Colourspot skrev:Är det nån som vet om pupillvidgande ögondroppar (som Atropin, Mydriacyl. Aktiv substans: tropikamid.) svider i ögat? Alltså om de påverkar mer än själva effekten (att pupillen vidgas ordentligt och hålls öppen. Den reagerar alltså inte på ljus på samma sätt.). (Båda läkemedlen används bl.a vid behandling av hornhinnesår. Vilket är fallet med båda mina djur.)
Hästen har fått Atropin i två omgångar i år, och har inte tyckt att det är skitkul att få direkt, men jag kopplade inte att det gick lättare ibland och knepigare ibland till just läkemedlet utan trodde att det var för att det gick snabbare ibland (Atropin ges en gång/dag och övriga läkemedel hon fick i ögat ges två gånger per dag).
Iaf, så får Lillebror Mydriacyl just nu och på honom märker jag stor skillnad i beteende när jag droppar i Mydriacyl och när jag droppar i de andra dropparna (som bara är sterila. Ges för att "smörja" ögat lite, samma gavs till hästen sist och då sa veterinären att den ges för att ögat kan bli lite torrare och kännas obekvämt pga de andra läkemedlen, och att den i princip inte går att överdosera.). Nu dag två reagerar han knappt på själva dropparna när jag ger de sterila, men rycker och kniper och visar obehag när jag ger de pupillvidgande. De sterila ges tre gånger per dag, de pupillvidgande bara en, så det borde inte vara det faktum att de vidgande ges först som påverkar.
Mest bara nyfiken!
Kan också vara att de smakar illa förutom att det svider. Tårkanalerna mynnar i nosen på katten, som har förbindelse med munnen, vilket blev uppenbart för mig när Jacek opererade en för trång tårkanal och de testade med flourescin när det läkt ihop för att se att den var öppen igen och veterinären visade mig de gulgröna spåren i överkäken. Det är inte otroligt att eventuell smak från dropparna sprids i munhålan via den vägen och att det är det som katten reagerar på.