Hjärtsvikt, njursvikt, astma med mera...*I himlen.

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Reilly
Mogen katt
Mogen katt
Katt: Ragdoll, Siames och Bondkatter

Hjärtsvikt, njursvikt, astma med mera...*I himlen.

Inläggav Reilly » tor 26 okt 2017, 17:42

Min katt fick akut hjärtsvikt för 8 månader sen. Astma har han haft länge. Vi har kämpat på med hjärtsvikten och det har varit upp och ner men även ganska bra under flera månader. För en månad sen började njurarna visa halvdåliga värden så vi tog bort en medicin i två veckor för att se om njurarna skulle bli bättre. Det blev dom och var normala igen efter två veckor. Tyvärr så mådde katten ganska dålig utan medicinen- trött och sämre andning främst- så vi valde att sätta in den igen trots njurpåverkan. Livskvalitet är viktigast tänkte vi och veterinären.

Efter bara 6 dagar av att medicinen satts tillbaka så var njurarna dåliga igen, medium på skalan som veterinären uttryckte sig, men vi bestämde ändå att han skulle fortsätta få medicinen. Livskvaliteten och andningen måste alltid komma först. Nu har han tagit all medicin igen i 10 dagar men han verkar inte komma tillbaka ordentligt. :-( Han andas snabbt oftare och längre än förut men verkar inte må dåligt av det (kan bero på astman eller hjärtsvikten- det är svårt att avgöra), vissa dagar äter han jättebra men andra dagar inte så mycket. Han sover mer och har börjat vilja vara ifred oftare än förut. Så min fråga efter denna novell är hur har ni som har haft katter med njursvikt och kanske även hjärtsvikt upplevt det och hur fort gick det för er? Har ni några generella råd att komma med?
Senast redigerad av Reilly mån 13 nov 2017, 21:58, redigerad totalt 1 gång.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Re: Hjärtsvikt, njursvikt, astma med mera...

Inläggav Starwatcher » tor 26 okt 2017, 18:55

Har ingen erfarenhet men vill bara skicka en bamsekram till dig, Reilly :hug: :hug: :hug:
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » tor 26 okt 2017, 20:26

Har haft en katt med njursvikt för många år sedan, det var då på grund av ålder. Det jag kommer ihåg är att det gick väldigt fort på slutet.
Jag valde på slutet att livskvalité var viktigast och hon fick äta och njuta av allt hon önskade.
Från att jag började tänka att det var dags så tog det två dygn innan hon fick somna in.

Stor kram till dig.
:hug:

Reilly
Mogen katt
Mogen katt

Inläggav Reilly » tor 26 okt 2017, 22:14

Tack Starwatcher! :-)

Yrhättans, vad snabbt det gick för er. :-( Hade din katt haft njursvikt ett tag eller kom det från en dag till nästa och sen var det över på bara några dagar?

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » sön 29 okt 2017, 09:54

Reilly skrev:Tack Starwatcher! :-)

Yrhättans, vad snabbt det gick för er. :-( Hade din katt haft njursvikt ett tag eller kom det från en dag till nästa och sen var det över på bara några dagar?

Hon hade haft njursvikt i ett antal år (tror det var fyra år), när det gick utför så gick det väldigt fort. Det kändes ändå skönt att jag inte behövde fundera om det var dags eller inte, hon visade så tydligt att hon mådde väldigt dåligt vilket veterinären kunde bekräfta.

Användarvisningsbild
kitecat
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Luca och Fiona sphynxar

Inläggav kitecat » ons 01 nov 2017, 21:35

Gjorde de bästa för min katt när den fick hjärtsvikt...

Vems skull är katten kvar för?
Ok jag kan inte stava så bra de bor en elak gubbe i mitt tangentbord, han blandar bokstäver .
Bild

Reilly
Mogen katt
Mogen katt

Inläggav Reilly » tor 02 nov 2017, 01:13

Yrhättans skrev:
Reilly skrev:Tack Starwatcher! :-)

Hon hade haft njursvikt i ett antal år (tror det var fyra år), när det gick utför så gick det väldigt fort. Det kändes ändå skönt att jag inte behövde fundera om det var dags eller inte, hon visade så tydligt att hon mådde väldigt dåligt vilket veterinären kunde bekräfta.

Ja usch, det är lika jobbigt varje gång man ser sin pälskling svårt sjuk. :-(

Reilly
Mogen katt
Mogen katt

Inläggav Reilly » tor 02 nov 2017, 01:14

kitecat skrev:Gjorde de bästa för min katt när den fick hjärtsvikt...

Vems skull är katten kvar för?

Vad bra att du är nöjd med ditt val.

Reilly
Mogen katt
Mogen katt

Inläggav Reilly » tis 07 nov 2017, 21:58

Nu har han fått diabetes också. :-(

Vi kan ge sprutor två gånger om dagen men jag tvekar med tanke på hjärtsvikten och njurarna som inte är i bästa skick. Skulle någon av er börja med insulin i ett sånt här fall?

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tis 07 nov 2017, 22:29

Reilly skrev:Nu har han fått diabetes också. :-(

Vi kan ge sprutor två gånger om dagen men jag tvekar med tanke på hjärtsvikten och njurarna som inte är i bästa skick. Skulle någon av er börja med insulin i ett sånt här fall?

Hur mår han? Är han redan tagen av det övriga hoppas jag att jag satt stopp. Är det en kort tid kvar ska den tiden vara fin.

Många styrkekramar!!!
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » tis 07 nov 2017, 22:41

Reilly skrev:Nu har han fått diabetes också. :-(

Så svårt att ge råd, bara du känner din katt men jag tror jag skulle gett min vän en riktigt fin sista tid och låtit honom vandra vidare.

Stor stor kram till dig.
:consoling:

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » tis 07 nov 2017, 22:48

Har ingen erfarenhet av detta, men skickar många tankar. Kram :hug:

Reilly
Mogen katt
Mogen katt

Inläggav Reilly » tis 07 nov 2017, 22:53

Tack för snabba svar Starwatcher och Yrhättans. :rosor:

Han har inte mått så bra sista månaden. Inte så att han har plågats men vi har märkt en förändring. Men det kan ju inte vara så lätt att ha hjärtsvikt, dåliga njurar, astma, artros, IBD och nu diabetes också. Glukosen (?) var så hög att veterinären sa att vi måste ta ett beslut inom en vecka om han ska få gå vidare till sina vänner vid Regnbågsbron men om vi vill behandla diabetesen så kan vi börja imorgon med att han ligger på kliniken över dagen så att dom kan ställa in dosen. Men jag tvekar verkligen att det är det rätta att göra för honom... :cry:

Reilly
Mogen katt
Mogen katt

Inläggav Reilly » tis 07 nov 2017, 22:53

Siv skrev:Har ingen erfarenhet av detta, men skickar många tankar. Kram :hug:

Tack snälla.

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » ons 08 nov 2017, 08:42

Kan tyvärr inte heller ge något vettigt råd men vill skicka en styrkekram i eländet. :hug:

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » ons 08 nov 2017, 10:00

Reilly skrev:Tack för snabba svar Starwatcher och Yrhättans. :rosor:

Han har inte mått så bra sista månaden. Inte så att han har plågats men vi har märkt en förändring. Men det kan ju inte vara så lätt att ha hjärtsvikt, dåliga njurar, astma, artros, IBD och nu diabetes också. Glukosen (?) var så hög att veterinären sa att vi måste ta ett beslut inom en vecka om han ska få gå vidare till sina vänner vid Regnbågsbron men om vi vill behandla diabetesen så kan vi börja imorgon med att han ligger på kliniken över dagen så att dom kan ställa in dosen. Men jag tvekar verkligen att det är det rätta att göra för honom... :cry:

Du är en klok och bra matte som känner din katt väl! Jag tror du vet vad som är allra bäst för din katt. Efter allt vad jag läst som du skrivit har ni också en klok veterinär.

Bild

Reilly
Mogen katt
Mogen katt

Inläggav Reilly » ons 08 nov 2017, 16:03

Tack snälla för era stöttande ord.

Han kommer att få gå vidare till sina vänner vid Regnbågsbron. Han har sju sjukdomar nu och kardiologen hoppades att han skulle få ett år till vid diagnosen av hjärtsvikt och det har gått nio månader sen dess. Han har varit en sån kämpe men nu måste han nog få vila oavsett hur mycket vi kommer att sakna honom. :cry:

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » ons 08 nov 2017, 16:07

Reilly skrev:Tack snälla för era stöttande ord.

Han kommer att få gå vidare till sina vänner vid Regnbågsbron. Han har sju sjukdomar nu och kardiologen hoppades att han skulle få ett år till vid diagnosen av hjärtsvikt och det har gått nio månader sen dess. Han har varit en sån kämpe men nu måste han nog få vila oavsett hur mycket vi kommer att sakna honom. :cry:

Jag tycker ni tänker klokt och rätt, men sorgen att ta beslutet är så svår. Stor kram till er och er kömpe

Användarvisningsbild
loella88
Professionell katt
Professionell katt
Katt: Två CRX-huliganer.

Inläggav loella88 » ons 08 nov 2017, 16:29

Jag blir så ledsen av att läsa detta. Usch Reilly, vad ni har drabbats hårt av alla dessa jäkla sjukdomar.... :-(

Men hur jävligt det än är så är du klok nu. Sjukdomarna han har är en så svår kombination. Var och en för sig hade varit en sak, men medicinering för ett tillstånd förvärrar ett annat i hans fall. Det går kanske ett tag, men i längden är det jättesvårt. Det är en svår balansgång. Jag skriver inte det här för att vara elak på något sätt, för jag känner verkligen med dig nu...

Jag skickar er MÅNGA STORA KRAMAR i denna svåra stund. :hug: :hug: :consoling:

Reilly
Mogen katt
Mogen katt

Inläggav Reilly » ons 08 nov 2017, 16:40

Yrhättans skrev:
Reilly skrev:Tack snälla för era stöttande ord.

Jag tycker ni tänker klokt och rätt, men sorgen att ta beslutet är så svår. Stor kram till er och er kömpe

Tack snälla. Det är vidrigt att ta beslutet och bestämma dag men det har ju alla ni andra också varit med om förut så ni vet hur det känns. :-(

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » ons 08 nov 2017, 16:45

Lider så med dig, Reilly :consoling: Det är verkligen inte rättvist! Så många katter som drabbats av svår sjukdom och som du kämpat och sett till att katterna haft det bra in i det sista.

Beklagar verkligen, det är ett hemskt svårt beslut att behöva fatta :cry:

Bild

Reilly
Mogen katt
Mogen katt

Inläggav Reilly » ons 08 nov 2017, 16:48

loella88 skrev:Jag blir så ledsen av att läsa detta. Usch Reilly, vad ni har drabbats hårt av alla dessa jäkla sjukdomar.... :-(

Men hur jävligt det än är så är du klok nu. Sjukdomarna han har är en så svår kombination. Var och en för sig hade varit en sak, men medicinering för ett tillstånd förvärrar ett annat i hans fall. Det går kanske ett tag, men i längden är det jättesvårt. Det är en svår balansgång. Jag skriver inte det här för att vara elak på något sätt, för jag känner verkligen med dig nu...

Jag skickar er MÅNGA STORA KRAMAR i denna svåra stund. :hug: :hug: :consoling:

Jag förstår självklart att du inte vill vara elak så det är ingen fara alls. Jag fattar inte att en stackars liten katt kan drabbas av så många sjukdomar och sammantaget blir det den perfekta stormen. :-( Han är dessutom vår sista katt så jag tror att det gör beslutet ännu svårare om möjligt för jag vet hur tomt det kommer att bli utan honom. Det och att jag naturligtvis vill ha honom hos mig så länge som möjligt. :heart:

Reilly
Mogen katt
Mogen katt

Inläggav Reilly » ons 08 nov 2017, 16:56

Starwatcher skrev:Lider så med dig, Reilly :consoling: Det är verkligen inte rättvist! Så många katter som drabbats av svår sjukdom och som du kämpat och sett till att katterna haft det bra in i det sista.

Beklagar verkligen, det är ett hemskt svårt beslut att behöva fatta :cry:

Tack snälla. Jag har verkligen försökt göra allt och lite till för alla mina katter.

Reilly
Mogen katt
Mogen katt

Re: Hjärtsvikt, njursvikt, astma med mera... *I himlen.

Inläggav Reilly » mån 13 nov 2017, 21:56

Idag lämnade han oss för att vara med sina vänner i himlen tills vi alla ses igen. Han fick ett lugnt avsked i sängen på sin favoritfilt medans jag höll om honom och pratade med honom. Jag är så tacksam för att jag fick ha honom i mitt liv i lite mer än 9 år. Älskade katt...

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » mån 13 nov 2017, 22:13

Reilly skrev:Idag lämnade han oss för att vara med sina vänner i himlen tills vi alla ses igen. Han fick ett lugnt avsked i sängen på sin favoritfilt medans jag höll om honom och pratade med honom. Jag är så tacksam för att jag fick ha honom i mitt liv i lite mer än 9 år. Älskade katt...

Det låter som att han fick en fin sista stund, men jag förstår att ditt hjärta värker ... :consoling: :rose:
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » mån 13 nov 2017, 23:22

Reilly skrev:Idag lämnade han oss för att vara med sina vänner i himlen tills vi alla ses igen. Han fick ett lugnt avsked i sängen på sin favoritfilt medans jag höll om honom och pratade med honom. Jag är så tacksam för att jag fick ha honom i mitt liv i lite mer än 9 år. Älskade katt...

Reilly, beklagar verkligen sorgen! In i det sista såg du till att han hade det så bra som det var möjligt. Bättre matte hade han inte kunnat ha. Nu är han med sina vänner och han väntar där tills ni ses igen.

Många styrkekramar!

:rose:
Bild

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: Huskatter

Re: Hjärtsvikt, njursvikt, astma med mera...*I himlen.

Inläggav Mysseman » mån 13 nov 2017, 23:43

Beklagar :rose:
Simon, Bassel och lilla Stella - älskade och saknade ♥

Användarvisningsbild
Lakriz_Pepsi
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Huskatt
Ort: I en liten by som är en förort till en förort utanför stockholm

Inläggav Lakriz_Pepsi » tis 14 nov 2017, 10:16

Over and out
Roger that

Användarvisningsbild
perkele
Moderator
Moderator

Inläggav perkele » tis 14 nov 2017, 13:36

The thing about fairy tales is... there's always some truth in them.

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » ons 15 nov 2017, 15:39

Beklagar verkligen. :rose:

Reilly
Mogen katt
Mogen katt

Inläggav Reilly » ons 15 nov 2017, 16:13

Det är så tyst och tomt här nu utan honom, utan alla katter. Jag hoppas att de är tillsammans nu, glada och friska, och att de leker och solar hela dagarna som när de var yngre och mådde bra. Kanske går det en våg av välbehag genom deras hjärtan varje gång jag tänker på dem? Jag hoppas att de vet att de är saknade och att jag är så tacksam för att jag fick ha dem i mitt liv.

Tack för era rosor.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » ons 15 nov 2017, 18:46

Jag tror dom är tillsammans, har det bra och vet att du tänker på dom!

Förstår att saknaden är hemsk :hug: En katt kan aldrig ersätta en annan katt för alla har sin egen speciella plats i hjärtat, jag hoppas att det kommer framöver en ny katt som tassar sig in i ditt hjärta Reilly för du är en fantastisk matte och den katten får det så bra som en katt kan ha det.
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » ons 15 nov 2017, 20:58

:consoling:

Reilly
Mogen katt
Mogen katt

Inläggav Reilly » tor 16 nov 2017, 16:33

Starwatcher skrev:Jag tror dom är tillsammans, har det bra och vet att du tänker på dom!

Förstår att saknaden är hemsk :hug: En katt kan aldrig ersätta en annan katt för alla har sin egen speciella plats i hjärtat, jag hoppas att det kommer framöver en ny katt som tassar sig in i ditt hjärta Reilly för du är en fantastisk matte och den katten får det så bra som en katt kan ha det.

:-)

Jag kommer absolut att skaffa katter igen i framtiden men nu kommer det (tyvärr) att bli ett uppehåll på några år först. Men jag har redan kattabstinens och skulle ge vad som helst för att få ha mina katter här hos mig. :-(

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » tor 16 nov 2017, 18:11

Reilly skrev:
Starwatcher skrev:Jag tror dom är tillsammans, har det bra och vet att du tänker på dom!

:-)

Jag kommer absolut att skaffa katter igen i framtiden men nu kommer det (tyvärr) att bli ett uppehåll på några år först. Men jag har redan kattabstinens och skulle ge vad som helst för att få ha mina katter här hos mig. :-(

När min sista pälskling hade vandrat över bron var saknaden hemsk. Jag tänkte jag skulle vara utan ett längre tag men det gick inte. Efter fyra månader flyttade två sötnosar in som sedan blev fem..

Reilly
Mogen katt
Mogen katt

Inläggav Reilly » tor 16 nov 2017, 23:09

När min sista pälskling hade vandrat över bron var saknaden hemsk. Jag tänkte jag skulle vara utan ett längre tag men det gick inte. Efter fyra månader flyttade två sötnosar in som sedan blev fem..[/quote]

Jag känner igen det där. Vi brukade säga när folk undrade varför vi hade så många katter att katter är som smågodis man kan inte bara ta en. :smile:

Användarvisningsbild
tjjo
Superkatt
Superkatt
Katt: NEM
Kontakt:

Inläggav tjjo » fre 17 nov 2017, 22:41

Bild

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"