Prednicortone vet. (Prednisolon)

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
AAT
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Prednicortone vet. (Prednisolon)

Inläggav AAT » tor 14 dec 2017, 22:42

Hej,

Jag har bläddrat igenom några sidor där kortison (bland annat Prednisolon) tas upp och jag får en känsla av att en del är ovetandes om att Prednisolon numera finns till katter och hundar. Ber om ursäkt om folk redan känner till det och jag pladdrar på.
Till skillnad från Prednisolon som smakar vidrigt så är Prednicortone smaksatt och det är hur smidigt som helst att ge. Det finns både i 20 mg och 5 mg. Tabletten är liten och går enkelt att bryta i fyra lika stora delar.
OBS! Båda har alltså exakt samma verksamma ämne.
Länken till fass är: https://www.fass.se/LIF/product;jsessio ... 0618000024
Med det så hoppas jag att berörda katter kan få något trevligare vardag och så får jag passa på att önska alla en god jul.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Re: Prednicortone vet. (Prednisolon)

Inläggav Starwatcher » fre 15 dec 2017, 20:16

AAT skrev:Hej,

Jag har bläddrat igenom några sidor där kortison (bland annat Prednisolon) tas upp och jag får en känsla av att en del är ovetandes om att Prednisolon numera finns till katter och hundar. Ber om ursäkt om folk redan känner till det och jag pladdrar på.
Till skillnad från Prednisolon som smakar vidrigt så är Prednicortone smaksatt och det är hur smidigt som helst att ge. Det finns både i 20 mg och 5 mg. Tabletten är liten och går enkelt att bryta i fyra lika stora delar.
OBS! Båda har alltså exakt samma verksamma ämne.
Länken till fass är: https://www.fass.se/LIF/product;jsessio ... 0618000024
Med det så hoppas jag att berörda katter kan få något trevligare vardag och så får jag passa på att önska alla en god jul.

Jättebra med alternativ! Vanlig Prednisolon smakar verkligen illa oavsett om man är människa, hund eller katt. Dock avskyr en del katter intensivt syntetisk köttsmak (mina kämpar för livet och kräks av sådan smak).

Ett annat alternativ är Medrol som är en annan typ av kortison. Används inte så ofta till katt men för min honkatt fungerar det väldigt bra och smakar inte illa :-)
Bild

Användarvisningsbild
Rosino
Überkatt
Überkatt
Katt: RAG & NFO
Kontakt:

Inläggav Rosino » mån 18 dec 2017, 21:31

Jag måste ha konstiga katter för det har aldrig varit nåt problem att ge dem Prednisolon. Men bra om det finns smakligare alternativ om det behövs.
Ett hus utan katt är inget hem.
Bild

Användarvisningsbild
lindak
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Änglakatten Gullan <3
Kontakt:

Inläggav lindak » tis 19 dec 2017, 15:18

Jättebra tips! Min katt hatar Prednisolon :roll: Så ska be att få utskrivet Prednicortone om han behöver äta det igen :-D

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"