AKS Jag undrar del 5

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Lilla Luna
Mogen katt
Mogen katt
Katt: Svartvit Luna & Blå Lucifer

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Lilla Luna » tor 25 jan 2018, 12:07

Börjar misstänka att jag är allergisk mot lucifer. :(
Får ibland utslag efter att Lucifer strycker sig mot och det svider när han slickar på mig.. fick höra av en kompis som är kattallergiker som nämnde att det är salivet man reagerar på.. någon som varit med om liknande?
Har aldrig reagerat på Luna alls, så är väldigt fundersam nu..

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tor 25 jan 2018, 13:04

Lilla Luna skrev:Börjar misstänka att jag är allergisk mot lucifer. :(
Får ibland utslag efter att Lucifer strycker sig mot och det svider när han slickar på mig.. fick höra av en kompis som är kattallergiker som nämnde att det är salivet man reagerar på.. någon som varit med om liknande?

Finns schampo som man kan båda katten med för att få bort allergena ämnen i pälsen.

Har du testat med receptfritt antihistamin för att se om det hjälper?
Bild

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » tor 25 jan 2018, 13:41

Nikita är fluffig som en fågelunge. Blir några andra katter fluffigare på vintern? Det är meningen att hon ska vara korthårig men jag tycker hon fluffar bra just nu. :-k

Droppade lite lactulos på en tass, inte en hit. :smile:

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tor 25 jan 2018, 14:32

Lilla Luna skrev:Börjar misstänka att jag är allergisk mot lucifer. :(

Minns inte hur gammal Lucifer är och om han är kastrerad? Jag är inte allergisk mot katt men fick allergiska reaktioner av vår yngsta katt när han var liten. Nu när han är vuxen och kastrerad märker jag inget.

Användarvisningsbild
Lilla Luna
Mogen katt
Mogen katt

Inläggav Lilla Luna » tor 25 jan 2018, 14:53

Har inte testat med antihistamin, blir så trött av tabletterna.. känner inget i näsan/ögonen utan det är främst när han slickar eller strycker sig mot mig efter han har tvättat sig.

Lucifer är 1 år och är kastrerad. Kan det vara olika mellan honor/hanar? Har haft katt olika perioder i livet och aldrig upplevt detta förut, men dom har ju alla varit honor av en slump.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » tor 25 jan 2018, 17:25

Lilla Luna skrev:Har inte testat med antihistamin, blir så trött av tabletterna.. känner inget i näsan/ögonen utan det är främst när han slickar eller strycker sig mot mig efter han har tvättat sig.

Lucifer är 1 år och är kastrerad. Kan det vara olika mellan honor/hanar? Har haft katt olika perioder i livet och aldrig upplevt detta förut, men dom har ju alla varit honor av en slump.

Aldrig hört att det skulle vara någon skillnad mellan hanar och honor.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tor 25 jan 2018, 18:27

Lilla Luna skrev:Har inte testat med antihistamin, blir så trött av tabletterna.. känner inget i näsan/ögonen utan det är främst när han slickar eller strycker sig mot mig efter han har tvättat sig.

Finns numera antihistamin som man inte blir trött av ex desloratadin. Hör med ditt apotek.
Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Katt: Långhårig huskatt och birma
Kontakt:

Inläggav Tessera » fre 26 jan 2018, 19:04

Starwatcher skrev:Finns numera antihistamin som man inte blir trött av ex desloratadin. Hör med ditt apotek.

Hemskt ledsen men en vanlig biverkan av desloratadin är trötthet också.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bild
Tess 080207-121020, Leonardo 960101-130109 och Pandora 960101-150121 - saknade och älskade!

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » fre 26 jan 2018, 19:28

Tessera skrev:
Starwatcher skrev:Finns numera antihistamin som man inte blir trött av ex desloratadin. Hör med ditt apotek.

Nja, 1,2% erfar trötthet av behandling med desloratadin så jättevanlig biverkan är det inte jämfört andra, äldre antihistaminer.
Bild

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: Huskatter

Inläggav Mysseman » sön 28 jan 2018, 12:49

Hur aktiva är era katter under dagen? Mina tycks sova mest hela dagarna och nyss när jag tog fram vippan var den rolig i någon minut sedan gäspade bägge och la sig igen. Kvar stod jag, ensam, med en något snopen min.. :smile:
Simon, Bassel och lilla Stella - älskade och saknade ♥

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » sön 28 jan 2018, 13:45

Mysseman skrev:Hur aktiva är era katter under dagen? Mina tycks sova mest hela dagarna och nyss när jag tog fram vippan var den rolig i någon minut sedan gäspade bägge och la sig igen. Kvar stod jag, ensam, med en något snopen min.. :smile:

Jag försökte också nyss leka lite, men det var det mest förströdda försök till lek jag sett på länge. Mer som, ja ja får väl göra matte glad en minut. Nu har alla dragit sig tillbaka till ett varmt element förutom Luna och Manami som har gjort en liten katthög på två. Jag blir alltid så varm i hjärtat när jag tittar på dom, BFF forever.

Vill jag väcka dom är det bara att gå till köket och slamra lite...

Användarvisningsbild
teachingbirds
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Ziggy och Honey, ragdolls

Inläggav teachingbirds » mån 29 jan 2018, 08:49

Starwatcher skrev:
Tessera skrev:

Nja, 1,2% erfar trötthet av behandling med desloratadin så jättevanlig biverkan är det inte jämfört andra, äldre antihistaminer.

Man får ju ofta testa just desloratadin om man har problem med att man blir trött av antihistamin. Betydligt vanligare att man blir trött av andra sorter. Jag känner ingen trötthet alls av desloratadin, men blev jättetrött av mina förra tabletter.
BildBild -

Transformation is not a future event
it's a present activity

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » tor 01 feb 2018, 12:48

Varför äter Nikita upp nästan en hel ampellilja på två dagar? Och envisas med att äta innerst på bladet så en stor del av det hamnar på golvet runt krukan och ratas. :-k

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Mysseman » tor 01 feb 2018, 17:08

Hur ofta spyr era katter upp hårbollar?

Jag blir jätterolig när Sally spyr, dålig erfarenhet och tror att det är början på slutet även hennes beteende är ofärndrat. Tjockisen spyr nästan aldrig men han tvättar sig inte lila hysteriskt som Sally förvisso..

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » tor 01 feb 2018, 17:46

Mysseman skrev:Hur ofta spyr era katter upp hårbollar?

Jag blir jätterolig när Sally spyr, dålig erfarenhet och tror att det är början på slutet även hennes beteende är ofärndrat. Tjockisen spyr nästan aldrig men han tvättar sig inte lila hysteriskt som Sally förvisso..

Jag har 4 katter och det är väldigt olika. Oberon kräks aldrig hårbollar, men när han ätit gräs kräks han springande med uppsträckt huvud (nosen mot himlen) så att det sprutar ut genom både nos och mun och sätts i halsen så att han hostar, nyser, dreglar ner hela sig, kisar med ögonen och ser allmänt dödssjuk ut en lång stund efteråt. Det är jättekonstigt att han inte förstår hur man kräks, förmodligen är det farligt också om det nu skulle vara en hårboll som kommer upp..

Moltas kräks rejäla hårbollar i perioder, men sedan är det inte mer med det. Ruben kräks upp hårbollar ibland, men då blir jag bara glad eftersom de tenderar att fastna i hans tarm annars. (Han har varit inlagd 3 gånger för det och opererats 2 gånger).

Milou, 9 månader, har nog inte fått upp någon riktig hårboll ännu, men jag har iallafall sett åtminstone en misstänkt pöl med lite päls i.

Sammanfattningsvis kan jag ibland hitta flera hårbollskräkor på en enda dag och flera dagar i följd, men ibland är det lugnt i minst en vecka.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Mysseman » tor 01 feb 2018, 18:13

Birmafröken skrev:
Jag har 4 katter och det är väldigt olika. Oberon kräks aldrig hårbollar, men när han ätit gräs kräks han springande med uppsträckt huvud (nosen mot himlen) så att det sprutar ut genom både nos och mun och sätts i halsen så att han hostar, nyser, dreglar ner hela sig, kisar med ögonen och ser allmänt dödssjuk ut en lång stund efteråt. Det är jättekonstigt att han inte förstår hur man kräks, förmodligen är det farligt också om det nu skulle vara en hårboll som kommer upp..

Moltas kräks rejäla hårbollar i perioder, men sedan är det inte mer med det. Ruben kräks upp hårbollar ibland, men då blir jag bara glad eftersom de tenderar att fastna i hans tarm annars. (Han har varit inlagd 3 gånger för det och opererats 2 gånger).

Milou, 9 månader, har nog inte fått upp någon riktig hårboll ännu, men jag har iallafall sett åtminstone en misstänkt pöl med lite päls i.

Sammanfattningsvis kan jag ibland hitta flera hårbollskräkor på en enda dag och flera dagar i följd, men ibland är det lugnt i minst en vecka.

Men stackars Oberon, låter som en otrevlig upplevelse :consoling:
Inte allt för sällan brukar Sally hosta innan hon spyr, inte varje gång men tycker det låter otäckt.

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Inläggav Lurvpöse » fre 02 feb 2018, 12:42

Midna har nog aldrig haft något hårboll, men hon fäller nästan inget heller.

Doxy får upp en i månaden, i snitt. Lite mer under våren. Det brukar vara någon rejäl hårboll som hon brukar få upp utan problem. Däremot brukar hon ofta skrikjama något som låter "oj-oj-oj-oj!!!!" och sedan kräkas upp typ tre hårstrån. Men jag antar att de irriterar halsen mer än en samlad stor boll.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » fre 02 feb 2018, 20:21

Hårbollar kommer i perioder. ibland kan det vara en varje dag för att sedan upphöra. Tror aldrig jag blivit riktigt orolig över det, tycker det är bra att det kommer upp.

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Mysseman » lör 03 feb 2018, 08:58

Brukar inte heller bli orolig över "bara" hårbollar utan mer när det kommer upp mat. Blir rädd att det skall vara njurarna eller att hon skall bli lika sjuk som min förra katt blev i sommars som jag fick ta bort, min oro var betydligt värre innan jag åt medicin.

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Inläggav Fragole » tis 13 feb 2018, 16:32

Finns det någon häng/klängväxt (likt murgröna) som inte behöver solljus och inte är giftig för katter?

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Mysseman » sön 18 feb 2018, 06:49

Hur länge tror ni en katt sörjer sin kompis bortgång?

Förstår att alla är individuella men Mysseman har aldrig blivit sig själv efter Stellas död. Vissa dagar är han det men många gånger uppträder han som han gjorde precis efter hennes död. Ser sorgsen och deprimerad ut, ingen vidare leklust m.m. Tycker synd om honom. Jag pratar "med" Stella som om hon vore här, hur stor är chansen att han tror att hon "är här" när jag gör det?

Hon har varit borta sedan juni 2017.

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Birmafröken » sön 18 feb 2018, 09:18

Mysseman skrev:Hur länge tror ni en katt sörjer sin kompis bortgång?

Förstår att alla är individuella men Mysseman har aldrig blivit sig själv efter Stellas död. Vissa dagar är han det men många gånger uppträder han som han gjorde precis efter hennes död. Ser sorgsen och deprimerad ut, ingen vidare leklust m.m. Tycker synd om honom. Jag pratar "med" Stella som om hon vore här, hur stor är chansen att han tror att hon "är här" när jag gör det?

När en av mina katter har dött är det bara jag som har den insikten. Att jag kommer hem med tom bur betyder oftast att jag hämtar kattkompisen efter några dagar eller t.o.m. senare samma dag, så just det reagerar de inte alls på. När dagarna och veckorna går kan jag märka att det sker lite förändringar i hur katterna förhåller sig till varandra, dvs att de anpassar sin grupp efter bortfallet och eventuellt att den som stått den saknade katten närmast känns lite vilsen och extra kelig, men det kan lika gärna vara min egen tolkning.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Birmafröken » sön 18 feb 2018, 09:24

Birmafröken skrev:

När en av mina katter har dött är det bara jag som har haft den insikten. Att jag kommer hem med tom bur betyder oftast att jag hämtar kattkompisen efter några dagar eller t.o.m. senare samma dag, så just det reagerar de inte alls på. När dagarna och veckorna går kan jag märka att det sker lite förändringar i hur katterna förhåller sig till varandra, dvs att de anpassar sin grupp efter bortfallet och eventuellt att den som stått den saknade katten närmast känns lite vilsen och extra kelig, men det kan lika gärna vara min egen tolkning.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » sön 18 feb 2018, 22:12

När det varit sorg här hemma tycker jag att det mest är jag som är sorgsen och det är vad katterna reagerar på. Det som alltid händer är att personligheten hos katten/katterna som är kvar förändras och det tror jag beror på att de "blir mer synliga". När det bara var en katt kvar så började den visa upp sin personlighet på ett nytt sätt.
Prova att bara fokusera på Mysseman och se vilken personlighet han har och vad han tycker om och se vad som händer.

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator

Inläggav Lurvpöse » mån 19 feb 2018, 11:27

Jag klippte Midnas klor igår och såg att hon hade torkat blod vid klons "rot" på några klor vid framtassarna. Där de fäster i tårna alltså.

Hon verkar inte ha ont och med tanke på hur hon härjar om emellanåt så är jag inte helt förvånad.

Men jag har aldrig sett nåt sånt förut. Är det här något som brukar hända era katter?

Fragole
Überkatt
Überkatt

Re: RE: Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Fragole » mån 19 feb 2018, 13:08

Lurvpöse skrev:Jag klippte Midnas klor igår och såg att hon hade torkat blod vid klons "rot" på några klor vid framtassarna. Där de fäster i tårna alltså.

Hon verkar inte ha ont och med tanke på hur hon härjar om emellanåt så är jag inte helt förvånad.

Men jag har aldrig sett nåt sånt förut. Är det här något som brukar hända era katter?
Har märkt det ibland i samband med att klorna skivat sig. Har hålla koll så att det inte blivit infekterat men de verkar inte bry sig på det.

Användarvisningsbild
Lilla Luna
Mogen katt
Mogen katt

Inläggav Lilla Luna » tis 20 feb 2018, 20:11

Precis hemkommen från veterinär efter att ha lämnat urinprov av Luna.. Veterinären såg massa blod, bakterier och vita blodkroppar.. troligtvis en sten i blåsan.. Skulle få mer info imorgon efter en ordentlig odling har gjorts. Men i vilket fall måste vi dit med Luna för att göra ultraljud av blåsan.. vilket verkligen aldrig är kul. Hatar verkligen att behöva åka in med henne. Gör så ont i hjärtat att se henne så stressad och orolig.. :consoling:

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » tis 20 feb 2018, 20:24

Lilla Luna skrev:Precis hemkommen från veterinär efter att ha lämnat urinprov av Luna.. Veterinären såg massa blod, bakterier och vita blodkroppar.. troligtvis en sten i blåsan.. Skulle få mer info imorgon efter en ordentlig odling har gjorts. Men i vilket fall måste vi dit med Luna för att göra ultraljud av blåsan.. vilket verkligen aldrig är kul. Hatar verkligen att behöva åka in med henne. Gör så ont i hjärtat att se henne så stressad och orolig.. :consoling:

Många extra huvudbuff från ligan och några till från Luna här hemma som inte tror att veterinär är något man vill gå till.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tis 20 feb 2018, 20:29

Lilla Luna skrev:Precis hemkommen från veterinär efter att ha lämnat urinprov av Luna.. Veterinären såg massa blod, bakterier och vita blodkroppar.. troligtvis en sten i blåsan.. Skulle få mer info imorgon efter en ordentlig odling har gjorts. Men i vilket fall måste vi dit med Luna för att göra ultraljud av blåsan.. vilket verkligen aldrig är kul. Hatar verkligen att behöva åka in med henne. Gör så ont i hjärtat att se henne så stressad och orolig.. :consoling:

Stackars Luna :consoling: Inte roligt att ha ont och behöva flera vet.besök men bra att hon nu kan få hjälp iaf.
Bild

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » ons 21 feb 2018, 14:23

Jag förstår inte. Nikita har otroligt ful och skivig päls idag. Den är glanslös och nästan tovig. Igår var hennes päls precis som den ska vara, slät och glansig. Förstår inte vad det är som pågår :-k Ska jag vara orolig och ta henne till vet?

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » ons 21 feb 2018, 21:07

mjlee skrev:Jag förstår inte. Nikita har otroligt ful och skivig päls idag. Den är glanslös och nästan tovig. Igår var hennes päls precis som den ska vara, slät och glansig. Förstår inte vad det är som pågår :-k Ska jag vara orolig och ta henne till vet?

Mina ser ut som ruggugglor, men de är precis som jag suuuuperelektriska så det verkar vara därförpälsen ser risig ut. Lite vattenkamning eller spraybalsam så är de floffiga och fina igen.

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator

Inläggav Lurvpöse » tor 22 feb 2018, 13:53

På vintern tycker jag att pälskvalitén skiftar väldigt mycket. Kanske att luftfuktigheten spelar in?

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » tor 22 feb 2018, 17:45

Mina kissar fäller rejält nu och jag kör spa med spraychampoo, furminator (alternativt mjuk borste för herr katt) och sämskinn, kanske är en passande kur för Nikita?

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » tor 22 feb 2018, 20:35

Aziz skrev:Mina kissar fäller rejält nu och jag kör spa med spraychampoo, furminator (alternativt mjuk borste för herr katt) och sämskinn, kanske är en passande kur för Nikita?

Nikita fäller inte och furminator hatar hon (den är dessutom lagd på ett så säkert ställe att det inte återfinns :roll: men en gummikarda och fiberduk skulle kanske försökas tillsammans med ett sprayschampo? Finns en djuraffär här i stan, ska kila in och kolla. Typiskt nog är hennes päls mycket bättre idag.

Vi är båda fruktansvärt elektriska också så det kan ju ha något med saken att göra? :-k

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Mysseman » fre 23 feb 2018, 07:48

mjlee skrev:
Aziz skrev:Mina kissar fäller rejält nu och jag kör spa med spraychampoo, furminator (alternativt mjuk borste för herr katt) och sämskinn, kanske är en passande kur för Nikita?

Nikita fäller inte och furminator hatar hon (den är dessutom lagd på ett så säkert ställe att det inte återfinns :roll: men en gummikarda och fiberduk skulle kanske försökas tillsammans med ett sprayschampo? Finns en djuraffär här i stan, ska kila in och kolla. Typiskt nog är hennes päls mycket bättre idag.

Vi är båda fruktansvärt elektriska också så det kan ju ha något med saken att göra? :-k

Garanterat torr luft i lägenheten som spökar. Har själv "elektriska" katter. Nu längtar vi efter sommaren och frisk luft!

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » fre 23 feb 2018, 15:18

Mysseman skrev:
mjlee skrev:

Garanterat torr luft i lägenheten som spökar. Har själv "elektriska" katter. Nu längtar vi efter sommaren och frisk luft!

Även mina katter är konstiga i pälsen pga väldigt mkt statisk elektricitet. Så illa att dom fn inte hälsar nos mot nos utan markerar bara på håll hälsningen :smile:
Bild

Safia
Gurukatt
Gurukatt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Inläggav Safia » tis 27 feb 2018, 11:17

Elektriska katter och elektrisk matte även här. Tycker synd om missarna när gnistor flyger från att de ska nosa på fingrarna och hälsa. Men de envisas med att fortsätta, så förmodligen överväger de goda känslorna från hälsningen det onda från att få en stöt varje gång.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » tor 01 mar 2018, 08:33

Varför älskar lillen bönor?

Så fort jag öppnar en burk vita bönor eller kidneybönor så är han där och försöker stjäla så många som möjligt. Han vill tom slicka på spadet i diskhon när jag sköljer dom i silen. :urk:

Fragole
Überkatt
Überkatt

Inläggav Fragole » tor 01 mar 2018, 11:53

Aziz skrev:Varför älskar lillen bönor?

Så fort jag öppnar en burk vita bönor eller kidneybönor så är han där och försöker stjäla så många som möjligt. Han vill tom slicka på spadet i diskhon när jag sköljer dom i silen. :urk:
Mina katter tycker också om bönor, vet inte riktigt varför!

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » tor 01 mar 2018, 17:30

Fragole skrev:
Aziz skrev:Varför älskar lillen bönor?

Mina katter tycker också om bönor, vet inte riktigt varför!

Undrar om det kan det bero på att bönor är proteinrika? :-k

Återgå till "Allmänt kattprat!"