Mysseman skrev:Hur ofta spyr era katter upp hårbollar?
Jag blir jätterolig när Sally spyr, dålig erfarenhet och tror att det är början på slutet även hennes beteende är ofärndrat. Tjockisen spyr nästan aldrig men han tvättar sig inte lila hysteriskt som Sally förvisso..
Jag har 4 katter och det är väldigt olika. Oberon kräks
aldrig hårbollar, men när han ätit gräs kräks han springande med uppsträckt huvud (nosen mot himlen) så att det sprutar ut genom både nos och mun och sätts i halsen så att han hostar, nyser, dreglar ner hela sig, kisar med ögonen och ser allmänt dödssjuk ut en
lång stund efteråt. Det är jättekonstigt att han inte förstår hur man kräks, förmodligen är det farligt också om det nu skulle vara en hårboll som kommer upp..
Moltas kräks rejäla hårbollar i perioder, men sedan är det inte mer med det. Ruben kräks upp hårbollar ibland, men då blir jag bara glad eftersom de tenderar att fastna i hans tarm annars. (Han har varit inlagd 3 gånger för det och opererats 2 gånger).
Milou, 9 månader, har nog inte fått upp någon riktig hårboll ännu, men jag har iallafall sett åtminstone en misstänkt pöl med lite päls i.
Sammanfattningsvis kan jag ibland hitta flera hårbollskräkor på en enda dag och flera dagar i följd, men ibland är det lugnt i minst en vecka.