Aziz skrev:Båda mina kissat skrapar då och då bredvid matskålen när de har ätit klart.
Nu har jag infört lite striktare mathållning för mina kissar eftersom båda behöver gå ner lite i vikt. Detta innebär framförallt att jag bevakar att herr katt får äta sin blötmat ifred för lillen och så har jag minskat på hans torrfoder. Herr katt har nu börjat skrapa oftare och mer vid matskålen. Sällan äter han upp allt vid samma tillfälle men han skrapar frenetiskt runt skålen och ibland fortsätter han äta från en annan vinkel och sedan skrapar han bredvid igen.
Jag vet att det finns olika teorier om det här beteendet. Vad anser ni? Skrapar era katter vid matskålen och vad tror ni att det beror på?
Min Moltas är den som skrapar mest här. Han skrapar över mat han inte ens vill smaka på eller när han har ätit färdigt. Skulle han kunna ta skålen till soppåsen och skrapa den där skulle han nog göra det.

Om det blir en liten skrap-paus i ätandet skulle jag tolka det som att katten först har "ätit klart", men ändrar sig. Kanske är katten hungrigare än vad maten är god vid sådana tillfällen.