Värmedyna - era erfarenheter

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Mam
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Värmedyna - era erfarenheter

Inläggav Mam » ons 24 jan 2018, 21:42

En familj förvildade katter har nyligen flyttat in i vår lada och jag har fixat och ordnat så de kan bo där. Rummet är för stort så jag kan inte värma upp med ett element så nu funderar jag på att köpa en värmedyna till dem. Jag har googlat massor men jag hittar inga recensioner på vilka som är bra och vilka som är dåliga så jag behöver er hjälp. Jag vill att den ska vara av bra kvalitet och att den ska fylla sin funktion. Och om jag har förstått det rätt ska värmedynor till djur helst vara 12v. Men det vet jag egentligen inte.

Jag och katterna skulle bli väldigt tacksamma om ni vill dela med er av era erfarenheter så att jag köper en som är bra.

Tack på förhand :rosor:

Tjejenmedklös
Ungkatt
Ungkatt
Katt: Sibir

Re: Värmedyna - era erfarenheter

Inläggav Tjejenmedklös » ons 24 jan 2018, 22:40

Om jag vore du så skulle jag fixa ett par frigolit lådor med en go fäll i ,där har dem det varmt och skönt. hör med närmsta djuraffär dem får fisk i sådana.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » ons 24 jan 2018, 22:42

Mam skrev:En familj förvildade katter har nyligen flyttat in i vår lada och jag har fixat och ordnat så de kan bo där. Rummet är för stort så jag kan inte värma upp med ett element så nu funderar jag på att köpa en värmedyna till dem. Jag har googlat massor men jag hittar inga recensioner på vilka som är bra och vilka som är dåliga så jag behöver er hjälp. Jag vill att den ska vara av bra kvalitet och att den ska fylla sin funktion. Och om jag har förstått det rätt ska värmedynor till djur helst vara 12v. Men det vet jag egentligen inte.

Jag och katterna skulle bli väldigt tacksamma om ni vill dela med er av era erfarenheter så att jag köper en som är bra.

Tack på förhand :rosor:

Elektriska värmedynor och djur ska man nog övervaka så inget händer. En helt ofarlig variant är Snugglesafe. Bitsäker, håller värmen upp till 10 timmar och värms enkelt i micron. Vi har flera sådana. Lindar man in den i en filt blir det varmt och gosigt.

http://www.zooplus.se/shop/hund/hundbad ... gnEALw_wcB

Verkligen fint att du hjälper lilla familjen :rosor:
Bild

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » ons 24 jan 2018, 22:54

Jag kan också rekommendera snugglesafe. Gärna i frigolitkojan så blir det mindre yta att värma och mer effektivt om det är riktigt kallt.

Mam
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Mam » ons 24 jan 2018, 23:17

Jag har möblerat lite till dem :-D

Har lagt ut lastpallar med skivor och trasmattor på så de inte ska behöva vara direkt på betonggolvet. Sen har de fått en liten soffa med yllefiltar och så har de två bostäder. Jag har gjort om en kista och isolerat samt en kartong med mycket bäddmaterial i och så har de en korg med en fårfäll och en kattsäng. Där har jag gått "all in" :grin:

Jag har lyckats fånga två av dem med fälla och kastrerat/steriliserat och första dygnet efter vet.besöket hade jag dem instängda på ett annat ställe där jag ställde in ett värmeelement.
Jag har inte haft hjärta att ta bort elementet då i synnerhet den ena katten gärna går dit och sitter vid elementet.

Tyvärr kan det utrymmet inte vara ett permanent kattställe och det är ekonomiskt ohållbart att värma upp med ett värmeelement. Men jag får så dåligt samvete och tänker att de vill ha en värmekälla. Därav tanken på en värmedyna.

Men det är kanske inte lämpligt att ha det i den miljön. Jag har tittat lite på Snugglesafe och det är kanske det som är lämpligast trots allt.
Senast redigerad av Mam ons 24 jan 2018, 23:21, redigerad totalt 1 gång.

Mam
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Mam » ons 24 jan 2018, 23:20

En fråga till :D

Nu bor jag i södra Sverige så här är inte så kallt men när blir det för kallt för katter?
Är säker på att dessa katter är födda och har levt utan kontakt med människor. Så de har klart en vana av att vara ute. Men när ska jag börja oroa mig för kylan?

Användarvisningsbild
Kryddmamma
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Chili, Curry MCO och Vanilla MCO

Inläggav Kryddmamma » tor 25 jan 2018, 08:25

Jag har tyvärr inga vettiga råd att ge dig. Vill dock säga att vad du gör för dessa katterna gör mig alldeles varm i hjärtat. Tack för att du finns. :rosor:

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tor 25 jan 2018, 08:51

Hur mycket kyla de tål beror delvis på pälsens kvalité, underhår och sånt, så det är svårt att ange exakt. Tänk skillnaden mellan sibirisk katt och korthårig oriental. Viktigt att de har det torrt och åtminstone plusgrader skulle jag gissa utan att veta säkert.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » tor 25 jan 2018, 15:02

Har tyvärr inga råd att dela med

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » tor 25 jan 2018, 15:03

Har tyvärr inga råd att dela men stort tack för det arbete du gör :rosor:

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » tor 01 feb 2018, 11:51

Kolla hittekatter på ifokus https://hittekatter.ifokus.se/ De vet hur man tar hand om förvildade katter. Men, ingen textil! Det blir fuktigt, halm tex är utmärkt. Du behöver inte värmedynor, element eller liknande. Bygg hellre katthus av tex frigolit (går ofta att få gratis hos olika affärer). Vill du göra den riktigt varm kan man lägga ett lager isolering mellan frigolitskivorna. Eftersom det är inne i en lada behöver du inte bygga en 'sluss' för att stänga ute blåst.

http://www.pankpraktikan.se/2016/01/28/bygga-enkelt-katthus/

Är du händig kan du bygga denna lyxversion http://www.akutgruppen.com/docs/Byggbeskrivning_katthus.pdf

http://v3.goteborgskatthjalp.com/index.php/foervildade-katter-tnr/tnr-mer/tnr-mer-nedladdning/160-mer-tnr/tnr-mer-nedladd/329-tnr-katthus

https://hittekatter.ifokus.se/discussions/5103aba188f472173400df7b-bygg-kattkoja-beskrivning

Bild

https://www.kattproblem.se/378507-2/

Bild

Bild

Bild

Är det en kattfamilj, bygg en större koja så det får plats flera katter. Men tänk på att ju mindre kojan är, desto varmare blir den.

Alucard
Kattunge
Kattunge

Inläggav Alucard » mån 05 mar 2018, 21:05

Värme lampa? Eller infra värme på timer?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Återgå till "Allmänt kattprat!"