Ena katten spinner, andra inte?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Limajo
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Ena katten spinner, andra inte?

Inläggav Limajo » sön 11 mar 2018, 12:52

Hej!
Första inlägget här för mig med detta alias. Jag var väldigt aktiv för ca 15 år sedan men jag har haft en kattpaus av olika orsaker.

Nu har jag två fyra månader gamla kattflickor hos mig. De är syskon, väldigt trygga, gosiga och pigga tjejer. Men en sak som slagit mig är att den ena, som verkligen är supergosig, spinner nästan så fort man tar i henne (och ibland innan man tar i henne), högt och tydligt. Den andra spinner nästan inte alls. Den andra är inte riktigt lika gosig av sig heller men inte alls avvisande och det är tydligt att hon njuter när man klappar och kliar henne. Men det ska liksom krävas lite extra lugn och ro och mys för att spinnandet ska gå igång och då är hon också väldigt tyst.

Det kanske finns nån här som kan ha nån förklaring på varför? Är det fysiologisk eller en beteendefråga hur lätt och högt en katt spinner?

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Re: Ena katten spinner, andra inte?

Inläggav ApanAnn » sön 11 mar 2018, 23:26

Det är starkare ”motor” i ena katten här hemma också, men båda är gosiga nu. Jag tänker att det är som att vi har olika röst, men jag vet egentligen inte.

Limajo
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Limajo » mån 12 mar 2018, 08:40

Jo, det kanske är så. Har inte haft en katt som är så tyst i sitt spinnande och spinner så sällan bara. Det gör mig fundersam. Men hon är social och pigg så jag har egentligen ingen orsak att tro att hon inte mår bra.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » mån 12 mar 2018, 22:47

Vad jag vet finns det olika teorier om hur en katt kan spinna, enligt många handlar det om vibrationer i stämbanden vilket också gör att en del katter har lättare att spinna än andra och det ska också förklara skillnaden i hur högt det låter.
Jag har haft en katt som fick skador på stämbanden på grund av akut sövning och resten av sitt liv kunde hon inte spinna som tidigare, det lät lägre och helt annorlunda. Men hon fick å andra sidan ett mjau som en hamnsjåare som levt på whiskey hela sitt liv också.
Jag själv funderar ibland också om det är ärftligt. Madde och Luna (mor och dotter) spinner högt och gärna medan Yra och Manami inte alls spinner lika högt även om jag kan se att de njuter lika mycket av gos och kli som de andra två.

Så, vad vill jag då säga med allt svammel, jo jag tror att det är unikt för varje individ hur de spinner och att det till viss del kan vara ärftligt. Men jag ser det inte som mått på hur bra de mår.

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » mån 12 mar 2018, 23:23

Har en kattherre som spinner väldigt tyst men kraftfullt. Man hör det nästan inte men det känns däremot väldigt väl om han ligger kropp mot kropp med en. Den andra yngre kattpojken låter som en traktormotor och går igång hur lätt som helst men inte alls lika kraftfullt. Jag tror delvis det är fysiskt och delvis en fråga om personlighet. Vår yngre katt spinner ofta när han blir uppjagad och vill lugna sig själv, ungefär som en rädd unge kan rabbla en ramsa eller nynna. Den äldre spinner nästan bara när han mjölktrampar och då dreglar han också. De är olika helt enkelt. :-)

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"