyndsamt dörren.

Nu ligger hon på den nygamla kattsängen vid datorskärmen och sover/dåsar. Hon ligger upp, med frambenen vikta under sig och huvudet ganska lågt framåt. Vill absolut inte ligga utsträckt eller på sidan. Alt rulla ihop sig. Kelig och reagerar (lite) när jag kliar under hakan och runt öronen. Lyssnar när jag säger hennes namn - vänder på huvudet och gäspade. Det här går nog bra tror jag.

Nu hoppas jag bara att blod/urinprov imorgon är rena.

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » tis 12 jun 2018, 20:41

Stackars Nikita, hoppas att allt går bra nu!

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » tis 12 jun 2018, 22:29

Lilla Nikita, hoppas du mår bättre nu.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » tis 12 jun 2018, 22:31

Flugsäsongen är igång. Väcktes i går natt av tre töser som sprang fram och tillbaka över mig. Jakten på flugan var igång, en kort stund senare var bytet nedlagt. Det är skönt att veta att inga kryp kommer undan men matte vill gärna sova.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » ons 13 jun 2018, 12:31

Starwatcher skrev:Så stolt och glad över hur modig Tösen blivit :love: Vi var igår på veterinärbesök och för allra första gången sedan hon var kattunge gick allt lugnt när vi kom hem. Lilla hjärtat som varit så paniskt rädd för veterinär att hon haft mardrömmar 1-2 veckor efter ett besök och behövt/önskat få vara enbart i sovrummet med matte i upp till en vecka. Igår ville hon inte alls att sovrumsdörren skulle vara stängd. Älskade lilla hjärtat så duktig och modig du blivit!!

Är också så stolt över Lilleman som lät bli syrran så hon fick vara i fred, enbart några få mkt lama fräsningar. Han satsade istället på att tigga godis. Självklart fick han äta så mkt gottis han ville, nästan så det sprutade ur örona :smile:

Jag är också väldig glad och tacksam över förståelsen vi fått hos veterinären för hennes rädsla och att dom är måna om att hennes besök ska gå lugnt och fint :rosor:

Nu hoppas jag bara att blodproverna är ok 8-[

:hi5: :rosor: Vad härligt, håller tummarna. :-)

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » ons 13 jun 2018, 12:33

Yrhättans skrev:Flugsäsongen är igång. Väcktes i går natt av tre töser som sprang fram och tillbaka över mig. Jakten på flugan var igång, en kort stund senare var bytet nedlagt. Det är skönt att veta att inga kryp kommer undan men matte vill gärna sova.

Här hemma är medel-livslängden för små kryp som förirrat sig in ca 5 minuter. Båda katterna dunsar runt på nätterna så jag tycker synd om de som bor under oss. :oops:

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » ons 13 jun 2018, 14:16

Pratade just med veterinär. Blodproven är rena men hon har bakterier i urinen :pfft: Han visste inte riktigt vad det berodde på och frågade om hon svarat bra på antibiotika innan. Vet inte eftersom vi aldrig tagit urinprov efter avslutad kur. Så nu ska hon få antibiotika och sedan in igen så snart som möjligt för att ta nytt prov. Han sa hon behövde sövas igen för att ta prov vilket inte känns helt bra. Men kanske det räcker med en lugnande spruta. Tydligen kan man även klämma fram det utan sövning/sedering men det beror på kattens temperament :roll: känns inte som Nikita kommer finna sig i det direkt utan protester och hon är hal som en ål när hon vill och skriker som hon blir mördad.

Funderar om man kan ta det nya besöket på försäkringen eftersom det är en infektion som upptäcktes under kontroll?

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » ons 13 jun 2018, 15:47

Hämtat ut antibiotika nu, två tabletter tio dagar, mycket bättre med flytande och Nikita är inte direktförtjust att det stoppas in tabletter i munnen. Tyvärr kan jag inte 'lura' henne eftersom hon bara tar en liten bit mat i taget och direkt skulle känna av om jag försöker få in något mer. Hon slickar dessutom upp såsen på blötmaten först och sedan går hon och tar en bit då och då. Så enda alternativet är att stoppa den direkt i munnen och sedan massera halsen tills jag är säker på att hon svalt den. :swear: tycker Nikita om detta påfund.

Men jag misstänker att det kanske är infektionen som gjort att hon varit på dåligt humör och att det kanske gjort ont ibland, alternativt att hon känt sig vissen och därför reagerat som hon gjort. Hon visar inte upp några symtom på UVI vilket gör det ännu svårare och mer komplicerat, men det gör hon iofs inte alltid. Inte förra gången när det enda jag hade att gå efter var att hon hade ful och skivig päls och var allmänt låg och hängig. Det är bara två av de fem gånger hon har haft UVI genom åren där hon haft en klassisk reaktion, eg kissat lite på olika ställen.

Funderar lite på om det är hennes läckage som orsakar UVI eller om det (vore helt fantastiskt) är UVI som orsakar läckage.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tor 14 jun 2018, 19:22

Aziz skrev:
:hi5: :rosor: Vad härligt, håller tummarna. :-)

Tack :rosor:
Bild

Safia
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav Safia » mån 18 jun 2018, 15:40

Strax innan fem. Lördag morgon. Tandlösingen knör in huvud och framtassar (tack och lov med klippta klor) i ländryggen. Plirar sömnigt bakåt. Frrpp? Förväntansfullt spetsade öron. Nej älskling, det är inte dags för frukost ännu. Låtsas sova. Mer knådande av ryggen. Frrrrrpp. Frrrp! Skjutsar ner boven på golvet och vänder mig om på andra sidan.

Blickar in i klarvaket harhjärtas ögon. Frukost matte? Hungrig. Megahungrig! Blundar snabbt igen. Känner tänderna som gnager i hårbotten, försiktigt först, lite mer uppfordrande när reaktionen uteblir. Växlar till ett snabbt nafs i näsan. Aj! Muttrar något ohörbart om sabla ligister som inte kan sova på vettiga tider. Snurrar runt till andra sidan igen och blundar.

Mistluren blindstyre drar igång strax nedanför sängen, någonstans ner mot fotändan till. Hur en liten kattkropp kan ha sådana röstresurser övergår mänskligt förstånd. Ger upp. Alla planer på sömn får omfokuseras till mata katter först, sova sedan. Frukost på det här panget serveras enligt matte vid sex-tiden, gärna fram emot sju om det är helg. Frukost enligt ligisterna serveras nu. Ligister 1, matte 0.

Snubblar ur sängen och serverar morgonens dos av torrisar. Exalterade pip och jam. Fort matte! Magen är tom! Åsynen av tre katter djupt försjunkna i varsin matskål med fokuset fullt inställt på att fylla hungriga magar är nog för att sudda ut alla tankar om sabla ligister. Det är helg. Lite förlorad sömn kan tas igen, och den blir så mycket bättre med en mätt, spinnande missekringla hopsnurrad vid huvudkudden och på den tomma sängen bredvid. Ett något för tidigt uppvaknande känns med ens ganska överkomligt.

Återgå till "Allmänt kattprat!"