Hyperthyreos + IBD. *Tasshållning för fina Dools*

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Re: Hyperthyreos + IBD. *Tasshållning för fina Dools*

Inläggav Starwatcher » lör 19 maj 2018, 09:37

Ska diskutera ev pricktest avseende pollen nästa gång vi är hos veterinären. Märker tydligt att klådan blir värre när det är mkt pollen och då putsar hon tassar klart mer. Att våttorka golven gör att hon verkar klia mindre, och även som om jag sköljer av altandäcket. Just nu är det mesta gult utomhus av pollen och tassar verkar klia.

Luftrenarna är igång och hon håller sig gärna i närheten av luftrenare när hon sover så kanske att hon känner att det blir bättre då :-k

På ett sätt vore det bra om är pollenallergisk då det finns möjlighet att ge henne vaccin, kostar mkt men för min del är det på många sätt enklare än om det är hyperthyreos som orsakar klådan. Även några dagars inläggning på djursjukhus ger mig mkt oro då hon är så paniskt rädd för veterinär.
Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » lör 19 maj 2018, 09:42

Mysseman skrev:
Siv skrev:
Mysseman skrev:Håller också tummarna, aldrig kul med klåda och bråkande mage :-(

Den enda tröst jag kan ge är att även här finns kisse med klåda, så ni är inte ensamma :consoling:

Tack! Som tur är verkar inte Dools sår klia. Hon Men allmäntillståndet påverkas av allergin. Plus magen. :-( Men Starwatchers fina tös har dessvärre klåda.
Stackars din kisse också! :consoling: Är det allergi? Har du lyckats komma fram till vad din katt är allergisk mot?

Ja, hon är allergisk, jag misstänker fisk och fiskprodukter och kvalster eller annan luftburen allergi då hon konstant har symptom :( visst kan det vara något i allergifodret hon inte tål men någon djupare utredning har jag inte gjort när min ekonomi är begränsad :(

Detta kanske låter fel men ibland "önskar" jag att hon "bara" var allergisk mot något hon ätit, känns som det vore enklare än luftburen allergi :(

Har du provat annat allergifoder? När det gäller foderallergi finns tyvärr inga undersökningar som kan tala om vad katten är allergisk mot, man måste prova olika foder. Min lilla tjej tål inget allergifoder alls utan äter vanlig kattmat dvs Bozita tetror vilket min plånbok är glad över då allergifodren är hemskt dyra. Tålamod krävs och att inte prova för nytt foder för ofta, minst 2 månader krävs innan man ser om fodret är rätt. Blir katten sämre med nytt foder vet man säkert att det är ngt i det nya fodret katten inte tål. Genom att jämföra innehållet och då även saker som oljor, vegetabilier och sk tekniska tillsatser kan man klura ut vad det är katten är allergisk mot.

Om katten är allergisk mot luftburna allergen också blir det svårare så klart.
Bild

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: Huskatter

Inläggav Mysseman » lör 19 maj 2018, 18:35

Starwatcher skrev:
Har du provat annat allergifoder? När det gäller foderallergi finns tyvärr inga undersökningar som kan tala om vad katten är allergisk mot, man måste prova olika foder. Min lilla tjej tål inget allergifoder alls utan äter vanlig kattmat dvs Bozita tetror vilket min plånbok är glad över då allergifodren är hemskt dyra. Tålamod krävs och att inte prova för nytt foder för ofta, minst 2 månader krävs innan man ser om fodret är rätt. Blir katten sämre med nytt foder vet man säkert att det är ngt i det nya fodret katten inte tål. Genom att jämföra innehållet och då även saker som oljor, vegetabilier och sk tekniska tillsatser kan man klura ut vad det är katten är allergisk mot.

Nej, har inte provat annat allergifoder. Hon äter fortfarande Specific och Sheba kalvpaté, jag har funderat på att prova annat torrfoder just för att 1, det är apdyrt och 2, för att se om hon eventuellt blivit bättre av något annat men inte kommit så långt än. Foderdjungeln är större än Amazonas känns det som ibland 8-[
Simon, Bassel och lilla Stella - älskade och saknade ♥

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » lör 19 maj 2018, 20:24

Mysseman skrev:
Starwatcher skrev:

Nej, har inte provat annat allergifoder. Hon äter fortfarande Specific och Sheba kalvpaté, jag har funderat på att prova annat torrfoder just för att 1, det är apdyrt och 2, för att se om hon eventuellt blivit bättre av något annat men inte kommit så långt än. Foderdjungeln är större än Amazonas känns det som ibland 8-[

Innehållet i Sheba är nog inte 100% specificerat skulle jag tro :-k Tror du hon tål kyckling? I så fall kanske Bozita blötmat vara ngt att testa. Enbart max 4 ingredienser och fiskfria förutom de med fisk så klart i namnet. Min allergiska Tös tål och tycker mkt om den maten.

Det första jag skulle ta bort är Sheba då du inte alls vet vad maten innehåller exakt och innehållet kan variera över tiden.
Bild

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Mysseman » lör 19 maj 2018, 23:44

Starwatcher skrev:
Mysseman skrev:
Starwatcher skrev:

Innehållet i Sheba är nog inte 100% specificerat skulle jag tro :-k Tror du hon tål kyckling? I så fall kanske Bozita blötmat vara ngt att testa. Enbart max 4 ingredienser och fiskfria förutom de med fisk så klart i namnet. Min allergiska Tös tål och tycker mkt om den maten.

Det första jag skulle ta bort är Sheba då du inte alls vet vad maten innehåller exakt och innehållet kan variera över tiden.

Jag har läst innehållet på Sheba och har inte sett några konstigheter, vore ju konstigt om tillverkaren inte skriver alla ingridienser.

Kyckling vet jag inte om hon tål, hon åt pussi förut blandade sorter så det är svårt för mig att veta vad hon reagerar på när hennes klåda kommer och går, därför tror jag det är något i luften, typ kvalster eller liknande. Bozita har hon fått vid något tillfälle, såsen var god men inte köttet hmm.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » sön 20 maj 2018, 07:38

Mysseman skrev:
Starwatcher skrev:
Mysseman skrev:
Jag har läst innehållet på Sheba och har inte sett några konstigheter, vore ju konstigt om tillverkaren inte skriver alla ingridienser.

Kyckling vet jag inte om hon tål, hon åt pussi förut blandade sorter så det är svårt för mig att veta vad hon reagerar på när hennes klåda kommer och går, därför tror jag det är något i luften, typ kvalster eller liknande. Bozita har hon fått vid något tillfälle, såsen var god men inte köttet hmm.

Kanske står med detaljerat på burken men på Shebas hemsida hittar jag bara: Sammansättning: kött och animaliska biprodukter (65%, varav 4% kalv), mineraler, diverse socker. Dvs exakt vilket kött förutom att det är 4% kalv dvs nötkött framgår inte tyvärr.

Resterande innehåll vet man inte exakt vilket kött det är :-( Fördelen med exakt spec är att man verkligen vet om maten innehåller ex kyckling.
Bild

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Mysseman » sön 20 maj 2018, 09:50

Starwatcher skrev:
Mysseman skrev:
Starwatcher skrev:

Kanske står med detaljerat på burken men på Shebas hemsida hittar jag bara: Sammansättning: kött och animaliska biprodukter (65%, varav 4% kalv), mineraler, diverse socker. Dvs exakt vilket kött förutom att det är 4% kalv dvs nötkött framgår inte tyvärr.

Resterande innehåll vet man inte exakt vilket kött det är :-( Fördelen med exakt spec är att man verkligen vet om maten innehåller ex kyckling.

Det står likadant på burken, men nu blev jag ju osäker.. Skickar iväg ett mejl till Sheba och frågar vad mer för "kött" maten innehåller, jobbigt att tillverkarna inte kan vara mer specifika :wait:

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » tor 24 maj 2018, 00:29

Starwatcher skrev:Ska diskutera ev pricktest avseende pollen nästa gång vi är hos veterinären. Märker tydligt att klådan blir värre när det är mkt pollen och då putsar hon tassar klart mer. Att våttorka golven gör att hon verkar klia mindre, och även som om jag sköljer av altandäcket. Just nu är det mesta gult utomhus av pollen och tassar verkar klia.

Luftrenarna är igång och hon håller sig gärna i närheten av luftrenare när hon sover så kanske att hon känner att det blir bättre då :-k

På ett sätt vore det bra om är pollenallergisk då det finns möjlighet att ge henne vaccin, kostar mkt men för min del är det på många sätt enklare än om det är hyperthyreos som orsakar klådan. Även några dagars inläggning på djursjukhus ger mig mkt oro då hon är så paniskt rädd för veterinär.

Stackars fina tösen som har klåda! Det kan inte vara roligt i värmen. Men skönt att det verkar bli bättre av luftrenare och torkade golv.

Det låter ju onekligen som om klådan beror på pollenallergi av det du beskriver. Jag håller tummarna för att det är det. Förstår verkligen att du vill undvika inläggning och radiojodbehandling.

Men OM det mot förmodan skulle vara hyperthyreos så verkade de väldigt bra på Västra. Utöver att det är kortare tid så fick jag intrycket av att de inte håller så strikt på att katterna ska vara ensamma utan att djurskötarna faktiskt håller katterna lite sällskap. De verkade helt enkelt mindre oroliga för strålningen än på det andra djursjukhuset jag kollade.

Men nu är det förhoppningsvis inte sköldkörteln som orsakar tösens klåda. När ska ni kolla det? Dools skickar många styrkebuffar till Tösen!

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » lör 26 maj 2018, 13:56

Siv skrev:
Men OM det mot förmodan skulle vara hyperthyreos så verkade de väldigt bra på Västra. Utöver att det är kortare tid så fick jag intrycket av att de inte håller så strikt på att katterna ska vara ensamma utan att djurskötarna faktiskt håller katterna lite sällskap. De verkade helt enkelt mindre oroliga för strålningen än på det andra djursjukhuset jag kollade.

Men nu är det förhoppningsvis inte sköldkörteln som orsakar tösens klåda. När ska ni kolla det? Dools skickar många styrkebuffar till Tösen!

Ja, vi åker nog till Västra om det blir aktuellt med radiojodbehandling. 2 dagar jämfört med en vecka är stor skillnad. För Tösen är kortare tid och att slippa se/känna doften av andra katter viktigt.

Vi ska kolla om proverna i mitten på juni, ska då också diskutera mina misstankar på pollen-allergi och ev utredning av det.

Tösen tackar så mkt för Dools buffar och skickar många buffar tillbaka!
Bild

Användarvisningsbild
Lakriz_Pepsi
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Huskatt
Ort: I en liten by som är en förort till en förort utanför stockholm

Inläggav Lakriz_Pepsi » fre 01 jun 2018, 22:09

Mysseman skrev: text

Vilken Specific äter din kisse? Jag har ett par lådor Specific Lamm och Ris, blötmat, utan tillsatt fiskolja hemma. Min Lakriz total vägrade äta allergimat efter hans bror fick somna in. Så ja, det blev en hel del mat över som mer bara står med att den är bortglömd.

Pris, etc - låter jag stå öppet just nu. Mer viktigt att maten hamnar rätt. Jag har haft lite svårt att lämna det till ett katthem med att det är ett dyrt allergifoder.

Värsta fall, samma här för er andra i tråden - intresserade att testa, så säg till. I så fall är det nog portot som jag är intresserad av som betalning. På så sätt behöver man inte rusa iväg och köpa ett par burkar för 20kr/st, för att testa.

Ja, Lakriz står på ett foder som han klarar och som även vår veterinär ser som ett bra foder för honom. Jag var lite skraj i början med att det är hög energi foder, för mycket aktiva katter, men men passade en äldre herre som inte är så vidare värst matglad och med det liten i maten.
Over and out
Roger that

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Mysseman » tor 07 jun 2018, 17:31

Lakriz_Pepsi skrev:
Mysseman skrev: text

Vilken Specific äter din kisse? Jag har ett par lådor Specific Lamm och Ris, blötmat, utan tillsatt fiskolja hemma. Min Lakriz total vägrade äta allergimat efter hans bror fick somna in. Så ja, det blev en hel del mat över som mer bara står med att den är bortglömd.

Pris, etc - låter jag stå öppet just nu. Mer viktigt att maten hamnar rätt. Jag har haft lite svårt att lämna det till ett katthem med att det är ett dyrt allergifoder.

Värsta fall, samma här för er andra i tråden - intresserade att testa, så säg till. I så fall är det nog portot som jag är intresserad av som betalning. På så sätt behöver man inte rusa iväg och köpa ett par burkar för 20kr/st, för att testa.

Ja, Lakriz står på ett foder som han klarar och som även vår veterinär ser som ett bra foder för honom. Jag var lite skraj i början med att det är hög energi foder, för mycket aktiva katter, men men passade en äldre herre som inte är så vidare värst matglad och med det liten i maten.

Hon äter torrfoder från Specific men tycker inte om blötmaten. Däremot gick animonda struts hem! :)

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » lör 14 jul 2018, 20:13

Vi ska kolla om proverna i mitten på juni, ska då också diskutera mina misstankar på pollen-allergi och ev utredning av det.

Hej!
Hur har det gått för er med provtagning och ev allergiutredning? Dools och jag tänker på er och hoppas att Tösen mår bra! :rosekiss:

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » lör 14 jul 2018, 22:24

Siv skrev:

Hej!
Hur har det gått för er med provtagning och ev allergiutredning? Dools och jag tänker på er och hoppas att Tösen mår bra! :rosekiss:

Tack :rosor:

Magen håller sig lugn och det har växt ut en hel del päls så det är mkt positivt. Sköldskörtelprovet var strax över gränsen för normalvärde trist nog. Vi avvakar och kollar om provet. Just nu är det inte aktuellt med behandling då Tösen inte tål Felimazole och inte har några direkta symtom på hyperthyreos. Blir det sämre är planen att radiojodbehandla och då tar vi en tur till Göteborg. Nu är det 7 månader utan kortison :grin: :happy:

Hur mår Dools nu? Vi håller tummarna och hoppas att magen och klåda håller sig lugna :rosekiss:
Bild

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Hyperthyreos + IBD. *Tasshållning för fina Dools*

Inläggav Siv » sön 15 jul 2018, 11:33

Starwatcher skrev:
Siv skrev:

Hej!

Tack :rosor:

Magen håller sig lugn och det har växt ut en hel del päls så det är mkt positivt. Sköldskörtelprovet var strax över gränsen för normalvärde trist nog. Vi avvakar och kollar om provet. Just nu är det inte aktuellt med behandling då Tösen inte tål Felimazole och inte har några direkta symtom på hyperthyreos. Blir det sämre är planen att radiojodbehandla och då tar vi en tur till Göteborg. Nu är det 7 månader utan kortison :happy:

Hur mår Dools nu? Vi håller tummarna och hoppas att magen och klåda håller sig lugna :rosekiss:

Det är fantastiskt att Tösen har klarat sig utan kortison så länge! Underbart! :hi5: :happy: Och så bra att päls växer ut! Betyder det att det var pollenallergi?

Men förstås tråkigt att höra att sköldkörtelvärdena var högre än gränsen för normalvärde. Samtidigt är det ju väldigt bra att hon inte har några symptom. Låt oss hoppas att det förblir så.

Vår veterinär förklarade för mig en gång att det finns en gråzon mellan det som anses normalt och det som klassas som diagnosen. En katt kan befinna sig i gråzonen utan att ha symptom och utan att räknas som sjuk. Men det är såklart bra att följa upp och hålla koll. Vi håller tummar och tassar för att Tösen förblir symptomfri och att värdena inte blir sämre!!

Dools har mått bra ganska länge nu. Och jag har varit så glad och hoppfull. Men just idag har jag faktiskt börjat ana oråd. Vi har provat olika saker den senaste tiden. Först provade vi att trappa ner Atopican. Men då kom symptomen tillbaka, både sår och kräkningar.

Vi återgick till Atopica varannan dag och när hon åter var stabil provade jag att ge henne lite Barf vilket hon vägrade att smaka. Då provade jag att ge henne pyttelite av Majstors våtfoder (vilt). Men genast blev hon dålig igen.

När hon hade varit stabil ett tag (för en vecka sedan) började jag att ge henne lite tonfisk. Hon älskade det! Och hittills har jag känt mig väldigt hoppfull - inga sår och inga kräkningar. Men hon har verkat lite trött vissa stunder, ofta precis efter att hon har ätit. Jag har slagit bort det och tänkt (velat tro?) att det var värmen. Hon har ju inte haft några andra symptom. Men idag fick hon lite mer tonfisk än tidigare dagar och nu verkar hon extra hängig.

Jag hoppades så att vi äntligen hade hittat något som hon tycker om och tål. Men tyvärr verkar det inte vara så. Det gör mig så ledsen för hon var så glad när hon fick något gott. Hon jamade och var alldeles till sig. Fast jag vet förstås inte säkert ännu, får väl avvakta lite innan jag vet hur vi ska gå vidare.

Hur som helst är hon ju stabil och mår bra med RC Hyperallergenic och Atopica varannan dag. Det är bra! Det hade bara varit bättre om hon kunde trappa ner medicinen ytterligare lite och även få något annat än RC Ha.

Dools skickar buffar till fina Tösen. Så härligt att höra att hon mår bra! :rosekiss:

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tis 24 jul 2018, 11:12

Siv skrev:
Det är fantastiskt att Tösen har klarat sig utan kortison så länge! Underbart! :hi5: :happy: Och så bra att päls växer ut! Betyder det att det var pollenallergi?

Men förstås tråkigt att höra att sköldkörtelvärdena var högre än gränsen för normalvärde. Samtidigt är det ju väldigt bra att hon inte har några symptom. Låt oss hoppas att det förblir så.

Vår veterinär förklarade för mig en gång att det finns en gråzon mellan det som anses normalt och det som klassas som diagnosen. En katt kan befinna sig i gråzonen utan att ha symptom och utan att räknas som sjuk. Men det är såklart bra att följa upp och hålla koll. Vi håller tummar och tassar för att Tösen förblir symptomfri och att värdena inte blir sämre!!

Dools har mått bra ganska länge nu. Och jag har varit så glad och hoppfull. Men just idag har jag faktiskt börjat ana oråd. Vi har provat olika saker den senaste tiden. Först provade vi att trappa ner Atopican. Men då kom symptomen tillbaka, både sår och kräkningar.

Vi återgick till Atopica varannan dag och när hon åter var stabil provade jag att ge henne lite Barf vilket hon vägrade att smaka. Då provade jag att ge henne pyttelite av Majstors våtfoder (vilt). Men genast blev hon dålig igen.

När hon hade varit stabil ett tag (för en vecka sedan) började jag att ge henne lite tonfisk. Hon älskade det! Och hittills har jag känt mig väldigt hoppfull - inga sår och inga kräkningar. Men hon har verkat lite trött vissa stunder, ofta precis efter att hon har ätit. Jag har slagit bort det och tänkt (velat tro?) att det var värmen. Hon har ju inte haft några andra symptom. Men idag fick hon lite mer tonfisk än tidigare dagar och nu verkar hon extra hängig.

Jag hoppades så att vi äntligen hade hittat något som hon tycker om och tål. Men tyvärr verkar det inte vara så. Det gör mig så ledsen för hon var så glad när hon fick något gott. Hon jamade och var alldeles till sig. Fast jag vet förstås inte säkert ännu, får väl avvakta lite innan jag vet hur vi ska gå vidare.

Hur som helst är hon ju stabil och mår bra med RC Hyperallergenic och Atopica varannan dag. Det är bra! Det hade bara varit bättre om hon kunde trappa ner medicinen ytterligare lite och även få något annat än RC Ha.

Dools skickar buffar till fina Tösen. Så härligt att höra att hon mår bra! :rosekiss:

Tösen tackar så mkt :rosor:

Hur mår Dools nu? Man får ha enormt mkt tålamod, för oss tog det många år innan hon klarade sig utan kortison. Flera år trots rätt mat, det tar lång tid innan mage och immunförsvaret lugnar sig :-(

Här går det fortfarande bra utan kortison, försöker vara noga med att hon äter regelbundet nu i värmen. Varmt väder gör att katterna här lätt skippar ngn måltid på dagen vilket jag vet att hon tål mindre bra.

Tösen skickar tillbaka buffar till Dools!
Bild

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » fre 27 jul 2018, 19:42

Tösen tackar så mkt :rosor:

Hur mår Dools nu? Man får ha enormt mkt tålamod, för oss tog det många år innan hon klarade sig utan kortison. Flera år trots rätt mat, det tar lång tid innan mage och immunförsvaret lugnar sig :-(

Här går det fortfarande bra utan kortison, försöker vara noga med att hon äter regelbundet nu i värmen. Varmt väder gör att katterna här lätt skippar ngn måltid på dagen vilket jag vet att hon tål mindre bra.

Tösen skickar tillbaka buffar till Dools!

Tack! Hälsar Dools. :-) :rosekiss:

Bra att du påminner mig. Jag glömmer att kroppen måste återhämta sig och att det tar tid. Tror du att det skulle kunna vara så att hon faktiskt tål allergifodret trots att hon reagerade när jag trappade ner medicinen? Att det bara var för att kroppen inte hade vant sig?

Jag vet faktiskt inte riktigt hur hon mår. :-k Jag tycker att jag brukar vara bra på att läsa av henne, men den här gången känner jag mig osäker.

Jag har fortsatt att ge henne lite tonfisk varje dag. Ofta precis efter att hon har ätit fisken lägger hon sig och vilar, på ett annat sätt än hon brukar tror jag. Men i vanliga fall äter hon ju bara av torrfodret som står framme hela tiden, så då är det ju annorlunda. I övrigt verkar hon må bra, fortfarande inga sår och inga kräkningar. Någon gång har jag sett att magen rör sig och någon gång har hon kluckat med halsen. Men det känns svårt att veta om det beror på tonfisken.

Dessutom påverkas hon ju av värmen.

Hon vill väldigt gärna ha tonfisk, skriker efter den så fort jag tar fram burken. Jag tänker också att det är bra med vätska. Men bara om hon tål fisken förstås. Just nu vet jag inte riktigt hur jag ska gå vidare. Jag fortsätter så här ett tag till och försöker vara vaksam på eventuella tecken och reaktioner.

Även jag försöker få katterna att äta regelbundet, vilket inte alltid är så lätt. Särskilt inte med Dools (bortsett från tonfisken då). Jag försöker med lek och roliga aktiveringsleksaker. Eller med att mata henne. Hur gör du?

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"