Han svälter sig själv.

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Fj.A
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Han svälter sig själv.

Inläggav Fj.A » fre 12 jan 2018, 11:23

Vad gör man åt en katt som inte äter ordentligt?

Jag har en snart tvåårig hane, kastrerad, som är fruktansvärt dålig på att äta. Ingenting duger.
Nekad mat;
- Vom för katter
- Mjau blötmat
- Bozita blötmatmat
- Gourmet
- Whiskas
- Royal Canine blötmat
- Applaws blötmat
- Brit Premium blötmat
- Pussi blötmat
- Rå fisk
- Kokt fisk (han åt bara gelén)
Han har en känslig mage och tål inte spannmål, så han äter ett högprotein torrfoder utan spannmål och som är anpassat för en större kattras. Grabben är blandkatt med mycket Main Coon och Norsk Skogskatt, så han är större än "normala" huskatter.

Han har en vattenfontän som han dricker ur, så han är inte uttorkad.

Men han väger för lite, och tappar muskelmassa. Han bör väga åtminstone ett kilo till för en växande hane. Veterinären säger att ingenting är fel med magfuntioner, hjärta, lunger och alla värden är normala. Tänderna ser fina ut och tandköttet är inte irriterat. Hon kallar honom för "Petig i maten". Han väger idag just över 4kg, och har gått ner 3hg sedan sommaren, vilket bör vara mer eftersom han fortfarande växer.

Han är långhårig, så det syns inte på honom, men ryggraden är som ett pärlhalsband och revbenen känns tydligt. Så han tar av musklerna istället för att bygga upp dem.

Jag har provat mosad mat, rumsvarm mat, uppvärmd mad, blandat med vatten, blandat med torrfoder och allt man kan hitta på. Lite varje dag äter han, slickar mest lite på gelén och sen äter han några torroder bitar på natten.
Det spelar ingen roll om han haft en lugn dag och mest sovit eller om vi varit ute på långpromenad (han är innekatt, så vi går med koppel några gånger i veckan), han dricker lite när vi kommer in men äter inte.
Torrfodret står alltid framme och är mycket mer än en dagsportion i skålen.

Vad mer kan jag göra?
Hur får jag honom intresserad av maten?

Safia
Gurukatt
Gurukatt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Re: Han svälter sig själv.

Inläggav Safia » fre 12 jan 2018, 12:29

När aptiten dalar på någon av katterna i flocken brukar något av följande kunna locka fram lite aptit:

- Hills i/d (blötmat)
- Hills a/d (blötmat)
- Bozita kycklinglever
- Bozita makrill

Det låter som du redan provat det mesta men slänger ut några spridda idéer som kanske ger något.

Torrfoderkross ovanpå blötmat (pulvret verkar göra det mer smakligt än om man bara lägger bitar ovanpå)
Tonfiskvatten ovanpå blötmat
Kattmalt ovanpå maten
Flytande godis (Vitakraft har med smak av kyckling och lax) ovanpå maten
Handmatning (vissa gånger är det vad som krävs för att få igång mina)
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Safia
Gurukatt
Gurukatt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Inläggav Safia » fre 12 jan 2018, 12:40

Lite fler funderingar. Även om tänder och tandkött ser fina ut vid visuell inspektion kan det ligga problem under ytan. När någon av mina börjar kinka med maten är det oftast ett tecken på att deras FORL är aktiv igen. FORL behöver inte synas utvändigt utan kan ibland först ses när katten sövs och tänderna röntgas. Om det är FORL behandlas det med att de drabbade tänderna dras ut så att katten slipper smärtan från den skadade tanden.

Sövning/undersökning/behandling av FORL täcks oftast inte av försäkringen (finns undantag med enstaka bolag som täcker det), så i de flesta fall får man stå för kostnaden själv.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Tjejenmedklös
Ungkatt
Ungkatt
Katt: Sibir

Inläggav Tjejenmedklös » fre 12 jan 2018, 20:02

Det är knepigt när dem inte vill äta har själv en sådan. Han blir 6 år till våren och det är bara sista halvåret som han har ätit utan problem. Detta tror jag beror på att han får kortison spray varje dag för sin astma,detta har nog ökat aptiten.
Jag har handmatat jättemycket eller lagt maten direkt på golvet istället för i hans matskål,detta har funkat ibland ,alltid haft minst 4 sorters mat framme samtidigt och han luktar alltid på alla sorter innan han förhoppningsvis satt sig vid en och börjat äta.

Orijens frystorkade treats kan man smula över.
Fortiflora som smakförstärkare.
Byt matskål.
Flytta matskål.
Eukanuba High calorie blötfoder.
Royal canin babycat mousse.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » fre 12 jan 2018, 20:58

Mina katter är mkt noga med matskålarna. Vägrar äta ur rostfritt och gillar inte alls plast. Porslin och helst vida så inte morrhåren tar i kanterna ska det vara.

Prova andra matskålar eller vida fat. Häll upp lite mindre mat men i fler skålar som ställs på olika platser i hemmet. Att variera var skålen sätts kan också locka till att äta mer.

Du diskar säkert skålen noga minst en gång per dag men testa även annat diskmedel. Vi har råkat ut för diskmedel som satte kvar doft som inte gillades och då vägrade katterna att äta ur faten.
Bild

Svart Pärla
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Svart Pärla » lör 13 jan 2018, 14:20

Håller med andra här. Prova strö Fortiflora ovanpå. Har du provat Ziwipeaks foder. Finns både som blötmat o kulor. Inget spannmål el " onödiga" ingredienser. Dyrt men bra. Lycka till o hoppas du hittar nåt som passar din kisse.

Användarvisningsbild
Lakriz_Pepsi
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Huskatt
Ort: I en liten by som är en förort till en förort utanför stockholm

Inläggav Lakriz_Pepsi » sön 14 jan 2018, 15:56

Katten äter torrfoder - öka mängden torrisar.

Jag har själv en jätte kräsen katt med allergi som gör det hela mycket svårare. Nu efter hans bror fick somna in, så har han blivit väldigt liten i maten. Turen i oturen är att han har ett torrfoder som är högenergirik och proteinrik, så han klarar sig.

För min matkräsna katt har det många gånger handlat om konsistens och lukt, alltså hur han upplever lukt.
Frågan är vad, hur och varför? Sätt dig och mha minnet försöka svara på dessa frågor kring den mat ni har provat.

Jag har fått lära mig den hårda vägen, att aldrig tvinga en katt att äta utan truga går bra men att en ger katten ett par försök, typ så en gör med små barn - en tugga till... Så får en ge upp med att det gäller att inte få maten bli något negativt laddad situation.

Så prova sig fram och det finns hur mycket blötmat att välja på, så ja - det är svårt att finna rätt i djungeln...
Over and out
Roger that

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"