Kattprat - allmän tråd 2017

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
mjlee
Superkatt
Superkatt

Re: Kattprat - allmän tråd 2017

Inläggav mjlee » lör 13 maj 2017, 16:31

Jag börjar bli orolig att Nikita har för dålig kondition. När vi leker med Da Bird - det enda hon är intresserad av, tappar hon intresset efter några minuter, då hjälper det inte hur mycket jag än lockar, hon kollar bara lite och sedan bryr hon sig inte. Iofs när vi leker hoppar hon som en galning och smyger på den.

Hennes favo möss ligger ute men dem bryr hon sig bara om ibland. Min prasseltunnel gick sönder i flytten och jag har inte köpt någon ny. Men det får hon ju inte bättre kondis av. Hon kör fortfarande sin kvällsrunda nästan varje kväll när hon rusar omkring som en galning och morrar.

Eftersom hon jamade och buffade men inte vill gosa trodde jag det var lekhumör. Men efter några minuter med Da Bird lade hon sig till rätta och sover djupt i solen.

Edit: Hon vaknade just efter tio minuter och nu är hon på skrivbordet och pratar och vill något. Önskar bara att jag visste vad. Solen är iofs borta, Nikita klagar och det är helt klart slavens fel.

Safia
Professionell katt
Professionell katt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Inläggav Safia » mån 15 maj 2017, 09:27

amiga skrev:Jag kände mig rätt taskig mot Sotis i morse. Hon väckte mig, jag gick upp och lade upp maten på hennes fat. Men när jag ställde ner fatet så kände jag att något var fel. Så precis när hon skulle börja äta kom jag på det - medicinen!! Vilket innebar att jag fick rycka undan maten mitt framför nosen på Sotis. :smile: Pga att hon måste skölja munnen efter medicineringen, så får hon maten först efteråt.

Du är inte ensam, det där händer lite nu och då hemma hos oss också. Jaromir får sin medicin i lite godis/kattmalt innan lunch-utfodringen, glömmer jag bort vill han inte ta eftersom godis är måttligt intressant när man redan är mätt, framförallt godis som är spetsat med medicin man egentligen inte vill ha. :smile:
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Användarvisningsbild
Guybrush Threepwood
Old Gregg
Old Gregg

Inläggav Guybrush Threepwood » mån 15 maj 2017, 15:16

Nox har några leksaker han älskar mer än allt annat, men eftersom han helst vill leka där jag är så hoppar han alltid upp i sängen med dem. Stor mening med att bädda sängen när han är där och far fram som en idiot så kuddar och täcken yr. :roll:
Bild
"Weddings are basically funerals with cake."

Användarvisningsbild
amiga
Gurukatt
Gurukatt
Katt: En liten svarthårig huskatt<3

Inläggav amiga » mån 15 maj 2017, 21:30

Safia skrev:
amiga skrev:Jag kände mig rätt taskig mot Sotis i morse. Hon väckte mig, jag gick upp och lade upp maten på hennes fat. Men när jag ställde ner fatet så kände jag att något var fel. Så precis när hon skulle börja äta kom jag på det - medicinen!! Vilket innebar att jag fick rycka undan maten mitt framför nosen på Sotis. :smile: Pga att hon måste skölja munnen efter medicineringen, så får hon maten först efteråt.

Du är inte ensam, det där händer lite nu och då hemma hos oss också. Jaromir får sin medicin i lite godis/kattmalt innan lunch-utfodringen, glömmer jag bort vill han inte ta eftersom godis är måttligt intressant när man redan är mätt, framförallt godis som är spetsat med medicin man egentligen inte vill ha. :smile:

:shock: Hur kan man inte vilja ha godis!? Här går godis alltid ner, både hos katt och matte.. fast olika typer av godis då :smile:

"Skönt" att inte vara ensam om det. Liknande har hänt någon gång förut också, men då har jag kommit på mig själv lite tidigare :D
Tigerfadder. Stöder kampen för hemlösa katter.

Sotis

Användarvisningsbild
Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Inläggav Fragole » tis 16 maj 2017, 00:27

Honey driver mig till vansinne ibland
För ett par veckor sedan köpte jag ny mat och Honey åt den som om det vore det bästa på denna jord. Det varade dock bara en dag innan hon började protestera och matvägra. Jahapp tänkte jag och letade upp en ny mat att ge di små.
Köpte då två påsar med olika smaker så katterna kunde få bestämma vilken smak de ville ha. Det var en som klart var bättre och jag köpte mer av den.
Efter en vecka går den maten inte heller att äta tydligen och efter de fått kvällsmat piper Honey att hon vill ha annan mat.

Jag får då snilleblixten att lägga den föregående maten i en skål och den nya i en. Då slukar hon den gamla maten igen... så fröken vill tydligen ha olika mat i skålarna så hon kan få välja vad som passar för dagen (och som den kattslav jag är kommer jag ju bara lyda :P)

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » tis 16 maj 2017, 06:58

Fragole skrev:Honey driver mig till vansinne ibland
För ett par veckor sedan köpte jag ny mat och Honey åt den som om det vore det bästa på denna jord. Det varade dock bara en dag innan hon började protestera och matvägra. Jahapp tänkte jag och letade upp en ny mat att ge di små.
Köpte då två påsar med olika smaker så katterna kunde få bestämma vilken smak de ville ha. Det var en som klart var bättre och jag köpte mer av den.
Efter en vecka går den maten inte heller att äta tydligen och efter de fått kvällsmat piper Honey att hon vill ha annan mat.

Jag får då snilleblixten att lägga den föregående maten i en skål och den nya i en. Då slukar hon den gamla maten igen... så fröken vill tydligen ha olika mat i skålarna så hon kan få välja vad som passar för dagen (och som den kattslav jag är kommer jag ju bara lyda :P)

Jag håller med henne, buffe är gott.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tis 16 maj 2017, 09:59

Fragole skrev:Honey driver mig till vansinne ibland

Hon är padda och därför vet hon hur hon ska få Guardians att göra som hon vill :P

Skämt ochsidå så är jag glad att tösen inte är likadan med maten. dock är hon rätt bestämd var hon sa äta någonstan och alla hennes förmåga att röra på sig försvinner på något magiskt sätt. skitsamma att hon sprang sonm en blådårre fem sekunder innan :roll:

det äts inte förrän skålen står rakt under nosen när hon är på det humöret
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tis 16 maj 2017, 21:33

Inte för jag har sett att tösen varit olycklig tvärt i mot dock verkar hon tycka att det är ännu roligare med en 4 vägs tunnel i hemmet och tornet . tänk vad lite kan roa katter.
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Guybrush Threepwood
Old Gregg
Old Gregg

Inläggav Guybrush Threepwood » tis 16 maj 2017, 23:09

Nox hade lyckats doppa svansen i blötmaten och fick sig ett snabbt bad för det var ordentligt kletigt. Han bryr sig inte så värst mycket så länge det går fort, jamar lite ledset sen är han lugn tills jag torkat av honom. Sen ska han såklart putsa sig och jag kan inte låta bli att fnissa när han ska putsa svansen. Att man ska sitta still och sträcka sig förstår han inte riktigt så han springer i cirklar en stund tills han får fatt i den. Elaka matte som badar kisse och sen fnissar åt honom. 8-[

Som tur är bryr han sig inte utan ligger redan på en handduk i sängen och spinner som en reamotor som vanligt. :grin:
Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » ons 17 maj 2017, 18:49

var ute med tösen och för första gången blev hon mycket nyfiken på en 3 året barn .

Hon hängde till och med över en kant som går en bit vid lekparken för att komma närmare .
Tjejen följde med oss när vi fortsatte och när jan stoppade för att rulla runt på marken, så närmade sig barnet och mamman oss . Jane fortsatte att var nyfiken och verkade gärna vilja hälsa på henne men vågade inte riktig. Frågade mamman om de hade katter. Men de hade de inte och mamman sa att det var ju rätt ovanligt att se en katt i koppel
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Guybrush Threepwood
Old Gregg
Old Gregg

Inläggav Guybrush Threepwood » ons 17 maj 2017, 21:20

Idag är jag en usel ägare. Lät skålen vara tom i flera år (läs: timmar) för jag var borta och hämtade paket och promenerade. När jag kom hem efter att Nox hälsat på mig på sitt vanliga vis (ställer sig på bakbenen och "kramar" mitt ben) så satte han sig vid skålen och jamade av livsfarlig svält. Slav som man är fick de mat innan jag ens tagit av mig skorna. 8-[
Bild

Safia
Professionell katt
Professionell katt

Inläggav Safia » fre 19 maj 2017, 18:59

Hur man ser att den varma årstiden infunnit sig. Hushållets katter ligger uthällda på strategiska (läs: skuggiga) platser i lägenheten och orkar knappt röra på morrhåren även om en saftig och fet fluga surrar förbi.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » fre 19 maj 2017, 20:18

Safia skrev:Hur man ser att den varma årstiden infunnit sig. Hushållets katter ligger uthällda på strategiska (läs: skuggiga) platser i lägenheten och orkar knappt röra på morrhåren även om en saftig och fet fluga surrar förbi.

Här ligger kissarna i "solfläckarna" och njuter. De verkar inte kunna få varmt nog. :-D

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » fre 19 maj 2017, 20:27

Här börjar årstiden när de går ut på morgonen och väntar på att dörren till vårt lilla växthus ska öppnas, där kan man ligga i värmen tills matte är orolig att katten är genomkokt......

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » fre 19 maj 2017, 21:23

Tråkigt och sorgligt vilken syn veterinären hade på Måns swimmer och hotade om att anmäla ägaren till LS om ägaren inte avlivade Måns inom 2 veckor

https://www.change.org/p/l%C3%A4nsstyre ... src-no_msg
Jackson Galaxy

Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » fre 19 maj 2017, 23:14

eye of a tiger skrev:

Tråkigt och sorgligt vilken syn veterinären hade på Måns swimmer och hotade om att anmäla ägaren till LS om ägaren inte avlivade Måns inom 2 veckor

https://www.change.org/p/l%C3%A4nsstyre ... src-no_msg

:swear: :swear: :swear:

Mina Prickisar har en kusin som hade just det problemet som liten men efter träning, sjukgymnastik är det en fullt rörlig katt som har ett mkt bra liv. Bedrövligt att en individs värde enbart sätts av hur rörlig individen är. Undrar om veterinären ser på människor med handikapp på samma sätt??
Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » lör 20 maj 2017, 16:53

Jo jag undrar det också. Men det är väl typiskk LS som tycker allt som inte går inom deras norm ska dö även om djuret är frisk,piggt och glatt .

Vet ägaren vad den gör och vilken skötsel ett handikappat djur behöver . så va fan får djuret då inte leva längre. Samma sak med skyggisar som de vill avliva om de får nyss om det. Så ja jag är rätt upprörd över hela fallet . Det syns ju på Måns feja, hur bra han mår och vilken fart han kan ta sig fram .

Vissa vetrinärer och LS borde koncentrera på djur som mår dåligt och missköts istället .
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » lör 20 maj 2017, 17:16

Förmodligen har vi inte hela bilden. Vi vet inte vad vetten baserade sin bedömning på.

När man tittar på bilderna verkar det som att katten har blöja. Är den förutom benproblemen inkontinent? Finns det andra komplikationer som vi som lekmän inte ser och som är så allvarliga att man inte behöver göra en röntgen?

Varför inte gå till en annan veterinär först innan man skriver en petition till länstyrelsen?

Är det så att fler veterinärer gör samma bedömning? Verkar som om vi inte har tillräckligt med information.

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » lör 20 maj 2017, 17:34

Jag kompletterar med svaret från Jordbruksverket angående rollstolsbundna hundar, yttrande om rullstolsbundna hundar.

Det kan finnas andra problem än att katten eller hunden inte kan gå. Kommer ägarna att kunna stötta dagligen under en katts livstid utan att katten inte far illa?

Vi vet att en katt inte gärna visar smärta - kommer den här katten att vara smärtfri eller kräver den tung medicinering?

Jag har inga svar, katten kanske mår bra nu och i framtiden men det finns alltid inte bara en aspekt att ta hänsyn till.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » lör 20 maj 2017, 17:37

Missan kollad du videon som handlade om swimmers legs ?om du kollar den så förstår du varför måns har den. det är för skydd när de hasar .

Sen har måns blivet bättre och bättre .

Läste du att det står att vetrinären inte ville göra absolut ingenting utan bara hotade om anmälan ?
Måns hade dödshotet redan över sig när han var unge innnan de faktisk började se att hans rehablitering började löna sig ?
Senast redigerad av eye of a tiger lör 20 maj 2017, 17:43, redigerad totalt 1 gång.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » lör 20 maj 2017, 17:38

missan ja det verkar som ägaren kommer att göra detta . kolla på hans facebook så får du se skjälv
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » lör 20 maj 2017, 18:07

Jag kollade på videon med Galaxy om det var den du menade.

Tror att de katterna hade andra allvarliga problem. Samtliga hade specialkläder så min fråga är hur kan de kissa och bajsa?

Har de möjlighet att kissa och bajsa själva eller har de fler problem än att de inte kan gå?

Programmet visar också en inramad bild på en katt som överlevde hela 17 veckor. Vilket lidande hade hon under den tiden?

Om det fanns en video på Måns missade jag den - är ingen vän av FB (läs kan inte hantera fb).

Den typen av benskada som Måns har brukar kunna tränas upp om man gör det tidigt. Nu har det gått ganska lång tid och det är fortfarande intressant att veta hur svårt kissen har det om den lider eller inte.

Sen är det ju en väldigt subjektiv beskrivning. Veterinärer har sina regler att arbeta efter och menade vetten att ägarna själva skulle avliva?

Tar inte ställning eftersom jag inte har hela bilden men vill återigen påpeka att det finns fler aspekter.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » lör 20 maj 2017, 18:15

Klart att du inte behöver ta ställning. du gör som du vill .

Sen så vet jag hur ägaren känner sig då jag skjälv har en katt som förmodling skulle få dödsdom om jag tog honom till vetrinären bara för att.

De tycker ju att skyggisar plågas och ska därför inte leva.

Jag vet och kompisen vet att han inte lider och att bli totalt överkörd av byråkrati skulle kännas förjävligt . När man har bevis att han har gjort framsteg och blir tryggare och tryggare med de han känner.

Attt ens bevis och ord inte räcker till överhuvudtaget utan de bara kör över en.
Senast redigerad av eye of a tiger lör 20 maj 2017, 18:32, redigerad totalt 1 gång.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » lör 20 maj 2017, 18:28

Jag är alldeles övertygad om att dina katter lever ett lyxliv. Möjligen har de problem när de ska välja träd annars finns det inte en skugga på din katthållning och det du gjort för dina katter.

Problemet är snarare att det är få som är så duktig som du och en aggressiv och skygg katt skulle fara mycket illa hos en oförstående och okunnig kattägare.

Jag tycker inte heller att man ska avliva slentrianmässigt utan att ha bedömt det enskilda djurets förmåga.

Sen kan ju jag tycka att det är rent kriminellt av en vett att kastrera en dödsdömd katt. Måns borde kunna få hjälp och stöttning därifrån.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » lör 20 maj 2017, 19:31

Tack Missan för dina fina ord . dock så tror jag inte något skulle räknas ifall Jackson skulle visa ett vilt beetend hos vetrinären eller hemma ifall jag skulle ta hem någon

Jo skjälv klart finns det väl en risk om folk inte vet vad de gör

Men att inte titta på inviden och stå och säga att katter som ligger högst upp i ett träd och och visar rädsla på ett katthem inte borde leva efter att klampat in med ett tv team . De måste ju också tänka på andra aspekter med. istället för att stirra sig blinda på en enda sak .Det finns många som har fått sina katter trygga dock händer det ju inte inom den tidsram som LS har satt

jag kan ju säga att jag hade ingen erfarenhet alls med katter som var till den grad skygga som honom .

och som sagt som jag skrev ovan .så skulle jackson bli utdömmd, ifall han vissar ett beeetende av en katt som inte är trygg .för det kommer han att gör ovasett om jag lyckas ta honom till vetrinären eller hem i nu läget.

Han har ingen tillit till människor som han inte känner väl . vilket gäller för syrran eller pappa även om det inte är ren skräck så gömmer han sig och fräser.

Så jag skulle väl bli dömd för att jag håller en skygges i mitt hem och Jackson skulle bli utdömd trots att han har visat framsteg och är den han är idag :cry:

Så jag Lider med Måns ägare just nu och andra som råkat ut För LS trots att de har varit kunniga.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » sön 21 maj 2017, 11:26

Medan jag var i badrummet hörde jag en uppretad björktrast från den öppna balkongdörren så jag blev lite förvånad när jag upptäckte att alla katter var inne (istället för att sitta uppradade på första balkongraden) - men sedan såg jag att stackars Moltas blivit bajsad på! :shock: De är verkligen pricksäkra med sitt bajsande de där trastarna. :gotcha:
Matte till skogisarna Moltas och Doris, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » sön 21 maj 2017, 12:19

Birmafröken skrev:Medan jag var i badrummet hörde jag en uppretad björktrast från den öppna balkongdörren så jag blev lite förvånad när jag upptäckte att alla katter var inne (istället för att sitta uppradade på första balkongraden) - men sedan såg jag att stackars Moltas blivit bajsad på! :shock: De är verkligen pricksäkra med sitt bajsande de där trastarna. :gotcha:

Stackars Moltas, vilken förolämpning!

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » sön 21 maj 2017, 22:15

Jackson tänker tydlingen sova ut på balkongen i natt . varit ute hela kvällen och sovet i trädet.
Jackson Galaxy

Bild

mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » mån 22 maj 2017, 15:27

Det börjar bli varmt (var det i helgen) och jag behövde ha balkongdörren öppen lite för att lufta. Eftersom jag inte kan sätta upp nät - så länge jag bor i andra hand och antagligen inte senare heller trots att det redan finns klara stolpar jag kan använda knöt jag ett snöre runt handtaget så Nikita inte kunde smita ut (dörren är naturligtvis säkert stängt när jag inte är i sovrummet. Första gången blev det fiasko, plötsligt hördes ett mjau och Nikita smet in från balkongen och jag fick nästan en hjärtattack. :swear:

Så nu har jag förkortat snöret så hon inte kan smita ut - morrhåren används för att katten ska se om den kan har tillräckligt med utrymme att komma igenom my ass! :roll: Snöret är bundet så Nikita absolut inte kan smita ut. Nikita är sur som ättika och står på baktassarna och försöker puffa upp dörren och jamar oavbrutet förutom när hon ger mig mordiska blickar.

Användarvisningsbild
Colourspot
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » mån 22 maj 2017, 17:47

Lillan har börjat med en ny grej för att få uppmärksamhet: hon sträcker sig upp och biter mig i hakan. Vad fan :smile: (Hon kan nafsa i händer och armar om jag tex vilar och hon tycker att en hand borde klappa henne. Men hakan biter hon alltså i när jag är upptagen och inte kan ägna henne min fulla uppmärksamhet. Fröken själv är mycket belåten med sig själv.)

Användarvisningsbild
Colourspot
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » mån 22 maj 2017, 17:51

mjlee skrev:
Så nu har jag förkortat snöret så hon inte kan smita ut - morrhåren används för att katten ska se om den kan har tillräckligt med utrymme att komma igenom my ass! :roll: Snöret är bundet så Nikita absolut inte kan smita ut. Nikita är sur som ättika och står på baktassarna och försöker puffa upp dörren och jamar oavbrutet förutom när hon ger mig mordiska blickar.

Nae, vilken fräckhet! :swear: Lillebror och Lillan hälsar att en ofta kan bita av snören om en tuggar tillräckligt, fast Lillan förstår verkligen inte varför en katt vill ut på balkongen - utomhuset är läskigt!

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tis 23 maj 2017, 20:07

Bild

Jane såg en vädurskannin för första gången i hennes liv . Då ett par var ute och rastade kannin löst . Hon visste nog inte om den kunde jagas eller lekas med. så hon bestämde sig för att bara spana dena gång

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
Jackson Galaxy

Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tis 23 maj 2017, 21:13

eye of a tiger skrev:Bild

Jane såg en vädurskannin för första gången i hennes liv . Då ett par var ute och rastade kannin löst . Hon visste nog inte om den kunde jagas eller lekas med. så hon bestämde sig för att bara spana dena gång

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Oj, så spännande för Jane :hi5: Och säkert också för kaninen som var ute med husse och matte :-)

Vi var ute på altanen ikväll när jag tror att lilla gubben blev stungen av elakt flyfä. Olyckligtvis var båda katterna i samma lilla hörn varpå hela incidenten utlöste slagsmål mellan katterna :swear: Matte kastade glatt sig in i slagsmålet för att skilja katterna åt och efter ett par minuters vila från varandra verkade det lugnt igen och båda har hälsat fint på varandra utan morr eller fräs. Ska leta getingbo imorgon för det är hemskt mkt getingar nu på och runt altanen.
Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tis 23 maj 2017, 21:42

Starwatcher skrev:

Oj, så spännande för Jane :hi5: Och säkert också för kaninen som var ute med husse och matte :-)

Vi var ute på altanen ikväll när jag tror att lilla gubben blev stungen av elakt flyfä. Olyckligtvis var båda katterna i samma lilla hörn varpå hela incidenten utlöste slagsmål mellan katterna :swear: Matte kastade glatt sig in i slagsmålet för att skilja katterna åt och efter ett par minuters vila från varandra verkade det lugnt igen och båda har hälsat fint på varandra utan morr eller fräs. Ska leta getingbo imorgon för det är hemskt mkt getingar nu på och runt altanen.

:consoling: Lill pojken. inte hans dag idag

Vad skönt att det löste snabbt och de är vänner igen.

Ja kanin såg ut och ha väldigt roligt och Jane tyckte den var väldigt intressant. ganska skönt att hon inte riktigt fattade att det var något bytesdjur. hon tyckte nog att det var en väldigt lustig katt.
Jackson Galaxy

Bild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » ons 24 maj 2017, 17:54

Lillen njuter av våren och varje dag är vi ute på äventyr i trädgården. Nu är det ju fler djur än lillen som gillar våren och han glufsar dessvärre i sig ett antal bin varje dag vi är ute på promenad. Han har blivit stucken i tassarna flera gånger men det ojar han sig bara över en stund och sedan är han lika ettrig på att jaga dom igen. :roll: Måtte han inte bli stucken i munnen!

Idag träffade vi på både hund och katt.

Hunden är en jättestor Greyhoundtik, en pensionerad fd kapplöpningshund från Irland som en vänlig granne adopterat. Den är 10 år och väldigt snäll mot alla, inkl. katter. Den kom glatt fram till staketet för att hälsa på lillen. Jag trodde att han skulle bli rädd men döm om min förvåning när jag ser honom sticka fram en späd liten tass mellan staketspjälorna och ge den stackars hunden en rak höger över nosen. :shock: Greyhounden blev väldigt förnärmad och började skälla men det bekom inte lillen över huvud taget. Han bara stod kvar och såg sur ut. Han är snart lika kaxig som herr katt. :oops:

När hunden gått såg lillen för första gången en annan katt utomhus. Den stod på andra sidan gångvägen och fick tjocksvans och ställde sig med sidan mot lillen och sköt rygg så snart den fick syn på honom. Men den såg ändå ynkligt liten ut, stackarn. Lillen ställde sig på bakbenen stödd mot staketet och bara tittade, inte det minsta berörd, varken av uppburrad svans eller bredsida. Den andra katten backade snabbt undan och sprang sin väg varpå lillen ansåg att det fick vara nog med djurupplevelser för den här gången och vi gick in.

Det är väldig skillnad mot våra promenader förra våren då lillen fortfarande var en liten kattunge och blev rädd för nya saker. Nu har han tydligen blivit en stor och stöddig ungkatt. ;-)

Safia
Professionell katt
Professionell katt

Inläggav Safia » ons 24 maj 2017, 18:55

Hämtade upp Jacek från veterinären för en stund sedan, där han varit på sin årliga tandkontroll under dagen. Tre tänder ryckta den här gången, en i underkäken och båda huggtänderna i överkäken. Lilla stackarn har nu bara två tänder kvar, och några av de små framtänderna som sitter mellan huggtänderna. Till råga på allt sitter de två kvarvarande tänderna på varsin sida, så någon vidare tuggförmåga finns inte, fast det ska enligt vet inte behöva betyda något särskilt för hans förmåga att äta. Den kommersiellt framställda maten är så pass liten i sina delar att han bara kommer att sluka den hel, oavsett om det är blötmat eller torrisar. Vore en annan femma om han levde vilt och behövde jaga för sitt uppehälle.

Den tandlöse vilar just nu ut och sover av sig det sista av narkosen. Hög som ett hus på smärtstillande är han också. Det var en något rund under tassarna misse som klev ut ur transportburen hemma. Något som inte hindrar honom från att lite halvhjärtat försöka visa Vilbert var skåpet ska stå och att han minsann fortfarande är herre på täppan.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » ons 24 maj 2017, 20:10

Aziz skrev:Lillen njuter av våren och varje dag är vi ute på äventyr i trädgården. Nu är det ju fler djur än lillen som gillar våren och han glufsar dessvärre i sig ett antal bin varje dag vi är ute på promenad. Han har blivit stucken i tassarna flera gånger men det ojar han sig bara över en stund och sedan är han lika ettrig på att jaga dom igen. :roll: Måtte han inte bli stucken i munnen!

Idag träffade vi på både hund och katt.

Hunden är en jättestor Greyhoundtik, en pensionerad fd kapplöpningshund från Irland som en vänlig granne adopterat. Den är 10 år och väldigt snäll mot alla, inkl. katter. Den kom glatt fram till staketet för att hälsa på lillen. Jag trodde att han skulle bli rädd men döm om min förvåning när jag ser honom sticka fram en späd liten tass mellan staketspjälorna och ge den stackars hunden en rak höger över nosen. :shock: Greyhounden blev väldigt förnärmad och började skälla men det bekom inte lillen över huvud taget. Han bara stod kvar och såg sur ut. Han är snart lika kaxig som herr katt. :oops:

När hunden gått såg lillen för första gången en annan katt utomhus. Den stod på andra sidan gångvägen och fick tjocksvans och ställde sig med sidan mot lillen och sköt rygg så snart den fick syn på honom. Men den såg ändå ynkligt liten ut, stackarn. Lillen ställde sig på bakbenen stödd mot staketet och bara tittade, inte det minsta berörd, varken av uppburrad svans eller bredsida. Den andra katten backade snabbt undan och sprang sin väg varpå lillen ansåg att det fick vara nog med djurupplevelser för den här gången och vi gick in.

Det är väldig skillnad mot våra promenader förra våren då lillen fortfarande var en liten kattunge och blev rädd för nya saker. Nu har han tydligen blivit en stor och stöddig ungkatt. ;-)

Lillen har haft en bra lärare :smile: Jag tror att Herr Katt är stolt och nöjd över hans adept.
Bild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » ons 24 maj 2017, 23:19

:smile: Ja Starwatcher, herr katt anser att den lille rackarn snart är fulländad och att det hela beror på hans förtjänstfulla fostran. Vi tvåbeningar hade aldrig klarat en så ansvarsfull uppgift enligt honom.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tor 25 maj 2017, 09:58

utelivet vad är det säger jane och går och lägger sig
Jackson Galaxy

Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tor 25 maj 2017, 10:00

eye of a tiger skrev:utelivet vad är det säger jane och går och lägger sig

Tösen håller helt med Jane! Fröken satte ett par tassar på altanen nu på morgonen för att gå in, äta och rulla ihop sig. Nu har även hennes bror lagt sig för att ta en power-nap. Får dammsuga senare så jag inte stör skönhetssömnen.
Bild

Återgå till "Allmänt kattprat!"