Infektion - tand - operation

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Mjauu
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Infektion - tand - operation

Inläggav Mjauu » sön 18 feb 2018, 19:07

Min ena katt fick 2 st hörntänder utdragna i torsdags. Veterinären sa att ca 30% av katter som opererar bort en hörntand får infektion.
Nu till mina frågor: hur kan jag förebygga en infektion?
Operationen var i torsdags och han luktar lite i munnen men det skulle kunna vara normalt efter en sån operation. Han äter som vanligt.
Han är rätt vild, vi adopterade honom precis, och är inte riktigt van vid att bli hanterad så jag har svårt att se hur det ser ut i hans mun.
Han blir hysterisk när han inte får gå ut när han vill och han kommer när han känner för det, så en antibiotikakur som ska ges vid regelbundna tider skulle vara rena mardrömmen.
Finns det antibiotikakurer som kan ges en gång per dag bara?
Vad har ni andra för erfarenhet kring detta? Vilka är symptomen? HJÄLP!!! :rose:

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Infektion - tand - operation

Inläggav Yrhättans » sön 18 feb 2018, 22:27

Har egentligen bara en fundering. Kan du inte hålla honom inne en vecka i alla fall så du kan se hur han mår? Hur vild blir han och kan du hitta sätt att hantera det. Om han blir dålig är det risk att han drar sig undan och inte kommer hem.

Mjauu
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Mjauu » mån 19 feb 2018, 08:18

Han blir extremt stressad och går runt från dörr till dörr i hopp om att komma ut. Jag tycker verkligen synd om honom när jag ser hur stressad han blir. Jag hade velat hålla honom inne sedan i torsdags sen han opererades men han ville ut.
Har du några tips på hur jag kan hålla honom inne tills att han läkt?

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » mån 19 feb 2018, 10:27

Det är mer synd om katten om den råkar illa ut utomhus... Det är inte alltid de vet vad som är bäst för dem.

Hur är kattens miljö inomhus? Kan du aktivera katten på något vis så att den blir lite distraherad?

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"