Hyperthyreos + IBD. *Tasshållning för fina Dools*

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Re: Hyperthyreos + IBD. *Tasshållning för fina Dools*

Inläggav Starwatcher » lör 18 feb 2017, 07:52

Siv skrev:Nu kom Dools ut i köket och jamade alldeles självmant och ville uppenbarligen ha mat. Lilla gumman. Äter nu torsk. <3

Åh så glad jag blev över den uppdateringen. Duktiga, duktiga Dools som äter :hi5: Hoppas natten varit ok och att hon nu kommer igång med ätandet så att ni får gjort behandlingen nästa vecka.

Det är jättejobbigt, speciellt när man ännu inte hittat mat som lilla fröken tål helt. Som sagt för oss tog det flera år innan vi hittade mat som Tösen tål. Trots det kommer det ändå skov även om det numera inte är ofta.

Måste säga att Dools var duktig och mkt modig på djursjukhuset!!

Tösen hälsar till Dools och hon säger att hon hoppas att Dools fortsätter äta av torsken för det brukar lugna magen. Lilla Pojken skickar en extra hälsning till Siv. Han vet att det är jättejobigt för Siv med syster som inte mår bra och hemsk veterinärlukt nu i hemmet :consoling:
Bild

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » tis 21 feb 2017, 22:44

Starwatcher skrev:
Siv skrev:Nu kom Dools ut i köket och jamade alldeles självmant och ville uppenbarligen ha mat. Lilla gumman. Äter nu torsk. <3

Åh så glad jag blev över den uppdateringen. Duktiga, duktiga Dools som äter :hi5: Hoppas natten varit ok och att hon nu kommer igång med ätandet så att ni får gjort behandlingen nästa vecka.

Det är jättejobbigt, speciellt när man ännu inte hittat mat som lilla fröken tål helt. Som sagt för oss tog det flera år innan vi hittade mat som Tösen tål. Trots det kommer det ändå skov även om det numera inte är ofta.

Måste säga att Dools var duktig och mkt modig på djursjukhuset!!

Tösen hälsar till Dools och hon säger att hon hoppas att Dools fortsätter äta av torsken för det brukar lugna magen. Lilla Pojken skickar en extra hälsning till Siv. Han vet att det är jättejobigt för Siv med syster som inte mår bra och hemsk veterinärlukt nu i hemmet :consoling:

<3

Jag gjorde ett inlägg som kanske några hann se. Tog bort det igen, då jag inte riktigt hade möjlighet att förklara just då. Ber om ursäkt för det.

Informationen från djursjukhuset var så märklig. Först sa veterinären att provsvaren var bra och att hennes matvägran/trötthet troligen berodde på sköldkörteln och att hon borde genomgå radiojodbehandlingen. När jag frågade vad sköldkörtelvärdet låg på nu, hade det sjunkit betydligt (från 96 till 51). Jag frågade om det då verkligen var troligt att det var sköldkörteln som var orsaken. Då ändrade hon sig och sa att det kanske var troligare att det var magen. Det var en annan veterinär som ringde än den som hade undersökt Dools, vilket kan förklara de förvirrade svaren, men det kändes väldigt osäkert alltihop.

(När jag ringde senare för att avboka en tid fick jag veta att de andra provsvaren ännu inte hade kommit, lite märkligt att hon inte sa något om det när hon ringde.)

Detta insåg jag dock först ett par timmar senare. I stunden blev jag rädd och osäker, de rekommenderade ultraljud för att utesluta andra saker. Men när jag hade funderat över det hela bestämde jag mig för att inte göra någonting mer förrän jag har pratat med vår vanliga veterinär.

Idag har Dools ätit ordentligt på egen hand för första gången på en vecka. Inte bara torsk, utan även Acana! Hon är även mycket piggare och nyfiken igen. :-D

Imorgon ska jag prata med hennes veterinär.
Senast redigerad av Siv tis 21 feb 2017, 22:44, redigerad totalt 2 gånger.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tis 21 feb 2017, 23:25

Åh så härligt att hon äter nu igen :hi5:

Oj, att sköldkörtelvärdet minskat så mkt! Har Dools fått kortison eller annan medicin sedan förra provet? Intressant att höra om er vanliga veterinär vet vad det kan bero på. Hos människa kan iof sådant förekomma då man får ett svängande värde t.ex hos kvinnor som är relativt nyförlösta. Nu är det ju inte så hos dessa 2 kastrerade kattflickor :smile: men blir ju onekligen nyfiken.

Vi håller tummar och tassar att Dools nu fortsätter äta duktigt själv!!
Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » ons 22 feb 2017, 05:44

Vad härligt :hi5: .Här håller det också tummar och tassar för er .
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
artemis
Mogen katt
Mogen katt
Katt: DRX

Inläggav artemis » ons 22 feb 2017, 07:53

Jag läste en artikel igår att det finns effektiv behandling mot hypertyreos hos katter, genom att injicera radioaktivt jod subkutant. Forskningen har verkligen gått framåt måste jag säga.
Edit: Missade att TS redan nämnt det, men tål att nämnas igen :)

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » tor 23 feb 2017, 19:09

Tack för tum- och tasshållningar!!! :rosor:

Nu har lilla skruttan varit hos veterinären igen. Men den här gången gick det bättre. Förvisso en lite längre resa, men en betydligt lugnare miljö.

Veterinären tyckte att vi skulle avvakta fyra veckor, se att hon äter ordentligt och sendan ta om sköldkörtelprovet. Men hon trodde inte att Dools skulle slippa radiojodbehandlingen. Diagnosen är ganska säker menade hon, vi har tagit många prover.

Veterinären sa att värdena ibland kan påverkas av andra sjukdomar, som i det här fallet IBD. Men hon sa också att viktökningen tyder på att provet stämmer. Jag vet inte om hon menade att andra sjukdomar verkligen påverkar sköldkörtelns produktion eller bara provet, det borde jag förstås ha frågat, men det var först efteråt jag lade ihop all information. Ska fråga nästa gång.

Dools har inte fått någon annan medicin sedan förra provtagningen. Däremot har vi ökat dosen av Atopica. Veterinären sa ingenting om att det skulle kunde påverka värdena, men jag ska fråga om det också nästa gång.

En annan tråkig och oroväckande sak var att hennes njurvärden hade försämrats. Kan det inte räcka nu för lilla tjejen?! Det är märkligt hur en klarar att bita ihop och kämpa vidare efter varje ny motgång.

Vi ska också göra ett ultraljud, men jag avvaktar ett par veckor med det. Nu får det räcka med resor för ett tag tänker jag. Nu får vi fokusera på lek och mat. Det blev förresten en ny leksak från veterinärens butik. :)

Starwatcher: Hur mår Tösen? Dools hälsar massor och hoppas att hennes mage mår bra!

Artemis: Tack! Du får gärna nämna det igen. :) Dools ska med största sannolikt genomgå en radiojodbehandling. Det är krångligt bara eftersom hon också har IBD.

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » sön 05 mar 2017, 10:33

Starwatcher skrev: Oj, att sköldkörtelvärdet minskat så mkt! Har Dools fått kortison eller annan medicin sedan förra provet? Intressant att höra om er vanliga veterinär vet vad det kan bero på.

Nu har jag pratat med veterinären igen och frågat det jag glömde fråga sist. Veterinären sa att värdet (men inte produktionen) kan påverkas av andra sjukdomar. I Dools fall verkar det dock inte vara så eftersom symptomen har försvunnit/minskat.

Det lägre värdet skulle också kunna bero på att det tar tid efter behandling med Felimazole innan produktionen ökar. Inte heller det verkar särskilt troligt i Dools fall eftersom det var länge sedan hon fick Felimazole och om jag inte minns fel har hon haft tydliga symptom efter det.

I övrigt verkar det vara svårt att veta vad en sådan minskning kan bero på. Det skulle kunna vara så att det högsta värdet var ett felaktigt värde, men det verkar inte heller så troligt eftersom värdet var väldigt högt och Dools hade tydliga symptom på överproduktion. Hur som helst så trodde inte veterinären att Dools kommer att slippa behandling, hon har haft en stor överproduktion och det är ovanligt att det går tillbaka igen, så sannolikt kommer det att stiga igen. Men jag håller förstås tummarna för att hon ska slippa. Vi ska ta nya prover om tre veckor.

Nu kämpar vi med foderbyte. Hon får Acana och det funkar ok så länge hon tar medicin, men det är inte helt bra så jag måste hitta något annat. Hon kräks inte, men är hängig och trött. Kanske mår hon lite illa. Hon är även aningen lös i magen.

I ett par dagar har jag börjat introducera Animonda Carny oxkött. Till en början såg det lovande ut, men igår upptäckte jag att såren i pannan har kommit tillbaka. Det kan förstås bero på Acana också, men nu slutar jag med Animonda för att se om såren försvinner. Det känns verkligen trist. Jag hoppades så på detta. Även ziwipeak finns ju med oxkött (även torkat) så jag hoppades kunna varva dessa.

Nu är jag åter tillbaka där jag inte alls vet vad jag ska prova härnäst. Kanske ziwipeak lamm. Hon har fått lamm en gång och då kräktes hon direkt. Men det var Specific våtfoder som även innehöll ris. Det svåra med ziwipeak, bortsett från att det är dyrt, är att det är svårt att få tag på.

Imorgon ska vi till veterinären för ultraljud av buken och urinprov. Hennes njurvärden hade ju försämrats sist vi tog prover.

Hur mår Tösen? Har ni tagit ett nytt sköldkörtelprov?

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » mån 06 mar 2017, 10:21

Oj, missade att skriva svar, SIv på ditt förra inlägg :oops:

Kanske dosökningen av Atopica gjort att sköldkörtelvärdet minskat :-k Den aktiva substansen i Atopica används även till människor och kan i vissa fall även användas vid behandling av vissa typer av hyperthyreos som är orsakad av immunsystemet dvs autoimmun. Hos människa mäter man några olika antikroppar vid hyperthyreos för att se exakt vilken typ av hyperthyreos det är.

Vanligast hos människa är autoimmuna varianter, tumör är inte alls lika vanligt. Konstigt nog hos katt verkar man bara prata om just tumör som orsak till hyperthyreos och man verkar inte mäta olika antikroppar. Just faktumet att katter som har IBD vilket är en autoimmunsjukdom oftare drabbas av hyperthyreos och att man kanske får en behandlingseffekt vid hyperthyreos av läkemedel som Atopica får mig att undra om det kanske finns även autoimmun hyperthyreos hos katt?? Jag ska ta upp frågan med vår veterinär nästa gång vi är på återbesök! Om möjligt vill jag nog att vi i så fall tar blodprov för att mäta TPO och TRAK.

Ytterligare en variant av hyperthyreos (överssvämmings/destruktiv thyreodit) förekommer och då får människa först ett stegrat sköldkörtelvärde för att senare ofta övergå i en hypothyreos. Vet inte om det förekommer hos katt alls dock.

Förstår precis hur jobbigt ni har med att hitta rätt foder, det tog flera år innan vi hittade rätt till slut. Animonda Carny oxkött ska ju enbart innehålla nötkött men så klart går det ju att vara allergisk även mot nötkött :-k Kan vara en reaktion på Acana också. Bra att testa genom att återgå till enbart Acana.

Såg för övrig för mig nytt allergifoder hos zooplus med få ingredienser och där det finns lamm, känguru mm:
http://www.zooplus.se/shop/katt/kosttil ... _vf/524531

Tidigare fanns Kattovit blötmat med enbart kanin men nu kan jag endast hitta det fodret med kyckling tyvärr :-( Smaken var annars helt ok enl mina katter som uppskattar kanin mkt.

Vi håller tummar och tassar att veterinärbesöket går bra och att det är positiva besked efter ultraljudet!!!!

Tösen tackar så mkt för hälsningen och berättar att magen är helt ok just nu! Vi har inte ännu tagit nya prover då hon är symtomfri. Håller vikten, är som vanligt i humöret och pälsen fortsätter komma tillbaka efter att jag sköljer tvätten många ggr extra så det inte finns minsta lilla tvättmedelsrest kvar.
Bild

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » tis 07 mar 2017, 09:18

Starwatcher skrev:Oj, missade att skriva svar, SIv på ditt förra inlägg :oops:

Kanske dosökningen av Atopica gjort att sköldkörtelvärdet minskat :-k Den aktiva substansen i Atopica används även till människor och kan i vissa fall även användas vid behandling av vissa typer av hyperthyreos som är orsakad av immunsystemet dvs autoimmun. Hos människa mäter man några olika antikroppar vid hyperthyreos för att se exakt vilken typ av hyperthyreos det är.

Vanligast hos människa är autoimmuna varianter, tumör är inte alls lika vanligt. Konstigt nog hos katt verkar man bara prata om just tumör som orsak till hyperthyreos och man verkar inte mäta olika antikroppar. Just faktumet att katter som har IBD vilket är en autoimmunsjukdom oftare drabbas av hyperthyreos och att man kanske får en behandlingseffekt vid hyperthyreos av läkemedel som Atopica får mig att undra om det kanske finns även autoimmun hyperthyreos hos katt?? Jag ska ta upp frågan med vår veterinär nästa gång vi är på återbesök! Om möjligt vill jag nog att vi i så fall tar blodprov för att mäta TPO och TRAK.

Ytterligare en variant av hyperthyreos (överssvämmings/destruktiv thyreodit) förekommer och då får människa först ett stegrat sköldkörtelvärde för att senare ofta övergå i en hypothyreos. Vet inte om det förekommer hos katt alls dock.

Förstår precis hur jobbigt ni har med att hitta rätt foder, det tog flera år innan vi hittade rätt till slut. Animonda Carny oxkött ska ju enbart innehålla nötkött men så klart går det ju att vara allergisk även mot nötkött :-k Kan vara en reaktion på Acana också. Bra att testa genom att återgå till enbart Acana.

Såg för övrig för mig nytt allergifoder hos zooplus med få ingredienser och där det finns lamm, känguru mm:
http://www.zooplus.se/shop/katt/kosttil ... _vf/524531

Tidigare fanns Kattovit blötmat med enbart kanin men nu kan jag endast hitta det fodret med kyckling tyvärr :-( Smaken var annars helt ok enl mina katter som uppskattar kanin mkt.

Vi håller tummar och tassar att veterinärbesöket går bra och att det är positiva besked efter ultraljudet!!!!

Tösen tackar så mkt för hälsningen och berättar att magen är helt ok just nu! Vi har inte ännu tagit nya prover då hon är symtomfri. Håller vikten, är som vanligt i humöret och pälsen fortsätter komma tillbaka efter att jag sköljer tvätten många ggr extra så det inte finns minsta lilla tvättmedelsrest kvar.

Oj, vad intressant! Det stämmer mycket väl tidsmässigt att det skulle kunna vara Atopican som har minskat sköldkörtelns produktion. Men det måste ju vara väldigt viktigt att ta reda på tänker jag. När katten ska läggas in för radiojodbehandling ska den ju ha varit utan Felimazole en tid för att de ska kunna ge rätt mängd radiojod. Detta borde ju i så fall även gälla Atopica. Jag har försökt googla på Atopica och hypertyreos men hittar ingenting. Ska prata med vår veterinär nästa gång vi ska dit.

Vet du om alla de olika sorterna av hypertyreos på människa behandlas med radiojod?

Undersökningen igår gick förresten jättebra. Det var en sådan bra miljö och en lugn och snäll veterinär som verkligen utgick från kattens perspektiv (en liten klinik utanför stan men som även gör ultraljudsundersökning, som vår vanliga veterinär hade tipsat om). Det var små saker, som att när hon gjorde ultraljud lade hon en liten handduk över Dools huvud så att hon inte skulle bli rädd. Matte kallade hon matte, katten hade sitt namn. Underbart! Dools fick med sig en liten kudde med mynta i, som hon visserligen inte lekte med förrän hon kom hem. :-D

Ultraljudet såg bra ut. Urinen var något utspädd, men hon såg ingenting på njurarna. Däremot var det mycket socker i urinen, så hon tog även långtidssocker och en odling. De provsvaren har jag dock inte fått ännu.

Ja förresten, det var också så himla bra, veterinären såg direkt att det var socker i urinen. Jag höll precis på att betala, men då kallade hon tillbaka mig, ringde vår vanliga veterinär och resonerade med henne och de kom fram till att det var bäst att kolla långtidssockret också. Det kallar jag att ta ansvar! Annat än på det större djursjukhuset där vi skickats fram och tillbaka och den ene inte vet vad den andre har gjort.

Skönt att Tösens mage fortsätter att må bra!!

Jag tackar mycket för tipset på fodret! Det verkar absolut vara värt att prova. Det känns så hopplöst emellanåt, när jag tror att jag har provat precis allt. Tack!! <3

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tis 07 mar 2017, 10:33

Siv skrev:Oj, vad intressant! Det stämmer mycket väl tidsmässigt att det skulle kunna vara Atopican som har minskat sköldkörtelns produktion. Men det måste ju vara väldigt viktigt att ta reda på tänker jag. När katten ska läggas in för radiojodbehandling ska den ju ha varit utan Felimazole en tid för att de ska kunna ge rätt mängd radiojod. Detta borde ju i så fall även gälla Atopica. Jag har försökt googla på Atopica och hypertyreos men hittar ingenting. Ska prata med vår veterinär nästa gång vi ska dit.

Vet du om alla de olika sorterna av hypertyreos på människa behandlas med radiojod?

Undersökningen igår gick förresten jättebra. Det var en sådan bra miljö och en lugn och snäll veterinär som verkligen utgick från kattens perspektiv (en liten klinik utanför stan men som även gör ultraljudsundersökning, som vår vanliga veterinär hade tipsat om). Det var små saker, som att när hon gjorde ultraljud lade hon en liten handduk över Dools huvud så att hon inte skulle bli rädd. Matte kallade hon matte, katten hade sitt namn. Underbart! Dools fick med sig en liten kudde med mynta i, som hon visserligen inte lekte med förrän hon kom hem. :-D

Ultraljudet såg bra ut. Urinen var något utspädd, men hon såg ingenting på njurarna. Däremot var det mycket socker i urinen, så hon tog även långtidssocker och en odling. De provsvaren har jag dock inte fått ännu.

Ja förresten, det var också så himla bra, veterinären såg direkt att det var socker i urinen. Jag höll precis på att betala, men då kallade hon tillbaka mig, ringde vår vanliga veterinär och resonerade med henne och de kom fram till att det var bäst att kolla långtidssockret också. Det kallar jag att ta ansvar! Annat än på det större djursjukhuset där vi skickats fram och tillbaka och den ene inte vet vad den andre har gjort.

Skönt att Tösens mage fortsätter att må bra!!

Jag tackar mycket för tipset på fodret! Det verkar absolut vara värt att prova. Det känns så hopplöst emellanåt, när jag tror att jag har provat precis allt. Tack!! <3

Alla varianter på hyperthyreos hos människa kan behandlas med radiojod förutom översvämnings/destruktiv variant som brukar spontant med tiden övergå i en hypothyreos och då kräva levaxinbehandling.

Har inte heller lyckats hitta så mkt om Atopica, kortison och effekter på hyperthyreos hos katt. Ska höra med vår veterinär vid tillfälle och söka vidare själv också. Det är ju inte möjligt för våra katter att sluta med medicineringen för IBD inför en radiojodbehandling och man vill ju gärna veta hur dos av radiojod anpassas på ett opitmalt sätt. Trist att behöva göra om behandlingen senare och även trist om katten måste ha livslång levaxinbehandling 8-[

Underbart att det gick så bra hos veterinären! Bemötandet och miljön gör mkt för att minska katters rädsla :-D

Vi håller tummarna att svaret på proverna är bra och att ni hittar mat som Dools tål och tycker om!!
Bild

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » mån 20 mar 2017, 19:38

Idag känns det tungt igen. I morse besökte vi vår vanliga veterinär för nya prover. Lilla smarta Dools förstod omedelbart på morgonen vad som var på gång och gömde sig under sängen. Inte kul att jaga henne och fånga in henne.

Vi pratade ganska länge veterinären och jag. Det är så många olika parametrar nu, IBD:n, sköldkörteln, höga njurvärden, socker i urinet (väldigt mycket) och ett ljust urin. Enligt veterinären kan Atopica bara påverka sköldkörtelvärdet, inte den faktiska produktionen. Jag valde att inte fråga vidare eftersom jag inte har hittat någon information om det. Men om du Starwatcher får veta något mer får du väldigt gärna berätta!

Vi diskuterade olika foder. Jag har beställt Catz Finefood från Zooplus. Veterinären rekommenderade ett annat foder som hon sa var garanterat bra tillverkat, Solo från Dr Baddaky. Jag tror att jag ska följa hennes rekommendationer till att börja med. Solo är våtfoder med 100% kött från en proteinkälla (finns kanin och vaktel). Problemet är att det inte är ett helfoder, så jag kan bara prova 6-8 par veckor. Men om det skulle funka sa veterinären att vi skulle kunna ge tillskott (t.ex. taurin). Ett annat problem är att det verkar omöjligt att få tag på i mindre förpackningar än 32 (för drygt 1000 kr). Tänk om hon äter lite ur en burk och sedan kräks. Jag har mejlat och frågat om det går att returnera i så fall. Ska även ringa Dr Baddaky imorgon.

Vi tog sedan nya prover: urinprov, njurvärden och sköldkörtel, ev. något mer. Det var så mycket socker i urinet sist att stress inte verkar så sannolikt. Då återstår diabetes eller njurarna. :-(

Jag tror att det känns extra tungt för att även veterinären verkade bekymrad över att det är så många olika saker att ta hänsyn till. Lilla skruttan vilar nu. :consoling: Hon är inte helt i form.

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » mån 20 mar 2017, 19:54

Edit: Men vi ger inte upp. Just nu verkar ju sköldkörteln lugn, hon har i alla fall inga symptom. Och hon äter ju och är pigg och glad för det mesta. Bara lite hängigare/tröttare än vanligt emellanåt och ett pyttelitet sår i pannan. Vi får avvakta och se vad provsvaren säger. Jag tycker bara så himla synd om henne. Alla dessa resor till veterinären.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » mån 20 mar 2017, 20:54

:consoling:

Typiskt att det ska vara allt på en gång :-( Förstår verkligen hur jobbigt ni har det. För Tösen blev det under en period många veterinärbesök som var mkt jobbiga för henne.

Har man kollat långtidsvärdet på blodsockret? Tösen är så stressad vid besöken att blodsockret är rejält stegrat men långtidsvärdet däremot ligger fint. Hoppas att det är samma för Dools!!

Klokt att ta en sak i taget. Att hitta rätt mat är ju viktigt :-) Mina katter gillar kanin mkt och båda tycker iaf att vaktel doftar gudomligt - lagade vaktel köpt från Picard och det var mkt intressant för katterna. Hoppas verkligen att det kan fungera för er så att Dools allergi kan börja lägga sig. Inte billigt foder så jag förstår att du vill kunna få lämna tillbaka om fodret inte fungerar för er.

Tösen är ur gängorna flera dagar efter ett veterinärbesök, ja även om det är hankatten som varit hos veterinären. Helt bra är det först efter att jag moppat alla golven och tvättat upp allt med den hemska lukten. Jag tröstar mig med att vi får en glad Tös snabbare och ett rent hem :smile:

Många styrkekramar skickas och Tösen skickar styrkebuffar. Efter en sådan pärs måste man samla krafter och vila hälsar hon.
Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » mån 20 mar 2017, 21:02

Stor :hug: till er. Håller tummarna att det handlar mer om stress än de andra. Jane skickar styrkebufffar till Dools då hon vet hur oroligt det är att vesöka Vetrinären.
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » mån 20 mar 2017, 21:37

Tack Eye och Starwatcher för ert stöd och er uppmuntran! Dools hälsar tillbaka till Tösen och Jane och säger att det är fint att ha stöttande tjejkompisar som förstår att veterinären är blä.

Långtidssockret var fint sist det togs, i underkant till och med. Men det skulle kunna vara en begynnande diabetes eller i vissa ovanliga fall, kan det vara en diabetes även om det inte syns på långtidssockret, förklarade veterinären. Men Dools har inte gått ner i vikt, tvärtom. Dock dricker hon mycket, men det har hon alltid gjort och det är inte mer än vanligt. Jag håller också tummarna för att det är stress. Annars tror jag nog snarare att det har med njurarna att göra eftersom värdena hade stigit. Fast det syntes ju förstås inte något på ultraljudet... Jag får helt enkelt avvakta tills vi får provsvaren.

Tack igen! :rosor:

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » tis 21 mar 2017, 09:59

Åh hurra! Dr Baddaky var jättesnälla! De skulle kolla om de hade någon bruten förpackning och skicka ett par provburkar till mig! :rosor:

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tis 21 mar 2017, 11:50

Siv skrev:Åh hurra! Dr Baddaky var jättesnälla! De skulle kolla om de hade någon bruten förpackning och skicka ett par provburkar till mig! :rosor:

Så perfekt! :hi5:
Bild

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » ons 10 maj 2017, 21:03

En liten uppdatering.

Sockret i urinen var orsakat av stress. Jag köpte stickor och tog ett urinprov hemma och då visade det inget utslag alls. Jätteskönt! (En intressant erfarenhet förresten att fånga urin med soppslev! :-) )

De vita blodkropparna hade ju sjunkit rejält sist vilket var riktigt oroväckande varför jag var tvungen att omgående trappa ner Atopican. Nu ger jag varannan dag och vid senaste provtagningen hade värdet stigit igen. Jätteskönt! Det är fortfarande väldigt lågt, men det går åt rätt håll. Jag vill prova att trappa ner Atopican ytterligare, men måste avvakta ett tag till för att se att magen är stabil.

Dools verkar tåla Solo och det är ju jättebra. Men hon vill inte äta så mycket som hon borde. I början åt hon bättre, men nu är det som om hon har tröttnat. Det känns som om det handlar om att hon är trött på Solo. Hon gör allt för att få äta av Sivs mat t.ex. Men som veterinären säger så kan det också vara ett tecken på att tarmen inte är riktigt bra. Idag när jag kom hem hade hon nästa inte ätit något alls. Då handmatade jag henne. Efteråt kräktes hon.

Men hon verkar må bra i övrigt. Är pigg och glad och leker. Hon har inte heller några sår eller utslag. Det är så svårt att veta!

Nyss gav jag henne några bitar Purina HA. Hon blev alldeles till sig, var ju hungrig stackars liten. Nu vet jag inte riktigt hur jag ska gå vidare, tror att jag beställer Catz Finefood med känguru imorgon och i väntan på att det ska komma ger jag både Solo och Purina. Ska köpa god färsk torsk imorgon också.

Hon har gått ner ganska mycket i vikt igen, vilket känns väldigt otäckt. Jag vill gärna ge henne en rejäl portion Purina ikväll, men vågar inte ge så mycket på en gång.

Vad gäller sköldkörteln så hade värdet gått ner till 33. Helt osannolikt då det ju har varit uppe på över 90. Det är ett mysterium enligt veterinären. Tydligen händer det inte att en så tydlig diagnos går tillbaka av sig själv. Så jag är inställd på att hon så småningom får göra radiojodbehandlingen i Göteborg. Men jag är glad så länge hon slipper.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » ons 10 maj 2017, 21:30

Lilla Dools .Ja man ser ju hur sugen hon är på Sivs mat på insta :consoling:

Men skönt att det var stress som hon fick högt socker av och värdena är bra .
Jackson Galaxy

Bild

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » ons 10 maj 2017, 21:41

eye of a tiger skrev:Lilla Dools .Ja man ser ju hur sugen hon är på Sivs mat på insta :consoling:

Men skönt att det var stress som hon fick högt socker av och värdena är bra .

Tack Eye!! Ja det är synd om henne. Hon vill verkligen äta Sivs mat. Det är så svårt att veta om hon bara är trött på sitt eget foder eller om hon inte mår bra av det. Det känns iaf bra att ha bestämt mig för att ge annat nu. Hon måste ju äta.

Ja det känns verkligen skönt att värdena är bättre och att hon inte dessutom hade diabetes.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » ons 10 maj 2017, 22:09

Så underbart att hon inte har diabetes :hi5: och fantastiskt att såväl sköldkörtelvärdet minskat så mkt och att även nu de vita blodkropparna stiger :-D

Hos människa förkommer sådana svängningar i sköldkörteln så att man först får hyperthyreos för att antingen normaliseras eller t.om övergå i en hypothyreos (brukar gå under benämningen översvämningsthyreodit). Även om veterinären anser det hela som ett mysterium så vem vet, kanske det kan hända enstaka katter också?

Förstår ditt dilemma med maten :consoling: Det är så svårt att veta om det är maten som inte är god eller om lilla fröken känner att magen inte mår bra av just den maten. Reagerar katten på maten så orsakar ju även det att aptiten minskar. Jag hade själv många sådana tankar med Tösen..

Ett misstag jag gjorde var att inte enbart testa en ny sak i taget. Om det mot all förmodan skulle vara torsk som Dools inte tål helt kan det bli knasigt att ge torsk + Catz finefood men just nu är det allra viktigaste att Dools verkligen äter!!

Nu håller vi tummarna för att Dools ska börja äta med god aptit och att magen tål Catz!!

Åhh, har missat helt att dina flickor har ett instagram-konto! Får man fråga vad ni heter på instagram?
Bild

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » tor 11 maj 2017, 08:11

Starwatcher skrev:Så underbart att hon inte har diabetes :hi5: och fantastiskt att såväl sköldkörtelvärdet minskat så mkt och att även nu de vita blodkropparna stiger :-D

Hos människa förkommer sådana svängningar i sköldkörteln så att man först får hyperthyreos för att antingen normaliseras eller t.om övergå i en hypothyreos (brukar gå under benämningen översvämningsthyreodit). Även om veterinären anser det hela som ett mysterium så vem vet, kanske det kan hända enstaka katter också?

Förstår ditt dilemma med maten :consoling: Det är så svårt att veta om det är maten som inte är god eller om lilla fröken känner att magen inte mår bra av just den maten. Reagerar katten på maten så orsakar ju även det att aptiten minskar. Jag hade själv många sådana tankar med Tösen..

Ett misstag jag gjorde var att inte enbart testa en ny sak i taget. Om det mot all förmodan skulle vara torsk som Dools inte tål helt kan det bli knasigt att ge torsk + Catz finefood men just nu är det allra viktigaste att Dools verkligen äter!!

Nu håller vi tummarna för att Dools ska börja äta med god aptit och att magen tål Catz!!

Åhh, har missat helt att dina flickor har ett instagram-konto! Får man fråga vad ni heter på instagram?

Åh det låter hoppfullt! Jag googlade på översvämningsthyreodit, men hittade ingenting. Ska leta vidare dock. Det vore ju underbart om det kunde normaliseras nu. Tack!!

Du har nog rätt i att jag inte ska blanda för mycket. Jag har själv tänkt så, men vill ju så gärna ge något hon tycker är riktigt gott, särskilt nu när det har varit svårt ett tag. Men just nu äter hon ju Purina HA (även om hon bara får lite i taget), så det kanske är bäst att inte blanda in mer i väntan på Catz.

Du får gärna mitt Instagram-namn, @susannolikt. Det är inte (i första hand) katternas konto, även om de naturligtvis hamnar på de flesta av bilderna. :-D

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » tor 18 maj 2017, 20:39

Dools har nu fått utskrivet kortison, men jag har ännu inte velat ge henne det. Jag övergick ju till att ge henne Purina HA när hon inte längre ville äta Solo, och nu äter hon det, så jag avvaktar med kortison så länge detta funkar. Dock vet jag ju att hon tidigare plötsligt har vägrat äta Purina, så jag måste verkligen hitta en annan lösning så fort som möjligt. Plus att hon är aningen lös i magen, vilket ju tyder på att Purina inte är helt bra.

Jag hoppades verkligen på Cats Finefood. Gav pyttelite igår kväll när det kom och lite i morse. Men imorse kräktes hon upp allt direkt. Tror ni att det bäst att inte ge mer eller kan det vara tillfälligt? Hon fick verkligen pyttelite, en tesked ungefär. Men jag är rädd att ge det igen om hon inte tål det, vill inte riskera att magen blir mycket sämre.

Edit: Någon som har erfarenhet av det här fodret?
http://m.zooplus.se/shop/katt/kattmat_t ... pet/347810

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tor 18 maj 2017, 22:18

Svårt att veta om det är nya fodret, slump eller Purina HA som gör att Dools kräktes :-k Hur som helst berättade vår veterinär att det
ofta fungerar att vid ett foderbyte tilfälligt höja kortisondos och att det kan göra att ett nytt foder fungerar bättre. Provade aldrig eftersom Tösens mage blev klart bättre av Bozita.

När vi började med Bozita fick Tösen nog mindre än en halv tesked, gav bara en liten "bulle" så det var minst sagt försiktigt foderbyte.

Har inte testat Granapetfodret du länkade till men är ju ganska få ingredienser vilket är bra! Kommer just nu ihåg vilken smak på Catz finefood ni provar nu men känguru torde inte korsreagera på ngt som Dools ätit tidigare :-k Gurkörtsolja går ju så klart att reagera på också tyvärr :-(

Tösen mådde inte alls bra ikväll när jag kom hem, hade kräkts och kräktes upp först alla mat hon åt men efter lite snäll ren kyckling verkar hon nu må bra igen även om hon är lite trött just nu men vid den här tiden är katterna alltid lite trötta. Får bli skonkost imorgon också tror jag. Hoppas det bara är en hårboll som behöver upp.

Tänk om dessa kattfröknar kunde berätta vad det är som inte är bra!!
:hug:
Bild

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » tor 18 maj 2017, 23:07

Å nej, stackars lilla Tösen! :consoling: Jag håller tummarna för att det bara är en hårboll. Skönt i alla fall att hon redan mår lite bättre. Det är verkligen inte roligt att kräkas och må illa. Dools hälsar och skickar styrkebuffar. :hug:

Dools är inte heller i jättebra form ikväll. Jag undrar verkligen om hon bara tröttnade på Solo eller om hon inte tålde det. Hon verkade ju må så bra av det. Ja, det skulle sannerligen vara fantastiskt om de kunde berätta för oss vad som inte är bra.

Du har nog rätt vad gäller kortisonet. Så sa de även på apoteket, och veterinären rekommenderade endast 7-10 dagar. Jag är bara lite rädd för att ge kortison, sist fick hon ju diabetes. Men vi kan inte höja dosen av Atopica pga de vita blodkropparna (hon får varannan dag). Jag kanske borde ringa och rådgöra med veterinären trots allt...

Vi håller tummar och tassar för att Tösen mår bättre imorgon!

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » fre 19 maj 2017, 07:27

:hug: :hug: Kram till er bägge två. hoppas att Siv och prickig tös mår bättre .
.Ja det är svårt med mat .köpte whiskas sås till mina men var tvungen att sluta då tösen spyde av detta . fick helt gå tillbaka till gelen igen och då slutade hon .
Jackson Galaxy

Bild

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » fre 19 maj 2017, 08:24

eye of a tiger skrev::hug: :hug: Kram till er bägge två. hoppas att Siv och prickig tös mår bättre .
.Ja det är svårt med mat .köpte whiskas sås till mina men var tvungen att sluta då tösen spyde av detta . fick helt gå tillbaka till gelen igen och då slutade hon .

Tack Eye!! Det du skriver får mig att tänka att jag kanske ska ge Catzfinefood-fodret ännu en chans, men göra som Starwatcher föreslår och ge ännu mindre åt gången. Det slog mig nämligen att fodrets konsistens var väldigt annorlunda allt hon tidigare ätit. Väldigt kompakt. Det kanske var för svårt för magen helt enkelt, för mycket kött.

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » ons 07 mar 2018, 20:53

Hej!
Jag väcker lite liv i den här tråden igen. :-) Måste bara få berätta, jag är så otroligt glad och lättad. Idag ringde veterinären med Dools provsvar. Alla prover var bra. Njurar, lever, bukspottskörtel, B12 och folsyra - allt var jättebra! Tip topp sa hon. Sköldkörteln låg dock i gråzonen, hon hade 46,3. Gråzonen är 30-60. När det var som sämst hade hon runt 90. Hon har legat lägre (runt 30 tror jag), så vi ska hålla ett öga på detta, men hon har inga som helst symptom på hypertyreos, så ännu behöver jag inte oroa mig. Även värdet för de vita blodkropparna var lite lågt, men Dools har alltid haft ett lågt värde för de vita blodkropparna och det var inte ett ovanligt värde för en katt i hennes ålder, sa veterinären. Dessutom bättre än förra gången!

Jag tror inte att jag har varit så här lättad och glad på väldigt länge. Vi firar med lek och en beställning av ett nytt klösträd. :heart: :studsmatta:

Om ett par veckor ska jag börja försöka trappa ner på Atopican och se om hennes mage blir lite bättre av det. Jag avvaktar nog lite med att ge henne annan mat än allergifoder.

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » ons 07 mar 2018, 20:56

Vad roligt att läsa, grattis! :grattis:

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » ons 07 mar 2018, 21:03

Aziz skrev:Vad roligt att läsa, grattis! :grattis:

Tack!!

Att folsyran var bra var även ett tecken på att tarmen var bra, sa veterinären. Ett dåligt folsyrevärde kan vara en indikation på en inflammerad tarm.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tor 08 mar 2018, 22:48

Siv skrev:Hej!
Jag väcker lite liv i den här tråden igen. :-) Måste bara få berätta, jag är så otroligt glad och lättad. Idag ringde veterinären med Dools provsvar. Alla prover var bra. Njurar, lever, bukspottskörtel, B12 och folsyra - allt var jättebra! Tip topp sa hon. Sköldkörteln låg dock i gråzonen, hon hade 46,3. Gråzonen är 30-60. När det var som sämst hade hon runt 90. Hon har legat lägre (runt 30 tror jag), så vi ska hålla ett öga på detta, men hon har inga som helst symptom på hypertyreos, så ännu behöver jag inte oroa mig. Även värdet för de vita blodkropparna var lite lågt, men Dools har alltid haft ett lågt värde för de vita blodkropparna och det var inte ett ovanligt värde för en katt i hennes ålder, sa veterinären. Dessutom bättre än förra gången!

Jag tror inte att jag har varit så här lättad och glad på väldigt länge. Vi firar med lek och en beställning av ett nytt klösträd. :heart: :studsmatta:

Om ett par veckor ska jag börja försöka trappa ner på Atopican och se om hennes mage blir lite bättre av det. Jag avvaktar nog lite med att ge henne annan mat än allergifoder.

:hi5: :grattis: :vinka: Så underbara nyheter för er!

Låter klokt att inte ändra ngt med maten nu när allt blivit så mkt bättre. Tösens mage har hållit sig snäll och hon är nu kortisonfri sedan 2½ månad :-D Vet att det kan komma skov men både hon och jag njuter av att just nu slippa medicinering och att lilla magen är lugn. Framåt senvåren/tidig sommar är det dags för nya prover och även då kolla sköldkörtelprov. Senast var det som för Dools gränsvärde. Definitivt ngt att hålla koll på men ligger det kvar så väntar vi med radiojodbehandling. Vem vet, kanske framöver det blir fler djursjukhus som kan få tillstånd med samma korta vårdtid som på Västra.
Bild

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » lör 10 mar 2018, 18:19

Starwatcher skrev:
Siv skrev:Hej!
Jag väcker lite liv i den här tråden igen. Måste bara få berätta, jag är så otroligt glad och lättad. Idag ringde veterinären med Dools provsvar. Alla prover var bra. Njurar, lever, bukspottskörtel, B12 och folsyra - allt var jättebra! Tip topp sa hon. Sköldkörteln låg dock i gråzonen, hon hade 46,3. Gråzonen är 30-60. När det var som sämst hade hon runt 90. Hon har legat lägre (runt 30 tror jag), så vi ska hålla ett öga på detta, men hon har inga som helst symptom på hypertyreos, så ännu behöver jag inte oroa mig. Även värdet för de vita blodkropparna var lite lågt, men Dools har alltid haft ett lågt värde för de vita blodkropparna och det var inte ett ovanligt värde för en katt i hennes ålder, sa veterinären. Dessutom bättre än förra gången!

Jag tror inte att jag har varit så här lättad och glad på väldigt länge. Vi firar med lek och en beställning av ett nytt klösträd. :studsmatta:

:hi5: :grattis: :vinka: Så underbara nyheter för er!

Låter klokt att inte ändra ngt med maten nu när allt blivit så mkt bättre. Tösens mage har hållit sig snäll och hon är nu kortisonfri sedan 2½ månad Vet att det kan komma skov men både hon och jag njuter av att just nu slippa medicinering och att lilla magen är lugn. Framåt senvåren/tidig sommar är det dags för nya prover och även då kolla sköldkörtelprov. Senast var det som för Dools gränsvärde. Definitivt ngt att hålla koll på men ligger det kvar så väntar vi med radiojodbehandling. Vem vet, kanske framöver det blir fler djursjukhus som kan få tillstånd med samma korta vårdtid som på Västra.

Tack!! Det är så härligt att höra att Tösen är kortisonfri. Jag blir glad ändå in i själen, efter allt hon har gått igenom. Vi håller tummar och tassar för att proverna är bra när ni ska kolla igen. <3

Även jag vet ju att det kan komma skov igen, men precis som du skriver känns det viktigt att kunna njuta av att det är bra just nu. Det är fantastiskt att se hur mycket leklust Dools har. Nu hoppas jag bara att det inte blir ett bakslag när vi börjar trappa ner Atopican.

Ja, det vore verkligen bra om fler djursjukhus kunde få tillstånd med kort vårdtid. Men jag skulle nog överväga att åka till Västra i alla fall. Jag fick ett väldigt gott förtroende för veterinären där. Men det beror förstås på mycket, får väga in den långa resan också.

Dools och Siv hälsar till Prickisarna!!

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tis 13 mar 2018, 21:00

Siv skrev:Tack!! Det är så härligt att höra att Tösen är kortisonfri. Jag blir glad ändå in i själen, efter allt hon har gått igenom. Vi håller tummar och tassar för att proverna är bra när ni ska kolla igen. <3

Även jag vet ju att det kan komma skov igen, men precis som du skriver känns det viktigt att kunna njuta av att det är bra just nu. Det är fantastiskt att se hur mycket leklust Dools har. Nu hoppas jag bara att det inte blir ett bakslag när vi börjar trappa ner Atopican.

Ja, det vore verkligen bra om fler djursjukhus kunde få tillstånd med kort vårdtid. Men jag skulle nog överväga att åka till Västra i alla fall. Jag fick ett väldigt gott förtroende för veterinären där. Men det beror förstås på mycket, får väga in den långa resan också.

Dools och Siv hälsar till Prickisarna!!

Tack :rosor:

Leklust är underbart :-D Den där roliga leken där man ser tydligt att det inte gör ont i magen och som gör så gott för ett matte-hjärta är så fint att se!

Vi håller tummarna att det går bra att trappa ner Atopican utan bakslag. För vår del har det ju tagit lång tid, det verkar som att det kan ta väldigt lång tid innan inflammationen i magen läkt ut helt trots medicin och "rätt" foder.

Prickisarna hälsar tillbaka till Dools och Siv. Lilleman skickar en speciell hälsning till Siv och säger att en syster som mår bra är en mkt roligare syster :hi5:
Bild

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » ons 16 maj 2018, 07:12

Idag, exakt en månad efter att vi började trappa ner på Dools intag av Atopica till var tredje dag, kom såren i pannan tillbaka. Jag har misstänkt att det skulle ske för hon har kräkts ett par gånger, varit lite lös i magen (vilket i och för sig kan bero på medicinen) och ibland verkat lite hängig, men jag hoppades att det bara var tillfälligheter. Nu får jag dock inse faktum.

Tillbaka till varannan dag igen och så får jag börja fundera på nytt foder. Vet inte riktigt var jag ska börja dock, vi har provat så mycket. Men jag kan ju fundera ett tag, måste ju hur som helst vänta tills mage och hud har stabiliserat sig igen.

Men blir så ledsen, vill så gärna att hon ska få ha det lite lugnt och slippa allt detta och samtidigt få äta något extra gott ibland precis som sin syster.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » ons 16 maj 2018, 11:04

Stackars söta Dools :consoling: Inte roligt med både sår och elak mage.

Skriv upp allt hon få matväg och alla ingredienser för att se om det finns ngn minsta gemensam nämnare. För Tösen var det oljan som det tog så lång tid innan vi kom på att det var ngt hon reagerar på.

Hos oss är Tösen kortisonfri och magen håller sig lugn vilket vi är mkt glada över. Hon har dock börjat putsa av sig päls igen på det viset hon gör när hon har klåda. Eftersom hon aldrig haft effekt av kortison när det gäller klådan ger jag inget nu.

Märker en tydlig årstidsvariation så tror att det kanske trots allt är ngt hon inte tål fast prover för pollen inte visat ngt. Nu är det snart dags också för nya sköldkörtellprover.

Tösen skickar många huvudbuffar till Dools!! Vi hoppas ni hittar ngt riktigt gott och som hon tål!!!
Bild

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » ons 16 maj 2018, 21:59

Starwatcher skrev:Stackars söta Dools :consoling: Inte roligt med både sår och elak mage.

Skriv upp allt hon få matväg och alla ingredienser för att se om det finns ngn minsta gemensam nämnare. För Tösen var det oljan som det tog så lång tid innan vi kom på att det var ngt hon reagerar på.

Hos oss är Tösen kortisonfri och magen håller sig lugn vilket vi är mkt glada över. Hon har dock börjat putsa av sig päls igen på det viset hon gör när hon har klåda. Eftersom hon aldrig haft effekt av kortison när det gäller klådan ger jag inget nu.

Märker en tydlig årstidsvariation så tror att det kanske trots allt är ngt hon inte tål fast prover för pollen inte visat ngt. Nu är det snart dags också för nya sköldkörtellprover.

Tösen skickar många huvudbuffar till Dools!! Vi hoppas ni hittar ngt riktigt gott och som hon tål!!!

Tack!!! Från både matte och Dools.

Ja, jag ska verkligen försöka skriva upp allt hon får och jämföra. Jag har gjort det förut, men tycker att det är väldigt svårt. De flesta foder innehåller ju så många saker. Hon reagerar dessutom olika på olika foder. Vissa foder ger hudutslag direkt men påverkar inte magen så mycket, och vice versa. Jag antecknar i alla fall numera även alla hennes reaktioner vad gäller mående.

De foder som har funkat bäst är allergifoder med hydrolyserat sojaprotein (RC hypoallergenic och Purina HA). Men eftersom hon reagerar på så många olika foder (även dessa) så misstänker jag att det är något utöver proteinet. Kanske ger jag mig äntligen på och provar rent kött den här gången. Vi får se.

Det är verkligen roligt att höra att Tösens mage är bra och att hon klarar sig utan kortison. Så underbart! Jag är imponerad av att ni lyckades komma fram till att det var olja.

Väldigt tråkigt att klådan har kommit tillbaka dock. Kan ni göra något för att lindra den? Finns det pollenallergimedicin som man kan ge till katt?

Vi håller alla tummar och tassar som går här hemma för att sköldkörtelproverna ska vara bra! Och att magen fortsätter att vara snäll. Dools tackar för buffarna och hälsar tillbaka!! Det är fint med en kompis som förstår.

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: Huskatter

Inläggav Mysseman » ons 16 maj 2018, 22:05

Håller också tummarna, aldrig kul med klåda och bråkande mage :-(

Den enda tröst jag kan ge är att även här finns kisse med klåda, så ni är inte ensamma :consoling:
Simon, Bassel och lilla Stella - älskade och saknade ♥

Safia
Gurukatt
Gurukatt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Inläggav Safia » tor 17 maj 2018, 08:19

Såg superbra tips från någon tidigare, kommer ju naturligtvis inte ihåg från vem. :(

Fota innehållsförteckningen från varje enskild påse foder du ger och notera vilken/vilka reaktioner hon får (eller avsaknad av reaktion). Tillverkare ändrar ju innehållet lite titt som tätt, vilket gör att något som tidigare funkat kan sluta funka (eller vice versa) och utan egen dokumentation blir det ogörligt att försöka lista ut exakt vad det är som orsakar reaktionen.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » tor 17 maj 2018, 21:31

Mysseman skrev:Håller också tummarna, aldrig kul med klåda och bråkande mage :-(

Den enda tröst jag kan ge är att även här finns kisse med klåda, så ni är inte ensamma :consoling:

Tack! Som tur är verkar inte Dools sår klia. Hon Men allmäntillståndet påverkas av allergin. Plus magen. :-( Men Starwatchers fina tös har dessvärre klåda.
Stackars din kisse också! :consoling: Är det allergi? Har du lyckats komma fram till vad din katt är allergisk mot?

Såg superbra tips från någon tidigare, kommer ju naturligtvis inte ihåg från vem. :(

Fota innehållsförteckningen från varje enskild påse foder du ger och notera vilken/vilka reaktioner hon får (eller avsaknad av reaktion). Tillverkare ändrar ju innehållet lite titt som tätt, vilket gör att något som tidigare funkat kan sluta funka (eller vice versa) och utan egen dokumentation blir det ogörligt att försöka lista ut exakt vad det är som orsakar reaktionen.

Tack!! Jag har också läst det. Tror att det var Starwatcher som tipsade, om jag inte minns fel. Ett jättebra tips! Bra att du påminde mig. Jag ska göra det nu. Har gjort det ibland tidigare, men inte konsekvent. Och det är ju verkligen sant att de kan ändra innehållet och då hjälper det ju inte att jag har skrivit ner det en gång.

Vårt stora problem är annars att vi har testat så otroligt många foder, och jag ser inte riktigt någon minsta gemensamma nämnare. Men jag får nog börja titta på de små tillsatserna nu, som oljor och dylikt.

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: Huskatter

Inläggav Mysseman » fre 18 maj 2018, 14:04

Siv skrev:
Mysseman skrev:Håller också tummarna, aldrig kul med klåda och bråkande mage :-(

Tack! Som tur är verkar inte Dools sår klia. Hon Men allmäntillståndet påverkas av allergin. Plus magen. :-( Men Starwatchers fina tös har dessvärre klåda.
Stackars din kisse också! :consoling: Är det allergi? Har du lyckats komma fram till vad din katt är allergisk mot?

Ja, hon är allergisk, jag misstänker fisk och fiskprodukter och kvalster eller annan luftburen allergi då hon konstant har symptom :( visst kan det vara något i allergifodret hon inte tål men någon djupare utredning har jag inte gjort när min ekonomi är begränsad :(

Detta kanske låter fel men ibland "önskar" jag att hon "bara" var allergisk mot något hon ätit, känns som det vore enklare än luftburen allergi :(
Simon, Bassel och lilla Stella - älskade och saknade ♥

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"