Vilka är era katters älsklingsrättet?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Vilka är era katters älsklingsrättet?

Inläggav Aziz » ons 08 nov 2017, 12:17

Vår yngsta kisse fyller 2 år imorgon :luv: och jag tänkte att han skulle få något särskilt smaskigt att äta.
Vilja är era kissars älsklingsrätter?
Gärna recept om det är något hemlagat. :grin:

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Vilka är era katters älsklingsrättet?

Inläggav Yrhättans » ons 08 nov 2017, 13:10

Kokt torsk
Några färska räkor
Rå skinkstek i långa tunna strimlor
Tonfisk i vatten, Abba
Sheba i små påsar av slla smaker, men ska vara små påsar.
Nykokt kyckling

Det är lyckomat

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Inläggav Lurvpöse » ons 08 nov 2017, 13:20

Rått älg eller rådjurskött är nog favoriten. Eller skogsfågel. Maken är jägare så de blir ganska bortskämda emellanåt.

Viltskav eller kycklingvingar funkar också.

Doxy äter helst rå abborre, med fenor och hela alltet...
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » ons 08 nov 2017, 15:05

Kokt torsk, kyckling stekt i ugn (okryddad), makrill (hankatten), kokt lax med fiskrom, rysk kaviar (Ja vet att man inte ska köpa men fick i present och katterna blev galna...).
Bild

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » ons 08 nov 2017, 18:51

Shebas runda lilla lyxburk med tonfiskfilé är mums tycker mina katter.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Användarvisningsbild
Lilla Luna
Kattracka
Kattracka
Katt: Svartvit Luna & Blå Lucifer

Inläggav Lilla Luna » ons 08 nov 2017, 19:45

Mush bollar, rökt skinka/kalkon och den lite mer otippade - honungsmelon, Luna blir helt tokig när man äter det.

När Luna fyllde 1 gjorde vi en tårta med en krossad mush boll som botten, sen lite mjau blötmat och så toppade vi med rökt skinka. Vi gjorde allt i en plåt matskål som stod i kylen över natten och sen på morgonen kördes den i micron ett par sekunder.

Är fullt medveten om att man inte ska ge för mycket av rökt skinka/kalkon pga saltet. Båda katterna får en liten bit då och då som godis bara.

Användarvisningsbild
amiga
Gurukatt
Gurukatt
Katt: En liten svarthårig huskatt<3

Inläggav amiga » ons 08 nov 2017, 20:55

Sotis absoluta 'favoriträtt' är torrfoder - spelar ingen större roll vad för sort, bara det är torrisar. Dock får hon det endast som godis...

Pussi-blötmat är väldigt gott. Rått kött är gott, men det är nog inte precis en utav favoriterna.. "Pizza" kan vara gott (jag ger en yttepytte liten bit skinka, med lite ost), och ostbågar är väldigt gott (hon får väldigt sällan och bara pyttelite).

Annars så är godis och i regel allt "nytt" (= ej den ordinarie maten) bland det godaste som finns. Det spelar ingen roll om hon aldrig har ätit det förut, och därför inte vet hur det smakar - det är gott, det bara vet hon :smile:

Justja, kokt kyckling är riktigt gott! Men det måste vara nytillagat, det får inte ha legat i kylskåpet. Utan kryddor då.
Tigerfadder. Stöder kampen för hemlösa katter.

Sotis

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » ons 08 nov 2017, 23:29

Glömde så klart hankattens favoritsaker smör och ost, allra godast är ex grottlagrad ekologisk gruyere :smile: Han får inte mkt ost men en lite flisa gör hans dag.
Bild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » tor 09 nov 2017, 00:07

Vad kul att läsa om alla era kissars olika preferenser. Får se vad vi väljer att servera på lillens stora dag. Rå lammstek är en absolut favorit hos honom liksom kycklinghjärta och mozzarella. Kanske en lite bit av varje utspritt över dagen så att han inte hetsar upp sig för mycket och kräks. Har aldrig provat att koka kyckling eller torsk och ge, det kanske vore nåt.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tor 09 nov 2017, 09:19

Aziz skrev:Vad kul att läsa om alla era kissars olika preferenser. Får se vad vi väljer att servera på lillens stora dag. Rå lammstek är en absolut favorit hos honom liksom kycklinghjärta och mozzarella. Kanske en lite bit av varje utspritt över dagen så att han inte hetsar upp sig för mycket och kräks. Har aldrig provat att koka kyckling eller torsk och ge, det kanske vore nåt.

Mina katter hälsar att för ett rovdjur duger endast kyckling av bästa kvalitet, inget sämre än Reko-kyckling duger. Ekologiskt, och långsamväxande kycklingras är ett minimikrav. Finns för övrigt ofta på Stora Coop vid Häggvik. Gott tycker även vi övriga i familjen :-D

Katterna vägrar helt vanlig Kronfågelkyckling odyl. Tittar på oss som "Ska du förgifta oss???" för att sedan övergå till att titta förundrat på varandra och oss med blicken "OMG -dom äter det!???" Någonstans där tycker även vi människor att det smakar mindre gott så numera köps endast kyckling som alla vill äta.

Torsk ska helst vara färsk och inte fryst enl mina katter.....
Bild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » tor 09 nov 2017, 11:57

:smile: Dina katter är verkligen gourmeter Starwatcher. Jag är lite rädd att lägga ribban för högt, sedan får man väl katter som kräver speciallagrade ostar och rysk kaviar. :smile: Men kycklingen lät bra tycker jag, även av skälet att jag inte vill gynna dålig djurindustri.

Lillen började dock sin födelsedag med att kräkas :consoling: efter att han lyckades gluffa i sig resterna av herr katts gourmet-konserv. Vet inte varför han kräks så ofta, börjar bli dags att kolla upp det hos vet. Vore det bara gourmet så skulle jag skylla på innehållet men han kräks då och då även när han bara äter MUSH. Får kanske bli mer lek och gos än smaskig mat i dag. :-k

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tor 09 nov 2017, 15:02

Aziz skrev::smile: Dina katter är verkligen gourmeter Starwatcher. Jag är lite rädd att lägga ribban för högt, sedan får man väl katter som kräver speciallagrade ostar och rysk kaviar. :smile: Men kycklingen lät bra tycker jag, även av skälet att jag inte vill gynna dålig djurindustri.

Lillen började dock sin födelsedag med att kräkas :consoling: efter att han lyckades gluffa i sig resterna av herr katts gourmet-konserv. Vet inte varför han kräks så ofta, börjar bli dags att kolla upp det hos vet. Vore det bara gourmet så skulle jag skylla på innehållet men han kräks då och då även när han bara äter MUSH. Får kanske bli mer lek och gos än smaskig mat i dag. :-k

Stackars Lillen :consoling: kräkas på födelsedagen är inte roligt!! Hoppas dagen bli bra trots det med mkt gos och lek. För övrigt hälsar Prickisarna att kokt kycklingfilé är jättebra för magen om man kräks, lugnar bra och är gott.

Grattis på födelsedagen Lillen :balloon: :grattis:
Bild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » tor 09 nov 2017, 15:30

Lillen tackar både för uppvaktningen och goda råd från prickisarna! :rosor: Efter kräkset så var aptiten och humöret på topp igen. Men det kommer att bli kokt "fin-kyckling" till födelsedagsmiddag. :-D

ClaesC
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Birman Kajsa o huskatten Lucas

Inläggav ClaesC » tor 09 nov 2017, 21:11

Det låter som om katterna får betydligt bättre mat än människorna! Ännu en seger för denna oss överlägsna art som är experter på att manipulera sin personal :smile: Mina båda katter har helt olika smak: Lucas, bäst är nyfångad mus, närproducerat kött, annars kokt kyckling, han avskyr räkor. Kajsa älskar räkor och tonfisk. Bra att de inte konkurrerar om rätterna.

Tessera
Überkatt
Überkatt
Katt: Långhårig huskatt och birma
Kontakt:

Inläggav Tessera » tor 09 nov 2017, 22:03

Minou tycker bäst om lammhjärta eller välhängd biff - jag brukar ge henne putsbitar.
Lord älskar gris...men det ska vara utegående gris!
Lómë älskar mjölk och ost.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bild
Tess 080207-121020, Leonardo 960101-130109 och Pandora 960101-150121 - saknade och älskade!

Användarvisningsbild
Lakriz_Pepsi
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Huskatt
Ort: I en liten by som är en förort till en förort utanför stockholm

Inläggav Lakriz_Pepsi » fre 10 nov 2017, 08:48

Lakriz favorit är nog den sega delen av högreven, den biten som man måste tugg tugga ordentligt.

Han har fått finare kött, som oxfilé, tårndedå men det lämnar han.

Just nu är det torrisar. Bara torrisar. Massa torrisar. Hela tiden torrisar. Så mer torrisar.

Grattis hälsar Lakke :rosor:
Over and out
Roger that

Reilly
Mogen katt
Mogen katt
Katt: Ragdoll, Siames och Bondkatter

Inläggav Reilly » fre 10 nov 2017, 16:53

En av mina katter var galen i colasnören och smågodis och då speciellt knattar eller vad dom nu heter (små röda, gula och gröna mjuka godisar). Det var på nivån att även om jag smög och var så tyst som möjligt och öppnade godiset när han var på andra våningen i djup sömn så tog det inte mer än 30 sekunder innan han var där och klättrade på mig för att få smaka. Han öppnade även påsarna själv om jag råkade lämna dom obevakade. :smile:

Fredrik
Mogen katt
Mogen katt
Katt: Min katt: halvt skogskatt

Inläggav Fredrik » fre 10 nov 2017, 19:36

Min katt har ingen älsklingsrätt, men gillar variation, varierar mellan 3 olika foder dagligen
Alltså
dag 1 foder 1
dag 2 foder 2
dag 3 foder 3
dag 4 foder 1
dag 5 foder 2
dag 6 foder 3

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » fre 10 nov 2017, 23:34

ClaesC skrev: Ännu en seger för denna oss överlägsna art som är experter på att manipulera sin personal :smile: .

Ja det sammanfattar nog rätt väl det som beskrivs här ovan. :smile:

Tack alla för att ni delar med er. :rosor: Tror att Reilys kisse leder vad gäller konstiga matpreferenser även om jag kännner igen det där med superhörsel hos kissarna när något de gillar hanteras i smyg. :smile:

Tack Lakke för grattis till lillen! Herr katt hälsar att torrisar rules. :glasses:

Användarvisningsbild
mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » tor 30 nov 2017, 22:12

RC torrisar :roll: grillad entrecote, lammstek, köpt grillad kyckling. Lammkotletter går också an. Nikita har inte så stor aptit så det behövs trugas lite ibland om jag inte ger upp och hon får sina älskade torrisar. :wait: Räkor och lax bara om det är från min sushi, annars är det bläh. Annan fisk nej tack. Rått kött? :urk: :censored: :trance:

Användarvisningsbild
Colourspot
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » tis 05 dec 2017, 23:49

Starwatcher skrev:Glömde så klart hankattens favoritsaker smör och ost, allra godast är ex grottlagrad ekologisk gruyere :smile: Han får inte mkt ost men en lite flisa gör hans dag.

Oj, en riktig liten delikatessmisse! Gruyere och rysk kaviar, det är till att vara finsmakare :smile: :heart:

Användarvisningsbild
Colourspot
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » tis 05 dec 2017, 23:57

Här hemma varierar favoriten en del. Lillan får hemgjord Barf för första gången på länge, nu igen, så lär vänta och se vad som blir favoriten. Båda katterna hälsar att mattes mat, hur kryddig den än är, brukar vara god! Båda gillar också färdig grillad kyckling skarpt. Och Dreamies! Eftersom Lillebror är njurkatt (om än med perfekta njurvärden) begränsas tyvärr gottegivorna här i huset. Lillebror älskar rått kött (fd Barf-katt).

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » ons 06 dec 2017, 13:16

Colourspot skrev:
Starwatcher skrev:Glömde så klart hankattens favoritsaker smör och ost, allra godast är ex grottlagrad ekologisk gruyere :smile: Han får inte mkt ost men en lite flisa gör hans dag.

Oj, en riktig liten delikatessmisse! Gruyere och rysk kaviar, det är till att vara finsmakare :smile: :heart:

Ja, att försöka bjuda på hushållsost uppfattar han som en förolämpning.
Bild

Safia
Professionell katt
Professionell katt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Inläggav Safia » tor 07 dec 2017, 08:42

Vilbert:
- Mush bollar med kyckling och nöt
- Färska räkor
- En slurk kattmalt

Jaromir:
- Bozita kycklinglever
- Vitakraft flytande godis med laxsmak (kyckling duger, men laxen är bäst)

Jacek:
- Parmesan, ju längre lagrad desto bättre
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » tor 07 dec 2017, 13:13

Jag tror jag får revidera lillens favoriträtt till allt som är herr katts mat :swear: så länge det inte är torrfoder. Nu har vi investerat i en surefeeder för herr katts våtmat så får vi se om det lyckas.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » fre 08 dec 2017, 17:56

Aziz skrev:Jag tror jag får revidera lillens favoriträtt till allt som är herr katts mat :swear: så länge det inte är torrfoder. Nu har vi investerat i en surefeeder för herr katts våtmat så får vi se om det lyckas.

Vad tycker Herr Katt om Surefeed?
Bild

Användarvisningsbild
tjjo
Superkatt
Superkatt
Katt: NEM
Kontakt:

Inläggav tjjo » fre 08 dec 2017, 22:46

kokt vit fisk är väldigt populärt.
Canagan tonfisk med räkor är det bästa köpta maten.
Pure Natural Pork, våtfoder... mums, hälsar dom.
Bild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » lör 09 dec 2017, 16:39

Starwatcher skrev:
Aziz skrev:Jag tror jag får revidera lillens favoriträtt till allt som är herr katts mat :swear: så länge det inte är torrfoder. Nu har vi investerat i en surefeeder för herr katts våtmat så får vi se om det lyckas.

Har inte startat projektet ännu, måste ha tid för att övervaka introduktionen. Tänkte börja över julledigheten. Tror att det kan bli knepigt men ska göra ett försök i alla fall. Vore himla smidigt om det lyckas. :-D

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » lör 09 dec 2017, 18:17

Aziz skrev:
Starwatcher skrev:

Har inte startat projektet ännu, måste ha tid för att övervaka introduktionen. Tänkte börja över julledigheten. Tror att det kan bli knepigt men ska göra ett försök i alla fall. Vore himla smidigt om det lyckas. :-D

Lillgubben här lärde sig fort med hjälp av extra god mat. Är Lillen snabb är det nog inte fel att ställa ner tiden som luckan är öppen. Tösen utvecklade en fin teknik för att fisk upp bitar när luckan var öppen, bit spetsad på klo :smile:
Bild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » mån 11 dec 2017, 16:25

Starwatcher skrev:
Aziz skrev:
Starwatcher skrev:

Lillgubben här lärde sig fort med hjälp av extra god mat. Är Lillen snabb är det nog inte fel att ställa ner tiden som luckan är öppen. Tösen utvecklade en fin teknik för att fisk upp bitar när luckan var öppen, bit spetsad på klo :smile:

Tack för tipset! Lillen är snabb som en... vessla höll jag på att skriva, tills jag kom på att han är snabb som en abessinier-katt. :smile: Herr katt är å andra sidan lite sävlig just när det kommer till mat så jag är inte helt övertygad om att det kommer att lyckas. Men hoppas. [-o< Vad skönt att det fungerar för er. :hi5:

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » mån 11 dec 2017, 18:28

Aziz skrev:
Starwatcher skrev:
Aziz skrev:

Tack för tipset! Lillen är snabb som en... vessla höll jag på att skriva, tills jag kom på att han är snabb som en abessinier-katt. :smile: Herr katt är å andra sidan lite sävlig just när det kommer till mat så jag är inte helt övertygad om att det kommer att lyckas. Men hoppas. [-o< Vad skönt att det fungerar för er. :hi5:

Det beror på vem man frågar :smile: Tösen tycker det är uselt att hon inte kan komma åt just den maten och hennes bror att det är uselt att behöva äta Bozita Makrill ur en så suboptimal matplats. Han äter maten där men äter mer av annan mat som också Tösen äter än han gjort tidigare så riktigt nöjd är han nog inte. Vi fortsätter då lilla gummans päls faktiskt kommer tillbaka fint.
Bild

Återgå till "Allmänt kattprat!"