"Jag är vegan/vegetarian, min katt måste också vara det."

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Guybrush Threepwood
Old Gregg
Old Gregg

"Jag är vegan/vegetarian, min katt måste också vara det."

Inläggav Guybrush Threepwood » tis 20 jun 2017, 20:09

Som titeln lyder... hur ser ni på den attityden hos kattägare?
Jag har stött på den ganska ofta, dock online för det mesta. Både i Sverige och i utomlands. Argumentet brukar då vara att man själv skulle vägra att äta ett mördat djur osv och då ska ens egna djur absolut inte vara så barbariska heller typ.

Vad är er åsikt i frågan? Är det okej att man enbart pga etik väljer att ge sin katt vegetarisk/vegansk kost?
Bild
"I'm old Greeeeeeegg, I've got a manginaaaaaaaaaaaaa!"

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Re: "Jag är vegan/vegetarian, min katt måste också vara det."

Inläggav eye of a tiger » tis 20 jun 2017, 20:20

Då tycker jag att man har valt fel djur . Då får veganer skaffa kanniner eller andra djur som inte äter kött. Varför i helsike väljer man ett rovdjur som husdjur om det går i mot sin etik ???????

Jag fattar inte alls vad som är meningen att göra veganfoder åt katter när de är rovdjur som är skapta att äta kött .Bara för att man kan göra sån betyder inte att man ska göra det-Sen funderar man hur bra det är i längden om det kommer ut ett fullgott vegan foder
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Noctifer
Mogen katt
Mogen katt
Katt: Huskatterna Lutz & Tuffsan

Inläggav Noctifer » tis 20 jun 2017, 20:26

Vegeterian här som fått frågan hur jag gör med mina katter och övriga djur som behöver kött för att må bra otaliga gånger.

Självklart ska djuren har den kost som den är gjord för (eller så snarlik som möjligt). Jag har gjort mitt val men att tvinga på djuren som mår bra av kött. Det gör jag bara inte och är inte okej att göra om det inte finns medicinska skäl.

Sent from my FRD-L09 using Tapatalk

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » tis 20 jun 2017, 20:27

+1 på eye

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Inläggav Fragole » tis 20 jun 2017, 20:29

Tycker att Eye säger allt jag tänker om det. Vill man inte ge kött till sitt djur får man skaffa ett djur som inte är köttätare.

Användarvisningsbild
Guybrush Threepwood
Old Gregg
Old Gregg

Inläggav Guybrush Threepwood » tis 20 jun 2017, 20:39

Det är min åsikt också, naturligtvis! Är djuret skapt för att äta kött, då ska det få det. Jag menar, jag som köttätare om jag köpte typ kanin eller häst eller nåt så skulle jag ju inte direkt mata dem med hamburgare eller bacon...
Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tis 20 jun 2017, 20:41

Håller helt med Eye!

Det är vanskötsel av att ge sådan kost till rovdjur som katter på samma sätt som det skulle vara att tvinga t.ex en kanin att äta mat med kött.
Bild

Användarvisningsbild
perkele
Moderator
Moderator

Inläggav perkele » tis 20 jun 2017, 20:46

Starwatcher skrev:Håller helt med Eye!

Det är vanskötsel av att ge sådan kost till rovdjur som katter på samma sätt som det skulle vara att tvinga t.ex en kanin att äta mat med kött.

+1. Tokfel val av husdjur.
The thing about fairy tales is... there's always some truth in them.

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » tis 20 jun 2017, 21:08

Det finns redan prejudicerande beslut kring detta; Inte bara veganmat till katten.

Att endast ge sin katt vegan/vegetarisk föda är djurplågeri - bättre då att skaffa en krukväxt - dock ej köttätande. :wait:

Användarvisningsbild
ClaesC
Kattunge
Kattunge
Katt: Birman Kajsa o huskatten Lucas

Inläggav ClaesC » tis 20 jun 2017, 21:28

Katter ska ha kött eller fisk, allt efter smak. Vad människor äter är deras eget val.

Användarvisningsbild
Kryddmamma
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Chili, Curry MCO och Vanilla MCO

Inläggav Kryddmamma » ons 21 jun 2017, 00:35

Eye har helt rätt!

Enda orsaken till att inte tillåta sitt husdjur äta den kost den är skapt till att äta, är om det finns en sjukdomsbild.

Användarvisningsbild
loella88
Professionell katt
Professionell katt
Katt: Två CRX-huliganer.

Inläggav loella88 » ons 21 jun 2017, 02:02

Klokt skrivet eye, och jag instämmer!

Känner personer som är vegetarianer/veganer som också har katter. Men för dem är det en självklarhet att stå och göra BARF till katterna. Inga konstigheter alls, även om det krockar med deras livsstil. De sätter katten före sitt eget och gör vad som är bäst för katten. Det är INTE okej att pga att man själv är vegetarian/vegan tycka att ens katt också skall bli det. Nej, usch på sådant!

skogisfantast
Überkatt
Überkatt
Katt: NFO

Inläggav skogisfantast » ons 21 jun 2017, 07:21

Jag äter vegetariskt och mina katter får självklart kött, då det är vad de är skapta att äta. Om jag inte hade klarat av att ge dem det, så hade jag inte haft några katter. Djur som av naturen ska äta vegetariskt är jag tyvärr ofta allergisk emot. Tål heller inte hö och spån, så vore svårt att ha t ex gnagare.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » ons 21 jun 2017, 09:00

Delar Eye:s och övrigas synpunkter, helt fel val av husdjur. Köper dock gärna så etiskt producerat kött och kattmat som möjligt och skulle gärna se en större utveckling av branschen i den riktningen.

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Re: RE: Re: "Jag är vegan/vegetarian, min katt måste också vara det."

Inläggav Fragole » ons 21 jun 2017, 09:27

Aziz skrev:Delar Eye:s och övrigas synpunkter, helt fel val av husdjur. Köper dock gärna så etiskt producerat kött och kattmat som möjligt och skulle gärna se en större utveckling av branschen i den riktningen.

Jag gillar att Brit Cats blötmat innehåller människovärdigt kött. Vet inte hur det är med framställningen men det kvittar för den totalvägrades här hemma.

Användarvisningsbild
Guybrush Threepwood
Old Gregg
Old Gregg

Inläggav Guybrush Threepwood » ons 21 jun 2017, 17:01

Ja jag kan fullt förstå konceptet att om man t:ex är vegetarian av etiska skäl så ser man till att försöka ge sina katter så pass "bra" kött som möjligt. Om man Barfar så kanske man söker närproducerat eller liknande istället för att köpa importerat. Det ser jag inget fel i. Så länge katterna får i sig det de ska ha.
Bild

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » tor 22 jun 2017, 11:13

Jag förstår verkligen inte den attityden. I och med att katter (till skillnad från människor) måste äta animalisk föda för att må bra är det rent och skärt djurplågeri. Om katten får gå ute löser den troligtvis problemet någorlunda på egen tass, men en innekatt blir förr eller senare sjuk och dör på vegankost.

Användarvisningsbild
artemis
Mogen katt
Mogen katt
Katt: DRX

Inläggav artemis » tor 22 jun 2017, 13:11

Jag växlar mellan veganskt och vegetarianskt, men det är inte ett skäl till att jag har rätten att gå emot naturens utveckling och försöka ändra en katts diet på ett egentligen otroligt absurt sätt. Den här artikeln är bra tycker jag.
http://catinfo.org/docs/SwedishTranslation2-10.pdf
SE*Mica Flava - devon rex cattery

Användarvisningsbild
tjjo
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: NEM
Kontakt:

Inläggav tjjo » tor 22 jun 2017, 23:51

artemis skrev:Jag växlar mellan veganskt och vegetarianskt, men det är inte ett skäl till att jag har rätten att gå emot naturens utveckling och försöka ändra en katts diet på ett egentligen otroligt absurt sätt. Den här artikeln är bra tycker jag.
http://catinfo.org/docs/SwedishTranslation2-10.pdf

Mycket intressant läsning :vinka: Många borde läsa denna artikel.
Känner igen mycket, och håller med om mycket. Tack
Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Katt: Långhårig huskatt och birma
Kontakt:

Inläggav Tessera » fre 23 jun 2017, 08:05

Guybrush Threepwood skrev:Som titeln lyder... hur ser ni på den attityden hos kattägare?

Total idioti och jag skulle anmäla till Länsstyrelsen. Skaffa kanin eller marsvin (inte råtta eller hamster - de behöver faktiskt en liten andel animaliskt protein också) om man vill ha djur som äter vegetariskt.
Bild
Tess 080207-121020, Leonardo 960101-130109 och Pandora 960101-150121 - saknade och älskade!

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: Huskatter

Inläggav Mysseman » tor 29 jun 2017, 08:49

Nej, nej. Katter är INTE veganer!

Min kompis gav sin förra katt veganmat, blev skogstokig!!

Är man vegan och inte kan förse ett strikt rovdjur med rätt kost borde man skaffa ett djur som är vegetarian. Blir inte enklare än så.
Simon, Bassel, Stella, Prinsen och Nåna - älskade och saknade ♥

Användarvisningsbild
LillaJag
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav LillaJag » tor 29 jun 2017, 12:25

Har gått ut ur forum av just den anledningen.

Blir extremt upprörd när jag läser att vissa rekommenderar vegankattmat till andra kattägare, samt hur mycket djurplågare man är om man har en innekatt (fastän det samtidigt finns diskussioner om antalet hemlösa katter och att man ska adoptera).
Jag äter inte kött eller mejeriprodukter och undviker att köpa övriga produkter som innehåller djur eller är testat på djur så långt som det är möjligt.
Undantaget är min katt. Katten är ett rovdjur och ska äta kött. Klarar man inte av det bör man avstå från att skaffa katt.

Ida
Kattunge
Kattunge

Inläggav Ida » fre 30 jun 2017, 00:18

Guybrush Threepwood skrev:Som titeln lyder... hur ser ni på den attityden hos kattägare?
Jag har stött på den ganska ofta, dock online för det mesta. Både i Sverige och i utomlands. Argumentet brukar då vara att man själv skulle vägra att äta ett mördat djur osv och då ska ens egna djur absolut inte vara så barbariska heller typ.

Vad är er åsikt i frågan? Är det okej att man enbart pga etik väljer att ge sin katt vegetarisk/vegansk kost?

fruktansvärt. jag är själv vegan, och skulle ALDRIG få för mig att tvinga mina katter att vara det!!! hela poängen med att vara vegan är ju att jag älskar djur och inte vill dem nåt illa, därför vill jag inte heller att de ska lida eller dö för min skull (alltså äter jag inte dem eller nånting de "producerar"), så varför ska mina katter lida för min skull?! människor kan välja vad de äter men katter är köttätare. de är inte ens allätare, de är KÖTTätare. jag blir otroligt förbannad på andra veganer som tvingar sina katter och hundar och annat att äta veganskt. om du vill ha ett vegandjur finns det massor av fina djur, t ex kanin, marsvin osv. som naturligt äter den födan och säkert är underbara att ha i sitt hem! välj inte en köttätare som du måste konvertera :swear:

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"