Katt i husbil?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
längtarefterkatt
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Katt i husbil?

Inläggav längtarefterkatt » tor 08 feb 2018, 10:04

Hej alla!
Jag har varit kattägare i många år, och alltid haft huskatt. Nu förlorade vi vår älskade katt för en tid sedan och har nu börjat fundera över ny katt. Eftersom vi på senare år blivit husbilsfantaster, är drömmen att hitta en katt som skulle tycka om att följa med i husbilen, på någon tur i ibland. Så nu undrar jag, finns det någon kattras som skulle passa oss extra bra? Självklart vet jag att katter är olika individer, men tänkte ändå kolla om det finns några speciella raser som skulle passa bättre att träna på detta.

Användarvisningsbild
Kryddmamma
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Chili, Curry MCO och Vanilla MCO

Re: Katt i husbil?

Inläggav Kryddmamma » tor 08 feb 2018, 23:09

Oj, vem var det som husvagnssemestrade med sin katt tidigare_ Lindak? Bio? SW? Jag minns inte vem, men jag vet att det har gjorts av någon här.

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Re: RE: Re: Katt i husbil?

Inläggav Fragole » fre 09 feb 2018, 00:30

Kryddmamma skrev:Oj, vem var det som husvagnssemestrade med sin katt tidigare_ Lindak? Bio? SW? Jag minns inte vem, men jag vet att det har gjorts av någon här.
LindaK har tagit med sin katt på husbilssemester så du kan fråga henne (om hon inte hittar hit själv)

Användarvisningsbild
kitecat
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Luca och Fiona sphynxar

Inläggav kitecat » mån 12 mar 2018, 14:21

Kanske man undviker de mest vilda raserna, annars tror jag att vilken katt som helst passar.
Ok jag kan inte stava så bra de bor en elak gubbe i mitt tangentbord, han blandar bokstäver .
Bild

Användarvisningsbild
lindak
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Änglakatten Gullan <3
Kontakt:

Inläggav lindak » mån 12 mar 2018, 14:54

Ja vi campar med våra krullisar :-D Så otroligt mysigt :luv: För Frasses skull så har vi AC i husbilen då han har det väldigt jobbigt när det är varmt ute (astma)

Campade även med förra katten, men han avskydde att åka bil så vart inga längre turer för honom. När jag tingade både dessa två berättade jag för uppfödarna om våran aktiva livsstil och har fått två helt perfekta katter som älskar att hänga med.

Nu under våren veckopendlar vi till husbilen, bor i den på helgerna i fjällen, och hemma på vardagarna.

Vi har två st LaPerm och även fast dom är rätt aktiva men jag tycker inte dom mår dåligt av att vara i husbilen, tvärt om så älskar dom det i och med dom även är väldigt sociala. Under vinterhalvåret blir det inga direkta utomhusaktiviteter för katterna, men på sommaren blir det en del koppelpromenader samt så har vi alltid med en "popup" canvas valphage som katterna får vara ute i, när vi oxå är ute och det passar dåligt att ha dom i koppel :-D

Förra sommaren gjorde vi en rejäl resa, från norrbotten till öland och så avslutade vi med att åka till bodö i Norge och så hem igen :-D
Senast redigerad av lindak mån 12 mar 2018, 15:10, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
lindak
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Änglakatten Gullan <3
Kontakt:

Inläggav lindak » mån 12 mar 2018, 15:03

På vintern har vi kattlådan i duschen, för då använder vi inte den, och på sommaren står den under matbordet.

Bild

Så här kan det se ut när vi är på camping, då får katterna vara ute i bur pga, jag är lite rädd för hundar
Bild

Enda nackdelen är väl att man får aldrig göra något ifred 8-[ :smile:

Bild

Användarvisningsbild
Lavine
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Lavine » mån 12 mar 2018, 18:30

Jag tar med min ena katt, en devon rex, i husvagn eller husbil ibland. Både vinter och sommar. I somras var det flera katter på campingen samtidigt, huskatt och ragdoll minns jag. Tror inte man behöver tänka på ras, huvudsaken är nog att det är en grundtrygg individ, kanske med lite extra äventyrslusta. :-)

Fina bilder, lindak!

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » tis 13 mar 2018, 19:58

Jag har haft Russian Blue tidigare och de var alltid med ut och seglade. Inga problem. De var pigga och nyfikna och vande sig lätt att vara i båten även om dom ibland vaktade och morrade när någon gick på bryggan.

Återgå till "Allmänt kattprat!"