AKS Jag undrar del 5

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Safia
Professionell katt
Professionell katt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Safia » fre 15 dec 2017, 09:57

Colourspot skrev:Är det nån som vet om pupillvidgande ögondroppar (som Atropin, Mydriacyl. Aktiv substans: tropikamid.) svider i ögat? Alltså om de påverkar mer än själva effekten (att pupillen vidgas ordentligt och hålls öppen. Den reagerar alltså inte på ljus på samma sätt.). (Båda läkemedlen används bl.a vid behandling av hornhinnesår. Vilket är fallet med båda mina djur.)

Hästen har fått Atropin i två omgångar i år, och har inte tyckt att det är skitkul att få direkt, men jag kopplade inte att det gick lättare ibland och knepigare ibland till just läkemedlet utan trodde att det var för att det gick snabbare ibland (Atropin ges en gång/dag och övriga läkemedel hon fick i ögat ges två gånger per dag).
Iaf, så får Lillebror Mydriacyl just nu och på honom märker jag stor skillnad i beteende när jag droppar i Mydriacyl och när jag droppar i de andra dropparna (som bara är sterila. Ges för att "smörja" ögat lite, samma gavs till hästen sist och då sa veterinären att den ges för att ögat kan bli lite torrare och kännas obekvämt pga de andra läkemedlen, och att den i princip inte går att överdosera.). Nu dag två reagerar han knappt på själva dropparna när jag ger de sterila, men rycker och kniper och visar obehag när jag ger de pupillvidgande. De sterila ges tre gånger per dag, de pupillvidgande bara en, så det borde inte vara det faktum att de vidgande ges först som påverkar.

Mest bara nyfiken!

Kan också vara att de smakar illa förutom att det svider. Tårkanalerna mynnar i nosen på katten, som har förbindelse med munnen, vilket blev uppenbart för mig när Jacek opererade en för trång tårkanal och de testade med flourescin när det läkt ihop för att se att den var öppen igen och veterinären visade mig de gulgröna spåren i överkäken. Det är inte otroligt att eventuell smak från dropparna sprids i munhålan via den vägen och att det är det som katten reagerar på.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » fre 15 dec 2017, 11:01

Safia skrev:
Colourspot skrev:Är det nån som vet om pupillvidgande ögondroppar (som Atropin, Mydriacyl. Aktiv substans: tropikamid.) svider i ögat? Alltså om de påverkar mer än själva effekten (att pupillen vidgas ordentligt och hålls öppen. Den reagerar alltså inte på ljus på samma sätt.). (Båda läkemedlen används bl.a vid behandling av hornhinnesår. Vilket är fallet med båda mina djur.)

Hästen har fått Atropin i två omgångar i år, och har inte tyckt att det är skitkul att få direkt, men jag kopplade inte att det gick lättare ibland och knepigare ibland till just läkemedlet utan trodde att det var för att det gick snabbare ibland (Atropin ges en gång/dag och övriga läkemedel hon fick i ögat ges två gånger per dag).
Iaf, så får Lillebror Mydriacyl just nu och på honom märker jag stor skillnad i beteende när jag droppar i Mydriacyl och när jag droppar i de andra dropparna (som bara är sterila. Ges för att "smörja" ögat lite, samma gavs till hästen sist och då sa veterinären att den ges för att ögat kan bli lite torrare och kännas obekvämt pga de andra läkemedlen, och att den i princip inte går att överdosera.). Nu dag två reagerar han knappt på själva dropparna när jag ger de sterila, men rycker och kniper och visar obehag när jag ger de pupillvidgande. De sterila ges tre gånger per dag, de pupillvidgande bara en, så det borde inte vara det faktum att de vidgande ges först som påverkar.

Mest bara nyfiken!

Kan också vara att de smakar illa förutom att det svider. Tårkanalerna mynnar i nosen på katten, som har förbindelse med munnen, vilket blev uppenbart för mig när Jacek opererade en för trång tårkanal och de testade med flourescin när det läkt ihop för att se att den var öppen igen och veterinären visade mig de gulgröna spåren i överkäken. Det är inte otroligt att eventuell smak från dropparna sprids i munhålan via den vägen och att det är det som katten reagerar på.

Just ja, det tänkte jag inte på! Förbindelse mellan tårkanal och näsa/mun visste jag ju om (veterinären förvarnade mig om att det kunde rinna illgrönt ur hästens mule efter infärgningen av hornhinnan).

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » mån 18 dec 2017, 11:15

Är det någon som prövat silikatströ? Erfarenheter? Hur länge räcker den? :-k

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » mån 18 dec 2017, 11:47

mjlee skrev:Är det någon som prövat silikatströ? Erfarenheter? Hur länge räcker den? :-k

Vasst för tassar och fötter..Mina katter vägrar totalt sådant.
Bild

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » mån 18 dec 2017, 12:10

Starwatcher skrev:
mjlee skrev:Är det någon som prövat silikatströ? Erfarenheter? Hur länge räcker den? :-k

Hmm, jag kanske köper en provpåse. Gillar idén med att kunna slänga allt och börja med nytt fräscht. På samma tema, är det någon som köpt en fönstersäng man sätter fast med sugproppar? Sitter den verkligen fast?

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » mån 18 dec 2017, 14:05

mjlee skrev:
Starwatcher skrev:

Hmm, jag kanske köper en provpåse. Gillar idén med att kunna slänga allt och börja med nytt fräscht. På samma tema, är det någon som köpt en fönstersäng man sätter fast med sugproppar? Sitter den verkligen fast?

Som jag förstår ska man röra runt istället för att skopa upp kissklump vilket kanske blir ofräscht fort.

Vi har 5 fönsterhängmattor som sitter med sugpropoar. 2 olika modeller. Sitter fast så att de tål även mina inte direkt stillsamma katter som inte heller är av minsta modellen katt.

När man sätter upp hängmattan måste man vara mkt noga med att putsa fönster ordentligt och även putsa av sugproppen. Brukar först putsa med vatten o ett par droppar yes för att sedan torka rutan med fönsterputs. Fönsterputs för att göra rent sugproppen. Fuktar sugproppen med vatten. Se till att hängmattan sätts rakt så sitter den fast rejält.

Våra hängmattor används mkt flitigt varje dag så rek varmt!

edit: ändrat det som dumma autokorrekt fixade :pfft:
Senast redigerad av Starwatcher mån 18 dec 2017, 23:13, redigerad totalt 1 gång.
Bild

Användarvisningsbild
Kryddmamma
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Chili, Curry MCO och Vanilla MCO

Inläggav Kryddmamma » mån 18 dec 2017, 22:08

Jag provade för många år sedan när jag bara hade en katt. Det var ganska smidigt tyckte jag, men väldigt oekonomiskt. Jag tömde hela lådorna ca 2ggr/v, så det blev fyra påsar per vecka. Jag hittade någon spännande sort med runda korn, så om du kan hitta det så är det bra.

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: Huskatter

Inläggav Mysseman » ons 20 dec 2017, 13:02

Är det bara mina katter som mjauar när det är lådbesök? Oftast när det gäller bajs så pratas det., inte "aj, hjälp!", utan mer "Hallå, jag skall skita hör du mig?!!" :roll:
Simon, Bassel och lilla Stella - älskade och saknade ♥

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » ons 20 dec 2017, 17:13

Mysseman skrev:Är det bara mina katter som mjauar när det är lådbesök? Oftast när det gäller bajs så pratas det., inte "aj, hjälp!", utan mer "Hallå, jag skall skita hör du mig?!!" :roll:

Nej, men jag vet alltid när det varit bajsdags, framförallt om det är Ludde. Rejält krafs och sen kommer han i sisådär 70 knyck ut från lådan och skuttar rubt som en tok.

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » ons 20 dec 2017, 19:59

Mysseman skrev:Är det bara mina katter som mjauar när det är lådbesök? Oftast när det gäller bajs så pratas det., inte "aj, hjälp!", utan mer "Hallå, jag skall skita hör du mig?!!" :roll:

Vår yngsta kisse berättar alltid när han ska gå på lådan, när han är på lådan och när han är klar. :smile:

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » tor 21 dec 2017, 15:43

Nikita meddelar ibland högt och tydligt när hon är på lådan. Men shit'n run gör hon i princip alltid. Kompletterat av morrande skrik. :smile:

Användarvisningsbild
amiga
Gurukatt
Gurukatt
Katt: En liten svarthårig huskatt<3

Inläggav amiga » fre 29 dec 2017, 11:54

Vad tycker ni, närings- och kvalitetsmässigt, om torrfodret Carnia Lynx Original? :-k

Det verkar vara ett mycket högt köttinnehåll, och recensionerna på Animail är övervägande positiva. Inte lika många konstiga ingredienser som i t ex Orijen, vilka jag vill minnas tillhör ett utav de bättre sorterna. Så, är CLO lika bra/bättre? Eller inte alls bra?
Tigerfadder. Stöder kampen för hemlösa katter.

Sotis

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » fre 29 dec 2017, 12:50

amiga skrev:Vad tycker ni, närings- och kvalitetsmässigt, om torrfodret Carnia Lynx Original? :-k

Det verkar vara ett mycket högt köttinnehåll, och recensionerna på Animail är övervägande positiva. Inte lika många konstiga ingredienser som i t ex Orijen, vilka jag vill minnas tillhör ett utav de bättre sorterna. Så, är CLO lika bra/bättre? Eller inte alls bra?

Ingen aning, snabb googling ger positiva resultat, men köp en liten provpåse för att se om katten a) äter och b) magen inte pajar. Men som sagt, intressant foder, har inte hört talas om det tidigare.

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Mysseman » fre 29 dec 2017, 20:22

Vad tänker fodertillverkarna med?
Jag blev nyfiken på om fiskoljan i sallys allergifoder eventuellt kunde ge en allergireaktion och jag mejlade, fick inget svar så ringde idag och han jag pratade med var osäker men ja, oljan kan ge en allergireaktion men han hade vidarebefordrat min fråga till han kollega som hade bättre koll och hon återkommer på tisdag. Men det förvånar mig inte och fodret jag köpte i veckan har jag inte öppnat, kan den orsaka en reaktion tänker jag gå tillbaka med den.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » fre 29 dec 2017, 21:52

Mysseman skrev:Vad tänker fodertillverkarna med?
Jag blev nyfiken på om fiskoljan i sallys allergifoder eventuellt kunde ge en allergireaktion och jag mejlade, fick inget svar så ringde idag och han jag pratade med var osäker men ja, oljan kan ge en allergireaktion men han hade vidarebefordrat min fråga till han kollega som hade bättre koll och hon återkommer på tisdag. Men det förvånar mig inte och fodret jag köpte i veckan har jag inte öppnat, kan den orsaka en reaktion tänker jag gå tillbaka med den.

Tyvärr kan ju allt ge en allergisk reaktion :-( men att ha fiskolja i ett allergifoder är lika dumt som att ha soja-olja i allergifoder. Båda varianterna är vanliga.

Har du ngn aning om vad din katt är allergisk mot? Vet du det är det mkt enklare att hitta rätt foder. Ett tips är att fota innehållsförteckningarna på allt foder du testar. Tyvärr händer det att innehållet ändras över tiden så man kan inte titta på en ny förpackning för att kunna klura ut vad katten tål eller inte tål. Genom att jämföra innehållet på foder katten inte tål kan man hitta en minsta gemensam nämnare och på så sätt klura ut vad katten är allergisk mot.
Bild

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Mysseman » fre 29 dec 2017, 22:27

Starwatcher skrev:
Tyvärr kan ju allt ge en allergisk reaktion :-( men att ha fiskolja i ett allergifoder är lika dumt som att ha soja-olja i allergifoder. Båda varianterna är vanliga.

Har du ngn aning om vad din katt är allergisk mot? Vet du det är det mkt enklare att hitta rätt foder. Ett tips är att fota innehållsförteckningarna på allt foder du testar. Tyvärr händer det att innehållet ändras över tiden så man kan inte titta på en ny förpackning för att kunna klura ut vad katten tål eller inte tål. Genom att jämföra innehållet på foder katten inte tål kan man hitta en minsta gemensam nämnare och på så sätt klura ut vad katten är allergisk mot.

Jo, jag tänkte också på det :/

Skall jag vara ärlig så vet jag inte vad eller ens om hon är allergisk. Hon har hållit på såhär med pälsen i många år och jag har hela tiden trott att det berott på stress. När min förra honkatt levde så var det en hel del "osämja" mellan damerna, inga fighter men Sally jagade gärna Stella, låg i bakhåll och "anföll" henne o.s.v, hon är en känslig katt och när hon stressar så gnager hon på magen framförallt. Det var veterinärerna som sagt vid två tillfällen att det beror på foderallergi även om jag har nämnt allt med denna förra honkatten. Nu har jag "bara" Sally och tjockisen och dom två kommer bättre överens än vad hon och Stella gjorde. Men visst, både stress och allergi kan ge symptom i form av klåda så nej, jag vet inte med säkerhet vad det är, bara att det är mindre under våren och sommaren men som djurägare vill man ha friska djur och det är ledsamt att se henne gnaga även om det är mindre nu för tiden.

Svårt detta med klåda!

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » lör 30 dec 2017, 09:51

Mysseman skrev:
Starwatcher skrev:

Jo, jag tänkte också på det :/

Skall jag vara ärlig så vet jag inte vad eller ens om hon är allergisk. Hon har hållit på såhär med pälsen i många år och jag har hela tiden trott att det berott på stress. När min förra honkatt levde så var det en hel del "osämja" mellan damerna, inga fighter men Sally jagade gärna Stella, låg i bakhåll och "anföll" henne o.s.v, hon är en känslig katt och när hon stressar så gnager hon på magen framförallt. Det var veterinärerna som sagt vid två tillfällen att det beror på foderallergi även om jag har nämnt allt med denna förra honkatten. Nu har jag "bara" Sally och tjockisen och dom två kommer bättre överens än vad hon och Stella gjorde. Men visst, både stress och allergi kan ge symptom i form av klåda så nej, jag vet inte med säkerhet vad det är, bara att det är mindre under våren och sommaren men som djurägare vill man ha friska djur och det är ledsamt att se henne gnaga även om det är mindre nu för tiden.

Svårt detta med klåda!

Ja, det är inte lätt att veta :consoling: Även allergisk klåda ger ju stress. Att leka regelbundet så att Tösen blir trött och nöjd märker jag har en bra och avstressande effekt. Är det osämja hjälper även lek till med att förbättra katternas relation. Dels stärker det den mobbade kattens självförtroende och status i flocken men "mobbaren" får också utlopp för överskottsenergin via lek och fokuserar inte så mkt på den andra katten. Märker även att Tösen blir tröttare av klåda så försöker se till att vi har regelvbundna tider även för sovtid för mig och katterna.

Putsar hon enbart päls på magen? I så fall har man kollat upp urinvägarna så hon inte har stress-blåsa? Är hon bra i magen? Magont är också en sak som kan göra att katten putsar päls på magen. För urinvägarna är ett enkelt urinprov oftast tillräckligt för att ge diagnos.
Bild

Användarvisningsbild
amiga
Gurukatt
Gurukatt
Katt: En liten svarthårig huskatt<3

Inläggav amiga » lör 30 dec 2017, 14:28

mjlee skrev:
amiga skrev:Vad tycker ni, närings- och kvalitetsmässigt, om torrfodret Carnia Lynx Original? :-k

......................

Ingen aning, snabb googling ger positiva resultat, men köp en liten provpåse för att se om katten a) äter och b) magen inte pajar. Men som sagt, intressant foder, har inte hört talas om det tidigare.

Jag är inte orolig för vad Sotis skulle tycka, eller hur hennes mage skulle klara det. Undrar mest om det är ett bra foder, eller om det bör undvikas. Någon hade kommenterat för länge sen (typ 2010) att det var för mycket magnesium i, men iom att det var så många år sedan, så kanske CLO har ändrat den biten.. Någon annan däremot, mer nyligen, jämförde torrfodret med BARF :-D

Det låter ju lovande med alla positiva recensioner.. Många som säger att deras katter fått så fin päls, går inte upp i vikt utan håller den på en bra nivå osv. Men, jag är ingen expert på katters näring och så, mer än att det bör vara så mycket kött som möjligt i kosten..
Tigerfadder. Stöder kampen för hemlösa katter.

Sotis

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Mysseman » lör 30 dec 2017, 15:18

Starwatcher skrev:
Ja, det är inte lätt att veta :consoling: Även allergisk klåda ger ju stress. Att leka regelbundet så att Tösen blir trött och nöjd märker jag har en bra och avstressande effekt. Är det osämja hjälper även lek till med att förbättra katternas relation. Dels stärker det den mobbade kattens självförtroende och status i flocken men "mobbaren" får också utlopp för överskottsenergin via lek och fokuserar inte så mkt på den andra katten. Märker även att Tösen blir tröttare av klåda så försöker se till att vi har regelvbundna tider även för sovtid för mig och katterna.

Putsar hon enbart päls på magen? I så fall har man kollat upp urinvägarna så hon inte har stress-blåsa? Är hon bra i magen? Magont är också en sak som kan göra att katten putsar päls på magen. För urinvägarna är ett enkelt urinprov oftast tillräckligt för att ge diagnos.

Hon putsar inte enbart på magen nej, hon putsar, eller snarare gnager, bort päls innanför bakbenet, vid låret och innanför frambenen och så en hel del kli vid tinningen fortfarande. Hennes gnag börjar vid bröstvårtan och så fortsätter det uppåt, förutom att det blir irriterat så är det inga sår hon har utan magen är som en persika.

Hennes avföring är 9 av 10 gånger helt okej, nu äter hon paté och jag har noterat att ibland bajsar hon bara korvar, ibland korv + en "blaffa", inte löst men ingen korv heller.

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » lör 30 dec 2017, 17:41

Är katter mindre känsliga i svansen? Jag menar inte att om man trampar på den för då gör det naturligtvis fruktansvärt ont. Nikitas vattenkopp står precis bredvid kattsängen, därav att hon somnar på den :smile: Men ibland så ligger hon och sover och piskar med svansen (hur det går ihop har jag ingen aning om) ju djupare hon sover desto mer vispar svansen. Men, det händer relativt ofta att den viftas ner i vattnet så det stänker över halva skrivbordet och Nikita märker ingenting! Och då pratar vi om en katt som hatar vatten så mycket att en droppe får henne att försvinna och hon vägrar vara i köket när jag diskar. Men uppenbarligen känner hon inte vatten på svansen. :-k

Användarvisningsbild
    Yrhättans
    Moderator
    Moderator

Inläggav Yrhättans » lör 30 dec 2017, 18:19

mjlee skrev:
      Är katter mindre känsliga i svansen? Jag menar inte att om man trampar på den för då gör det naturligtvis fruktansvärt ont. Nikitas vattenkopp står precis bredvid kattsängen, därav att hon somnar på den :smile: Men ibland så ligger hon och sover och piskar med svansen (hur det går ihop har jag ingen aning om) ju djupare hon sover desto mer vispar svansen. Men, det händer relativt ofta att den viftas ner i vattnet så det stänker över halva skrivbordet och Nikita märker ingenting! Och då pratar vi om en katt som hatar vatten så mycket att en droppe får henne att försvinna och hon vägrar vara i köket när jag diskar. Men uppenbarligen känner hon inte vatten på svansen. :-k

Intressant fråga, men med tanke på att Ecke, min förra älskade birmapojke höll på att elda upp svansen utan att märka något så.....

Användarvisningsbild
      Lurvpöse
      Moderator
      Moderator
      Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Inläggav Lurvpöse » fre 05 jan 2018, 11:06

Jag kanske förmänskligar mina katter lite nu, men ibland känns det som att de har "humor"...? som att de gör vissa grejer mest för att busa. Gör era katter så?

Midna har dille på att stjäla stolar. Hon kan ligga i mitt knä på mornarna och när maken reser sig för att typ stänga av kaffebryggaren så slänger hon sig från mitt knä över till den nu tomma stolen. Två sekunder senare är maken tillbaka och flyttar henne och då hoppar hon över till mitt knä och ligger kvar där till nästa gång maken rör sig.

Hon gillar även att hoppa upp på folks ryggar och lägga sig där... jag stod böjd över diskbänken och läste något recept i helgen, då hoppade hon upp och la sig på min korsrygg. samma sak när jag stod och tvättade håret böjd över badkaret.

Doxy är väldigt välartad och gör nästan inget ofog och Pix hade alltid en tydlig agenda bakom sina bus. Typ välta grejer vid halv 4 på morgonen i ett försök att få frukost tidigt. Möjligt att Midna också har en agenda med sitt beteende, få uppmärksamhet kanske, men det känns inte lika tydligt.
      Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Användarvisningsbild
      mjlee
      Orakelkatt
      Orakelkatt

Inläggav mjlee » fre 05 jan 2018, 15:26

Lurvpöse skrev:Hon gillar även att hoppa upp på folks ryggar och lägga sig där... jag stod böjd över diskbänken och läste något recept i helgen, då hoppade hon upp och la sig på min korsrygg. samma sak när jag stod och tvättade håret böjd över badkaret.

Nikita har pippi på att hoppa upp på folks ryggar. Stundtals hoppar hon upp på min rygg när jag står upp, kör in klorna och klättrar tills hon sitter på axeln. Och ja, när jag böjer mig ner, tex för att ta på mig skorna eller liknande då får jag en katt på axeln. :smile: Hon gör det även på andra människor vilket kan blir lite jobbigt! Sedan sitter hon ibland med rumpan på min axel, lägger sig som en boa runt halsen eller hänger med framtassarna över axeln och baken dinglande när jag vandrar omkring. Tex gjorde hon det på nyårsafton när vi stod och kollade på fyrverkerierna genom fönstret.

Fragole
      Überkatt
      Überkatt
      Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Inläggav Fragole » lör 06 jan 2018, 17:29

Lådfunderingar.

Jag funderar lite på vart jag ska ha lådorna placerade i lägenheten. Vill ju ha minst två lådor (förnärvarande har jag bara en, men å andra sidan är ju Pisco bara i sovrummet så det får vara så just nu). Tänkte nog ha en i sovrummet permanent. Var jag ska placera den andra lådan är kruxet.
      Hade gärna haft en på toaletten (för det är vad han är van vid, vet att det finns nackdelar med det), men min toalett är så fruktansvärt liten, dessutom är det osmidigt att ha dörren öppen hela tiden då den blockerar ytterdörren. Då är min andra tanke att ha den i hallen och det är här jag behöver input.

Det finns en "negativ" sak med att ha den placerad där. Det ligger precis intill köket, vilket känns sådär hygieniskt. Däremot hade det varit en vägg mellan, så det är väl inte jättefarligt egentligen.
      Andra aspekten är då att lådan hade varit placerad precis utanför sovrumsdörren. Är det för tight att ha en låda i sovrummet och en låda precis utanför? Hade det varit bättre med lite större spridning på dem eller är det bara huvudsaken att ha två lådor som är viktigast?

Har en fundering på att ha en i vardagsrummet också, men det är lite opraktiskt just nu när jag inte riktigt vet hur jag vill ha det där.
      Då han är en känslig katt när det kommer till lådsituationen vill jag inte vänja honom vid att det finns en låda på ett ställe om den senare kommer försvinna därifrån.

Användarvisningsbild
      Yrhättans
      Moderator
      Moderator

Inläggav Yrhättans » lör 06 jan 2018, 18:30

Fragole skrev:Lådfunderingar.

Jag funderar lite på vart jag ska ha lådorna placerade i lägenheten. Vill ju ha minst två lådor (förnärvarande har jag bara en, men å andra sidan är ju Pisco bara i sovrummet så det får vara så just nu). Tänkte nog ha en i sovrummet permanent. Var jag ska placera den andra lådan är kruxet.
      Hade gärna haft en på toaletten (för det är vad han är van vid, vet att det finns nackdelar med det), men min toalett är så fruktansvärt liten, dessutom är det osmidigt att ha dörren öppen hela tiden då den blockerar ytterdörren. Då är min andra tanke att ha den i hallen och det är här jag behöver input.

Det finns en "negativ" sak med att ha den placerad där. Det ligger precis intill köket, vilket känns sådär hygieniskt. Däremot hade det varit en vägg mellan, så det är väl inte jättefarligt egentligen.
      Andra aspekten är då att lådan hade varit placerad precis utanför sovrumsdörren. Är det för tight att ha en låda i sovrummet och en låda precis utanför? Hade det varit bättre med lite större spridning på dem eller är det bara huvudsaken att ha två lådor som är viktigast?

Har en fundering på att ha en i vardagsrummet också, men det är lite opraktiskt just nu när jag inte riktigt vet hur jag vill ha det där.
      Då han är en känslig katt när det kommer till lådsituationen vill jag inte vänja honom vid att det finns en låda på ett ställe om den senare kommer försvinna därifrån.

Det kanske räcker med den i sovrummet så lönge. Om han är könslig för lådsituation är hallen kanske inte så bra. Störande ljud utifrån och lukter och annat som kan göra att lådan inte känns trygg. Kanske kan du vänta tills du vet hur vardagsrummet ska se ut och ha lådan där. Det är en lugnare och tryggare låda.

Fragole
      Überkatt
      Überkatt
      Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Re: RE: Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Fragole » lör 06 jan 2018, 22:14

Yrhättans skrev:

Det kanske räcker med den i sovrummet så lönge. Om han är könslig för lådsituation är hallen kanske inte så bra. Störande ljud utifrån och lukter och annat som kan göra att lådan inte känns trygg. Kanske kan du vänta tills du vet hur vardagsrummet ska se ut och ha lådan där. Det är en lugnare och tryggare låda.
      Hallen i detta fallet ligger inte ut mot trapphuset utan en bit in i lägenheten. Tänkte inte på att det bara är jag som vet planlösningen :) alltså inte så mycket ljud och dofter (förutom de man drar med sig så klart). En av tankarna med att ha en låda där är just av anledningen att han är känslig för dofter. Har hänt mer än en gång att han kissat på skor för att de inte luktar honom (det är dock inte så att det sker jätteofta). Om jag då har en låda där kanske det beteendet slutar?

Tänker mest att han är van vid att ha tre lådor, varav han använde två av dem.

Användarvisningsbild
      Yrhättans
      Moderator
      Moderator

Re: RE: Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Yrhättans » sön 07 jan 2018, 21:30

Fragole skrev:
      Yrhättans skrev:

Hallen i detta fallet ligger inte ut mot trapphuset utan en bit in i lägenheten. Tänkte inte på att det bara är jag som vet planlösningen :) alltså inte så mycket ljud och dofter (förutom de man drar med sig så klart). En av tankarna med att ha en låda där är just av anledningen att han är känslig för dofter. Har hänt mer än en gång att han kissat på skor för att de inte luktar honom (det är dock inte så att det sker jätteofta). Om jag då har en låda där kanske det beteendet slutar?

Tänker mest att han är van vid att ha tre lådor, varav han använde två av dem.

I så fall är hallen ett bra alternativ. Kan ju också vara smart om den står under en pall eller något annat så har du en sittplats i hallen.

Användarvisningsbild
      mjlee
      Orakelkatt
      Orakelkatt

Inläggav mjlee » tor 18 jan 2018, 17:14

Eftersom jag och Nikita kommer sova borta några dagar funderar jag på att sätta på henne ett skvättskydd tillfälligt. Är det någon som har erfarenhet av det? Hur gör man när Nikita vill bajsa och kissa? :-k

Användarvisningsbild
      Birmafröken
      Allsmäktig katt
      Allsmäktig katt
      Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » tor 18 jan 2018, 22:51

mjlee skrev:Eftersom jag och Nikita kommer sova borta några dagar funderar jag på att sätta på henne ett skvättskydd tillfälligt. Är det någon som har erfarenhet av det? Hur gör man när Nikita vill bajsa och kissa? :-k

Brukar hon kissa på andra ställen än i lådan?
      Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Användarvisningsbild
      mjlee
      Orakelkatt
      Orakelkatt

Inläggav mjlee » fre 19 jan 2018, 19:19

Birmafröken skrev:
      mjlee skrev:Eftersom jag och Nikita kommer sova borta några dagar funderar jag på att sätta på henne ett skvättskydd tillfälligt. Är det någon som har erfarenhet av det? Hur gör man när Nikita vill bajsa och kissa? :-k

Brukar hon kissa på andra ställen än i lådan?

Nej men hon 'läcker' när hon sover. Dvs är lite inkontinent när hon sover djupt. Ibland några droppar, ibland ganska rejält.

Användarvisningsbild
      Colourspot
      Profetkatt
      Profetkatt
      Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » fre 19 jan 2018, 19:48

Kopierar era katter ert sätt att ligga/sitta när ni umgås?

Lillan tenderar att härma mig när vi ligger i sängen ihop. Om jag lägger mig på sidan med ena armen under huvudet, lägger hon sig på sidan med huvudet lutat mot ett utsträckt framben. Om jag kurar ihop mig i fosterställning kurar hon ihop sig. Osv. Inte precis hela tiden, förstås, men ofta. Lillebror gör det också, men inte på samma sätt: han är mer så att om jag redan ligger ner och han ska göra sällskap så kan han lägga sig på liknande sätt, medan Lillan kan byta ställning när jag gör det.

Användarvisningsbild
      mjlee
      Orakelkatt
      Orakelkatt

Inläggav mjlee » tis 23 jan 2018, 15:35

Jag tycker Nikita har varit hård i magen senaste dagarna, det kommer mer i små delar än en rejäl korv. Har köpt hem lactulos. Men hur ger man det och hur mycket? Ska jag bara droppa lite på hennes tass? :-k

Användarvisningsbild
      Yrhättans
      Moderator
      Moderator

Inläggav Yrhättans » tis 23 jan 2018, 16:12

mjlee skrev:Jag tycker Nikita har varit hård i magen senaste dagarna, det kommer mer i små delar än en rejäl korv. Har köpt hem lactulos. Men hur ger man det och hur mycket? Ska jag bara droppa lite på hennes tass? :-k

Dosen laktulos är ca. 0,2 ml per kg kroppsvikt och ges 1-3 gånger om dagen.

Användarvisningsbild
      mjlee
      Orakelkatt
      Orakelkatt

Inläggav mjlee » tis 23 jan 2018, 17:46

Yrhättans skrev:
      mjlee skrev:Jag tycker Nikita har varit hård i magen senaste dagarna, det kommer mer i små delar än en rejäl korv. Har köpt hem lactulos. Men hur ger man det och hur mycket? Ska jag bara droppa lite på hennes tass? :-k

Hmm, så 0.6 ml. Hur mycket är det egentligen? Jag har en tom spruta hemma tror jag som jag gav henne metacam i. Undrar om det fungerar?

Användarvisningsbild
      Yrhättans
      Moderator
      Moderator

Inläggav Yrhättans » tis 23 jan 2018, 19:18

mjlee skrev:
      Yrhättans skrev:

Hmm, så 0.6 ml. Hur mycket är det egentligen? Jag har en tom spruta hemma tror jag som jag gav henne metacam i. Undrar om det fungerar?

Borde fungera bra

ApanAnn
      Gurukatt
      Gurukatt
      Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » tis 23 jan 2018, 20:34

Metacamsprutan är inte graderad i milliliter utan i kg, så måttstrecken funkar inte om du ger något annat med den. Du kan köpa en enmillilitersspruta på närmsta apotek.

Tessera
      Überkatt
      Überkatt
      Katt: Långhårig huskatt och birma
      Kontakt:

Inläggav Tessera » ons 24 jan 2018, 20:07

ApanAnn skrev:Metacamsprutan är inte graderad i milliliter utan i kg, så måttstrecken funkar inte om du ger något annat med den. Du kan köpa en enmillilitersspruta på närmsta apotek.

Fast metacam doseras med 0,05 mg/kg kroppsvikt, och har styrkan 0,5 mg/ml, så 0,1 ml motsvarar 1 kg på sprutan. ;-)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
      Bild
      Tess 080207-121020, Leonardo 960101-130109 och Pandora 960101-150121 - saknade och älskade!

betjänten
      Kattunge
      Kattunge

Inläggav betjänten » ons 24 jan 2018, 20:25

Jag tycker att 12.5% aska är lite väl högt då blir det stor påfrestan på lever och njurar.

Användarvisningsbild
      Mysseman
      Orakelkatt
      Orakelkatt

Inläggav Mysseman » tor 25 jan 2018, 01:08

Min tjockis får laktulos i maten, jag mäter inte utan han får en matsked ungefär, fast han är rätt stor så.. Försökte först med spruta i munnen och sedan på tassen, totalt misslyckat men funkar att ge i maten.

Safia
      Professionell katt
      Professionell katt
      Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Inläggav Safia » tor 25 jan 2018, 10:51

Här hemma blandas laktulos eller paraffinolja (för de envisare förstoppningarna) med Vitakrafts Liquid Snack . Finns i smakerna lax och kyckling och slinker ner lätt som en plätt. Missarna tror att de får godis, matte är glad åt att det går lätt att ge medicin.
      Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Återgå till "Allmänt kattprat!"